AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #41 Del Skrevet 5. desember 2024 Leser forskning hvis det er noe jeg er nysgjerrig på, og ser da mest på dato for publisering og antall siteringer. Snur i døra hvis forskningen er kvalitativ, da det ikke er forskning i mine øyne. Gidder ikke å lese om hvordan noen få subjektivt opplever noe. Anonymkode: 69df3...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #42 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg har også prøvd å lese forskning på en idrett jeg har drevet litt med. Der har det vært mye dårlig forskning. Problemet er ofte at det er svært lavt utvalg, perioden forskerne ser på er sært kort og mange relevante variabler er ikke tatt med i studiene. Det er svært lite relevant å se på hvor stor forbedring noen har hatt i løpet av 30 dager. For om man ønsker å bli god i en idrett så må man selvsagt trene mer enn 30 dager. Anonymkode: 78c11...d98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 2. januar #43 Del Skrevet 2. januar Ja! Som student gjør jeg det. Men også om jeg kjeder meg og vil gå ut av pensumet for å spesialisere meg i ett tema Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #44 Del Skrevet 4. januar Bombasi skrev (På 17.11.2024 den 17.37): Ja, jeg leser en del forskning. Jeg tar alltid abstract og funn med en klype salt til jeg leser om inntak og metoder, samt til jeg har lest discussion-delen og om interessekonflikter. Det er ikke måte på hvor konkluderende forskning kan være i abstracten, men når man leser videre ser man tydelig at metodene ikke er objektive nok, at funn er beskjedne og at forskerne stiller spørsmål ved sine egne funn i discussion-delen. Blir ikke akkurat bedre om forskerne har interessekonflikter, og da er en smule biased... Er jeg enda mer nysgjerrig på forskningen så googler jeg forskerne. Det er ikke tillitsvekkende om jeg finner ut at forskerne har en tydelig slagside før forskningen deres går i gang. Enkelte forskere bør man bare holde seg helt unna. For det er ikke forskning de bedriver, men karrierebygging. Jeg er egentlig rystet over hvor dårlig kvalitet mye av forskningen har. Særlig innenfor psykologi. Herregud så mye bias, fin-selektering ved inntak, svake metoder og subjektive utfallsmål der er. Ofte er resultatene beskjedne, men såkalte funn hauses opp som om at det var banebrytende. At psykologi sliter med å skille funn mot placebo skulle man tro stilte krav til bedre forskning, men neida, psykologien tar gjerne placebo-effekt som en del av funnene... Det er ufattelig mye penger i sving innenfor forskningsmiljøer, og det er så trasig å se hvordan disse pengene misbrukes på rævva studier som har null verdi ved seg. Dette👆🏼👏🏼👏🏼 Jeg leser en god del forskning og blir ofte skuffet. Mye forskning er bestillinger, der utfallet/funn merkelig nok alltid er positivt mot prosjektet eller prosjektleder sine områder. Det er godt kjent i forskningsmiljøer at det er noen navn som det lønner seg å ha med som medforfatter. Det er ikke all forskning som er god forskning, men noen forskningsgrupper hyller seg selv så voldsomt at hvem tørr å stille kritiske spørsmål? Anonymkode: ce209...43a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #45 Del Skrevet 4. januar Leser bare bra forskning Anonymkode: e2ed6...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #46 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mye forskning er bestillinger, der utfallet/funn merkelig nok alltid er positivt mot prosjektet eller prosjektleder sine områder. Anonymkode: ce209...43a I tillegg, og dette var vel tema for en uke siden eller noe i mediene, eksisterer det en stor fryktkultur i akademia, i hele vesten, mot å gå mot de gjeldende "ideologiene"/paradigmene som råder i humanoria, Dette medfører at forskere ikke tørr å komme med funn som bestrider eller problematiserer det rådende synet på kunnskap i feltet . Mesteparten av forskningen innen kjønn, etnisitet, migrasjon, etc. er også ledet av forskere med tung bias som egentlig bare er ute etter de funnene som støtter opp under svarene de har bestemt seg for å finne. Konsekvensen av dette er selvfølgelig at vi får forskningsforakt, hvor folk tenker at siden noe forskning er bestillingsverk, eller produsert av forskere med bias som har påvirket resultatene, så er all forskning ugyldig. Anonymkode: 69df3...637 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #47 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I tillegg, og dette var vel tema for en uke siden eller noe i mediene, eksisterer det en stor fryktkultur i akademia, i hele vesten, mot å gå mot de gjeldende "ideologiene"/paradigmene som råder i humanoria, Dette medfører at forskere ikke tørr å komme med funn som bestrider eller problematiserer det rådende synet på kunnskap i feltet . Mesteparten av forskningen innen kjønn, etnisitet, migrasjon, etc. er også ledet av forskere med tung bias som egentlig bare er ute etter de funnene som støtter opp under svarene de har bestemt seg for å finne. Konsekvensen av dette er selvfølgelig at vi får forskningsforakt, hvor folk tenker at siden noe forskning er bestillingsverk, eller produsert av forskere med bias som har påvirket resultatene, så er all forskning ugyldig. Anonymkode: 69df3...637 Samfunnsforskning: «47 prosent av forskerne som danner grunnlaget for undersøkelsen lar være å formidle forskningsfunn i offentligheten. Grunnene til dette er mange, og i hovedsak fordelt mellom tabloid medielogikk (24%), hensyn til arbeidsgiver og kolleger (14%), hets og kritikk (12%, status og karriere (12%) og politisk kontroversielt (11%).» https://www.khrono.no/forskere-frykter-tabloide-vinklinger-hets-og-trusler/588775 «Nye funn baserer seg på en surveyundersøkelse blant forskere i Norge og kvalitative dybdeintervjuer med til sammen 49 forskere som jobber med klima- og miljøforskning, kjønns- og likestillingsforskning og innvandrings- og integreringsforskning. … Jeg tror ikke jeg vil orke å si noe i transdebatten eller om kritisk raseteori eller om kulturell appropriasjon« https://www.khrono.no/dette-vil-ikke-forskerne-uttale-seg-om/669329 Anonymkode: 7ee0d...683 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #48 Del Skrevet 20. januar Tja hvis det er et tema jeg lurer på noe innen som kommer opp i et søk og ikke er bak betalingsmur ja. Men driver ikke å browser gjennom random forskingsartikkler. Det er generelt en uting at forskningsartikkler ligger bak betalingsmur. Det kommer for det meste fra universiteter som er skattefinnansiert og burde dermed være fritt tilgjengelig for alle. Anonymkode: 77338...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet torsdag kl 22:33 #49 Del Skrevet torsdag kl 22:33 Ja! Fordi det løfter påstandene mine! 💅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå