Gå til innhold

Karakterinflasjonen på videregående.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er jo noe galt når elevene får bedre og bedre snitt ut av vgs uten at eksamenskarakterer, nasjonale prøver eller høyere studier merker noe til fremgangen.

Anonymkode: aae30...119

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Aftenposten har en artikkel om karakterinflasjonen på videregående. På 15 år har andelen som får 6-er i fellesfagene er mer enn doblet og har økt med 150 prosent. 

Artikkelen ligger bak betalingsmur. Men kort oppsummert sier lærerne i artikkelen at de opplever stort press for å gi 6ere. Presset kommer både fra elevene og foreldrene. Elvene forteller lærerne at de ødelegger fremtiden deres om de ikke gir eleven 6er.  Lærerne forteller også at det å vippe elevene opp fører til at de slipper å krangle med elevene om karakteren og at det derfor kan være fristende å vippe karakteren opp. Det er også forståelig. Lærerne kan ha 120 elever de setter karakter på. Da ønsker man ikke å bruke tid med å krangle med hver elev om karakteren. 

Deler av forklaringen er også at lærerne blir presset til å la flere elver bestå. Det er på en måte forståelig, for alle ønsker at elevene skal bestå. Men når hva som tidligere var en 1-er blir til en 2-er så flyttes hele karakterskalaen oppover. Hva som var en 2-er blir nå en 3-er, osv. 

Elevene gjør det ikke bedre på eksamen eller på PISA-testene. Dette er tester med ekstern sensor som ikke kjenner elevene. Om det var slik at elvene faktisk hadde blitt flinkere så burde elevene hatt samme økning i testene med ekstern sensor. 

Man må gjerne si at lærerne burde bli flinkere til å stå imot presset fra elevene. Men det er åpenbart at de ikke klarer det. I tillegg er det ikke rart at man gir etter. Det er svært vanskelig å være objektiv med elever man kjenner og som  man ønsker skal få komme inn på studiet de drømmer om.  Lærernes rolle er også å motivere elevene og gi dem læringslyst. Da er det selvsagt fristende å gi 6er til eleven som har sagt at det er alt hun drømmer om og at hun har jobbet svært hardt for å prøve å få 6er.

Løsningen etter min mening er å gå over til en modell med kun eksamenskarakterer. Det er den eneste måten elevene kan bli objektivt vurdert. 

I artikkelen nevnes også at det bør bli klarere retningslinjer på hva som  tilsvarer en 6-er besvarelse. Det hadde sikkert vært flott. Men når retningslinjene er så vage som de er så er det vel trolig fordi det er vanskelig å sette klare retningslinjer. 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/0VWmeG/sekserinflasjon-i-skolen-aldri-har-flere-faatt-toppkarakteren-6

Til moderator: Jeg har ikke sitert noe fra lenken. Jeg har skrevet et sammendrag med egne ord. Så ikke slett tråden. 

Anonymkode: e025c...a2d

En annen løsning kan være at man kan standardisere karakterene. Hvis man for eksempel regner med at statistisk sett skal 10% av elevene i fag x få sekser i standpunktkarakter. Hvis det da er 20% av elevene som får det i år z, kan karakteren ganges med et tall lavere enn 1 slik at karakterene vektes ned når snittet regnes ut. Slik det er nå kan man jo ikke sammenligne karakterene som gis i dag med dem som ble gitt for 10 eller 15 år siden. Men likevel konkurrerer de om de samme plassene på høyere utdanning, noe som helt klart favoriserer de yngste (og særlig covid-elevene - som ble dømt mye snillere pga lærerne syntes synd på dem, og det var mye enklere for dem å jukse/få urimelig mye hjelp/få noen andre til å skrive oppgaver). 

Anonymkode: f8e01...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det handler ikke kun om lærerne som ikke klarer å stå i det.

Like mye dreier det seg om at vi forventer mer, krever mer og har fått en kulturendring hvor vi er svært bevisst på rettighetene våre. Vi er rett og slett mye mer individualister enn før og ser oss selv. mange studier er og bltt vanskelige å komme inn på som juss og psykologi som for 35 år iden var åpne.

Lærerne sin posisjon er svakere enn før og ressurssterke foreldre kjemper gjerne for sine barn.

Anonymkode: aae30...119

Enig. Tror også det handler om at skolene synes det er positivt at elevene får gode karakterer. Det får det jo til å fremstå som om skolene er bedre enn de er.  Ved fritt skolevalg så sloss skolene om å bli mest mulig populære blant elevene og elevene liker selvsagt bedre å få gode enn dårlige karakterer. 

Anonymkode: e025c...a2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser det er blitt ganske vanlig med «6 i alle fag». Dengang jeg gikk på vgs var det 2 i hele landet som fikk til det. Nå forventer enhver elev som er brukbar på skolen det. Så klager de når universitet sine linjer får dertil høye snitt. Det sprer seg jo.

Anonymkode: 71748...dda

Ja. Det er jo ikke fordi elevene har blitt flinkere og jobber hardere. De aller beste har alltid vært flinke og jobbet hardt. De var ikke mindre smarte og mindre hardtarbeidende for 20 år siden enn nå. Det er karakterinflasjon, ikke noe annet. De har det sånn i andre land også. I USA er standardiserte prøver på vei tilbake igjen, etter at flere eliteinstitusjoner sluttet med dem eller gjorde dem “optional”. Dette fordi de så at resultatene på de standardiserte prøvene var en bedre prediktor på hvordan de gjorde det på universitetet enn karakterene fra vgs. Når alle har straight As er de jo helt meningsløse. I USA er karakterinflasjonen enda verre enn her. 

Anonymkode: f8e01...e19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg gikk på videregående var det ingen i klassen som fikk toppkarakterer i norsk. Noen stusset over dette, husker jeg. På eksamen gikk samtlige opp en karakter. Jeg og flere andre fikk 6. Karakterer kommer i stor grad an på læreren, tror jeg. 

Anonymkode: 4db39...257

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er forbannet for dette. Gikk ut av videregående med gode karakterer for snart 15 år siden. Hadde mange seksere, og den gangen hang de høyt.

Dessverre skjedde det en del ting i livet mitt som skapte store hindre for meg, blant annet helsemessig. Når jeg nå forsøker å søke meg inn på studiet som var realistisk for meg den gangen, er det plutselig helt uoppnåelig. Fordi denne karakterinflasjonen har tatt helt av.

Det har vært mye snakk om å fjerne alderspoeng, men på noen studier er  ikke alderspoengene i nærheten av å kompensere for karakterinflasjonen som har vært.

Skjønner ikke hvorfor ikke media skriver om dette. Det må da være flere i min situasjon. 

Anonymkode: 65757...828

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, videregående bør kun ha eksamenskarakter. Nå er det faktisk viktigere å være tilstedet enn å lære noe. Karakterer blir mye satt etter deltagelse og gruppearbeid. La de få lære det de trenger å lære på best mulig måte for hver enkelt. For mange betyr det å i stor grad faget hjemme uten forstyrrelsene på skolen, og i mange tilfeller innebærer det også å jobbe selvstendig, og ikke hvile på en eller flere i en gruppe. 

Anonymkode: 5d35e...3bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er forbannet for dette. Gikk ut av videregående med gode karakterer for snart 15 år siden. Hadde mange seksere, og den gangen hang de høyt.

Dessverre skjedde det en del ting i livet mitt som skapte store hindre for meg, blant annet helsemessig. Når jeg nå forsøker å søke meg inn på studiet som var realistisk for meg den gangen, er det plutselig helt uoppnåelig. Fordi denne karakterinflasjonen har tatt helt av.

Det har vært mye snakk om å fjerne alderspoeng, men på noen studier er  ikke alderspoengene i nærheten av å kompensere for karakterinflasjonen som har vært.

Skjønner ikke hvorfor ikke media skriver om dette. Det må da være flere i min situasjon. 

Anonymkode: 65757...828

Ja, når folk fra ulike kull skal søke på samme studie blir det svært urettferdig med den ekstreme karakterinflasjonen som har vært de siste 15 årene. 

Anonymkode: e025c...a2d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at vi bør ha eksamen i alle fag og/eller opptaksprøver. Slik det er nå så tjener noen på å være flittige og "godt likt" av lærer og noen krever mye og lærerne orker ikke å krangle eller begrunne og gir elevene en litt ufortjent god karakter. 

Jeg hadde ikke en eneste sekser i standpunkt hverken på ungdosmskolen eller vgs, ikke fordi jeg ikke var en dyktig elev men fordi det ikke ble gitt særlig mange toppkarakterer.

Innfører vi opptaksprøver så få og de som ikke er typisk pugghester og sjansen til å ta studier som medisin eller juss, de elevene som har gode almennkunnskaper og et godt hode vil der kunne vise hva de kan.

Dette har de i Sverige, det kalles høgskoleprovet.

Anonymkode: aae30...119

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er forbannet for dette. Gikk ut av videregående med gode karakterer for snart 15 år siden. Hadde mange seksere, og den gangen hang de høyt.

Dessverre skjedde det en del ting i livet mitt som skapte store hindre for meg, blant annet helsemessig. Når jeg nå forsøker å søke meg inn på studiet som var realistisk for meg den gangen, er det plutselig helt uoppnåelig. Fordi denne karakterinflasjonen har tatt helt av.

Det har vært mye snakk om å fjerne alderspoeng, men på noen studier er  ikke alderspoengene i nærheten av å kompensere for karakterinflasjonen som har vært.

Skjønner ikke hvorfor ikke media skriver om dette. Det må da være flere i min situasjon. 

Anonymkode: 65757...828

Jeg er i samme situasjon. Jeg gikk på en liten, privat VGS som var strenge på karakterene. På eksamen fikk nesten alle en karakter høyere. Så selv sett opp mot samme årskull fra andre skoler, hadde vi kunstig lavere gjennomsnitt. Og vi som har ventet med høyere utdanning sliter enormt om de fjerner alderspoengene. Da må de finne en måte å utjevne for karakterinflasjonen. Synes det er helt bak mål at vi som har jobbet, fått barn, hatt helseutfordringer, tatt vare på syke foreldre eller av andre grunner har ventet med høyere utdannelse til vi nå er rundt 40, skal straffes for det.

Da jeg gikk VGS var det kanskje to eller tre i hele landet som fikk bare seksere, og det ble sak i avisen. Nå er det helt snudd på hodet. 

Anonymkode: 7bfb2...c56

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nettopp. Det tas også opp i artikkelen. Elevene trenger ikke skrive noen begrunnelse i klagen sin, men læreren må gi begrunnelse til elevene som klager. Det fører til at det blir fristende for lærerne å vippe opp karakteren fordi da slipper de elever som klager og slipper å bruke mye tid på å skrive begrunnelse. 

Anonymkode: e025c...a2d

Det er ikke lærerne som ikke står imot. Rektor har styringsrett og avgjør. Vi kan begrunne så godt vi vil, hvis rektor sier gi deg, må vi gi oss. 

I praksis er det umulig å få dårlige karakterer nå. Eleven skal uansett oppmøte og innsats få sjansen til å vie sin kompetanse. Det er min jobb som lærer å legge til rette for dette. Det sier seg selv av uten tilstedeværelse i undervisning, uten kartlegginger og innleveringer, blir vurderingsarbeider vanskelig. Jeg må tilrettelegge utrolig mye individuelt. Og møter de ikke opp til dette heller, ja så skal de få ny sjanse. For det er min plikt å tilrettelegge for at de skal få vise kompetanse. Om ikke jeg kan dokumentere dette, kan jeg ikke gi ingen eller dårlig vurdering. 

I tillegg er det nå i min kommune ulovlig å stryke elever fordi alle har rett til å bestå vgs. Smak litt på det. Tenk hva det kan gjøre med en skolekultur. 

Anonymkode: 68690...90d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Aftenposten har en artikkel om karakterinflasjonen på videregående. På 15 år har andelen som får 6-er i fellesfagene er mer enn doblet og har økt med 150 prosent. 

Artikkelen ligger bak betalingsmur. Men kort oppsummert sier lærerne i artikkelen at de opplever stort press for å gi 6ere. Presset kommer både fra elevene og foreldrene. Elvene forteller lærerne at de ødelegger fremtiden deres om de ikke gir eleven 6er.  Lærerne forteller også at det å vippe elevene opp fører til at de slipper å krangle med elevene om karakteren og at det derfor kan være fristende å vippe karakteren opp. Det er også forståelig. Lærerne kan ha 120 elever de setter karakter på. Da ønsker man ikke å bruke tid med å krangle med hver elev om karakteren. 

Deler av forklaringen er også at lærerne blir presset til å la flere elver bestå. Det er på en måte forståelig, for alle ønsker at elevene skal bestå. Men når hva som tidligere var en 1-er blir til en 2-er så flyttes hele karakterskalaen oppover. Hva som var en 2-er blir nå en 3-er, osv. 

Elevene gjør det ikke bedre på eksamen eller på PISA-testene. Dette er tester med ekstern sensor som ikke kjenner elevene. Om det var slik at elvene faktisk hadde blitt flinkere så burde elevene hatt samme økning i testene med ekstern sensor. 

Man må gjerne si at lærerne burde bli flinkere til å stå imot presset fra elevene. Men det er åpenbart at de ikke klarer det. I tillegg er det ikke rart at man gir etter. Det er svært vanskelig å være objektiv med elever man kjenner og som  man ønsker skal få komme inn på studiet de drømmer om.  Lærernes rolle er også å motivere elevene og gi dem læringslyst. Da er det selvsagt fristende å gi 6er til eleven som har sagt at det er alt hun drømmer om og at hun har jobbet svært hardt for å prøve å få 6er.

Løsningen etter min mening er å gå over til en modell med kun eksamenskarakterer. Det er den eneste måten elevene kan bli objektivt vurdert. 

I artikkelen nevnes også at det bør bli klarere retningslinjer på hva som  tilsvarer en 6-er besvarelse. Det hadde sikkert vært flott. Men når retningslinjene er så vage som de er så er det vel trolig fordi det er vanskelig å sette klare retningslinjer. 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/0VWmeG/sekserinflasjon-i-skolen-aldri-har-flere-faatt-toppkarakteren-6

Til moderator: Jeg har ikke sitert noe fra lenken. Jeg har skrevet et sammendrag med egne ord. Så ikke slett tråden. 

Anonymkode: e025c...a2d

Vi bør avvikle karakterer som ikke gir et reelt bilde av elevens kompetanse, og heller innføre opptaksprøver til studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig. Tror også det handler om at skolene synes det er positivt at elevene får gode karakterer. Det får det jo til å fremstå som om skolene er bedre enn de er.  Ved fritt skolevalg så sloss skolene om å bli mest mulig populære blant elevene og elevene liker selvsagt bedre å få gode enn dårlige karakterer. 

Anonymkode: e025c...a2d

Arbeidsgiverne har for lengst gjennomskuet dette, og er ikke lenger ivrigre etter å få tak i unge ansatte med gode karakteter, rett og slett fordi de vet at bak mange (urettmessig) gode vitnemål befinner det seg ofte en søker med svært lav kompetanse. Vitnemål er grunnet karakterinflasjonen på vei til å bli verdiløse som vurderingsgrunnlsg.

Endret av Supermerry
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

tillegg er det nå i min kommune ulovlig å stryke elever fordi alle har rett til å bestå vgs. Smak litt på det. Tenk hva det kan gjøre med en skolekultur. 

Hjelp … 

Og dette vil spre seg til høyskolene, så om 15–20 år er det ulovlig å stryke f.eks. sykepleierstudenter som ikke består medikamentregning, fordi alle har rett til å bestå. Det er nesten så jeg begynner å se positivt på at KI vil overta jobbene. 

Anonymkode: 7bfb2...c56

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hjelp … 

Og dette vil spre seg til høyskolene, så om 15–20 år er det ulovlig å stryke f.eks. sykepleierstudenter som ikke består medikamentregning, fordi alle har rett til å bestå. Det er nesten så jeg begynner å se positivt på at KI vil overta jobbene. 

Anonymkode: 7bfb2...c56

Det skjer allerede lignende ting på universitetene og det har skjedd i lang tid. Da jeg studerte for 15 år siden så hadde vi et emne på slutten av bachelor-graden som i alle år hadde hatt 30 prosent strykprosent og gjennomsnittskarakter D.  Siden emnet var på slutten av bachelorgraden så hadde man allerede luket ut mesteparten av de svakeste og minst engasjerte studentene. Likevel så strøk 30 prosent. Grunnen var trolig fordi dette ikke var et emne man kunne pugge seg til. Man måtte jobbe disiplinert gjennom hele semesteret for å bestå. 

Året jeg skulle ta emnet så hadde instituttet bestemt at det var alt for høy strykprosent så de satte inn "den beste foreleseren" til å ha ansvaret for emnet i håp om at strykprosenten skulle gå ned. Med "den beste foreleseren" så mener jeg foreleseren som var mest populær blant studentene og som hadde den laveste strykprosenten i fagene sine.  Allerede første første året han hadde det vanskelige emnet så var strykprosenten på under 10 prosent og gjennomsnittskarakteren B. Det var ikke fordi foreleseren var genial, men fordi han på forhånd hadde fortalt oss flere av oppgavene vi ville få på eksamen. Slik at alle som øvde på akkurat de oppgavene han tipset opp ville stå  på eksamen. 

Anonymkode: e025c...a2d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 15.08):

Der jeg gikk på vgs var første klasses 6-er-krav i gym bl.a. 3000m på under 10 minutter, OG minimum 15 hangups og 50 push-ups. 

Anonymkode: 0a667...de5

Gym er eit ekstremt dårleg døme på karakterinflasjon, fordi det med vilje ikkje er lagt opp til at ein sprek og aktiv elev er «garantert» sekser. Faget har null og niks læreplanmål som går ut på fysisk form, og takk og lov for det. Ein uatletisk elev skal faktisk få sjansen til å få ein sekser i kroppsøving med nok innsats og samarbeidsevne.

Endret av aazy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er åpenbart lettere å få 6-ere i dag, ja. Jeg gikk på VGS på 90-tallet. Kom inn på den skolen med aller høyest snitt i Oslo. Klassen jeg gikk i var den med høyest snitt på skolen og snittet var 4.5. Noe som karakteriseres som dårlig i dag. Kan ikke huske at det var mer enn én eneste gang at noen fikk en 6-er på en prøve i min klasse. Iallfall ingen som fikk det på standpunkt eller eksamen.

Så leser jeg her inne om folk som skryter av 6-ere og høyt snitt, som knapt kan formulere en fullstendig setning eller konstruere et vettug argument. 

Nøyaktig hvor og når det gikk galt, aner jeg ikke. Jeg hadde stor tro på de unge i generasjonen under meg, men null tiltro til dagens unge. Dessverre.

Anonymkode: a3ffe...b04

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, når folk fra ulike kull skal søke på samme studie blir det svært urettferdig med den ekstreme karakterinflasjonen som har vært de siste 15 årene. 

Anonymkode: e025c...a2d

Enig. Jeg gikk ut av videregående for over 20 år siden, med både 3-ere, 4-ere, 5-ere og 6-ere på vitnemålet, altså en god blanding (veldig tydelig hvilke fag jeg hadde naturlig talent i og interesse for!). Heldigvis har jeg mest av de høyere karakterene, så snittet mitt er ganske bra, det. Men når jeg nå etter mange år i arbeidslivet ønsker å omskolere meg blir det temmelig håpløst å konkurrere i opptaket mot unge mennesker som har 6-er i nesten alle fag.

Anonymkode: 29ea4...681

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksamen må være der en får karakter, og det må være anonym besvarelse. Bruk av ekstern sensor til samsensur vil og kunne være en kvalitetskontroll. Det er på tide at trynefaktoren blir fjernet fra videregående skoler.

Anonymkode: f5566...022

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aazy skrev (21 minutter siden):

Gym er eit ekstremt dårleg døme på karakterinflasjon, fordi det med vilje ikkje er lagt opp til at ein sprek og aktiv elev er «garantert» sekser. Faget har null og niks læreplanmål som går ut på fysisk form, og takk og lov for det. Ein uatletisk elev skal faktisk få sjansen til å få ein sekser i kroppsøving med nok innsats og samarbeidsevne.

Hvorfor det? Fysiske forutsetninger er like medfødt som de som har evner innen matematikk. Jeg ser ingen grunn til at de med fysiske utfordringer skal få det noe lettere enn de som sliter i matte. Man skal hjelpe eleven så langt det går med å nå sitt potensial i alle fag, men det er vel ikke noe verre å få en dårlig karakter i gym enn i matte. Det får man bare stå i.

 

Anonymkode: a3ffe...b04

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...