AnonymBruker Skrevet 18. november #41 Del Skrevet 18. november aazy skrev (31 minutter siden): Gym er eit ekstremt dårleg døme på karakterinflasjon, fordi det med vilje ikkje er lagt opp til at ein sprek og aktiv elev er «garantert» sekser. Faget har null og niks læreplanmål som går ut på fysisk form, og takk og lov for det. Ein uatletisk elev skal faktisk få sjansen til å få ein sekser i kroppsøving med nok innsats og samarbeidsevne. Ja, men da burde også denne eleven trene såpass mye på fritiden at han/hun blir atletisk. Det skal ikke holde å bare møte opp i gymtimen og gjøre sitt beste. Det er jo sånn i alle andre fag. Om du ikke kan ett ord engelsk så holder det ikke å kun møte opp i engelsktimene for å få 6er i engelsk. Man man må legge inn en betydelig innsats i faget på fritiden. Anonymkode: e025c...a2d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #42 Del Skrevet 18. november Da jeg gikk på vgs, var 6'er ekstremt vanskelig å oppnå. Jeg fikk én 6'er på vitnemålet mitt. Jeg vet ikke om noen fra mitt kull som fikk flere enn 3. Mitt inntrykk den gangen var at i hovedsak var 5 det beste, 6 var til helt spesielle tilfeller. Har inntrykk at at 6'ere henger løsere i dag, ja. Anonymkode: 91aa0...aa9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 18. november #43 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 10.18): Aftenposten har en artikkel om karakterinflasjonen på videregående. På 15 år har andelen som får 6-er i fellesfagene er mer enn doblet og har økt med 150 prosent. Artikkelen ligger bak betalingsmur. Men kort oppsummert sier lærerne i artikkelen at de opplever stort press for å gi 6ere. Presset kommer både fra elevene og foreldrene. Elvene forteller lærerne at de ødelegger fremtiden deres om de ikke gir eleven 6er. Lærerne forteller også at det å vippe elevene opp fører til at de slipper å krangle med elevene om karakteren og at det derfor kan være fristende å vippe karakteren opp. Det er også forståelig. Lærerne kan ha 120 elever de setter karakter på. Da ønsker man ikke å bruke tid med å krangle med hver elev om karakteren. Deler av forklaringen er også at lærerne blir presset til å la flere elver bestå. Det er på en måte forståelig, for alle ønsker at elevene skal bestå. Men når hva som tidligere var en 1-er blir til en 2-er så flyttes hele karakterskalaen oppover. Hva som var en 2-er blir nå en 3-er, osv. Elevene gjør det ikke bedre på eksamen eller på PISA-testene. Dette er tester med ekstern sensor som ikke kjenner elevene. Om det var slik at elvene faktisk hadde blitt flinkere så burde elevene hatt samme økning i testene med ekstern sensor. Man må gjerne si at lærerne burde bli flinkere til å stå imot presset fra elevene. Men det er åpenbart at de ikke klarer det. I tillegg er det ikke rart at man gir etter. Det er svært vanskelig å være objektiv med elever man kjenner og som man ønsker skal få komme inn på studiet de drømmer om. Lærernes rolle er også å motivere elevene og gi dem læringslyst. Da er det selvsagt fristende å gi 6er til eleven som har sagt at det er alt hun drømmer om og at hun har jobbet svært hardt for å prøve å få 6er. Løsningen etter min mening er å gå over til en modell med kun eksamenskarakterer. Det er den eneste måten elevene kan bli objektivt vurdert. I artikkelen nevnes også at det bør bli klarere retningslinjer på hva som tilsvarer en 6-er besvarelse. Det hadde sikkert vært flott. Men når retningslinjene er så vage som de er så er det vel trolig fordi det er vanskelig å sette klare retningslinjer. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/0VWmeG/sekserinflasjon-i-skolen-aldri-har-flere-faatt-toppkarakteren-6 Til moderator: Jeg har ikke sitert noe fra lenken. Jeg har skrevet et sammendrag med egne ord. Så ikke slett tråden. Anonymkode: e025c...a2d Ungene blir jo dummere og dummere så noe må de jo gjøre..🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #44 Del Skrevet 18. november Jeg gikk nettopp ut av VGS. Jeg fikk ganske mange seksere, fordi jeg jobbet for det. Det var så vidt jeg klarte det i flere fag, så mine lærere var ikke akkurat rause med gode karakterer. Nå vet jo ikke jeg hvordan lærerne på andre skoler er, men min erfaring er at jeg aldri har opplevd en lærer som gir elever seksere for å slippe konflikt. Min teori er at elever har begynt å bruke chatgpt osv for å jukse. Jeg har overhørt flere i mine klasser som har gjort dette. Anonymkode: e416a...7b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #45 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke lærerne som ikke står imot. Rektor har styringsrett og avgjør. Vi kan begrunne så godt vi vil, hvis rektor sier gi deg, må vi gi oss. I praksis er det umulig å få dårlige karakterer nå. Eleven skal uansett oppmøte og innsats få sjansen til å vie sin kompetanse. Det er min jobb som lærer å legge til rette for dette. Det sier seg selv av uten tilstedeværelse i undervisning, uten kartlegginger og innleveringer, blir vurderingsarbeider vanskelig. Jeg må tilrettelegge utrolig mye individuelt. Og møter de ikke opp til dette heller, ja så skal de få ny sjanse. For det er min plikt å tilrettelegge for at de skal få vise kompetanse. Om ikke jeg kan dokumentere dette, kan jeg ikke gi ingen eller dårlig vurdering. I tillegg er det nå i min kommune ulovlig å stryke elever fordi alle har rett til å bestå vgs. Smak litt på det. Tenk hva det kan gjøre med en skolekultur. Anonymkode: 68690...90d Takk for svar. Det er helt galskap hvordan det har blitt. I tillegg gjør man elevene en bjørnetjeneste. Skjønner at det ikke er din feil, det er politikerne som har gjort det slik. Anonymkode: e025c...a2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 18. november #46 Del Skrevet 18. november (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, men da burde også denne eleven trene såpass mye på fritiden at han/hun blir atletisk. Det skal ikke holde å bare møte opp i gymtimen og gjøre sitt beste. Det er jo sånn i alle andre fag. Om du ikke kan ett ord engelsk så holder det ikke å kun møte opp i engelsktimene for å få 6er i engelsk. Man man må legge inn en betydelig innsats i faget på fritiden. Anonymkode: e025c...a2d Ei gymtime har ikkje som mål å skape atletar, det kan ikkje gymfaget gjere. Det er ei oppgåve for idretten. Kroppsøving har på mange måtar som mål å skape gode assosiasjonar med å bevege seg og bruke kroppen i samspel med andre. Det er kroppsleg læring 101. Dersom gymfaget skaper dårlege assosiasjonar, slik det har gjort i mange tiår utan godt resultat, er det nok på tide å revurdere i kor stor grad faget burde halde fram med å vere ein utstillingsarena for kvite gutar som har spelt fotball heile livet. Edit: Her er forøvrig læreplanmåla i kroppsøving vg3: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/kjennetegn/kjennetegn-pa-maloppnaelse--kroppsoving-vg3/ Endret 18. november av aazy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 24. november #47 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 14.53): 1) Jeg er enig i at det kan bli lettere med tydelige krav for hva som tilsvarer 6er. Men disse vurderingskriteriene finnes jo også på eksamen. Hadde det vært vurderingskriteriene som førte til at elevene i dag får 6er så burde også eksamenskarakterene øke tilsvarende. Når det er kun karakteren de får fra lærerne som kjenner dem som øker og ikke fra sensor som ikke kjenner dem så er det vanskelig å se at dette ikke handler om at lærerne gir gode karakterer fordi de føler press til å hjelpe elevene sine. 2) Jeg er helt enig i at hele skalaen bør brukes. Det er ikke noe poeng i å ha karakterer som aldri brukes. I tillegg er det viktig at lærerne er lojale mot retningslinjene slik at elever ikke blir forskjellsbehandlet utfra hvilken lærer de har. Anonymkode: e025c...a2d Nettopp. Da jeg gikk VGS endte standpunktkarakterene og eksamenskarakterene på det samme. 6ere i fremmedspråk og 5er i hovedmål skriftlig. På muntlig eksamen fikk jeg 6er (norsk), mens standpunktkarakteren var 5er. Det hadde sett rart ut om jeg hadde fått 2er på eksamen, men 6er i standpunktkarakter. Man kan ha hatt en dårlig dag på eksamen, men.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #48 Del Skrevet 24. november Jeg gikk ut av videregående i 2012 og hadde bare en sekser på vitnemålet (på muntlig eksamen), og jeg var en av de flinke elevene i klassen min. Det var ingen på trinnet mitt som hadde seksere i alle fag, og det å få seks var uvanlig. Tror ingen i klassen fikk seks i norsk eller nynorsk skriftlig. Var vel to på trinnet som hadde gode nok karakterer til å komme inn på medisin, og de hadde heller ikke seksere i alt. De som jobbet med skolen hardt og mye fikk som regel en god del femmere og kanskje noen ytterst få seksere. Nå virker det som om man bare legger inn en liten innsats så kan man få seks i alt, slik var det overhodet ikke før! Anonymkode: 98d2a...a22 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november #49 Del Skrevet 25. november Paneera skrev (På 24.11.2024 den 2.40): Nettopp. Da jeg gikk VGS endte standpunktkarakterene og eksamenskarakterene på det samme. 6ere i fremmedspråk og 5er i hovedmål skriftlig. På muntlig eksamen fikk jeg 6er (norsk), mens standpunktkarakteren var 5er. Det hadde sett rart ut om jeg hadde fått 2er på eksamen, men 6er i standpunktkarakter. Man kan ha hatt en dårlig dag på eksamen, men.. En enkeltelev kan ha en dårlig dag. Men her er det snakk om gjennomsnittskarakterene for alle elevene og det er målt over flere år. Ser du fikk samme karakter på eksamen som i standpunkt Det er det andre som er problematisk. Det er stor forskjell i hvor snille lærerne er. Noen går på skoler hvor lærerne fortsatt er strenge, men de fleste går på skoler hvor lærerne er svært snille med karakterene. Det er urettferdig for de som har strenge lærere. Anonymkode: e025c...a2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november #50 Del Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 16.24): Ja, men da burde også denne eleven trene såpass mye på fritiden at han/hun blir atletisk. Det skal ikke holde å bare møte opp i gymtimen og gjøre sitt beste. Det er jo sånn i alle andre fag. Om du ikke kan ett ord engelsk så holder det ikke å kun møte opp i engelsktimene for å få 6er i engelsk. Man man må legge inn en betydelig innsats i faget på fritiden. Anonymkode: e025c...a2d Edit: De fleste får også mer treningsglede om de ser progresjon. Det er ikke noe gøy å være dårligst. Tror lærerne burde bli flinkere til å forklare de dårligst trente barna at de kan bli blant de best trente om de bare legger inn innsats på fritiden. Anonymkode: e025c...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satansopp Skrevet 25. november #51 Del Skrevet 25. november aazy skrev (På 18.11.2024 den 15.51): Gym er eit ekstremt dårleg døme på karakterinflasjon, fordi det med vilje ikkje er lagt opp til at ein sprek og aktiv elev er «garantert» sekser. Faget har null og niks læreplanmål som går ut på fysisk form, og takk og lov for det. Ein uatletisk elev skal faktisk få sjansen til å få ein sekser i kroppsøving med nok innsats og samarbeidsevne. Jeg er glad det ikke var sånn da jeg gikk på videregående, i hvert fall. Hadde jeg fått 6 i gym ville det vært en ren vits, uansett innsats og samarbeidsevne. Det var flere elever i klassen min som både var naturlig atletiske og svært allsidige (for eksempel flinke i alle typer ballspill, løper fort og dyktige i styrkeøvelser) OG hadde gode holdninger og samarbeidsevner. Selvsagt fikk disse elevene sin fortjente 6-er! Vi andre som ikke kunne måle oss med dem fikk være fornøyd om vi oppnådde 5 (noe mange av oss gjorde, nettopp ved å legge inn en god innsats i hver gymtime og for eksempel greie å forbedre vår personlige tid på den faste "løperunden"). Alle kan ikke være kandidater til toppkarakter, hverken i kroppsøving eller andre fag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november #52 Del Skrevet 25. november Satansopp skrev (3 timer siden): Jeg er glad det ikke var sånn da jeg gikk på videregående, i hvert fall. Hadde jeg fått 6 i gym ville det vært en ren vits, uansett innsats og samarbeidsevne. Det var flere elever i klassen min som både var naturlig atletiske og svært allsidige (for eksempel flinke i alle typer ballspill, løper fort og dyktige i styrkeøvelser) OG hadde gode holdninger og samarbeidsevner. Selvsagt fikk disse elevene sin fortjente 6-er! Vi andre som ikke kunne måle oss med dem fikk være fornøyd om vi oppnådde 5 (noe mange av oss gjorde, nettopp ved å legge inn en god innsats i hver gymtime og for eksempel greie å forbedre vår personlige tid på den faste "løperunden"). Alle kan ikke være kandidater til toppkarakter, hverken i kroppsøving eller andre fag. Toppkarakteren burde i hvert fall være en karakter man må jobbe hardt for. Den er jo der for å skille de beste fra de nestbeste. I dag får 1 av 3 elever 6 i gym. 5er har blitt karakteren man får om man er helt gjennomsnittlig. 5er var en svært god karakter da jeg var barn. Anonymkode: e025c...a2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 1. desember #53 Del Skrevet 1. desember Satansopp skrev (På 25.11.2024 den 17.47): Jeg er glad det ikke var sånn da jeg gikk på videregående, i hvert fall. Hadde jeg fått 6 i gym ville det vært en ren vits, uansett innsats og samarbeidsevne. Det var flere elever i klassen min som både var naturlig atletiske og svært allsidige (for eksempel flinke i alle typer ballspill, løper fort og dyktige i styrkeøvelser) OG hadde gode holdninger og samarbeidsevner. Selvsagt fikk disse elevene sin fortjente 6-er! Vi andre som ikke kunne måle oss med dem fikk være fornøyd om vi oppnådde 5 (noe mange av oss gjorde, nettopp ved å legge inn en god innsats i hver gymtime og for eksempel greie å forbedre vår personlige tid på den faste "løperunden"). Alle kan ikke være kandidater til toppkarakter, hverken i kroppsøving eller andre fag. Kroppsøving er framleis eit fag som i stor grad blir vurdert av lærarar med lite eller ingen formell kompetanse, og dermed vurdert utifrå personlege kriterier heller enn eit fagleg perspektiv. Idrettsprestasjon på fritida eller ballspelkompetanse er ikkje læreplanmål. Elever som t.d. er fysisk aktive i form av dans har ikkje fått tilsvarande boost i karakter som fotballspelarar, og det tenkjer eg seier meir enn nok om mangelen på fagleg begrunna vurdering i kroppsøving. Det er naturleg at skulen forankrast i vitskap og fakta heller enn kjensler og synsing, og då ser det ut til at vi må gå bort ifrå ein vurderingsmodell som sett karakter utifrå coopertest og eit snevert utval ballsporter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember #54 Del Skrevet 1. desember aazy skrev (25 minutter siden): Kroppsøving er framleis eit fag som i stor grad blir vurdert av lærarar med lite eller ingen formell kompetanse, og dermed vurdert utifrå personlege kriterier heller enn eit fagleg perspektiv. Idrettsprestasjon på fritida eller ballspelkompetanse er ikkje læreplanmål. Elever som t.d. er fysisk aktive i form av dans har ikkje fått tilsvarande boost i karakter som fotballspelarar, og det tenkjer eg seier meir enn nok om mangelen på fagleg begrunna vurdering i kroppsøving. Det er naturleg at skulen forankrast i vitskap og fakta heller enn kjensler og synsing, og då ser det ut til at vi må gå bort ifrå ein vurderingsmodell som sett karakter utifrå coopertest og eit snevert utval ballsporter. Det BURDE være slik at man må trene på fritiden for å få 6-er i de fysiske testene. Det er slik i alle andre fag. Det er lagt opp til at man må gjøre lekser og øve til prøver for å få 6er i de andre fagene. Når det er sagt. Så er jeg enig i at det burde legges mindre vekt på fotball og ballspill i gymtimene. Gymtimene burde handle om å trene et bredt spekter av ferdigheter. De fysiske testene burde også være mer enn en utholdenhetstest. Hele kroppen bør testes. Så man bør teste overkroppen for styrke og man burde teste bena også for eksplosiv styrke. Synes også det burde være test av bevegelighet som f.eks å se om man får hele håndflaten i bakken når man har strake ben. Akkurat hvilke tester som skal gjøres er ikke så viktig, det som er viktig er at hele kroppen testes. Anonymkode: e025c...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember #55 Del Skrevet 1. desember Det har tatt helt av! Jeg var den eneste på hele trinnet (Oslo) som fikk 6 i gym da jeg var russ i 1994. Vet det fordi de skålet for meg for det og lærerne sa det høyt. Anonymkode: 3e350...7bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember #56 Del Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det har tatt helt av! Jeg var den eneste på hele trinnet (Oslo) som fikk 6 i gym da jeg var russ i 1994. Vet det fordi de skålet for meg for det og lærerne sa det høyt. Anonymkode: 3e350...7bc Hvor mange klasser var dere på trinnet? Uansett, det er helt klart en ekstrem endring i kravet for å få 6er. I dag få 1/3 6er i gym. Anonymkode: e025c...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember #57 Del Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor mange klasser var dere på trinnet? Uansett, det er helt klart en ekstrem endring i kravet for å få 6er. I dag få 1/3 6er i gym. Anonymkode: e025c...a2d 3A-3F. Tipper vi var 130-140 stykker. Anonymkode: 3e350...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember #58 Del Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 3A-3F. Tipper vi var 130-140 stykker. Anonymkode: 3e350...7bc Takk! Selv fullførte jeg videregående rundt 10 år etter deg. Allerede da var det kraftig myket opp i kravene for å få 6-er. Det var ikke like lett som i dag, men heller ikke like vanskelig som da du var barn. Som andre sier så er jo dette også ekstremt urettferdig når man søker seg inn på utdanning med gammelt vitnemål. Anonymkode: e025c...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember #59 Del Skrevet 1. desember Synes det er bra jeg at også innsats og engasjement vektlegges. Skolen skaper tapere, alle er ikke atletiske, teoretiske, og det er svært få praktiske fag som gir mestring til de som kanskje lærere annerledes enn å lese i bok. At man nå vektlegger aktivitet i timen, svarer på muntlig, her flere muntlige høringer er veldig bra. Hvorfor skal 6 kun være for de som aldri tørr å si noe i timen, som er ekstremt gode til å formulere seg skriftlig. Jeg er elendig på skriftlig formulering, få uttrykk for kunnskapen jeg faktisk kan. Har du meg muntlig har jeg masse kunnskap, og jeg var god på muntlig aktivitet. Det sluttet jeg med, det telte ikke. Kun de som satt fra 08-14 på tentamen kunne få 6. Og karakterer i gym da, du har en lærer som elsker ballspill blir du ikke elite der så kan du stryke. Synes det veldig bra at i dag telles alt du gjør gjennom året, og ikke kun på prøver. Anonymkode: 757e3...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #60 Del Skrevet 14 timer siden Så nylig en artikkel om at professorer ved universitetene merker at studentene som starter har dårligere lesetrening enn tidligere. De har knapt lest bøker og når de da får tunge bøker på pensumlisten på universitetet så sliter dem. Tipper dette kommer til å bare bli et større og større problem. ChatGPT gjør at man kan svare på oppgaver uten å ha lest bøkene man skriver om. Har også hørt om folk som ikke kommer på forelesninger og i stedet får sammendrag av forelesningene skrevet ved hjelp av kunstig intelligens. Anonymkode: e025c...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå