Gå til innhold

Må få solgt bilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når bilen har lagt, ikke ligget, ute til salgs siden februar, så må en ting være feil her, nemlig prisen er for høy, bilen er for lite attraktiv for kjøpere.

Å trå at du kansnakke med santander om å få den løsningen du ønsker, det er å ha for store forventninger. 
Hvor mye er renten på billånet? Hvorfor har du lån hos Santander og ikke i din vanlige dagligbank? Dagligbanken er nok en bedre løsning å få lån hos enn å håpe på Santander. Eller har Nav gjeldsrådgiver, har du vært i kontakt med dem? 
Har duboliglån du kan bake gleden inn i? Du gir generelt lite info og dermed er det lite å hjelpe deg mer her. 

Anonymkode: 58502...999

Les hva jeg skriver. Nei, den har ikke lagt ute for salg, den har ligget😂 troll

Anonymkode: bb7e2...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Priser på elbiler faller som en stein og verditapet er enormt første 2-3 år. Og ulempen er også at du ikke kan regne med at den varer lenger enn batterigarantien heller, dvs 8 år for feks tesla. Ingen kommer til å gi mye for en elbil der en kan risikere å få en utgift på 200´ i etterkant.

Anonymkode: 911dd...46f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har fossilbil fordi det er rimeligere for oss å reparere med mekaniker i familie, og jeg kjører lange avstander, elbil er ikke gunstig for meg mtp lading eller om noe skulle skje med bilen, alle har egne behov 🙂

Forstår at en tenker gjeldsrådgiving kan være bra, jeg skal undersøke det om ikke en samtale med bankene lar seg gjøre. Har tre banker å forholde meg til så kanskje en av de andre kunne bakt restlån inn i lånet her eller der. Først tar jeg en samtale med santander. Hvis ikke kanskje gjeldsrådgiver kan bistå med dét. Tenkes det da at en gjeldsrådgiver som gjør forespørslene på mine vegne/formulerer de på mine vegne er en løsning? eller hvordan fungerer det?

 

Noen spurte om hvorfor ikke jeg får omgjort restsum til restlån, det er fordi inntekten min er svekket og lånekapasiteten min er dårligere - de vil ikke gi et «nytt» lån. Det vet jeg selv også. Nå vil jeg få lønnsøkning fra nyåret, men ikke 20k. 

TS

Anonymkode: bb7e2...45b

Jeg har jobbet som gjeldsrådgiver og det er ikke slik at en gjeldsrådgiver får noe mer ut av å ta kontakt med Santander, enn hva man gjør selv. Det er noen som tror at det er mer "tyngde" bak det da, men det er det på ingen måte. En gjeldsrådgiver kan ganske enkelt ikke hjelpe deg i denne situasjonen.

Dette er ikke et råd jeg hadde gitt som gjeldsrådgiver, men jeg kan fortelle hva jeg selv hadde gjort hvis jeg var i situasjonen din; på nyåret satt skattetrekket så nærme 0 som mulig, og betalt ned så mye av lånet at jeg kunne blitt kvitt bilen. Restskatten vil forfalle først høsten 2026.

Anonymkode: 79ef4...70a

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har jobbet som gjeldsrådgiver og det er ikke slik at en gjeldsrådgiver får noe mer ut av å ta kontakt med Santander, enn hva man gjør selv. Det er noen som tror at det er mer "tyngde" bak det da, men det er det på ingen måte. En gjeldsrådgiver kan ganske enkelt ikke hjelpe deg i denne situasjonen.

Dette er ikke et råd jeg hadde gitt som gjeldsrådgiver, men jeg kan fortelle hva jeg selv hadde gjort hvis jeg var i situasjonen din; på nyåret satt skattetrekket så nærme 0 som mulig, og betalt ned så mye av lånet at jeg kunne blitt kvitt bilen. Restskatten vil forfalle først høsten 2026.

Anonymkode: 79ef4...70a

Selvsagt! Beste innlegget i denne tråden.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nettbil gir bare skambud. De skal tjene på det de også.

Anonymkode: 911dd...46f

Nettbil gir jo ikke bud. Det er ulike forhandlere som gir budene. Og man kan jo som sagt avslå helt risiko- og kostnadsfritt, så det er jo bare å prøve.

Anonymkode: 8bb2f...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har jobbet som gjeldsrådgiver og det er ikke slik at en gjeldsrådgiver får noe mer ut av å ta kontakt med Santander, enn hva man gjør selv. Det er noen som tror at det er mer "tyngde" bak det da, men det er det på ingen måte. En gjeldsrådgiver kan ganske enkelt ikke hjelpe deg i denne situasjonen.

Dette er ikke et råd jeg hadde gitt som gjeldsrådgiver, men jeg kan fortelle hva jeg selv hadde gjort hvis jeg var i situasjonen din; på nyåret satt skattetrekket så nærme 0 som mulig, og betalt ned så mye av lånet at jeg kunne blitt kvitt bilen. Restskatten vil forfalle først høsten 2026.

Anonymkode: 79ef4...70a

Ah, tusen takk!!

Det var et godt råd, jeg kan skru skatten opp igjen når bilen er solgt også, og har da mulighet til å spare til restskatten også.

Har også tenkt på å avskilte bilen og stoppe forsikringen, da får jeg betalt mer på lån. Vet dog ikke om banken tillater det. 

TS

Anonymkode: bb7e2...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Når bilen har lagt, ikke ligget, ute til salgs siden februar, så må en ting være feil her, nemlig prisen er for høy, bilen er for lite attraktiv for kjøpere.

Å trå at du kansnakke med santander om å få den løsningen du ønsker, det er å ha for store forventninger. 
Hvor mye er renten på billånet? Hvorfor har du lån hos Santander og ikke i din vanlige dagligbank? Dagligbanken er nok en bedre løsning å få lån hos enn å håpe på Santander. Eller har Nav gjeldsrådgiver, har du vært i kontakt med dem? 
Har duboliglån du kan bake gleden inn i? Du gir generelt lite info og dermed er det lite å hjelpe deg mer her. 

Anonymkode: 58502...999

Det er veldig spesielt, og ikke minst unødvendig, å rette på noe man syns er en skrivefeil hos andre når man har så mange feil og dårlig språk selv.

Hvorfor liksom? 

Anonymkode: 817de...50d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ah, tusen takk!!

Det var et godt råd, jeg kan skru skatten opp igjen når bilen er solgt også, og har da mulighet til å spare til restskatten også.

Har også tenkt på å avskilte bilen og stoppe forsikringen, da får jeg betalt mer på lån. Vet dog ikke om banken tillater det. 

TS

Anonymkode: bb7e2...45b

dette kan bli spennende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge mitt eget råd da - hva med å markedsføre bilen ekstra i områder hvor fossilbil fortsatt er populært? Hvilken bil er det? Du kan legge ut annonsen på kjøp salg sider på facebook, lyge litt om at du har ærend i området i blant og derfor kan vise bilen der.

Anonymkode: 25e10...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ah, tusen takk!!

Det var et godt råd, jeg kan skru skatten opp igjen når bilen er solgt også, og har da mulighet til å spare til restskatten også.

Har også tenkt på å avskilte bilen og stoppe forsikringen, da får jeg betalt mer på lån. Vet dog ikke om banken tillater det. 

TS

Anonymkode: bb7e2...45b

Hvis bilen ikke skal brukes og du har en garasje eller lignende hvor du kan sette den, kan du forsikre den slik at den kun dekker brann/tyveri. Men husk å endre dersom noen skal prøvekjøre den. Er det noen mulighet for at du kan få utbetalt feriepenger opptjent i år, allerede i januar?

Anonymkode: 79ef4...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei! 

Jeg vet mine feiltrinn og forsøker alt jeg kan å holde hodet over vann, forbruket er nede på et minimum og det meste er nå ganske ryddig foruten at jeg ikke blir av med bilen min. Så jeg håper dere kan være snille og konstruktive, det er mange kloke hoder her inne. 

Oppsummert har jeg ikke mulighet til å betjene billånet lenger.

Bilen har nå ligget ute for salg siden februar og enda ingen kjøpere med bud på pris til å betale ned hele lånet. Har forsøkt å snakke med Santander, som er lånebank om å gjøre om billån til forbrukslån/restlån (restsum på da ca 1/4 av lånet), men det gikk de ikke med på.

Nå sliter jeg med å betjene lånet mitt og er livredd for konsekvensene. Vi har hatt et innhugg på 20 000 kr i økonomien vår det siste året, som ikke var forutsett, og jeg vet ikke mine arme råd. 

Har i tillegg øvrig gjeld samlet i et refinansieringslån, men sammenlagt med billånet blir alt for mye å håndtere. Jeg har rota det til og vil rydde opp men har utelukkende satt kjepper i mine egne hjul.

Jeg vet at jeg har driti meg ut, og trenger ingen lærepenge. Jeg trenger råd til hvordan jeg kan formulere meg til Santander for å få muligheten til å selge bilen og omgjort lån til restlån så bilen kan selges uten heftelser.. 

Noen med tips, erfaring eller lyst til å komme med tips/hjelp? 

Jeg jobber 100% og får økt lønn fra januar, da hadde det vært så godt å få solgt bilen så jeg ikke behøvde å betjene flere lån. 

 

På forhånd takk for svar! 

Anonymkode: bb7e2...45b

Får du ikke ordnet med den banken du har huslån i slik at du bare kan betale renter i f.eks 4 mnd. så bruker de avdragspengene på å betale inn på billånet slik at den blir gjeldfri? Hvis du får gjort det så får du solgt bilen uten heftelser, hvis det er el bil du har så bør du bli kvitt den så fort som mulig. Problemet med å eie el bil er jo at ingen vil kjøpe disse brukt, prisene raser og to år gamle elbiler er allerede gammeldagse mht. batteriteknologi. Banken din bør være hjelpsomme å gi deg avdragsfrihet frem til bilen er nedbetalt.

Anonymkode: 827ea...bdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (3 timer siden):

Jo det stemmer 100% det jeg sier om fossile biler, at de snart blir usalgbare i Norge.

Noen få spesielle biler kan få en viss samleverdi blant nostalgikerne men de aller fleste fossilbiler blir verdiløse innen veldig få år.

Og det er verre enn det...de blir omtrent umulig å eksportere og.

Europa følger samme spor som oss med tanke på elektrisifering av bilmarkedet..( ja jeg vet media skriver noe annet men tallene lyver ikke, media gjør)

USA setter opp tollmurer som gjør det umulig å eksportere dit..Asia går fullt elektrisk med med sykt billige elbiler nå.. Søramerika flommes også over av kinesiske elbiler.

Russland er det landet vi kan eksportere brukte fossilbiler til om 3 år...det samme vil gjelde for resten av Europa og prisene vil bli deretter..

Du følger visst ikke med....brukte fossil biler er nettopp det markedet etterspør. Du skriver at media lyver, da lurer jeg på om har reist no særlig i det siste? I england, ungarn....praha.....hvor stor prosent el biler ser du der??

Anonymkode: 827ea...bdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ah, tusen takk!!

Det var et godt råd, jeg kan skru skatten opp igjen når bilen er solgt også, og har da mulighet til å spare til restskatten også.

Har også tenkt på å avskilte bilen og stoppe forsikringen, da får jeg betalt mer på lån. Vet dog ikke om banken tillater det. 

TS

Anonymkode: bb7e2...45b

Hvis du avskilter bilen så vil den bli enda vanskeligere å få solgt og du vil ende opp med et enda større tap.

Hva du har i lån på bilen er egentlig irrelevant så lenge markedet ikke er villig til å betale den summen du har i lån, det blir litt som personer som kjøper en ny tv for 25.000 og forlanger halve prisen på bruktmarkedet etter noen år med det får de ikke så lenge butikkene selger samme modell ny for 10.000.

Du må se hva lignende biler i samme stand og med samme kilometer averteres for på bruktmarkedet, du må også ha penger til å betale mellomlegget til banken slik at bilen kan selges og omregistreres uten pant.

Tått skrev (3 timer siden):

At du og de som upvoter deg ikke forstår enkle sammenhenger er ikke mitt problem.

Det er HØYST relevant om hvorvidt ts har fossilbil eller ikke.

Nå viser det seg at ts har fossil ( som jeg trodde)...det vil i realiteten si at Banken lukker øynene for at de påførerer ts et større og større tap dess lenger hun må vente på å få solgt...DET er faktisk er godt argument for ts å ta med seg til banken.

Svada.

Om det er fossilbil eller ikke har ingenting med saken å gjøre, denne situasjonen kunne like godt vært eiendom eller andre ting som en bank har pant i.

Anonymkode: ffc61...ec1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du avskilter bilen så vil den bli enda vanskeligere å få solgt og du vil ende opp med et enda større tap.

Hva du har i lån på bilen er egentlig irrelevant så lenge markedet ikke er villig til å betale den summen du har i lån, det blir litt som personer som kjøper en ny tv for 25.000 og forlanger halve prisen på bruktmarkedet etter noen år med det får de ikke så lenge butikkene selger samme modell ny for 10.000.

Du må se hva lignende biler i samme stand og med samme kilometer averteres for på bruktmarkedet, du må også ha penger til å betale mellomlegget til banken slik at bilen kan selges og omregistreres uten pant.

Svada.

Om det er fossilbil eller ikke har ingenting med saken å gjøre, denne situasjonen kunne like godt vært eiendom eller andre ting som en bank har pant i.

Anonymkode: ffc61...ec1

Det har alt med at det er fossilbil å gjøre fordi mens eiendom øker i verdi forsvinner verdien på fossilbil i et tempo vi aldri har sett før. Store deler av  fossilbilparken vil være verd vrakpanten innen 3 år så panteverdien på de er en illusjon.

Endret av Tått
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du avskilter bilen så vil den bli enda vanskeligere å få solgt og du vil ende opp med et enda større tap.

Man trenger ikke å avskilte bilen, man avregistrerer den på vegvesen.no og beholder skiltene på. Da kan man forsikre den kun for tyveri/brann, altså ikke ansvar eller kasko, og dersom noen kommer for å prøvekjøre den logger man enkelt inn og registrere den kjøper forsikring. Det er ikke veldig komplisert.

Anonymkode: 79ef4...70a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (4 minutter siden):

Det har alt med at det er fossilbil å gjøre fordi mens eiendom øker i verdi forsvinner verdien på fossilbil i et tempo vi aldri har sett før. Store deler av  fossilbilparken vil være verd vrakpanten innen 3 år så panteverdien på de er en illusjon.

Nå er du tydligvis ingen rakettforsker.......så du mener faktisk fossilbiler faller mer i verdi en elbiler?? Da bør du kontakte noen bilforhandlere å spørre hva slags bruktbiler de har omsetning på. Du kan også se på finn og se hva som ligger lengst ute der av brukte biler. Norges største bruktbilforhandler av el biler gikk konk i sommer, grunnen var rett og slett at ingen kjøper brukte el biler.

Anonymkode: 827ea...bdf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er du tydligvis ingen rakettforsker.......så du mener faktisk fossilbiler faller mer i verdi en elbiler?? Da bør du kontakte noen bilforhandlere å spørre hva slags bruktbiler de har omsetning på. Du kan også se på finn og se hva som ligger lengst ute der av brukte biler. Norges største bruktbilforhandler av el biler gikk konk i sommer, grunnen var rett og slett at ingen kjøper brukte el biler.

Anonymkode: 827ea...bdf

Vi solgte brukt bensinbil i sommer og fikk en veldig god pris for den. Minste verditapet per måned vi har hatt på noen av bilene vi har eid!

Anonymkode: 9c262...13e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er du tydligvis ingen rakettforsker.......så du mener faktisk fossilbiler faller mer i verdi en elbiler?? Da bør du kontakte noen bilforhandlere å spørre hva slags bruktbiler de har omsetning på. Du kan også se på finn og se hva som ligger lengst ute der av brukte biler. Norges største bruktbilforhandler av el biler gikk konk i sommer, grunnen var rett og slett at ingen kjøper brukte el biler.

Anonymkode: 827ea...bdf

Det her burde du fortelle ts asap..🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva hver og en av dere måtte mene om verdi på bil utifra type så har det ingenting med saken å gjøre. En bil, en eiendom eller hva det måtte være vet man ikke verdien på før etter at det er solgt. Det som ikke blir solgt har for høy pris i markedet. Så enkelt er det. 
 

Dette med at vilkårene til Santander har blitt så sære kommer av ny lov om utlån, det har resultert i at svært få får lån til bil. Fortsetter det på samme måte kan jeg ikke forstå hvordan Santander som selskap kan overleve… 

Det vil bli flere tråder som dette fremover, folk kommer til å bli overasket over avslag på billån som det tidligere var veldig enkelt å få. Denne tråden sier noe om at de nye utlånsreglene er fornuftige selvom mange da må leve uten bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man trenger ikke å avskilte bilen, man avregistrerer den på vegvesen.no og beholder skiltene på. Da kan man forsikre den kun for tyveri/brann, altså ikke ansvar eller kasko, og dersom noen kommer for å prøvekjøre den logger man enkelt inn og registrere den kjøper forsikring. Det er ikke veldig komplisert.

Anonymkode: 79ef4...70a

Så lenge det er lån på bilen, så må man ha full kasko.

Anonymkode: 817de...50d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...