Andrine& Skrevet 17. november 2024 #61 Del Skrevet 17. november 2024 Tått skrev (3 timer siden): Det har alt med at det er fossilbil å gjøre fordi mens eiendom øker i verdi forsvinner verdien på fossilbil i et tempo vi aldri har sett før. Store deler av fossilbilparken vil være verd vrakpanten innen 3 år så panteverdien på de er en illusjon. Det du sier er at det blir enkelt å få seg en kurant bil om få år for noen få tusenlapper? Kan scenarioet da være at det som nå er 60tusenkroners biler går for under 10lapper? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #62 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg vet mine feiltrinn og forsøker alt jeg kan å holde hodet over vann, forbruket er nede på et minimum og det meste er nå ganske ryddig foruten at jeg ikke blir av med bilen min. Så jeg håper dere kan være snille og konstruktive, det er mange kloke hoder her inne. Oppsummert har jeg ikke mulighet til å betjene billånet lenger. Bilen har nå ligget ute for salg siden februar og enda ingen kjøpere med bud på pris til å betale ned hele lånet. Har forsøkt å snakke med Santander, som er lånebank om å gjøre om billån til forbrukslån/restlån (restsum på da ca 1/4 av lånet), men det gikk de ikke med på. Nå sliter jeg med å betjene lånet mitt og er livredd for konsekvensene. Vi har hatt et innhugg på 20 000 kr i økonomien vår det siste året, som ikke var forutsett, og jeg vet ikke mine arme råd. Har i tillegg øvrig gjeld samlet i et refinansieringslån, men sammenlagt med billånet blir alt for mye å håndtere. Jeg har rota det til og vil rydde opp men har utelukkende satt kjepper i mine egne hjul. Jeg vet at jeg har driti meg ut, og trenger ingen lærepenge. Jeg trenger råd til hvordan jeg kan formulere meg til Santander for å få muligheten til å selge bilen og omgjort lån til restlån så bilen kan selges uten heftelser.. Noen med tips, erfaring eller lyst til å komme med tips/hjelp? Jeg jobber 100% og får økt lønn fra januar, da hadde det vært så godt å få solgt bilen så jeg ikke behøvde å betjene flere lån. På forhånd takk for svar! Anonymkode: bb7e2...45b Kontakt Santander ( evt de med salgspant) og be om frivillig tilbakelevering da du ikke kan betjene gjelden lengre. Anonymkode: e3494...468 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #63 Del Skrevet 17. november 2024 Er det kun du som har inntekt ts? Utover å redusere kostnadene frem til salg av bil, finnes det noen måte å øke inntekten på? Når ting holder på å tippe så fullstendig som nå tenker at både ungdommer og voksne må prøve å skaffe penger til familien. Anonymkode: 7c25e...57b 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 17. november 2024 #64 Del Skrevet 17. november 2024 Andrine& skrev (13 minutter siden): Det du sier er at det blir enkelt å få seg en kurant bil om få år for noen få tusenlapper? Kan scenarioet da være at det som nå er 60tusenkroners biler går for under 10lapper? Så avgjort. Men det kan komme bruksbegrensninger på fossilbil..pluss enda dyrere drivstoff og langt mellom bensinpumpene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 17. november 2024 #65 Del Skrevet 17. november 2024 Tått skrev (31 minutter siden): Så avgjort. Men det kan komme bruksbegrensninger på fossilbil..pluss enda dyrere drivstoff og langt mellom bensinpumpene. Høyst sannsynlig ikke det største problemet for folk på bygda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #66 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det kun du som har inntekt ts? Utover å redusere kostnadene frem til salg av bil, finnes det noen måte å øke inntekten på? Når ting holder på å tippe så fullstendig som nå tenker at både ungdommer og voksne må prøve å skaffe penger til familien. Anonymkode: 7c25e...57b Nei, men kun jeg som kan øke inntekten. Den øker på nyåret og jeg blir å jobbe ekstra frem til da, har gjort det dette året men det er ålreit å slippe det i ett helt år til for å få solgt bilen til markedspris.. Anonymkode: bb7e2...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #67 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis du avskilter bilen så vil den bli enda vanskeligere å få solgt og du vil ende opp med et enda større tap. Hva du har i lån på bilen er egentlig irrelevant så lenge markedet ikke er villig til å betale den summen du har i lån, det blir litt som personer som kjøper en ny tv for 25.000 og forlanger halve prisen på bruktmarkedet etter noen år med det får de ikke så lenge butikkene selger samme modell ny for 10.000. Du må se hva lignende biler i samme stand og med samme kilometer averteres for på bruktmarkedet, du må også ha penger til å betale mellomlegget til banken slik at bilen kan selges og omregistreres uten pant. Svada. Om det er fossilbil eller ikke har ingenting med saken å gjøre, denne situasjonen kunne like godt vært eiendom eller andre ting som en bank har pant i. Anonymkode: ffc61...ec1 Svaret ditt gir meg ingenting. Jeg er ikke hjernedød og jeg er bevisst hva som må til for å komme på rett kjøl økonomisk. For ett år siden tjente jeg 15K mer, jeg visste ikke at jeg måtte bytte jobb da jeg kjøpte bilen og at lønna ville bli dårligere eller at bilen ikke skulle bli solgt til pris på lånet, fordi den og lånet har ligget/fulgt til markedspris hele tiden. Det gjør den fremdeles, den er en av de billigere bilene av samme type bil. Problemet er at jeg ikke kan cashe ut mellomlegget, men ikke kan beholde lånet. Utover å selge huset for å få betalt ut billånet så har jeg ikke flere idéer om hva jeg kan gjøre. Vi handler rimelig, bruker ikke mer enn vi må, handler ikke mer enn vi må. På nyåret blir det bedre å betjene lånet da jeg på ny har fått ny jobb, med bedre betalt. Men på sikt er det bedre å komme i 0,- på gjeldssiden og ha en bil uten lån. Anonymkode: bb7e2...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #68 Del Skrevet 17. november 2024 Andrine& skrev (1 time siden): Det du sier er at det blir enkelt å få seg en kurant bil om få år for noen få tusenlapper? Kan scenarioet da være at det som nå er 60tusenkroners biler går for under 10lapper? Fikk tak i en fin 4x4 for under 10k, godkjent i 1.5 år til, litt fiks som koster 1500 og en samboer som er mekaniker så ordnet det seg. Det er så enkelt å få en ok bil for tilsammen 5000. Anonymkode: f142c...01d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #69 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk tak i en fin 4x4 for under 10k, godkjent i 1.5 år til, litt fiks som koster 1500 og en samboer som er mekaniker så ordnet det seg. Det er så enkelt å få en ok bil for tilsammen 5000. Anonymkode: f142c...01d Regner med du låner ut samboeren din gratis siden du mener dette er en enkel løsning. Anonymkode: 3971d...8ea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #70 Del Skrevet 17. november 2024 Takker for tips! Jeg følger opp når jeg har en plan å komme med for de som fremtidig måtte behøve det. Økonomisk har jeg oversikt og kontroll på utgiftene mine, og har hittil tilpasset alt veldig fint. Det er kun billånet som gjenstår å bli av med for å få en bekymringsfri økonomisk hverdag, og som også med tid gjør at jeg kan betale mer på refinansieringsgjeld. Jeg har gått på en smell før, har ikke gjeld på gjeld på gjeld. Enkelte får det til å høres ut som at jeg ikke har kontroll over noen ting, men det er ikke alt som kan kontrolleres. Jeg kan ikke tvinge folk til å kjøpe bilen for det lånet er på, jeg kan ikke trylle frem mellomlegget - men gjør jo mitt for å vedlikeholde økonomien til lånet blir utbetalt. Det er ikke inkasso eller tvangstrekk så åpenbart behersker jeg det per nå, men det er tungt og mentalt drenerende å jobbe mye ekstra og ha lite tid hjemme. I morgen ringer jeg alle bankene og hører om mulighetene, og om ikke så har det kommet flere gode forslag på hvordan løse mellomlegget. Anonymkode: bb7e2...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 17. november 2024 #71 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takker for tips! Jeg følger opp når jeg har en plan å komme med for de som fremtidig måtte behøve det. Økonomisk har jeg oversikt og kontroll på utgiftene mine, og har hittil tilpasset alt veldig fint. Det er kun billånet som gjenstår å bli av med for å få en bekymringsfri økonomisk hverdag, og som også med tid gjør at jeg kan betale mer på refinansieringsgjeld. Jeg har gått på en smell før, har ikke gjeld på gjeld på gjeld. Enkelte får det til å høres ut som at jeg ikke har kontroll over noen ting, men det er ikke alt som kan kontrolleres. Jeg kan ikke tvinge folk til å kjøpe bilen for det lånet er på, jeg kan ikke trylle frem mellomlegget - men gjør jo mitt for å vedlikeholde økonomien til lånet blir utbetalt. Det er ikke inkasso eller tvangstrekk så åpenbart behersker jeg det per nå, men det er tungt og mentalt drenerende å jobbe mye ekstra og ha lite tid hjemme. I morgen ringer jeg alle bankene og hører om mulighetene, og om ikke så har det kommet flere gode forslag på hvordan løse mellomlegget. Anonymkode: bb7e2...45b Du gjør lurt i å be om et møte i den banken du har huslån. Det lånes ut penger noen ganger pr år med unntak av reglene bankene har, be om å få et lån med den ordningen. Vis de at inntekten vil øke, som du forklarer her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 17. november 2024 #72 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Regner med du låner ut samboeren din gratis siden du mener dette er en enkel løsning. Anonymkode: 3971d...8ea Jeg tenkte det samme! Kan man få seg bil med mann på kjøpet tro? Ville blitt en bra annonse isåfall, spørs om møteplassen eller Finn er best å bruke… 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 17. november 2024 #73 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, men kun jeg som kan øke inntekten. Den øker på nyåret og jeg blir å jobbe ekstra frem til da, har gjort det dette året men det er ålreit å slippe det i ett helt år til for å få solgt bilen til markedspris.. Anonymkode: bb7e2...45b Du kan selge den til markedspris neste uke, problemet er at markedspris er under din smertegrense, og innebærer at du mangler rundt 50 000 til å betale ned bil-lånet. Venter du et år så vil sannsynligvis markedprisen falle med en god del titusener. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #74 Del Skrevet 17. november 2024 I Grosny skrev (24 minutter siden): Du kan selge den til markedspris neste uke, problemet er at markedspris er under din smertegrense, og innebærer at du mangler rundt 50 000 til å betale ned bil-lånet. Venter du et år så vil sannsynligvis markedprisen falle med en god del titusener. Har du lest innlegget.? Jeg har ikke 50k. Ingen kjøper vel en bil med heftelser?… Anonymkode: bb7e2...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 17. november 2024 #75 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du lest innlegget.? Jeg har ikke 50k. Ingen kjøper vel en bil med heftelser?… Anonymkode: bb7e2...45b Jeg har lest innlegget, og problemet er at markedsprisen er mye lavere enn det bilen er belånt med. Du vil selge den flere titusener over markedspris, og det går jo ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #76 Del Skrevet 18. november 2024 I Grosny skrev (9 timer siden): Jeg har lest innlegget, og problemet er at markedsprisen er mye lavere enn det bilen er belånt med. Du vil selge den flere titusener over markedspris, og det går jo ikke. Det skriver jeg også tydelig i innlegget.Du forteller om situasjonen som om den er ny for meg, og svarene du gir er kun omformulering av mine egne ord 😛 kom gjerne med en mulig løsning istedenfor Anonymkode: bb7e2...45b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. november 2024 #77 Del Skrevet 18. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det skriver jeg også tydelig i innlegget.Du forteller om situasjonen som om den er ny for meg, og svarene du gir er kun omformulering av mine egne ord 😛 kom gjerne med en mulig løsning istedenfor Anonymkode: bb7e2...45b At du innser at bilen er mindre verdt enn du liker er en del av løsningen. En ubehagelig del. Men det er en mental sperre som må overvinnes dersom du skal få solgt. Andre og klokere skribenter har foreslått å snakke med banken for å få bort pantet, og om å "låne" av skattepengene. Jeg tror det bør være sjans for å snakke bort pantet dersom du avtaler å betale inn det du får for bilen, og kanskje samtidig betaler inn 20000 ekstra. Da gjenstår bare noen få titusener, og det bør banken tåle uten å ha pant. Endret 18. november 2024 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #78 Del Skrevet 18. november 2024 Nesten alle biler jeg har solgt på finn har gått langt under prisantydning. Ikke veldig lett å selge biler til 100´ og oppover brukt. Anonymkode: 911dd...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #79 Del Skrevet 18. november 2024 Vi byttet inn bilen vår i sommer og forhandler sa at biler til rundt 100' går unna nå pga folk har dårlig råd. Anonymkode: 7c25e...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #80 Del Skrevet 19. november 2024 Oppdatering: Snakket med banken, de gir meg restlån på mellomlegg etter å ha forklart situasjonen nøye. Forundrer meg over de som ut av innlegget tror at jeg ikke har innsett at jeg ikke får solgt bilen uten å tape, det er jo hele poenget med innlegget. Jeg ønsket tips om hva jeg skulle gjøre med mellomlegget som banken i utgangspunktet hadde sagt nei til å omgjøre til lån. Videre fikk jeg noen gode tips om hvordan håndtere det. Skulle vært flere av de som kunne legge egen storhet til side når de svarer mennesker i sårbare situasjoner. Anonymkode: bb7e2...45b 4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå