Gå til innhold

Må få solgt bilen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 ting jeg ikke forstår:

- Du er i trøbbel pga en engangsutgift på 20000 kr? Går det an å makse slik at dette snur livet helt opp ned?

- Hvorfor er ikke banken din med på å redde din økonomi? De har som regel interesse av det; her er noe som skurer.

Det ligger i billånets natur at verdien på kjøretøyet typisk faller mer enn lånet, men å ligger 45-65000 kroner under er ganske kjipt. Jf. førstespørsmålet mitt her klarer du ikke å harke dette opp?

Jeg tror du må raskt som faen bare komme deg til gjeldsrådgivning og få hjelp utenfra. Det er tungt og kjipt å innrømme det overfor seg selv, men kom i gang nå om bilen har vært et problem i ni måneder allerede.

Anonymkode: 50705...85f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stemmer at brukte elbiler har falt i pris. Derimot stemmer det ikke det du sier om fossile biler. Både bensin- og diselbiler har fått økt snittpris 

Anonymkode: 894c5...aeb

Jo det stemmer 100% det jeg sier om fossile biler, at de snart blir usalgbare i Norge.

Noen få spesielle biler kan få en viss samleverdi blant nostalgikerne men de aller fleste fossilbiler blir verdiløse innen veldig få år.

Og det er verre enn det...de blir omtrent umulig å eksportere og.

Europa følger samme spor som oss med tanke på elektrisifering av bilmarkedet..( ja jeg vet media skriver noe annet men tallene lyver ikke, media gjør)

USA setter opp tollmurer som gjør det umulig å eksportere dit..Asia går fullt elektrisk med med sykt billige elbiler nå.. Søramerika flommes også over av kinesiske elbiler.

Russland er det landet vi kan eksportere brukte fossilbiler til om 3 år...det samme vil gjelde for resten av Europa og prisene vil bli deretter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager kan man finne på å kjøpe bil hvis man er i en livssituasjon der 20k velter økonomien??

Anonymkode: 478a8...b7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (51 minutter siden):

Vi trenger ingen lover, fossilbiler er som hest og vogn mot nye elbiler nå så markedet fjerner de for godt.

Hvor lett var det å selge brukte tjukkasTVer da flatskjermene tok over tror du?

I byene kan nok denne logikken være relevant, men på landet så er fossilbil fortsatt etterspurt altså. Vi har både EL og fossilbiler på tunet, til hvert sitt bruk. Den nyeste, 2024 modell, er diesel. Det fantes ingen elbil på markedet som tilfredsstilte kravene.

Absolutt ingen mulighet for noe privatlån, TS?

Anonymkode: 25e10...a2a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I byene kan nok denne logikken være relevant, men på landet så er fossilbil fortsatt etterspurt altså. Vi har både EL og fossilbiler på tunet, til hvert sitt bruk. Den nyeste, 2024 modell, er diesel. Det fantes ingen elbil på markedet som tilfredsstilte kravene.

Absolutt ingen mulighet for noe privatlån, TS?

2024 model diesel er høl i hodet så fremt det ikke er en bobil ( som ikke finnes i el ennå).

Dieselbiler hadde en markedsandel på 1 % i Norge i september ( bensin 0,4 %) ..så virker som de fleste finner en elbil som "tilfredstiller kravene" da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (3 minutter siden):

2024 model diesel er høl i hodet så fremt det ikke er en bobil ( som ikke finnes i el ennå).

Dieselbiler hadde en markedsandel på 1 % i Norge i september ( bensin 0,4 %) ..så virker som de fleste finner en elbil som "tilfredstiller kravene" da..

Fortsatt ikke fjernet for godt. De fleste finner elbil som fungerer for de, og det støtter jeg (jeg tjener faktisk penger på det). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ta den evig samme el vs. fossil diskusjonen et annet sted? Den er irrelevant her for TS.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et engangsbeløp på 20k, det er et månedlig beløp på 20k. Bilen ble lagt ut da det ble kjent for oss, ikke alle situasjoner kan kontrolleres. 

Gjeldsrådgivning vil ikke gi meg differansesummen på billånet og salgssum. Jeg har en fossilbil ja, derfor det er vanskelig å få solgt den. 

Takk for tips, jeg tar med meg noen av de som har kommet. 

TS

Anonymkode: bb7e2...45b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gjeldsrådgivning vil ikke gi meg differansesummen på billånet og salgssum

Jeg skjønner det er dette du er fokusert på, men de skal heller ikke gi deg penger. De skal hjelpe deg å forhandle deg til en situasjon der du finner pengene selv. Det er en vesentlig forskjell der, og du trenger den hjelpen. KG vil ikke løse denne floken for deg, dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer at brukte elbiler har falt i pris. Derimot stemmer det ikke det du sier om fossile biler. Både bensin- og diselbiler har fått økt snittpris 

Anonymkode: 894c5...aeb

Har man en kurant dieselbil nå så er det noe av det letteste å selge. Til gode priser. 

Anonymkode: 45001...ae7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan dere ta den evig samme el vs. fossil diskusjonen et annet sted? Den er irrelevant her for TS.

At du og de som upvoter deg ikke forstår enkle sammenhenger er ikke mitt problem.

Det er HØYST relevant om hvorvidt ts har fossilbil eller ikke.

Nå viser det seg at ts har fossil ( som jeg trodde)...det vil i realiteten si at Banken lukker øynene for at de påførerer ts et større og større tap dess lenger hun må vente på å få solgt...DET er faktisk er godt argument for ts å ta med seg til banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte bil med tap. Hadde full finansiering via Santander. Ingen kjøpte bilen ute på markedet så jeg kontaktet en forhandler, han kjøpte bilen til en veldig dårlig pris. Restlånet betalte jeg inn de neste seks mnd etter salget. 
Hvorfor kunne jeg gjøre dette å ikke du ts? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man en kurant dieselbil nå så er det noe av det letteste å selge. Til gode priser. 

Da er det bare for ts å kontakte deg så løser det her seg vel? 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (1 minutt siden):

Da er det bare for ts å kontakte deg så løser det her seg vel? 🙈

Man kan ha forskjellige oppfatninger av hva som er god pris. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan ha forskjellige oppfatninger av hva som er god pris. 😉

Nettopp.. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er ikke et engangsbeløp på 20k, det er et månedlig beløp på 20k. Bilen ble lagt ut da det ble kjent for oss, ikke alle situasjoner kan kontrolleres. 

Gjeldsrådgivning vil ikke gi meg differansesummen på billånet og salgssum. Jeg har en fossilbil ja, derfor det er vanskelig å få solgt den. 

Takk for tips, jeg tar med meg noen av de som har kommet. 

TS

Beklager, da er naturligvis situasjonen en helt annen.

Anonymkode: 478a8...b7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tått skrev (1 time siden):

Det er HØYST relevant om hvorvidt ts har fossilbil eller ikke.

Det har i 12-13 år vært idiotisk å kjøpe noe annet enn elbil i Norge. Men driftsformen forblir irrelevant fordi poenget er at TS ikke får solgt bilen til en pris som matcher lånet. Det er dét som er viktig, ikke driftsform, farge eller merke på bilen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fossilbil fordi det er rimeligere for oss å reparere med mekaniker i familie, og jeg kjører lange avstander, elbil er ikke gunstig for meg mtp lading eller om noe skulle skje med bilen, alle har egne behov 🙂

Forstår at en tenker gjeldsrådgiving kan være bra, jeg skal undersøke det om ikke en samtale med bankene lar seg gjøre. Har tre banker å forholde meg til så kanskje en av de andre kunne bakt restlån inn i lånet her eller der. Først tar jeg en samtale med santander. Hvis ikke kanskje gjeldsrådgiver kan bistå med dét. Tenkes det da at en gjeldsrådgiver som gjør forespørslene på mine vegne/formulerer de på mine vegne er en løsning? eller hvordan fungerer det?

Noen spurte om hvorfor ikke jeg får omgjort restsum til restlån, det er fordi inntekten min er svekket og lånekapasiteten min er dårligere - de vil ikke gi et «nytt» lån. Det vet jeg selv også. Nå vil jeg få lønnsøkning fra nyåret, men ikke 20k. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei! 

Jeg vet mine feiltrinn og forsøker alt jeg kan å holde hodet over vann, forbruket er nede på et minimum og det meste er nå ganske ryddig foruten at jeg ikke blir av med bilen min. Så jeg håper dere kan være snille og konstruktive, det er mange kloke hoder her inne. 

Oppsummert har jeg ikke mulighet til å betjene billånet lenger.

Bilen har nå ligget ute for salg siden februar og enda ingen kjøpere med bud på pris til å betale ned hele lånet. Har forsøkt å snakke med Santander, som er lånebank om å gjøre om billån til forbrukslån/restlån (restsum på da ca 1/4 av lånet), men det gikk de ikke med på.

Nå sliter jeg med å betjene lånet mitt og er livredd for konsekvensene. Vi har hatt et innhugg på 20 000 kr i økonomien vår det siste året, som ikke var forutsett, og jeg vet ikke mine arme råd. 

Har i tillegg øvrig gjeld samlet i et refinansieringslån, men sammenlagt med billånet blir alt for mye å håndtere. Jeg har rota det til og vil rydde opp men har utelukkende satt kjepper i mine egne hjul.

Jeg vet at jeg har driti meg ut, og trenger ingen lærepenge. Jeg trenger råd til hvordan jeg kan formulere meg til Santander for å få muligheten til å selge bilen og omgjort lån til restlån så bilen kan selges uten heftelser.. 

Noen med tips, erfaring eller lyst til å komme med tips/hjelp? 

Jeg jobber 100% og får økt lønn fra januar, da hadde det vært så godt å få solgt bilen så jeg ikke behøvde å betjene flere lån. 

På forhånd takk for svar! 

Når bilen har lagt, ikke ligget, ute til salgs siden februar, så må en ting være feil her, nemlig prisen er for høy, bilen er for lite attraktiv for kjøpere.

Å trå at du kansnakke med santander om å få den løsningen du ønsker, det er å ha for store forventninger. 
Hvor mye er renten på billånet? Hvorfor har du lån hos Santander og ikke i din vanlige dagligbank? Dagligbanken er nok en bedre løsning å få lån hos enn å håpe på Santander. Eller har Nav gjeldsrådgiver, har du vært i kontakt med dem? 
Har duboliglån du kan bake gleden inn i? Du gir generelt lite info og dermed er det lite å hjelpe deg mer her. 

Anonymkode: 58502...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når bilen har lagt, ikke ligget, ute til salgs siden februar, så må en ting være feil her, nemlig prisen er for høy, bilen er for lite attraktiv for kjøpere.

Å trå at du kansnakke med santander om å få den løsningen du ønsker, det er å ha for store forventninger. 
Hvor mye er renten på billånet? Hvorfor har du lån hos Santander og ikke i din vanlige dagligbank? Dagligbanken er nok en bedre løsning å få lån hos enn å håpe på Santander. Eller har Nav gjeldsrådgiver, har du vært i kontakt med dem? 
Har duboliglån du kan bake gleden inn i? Du gir generelt lite info og dermed er det lite å hjelpe deg mer her. 

Anonymkode: 58502...999

Mye av det har TS svart på opptil flere ganger. Santander er en typisk bank for billån og brukes av flere store forhandlerkjeder.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...