Gå til innhold

Skolegudstjenester er pr. definisjon forbudt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (21 minutter siden):

Jeg husker det var kjekt med skolegudstjenester. Man fikk skikkelig julestemning av det og fikk litt fri fra vanlig skole

Akkurat dette tror jeg er grunnen til at elever velger å bli med på gudstjeneste i skoletiden- hva frister mest- å være på skolen med alternativt opplegg ( som på noen steder kan virke som straff), eller å sitte i kirken sammen med venner,  fjase og kose seg uten at de voksne bryr seg så veldig, så lenge man er litt stille?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber som lærer og er 100 % ateist. Jeg synes likevel skolegudstjeneste er en god ting fordi:

1: Elevene har VELDIG godt av å oppleve hvordan det er i kirken og hvordan det forventes at de oppfører seg et slikt sted. Det handler om respekt for andres tro og kultur, og dagens barn og ungdom har ofte mye å gå på der. 

2: Kirken skal uansett etter ny paragraf ikke drive med forkynnelse under skolegudstjenesten. Dette blir derfor som et hvilket som helst annet besøk i et hvilket som helst gudshus. Elevene besøker uansett moskeer, templer osv , så da kan de også besøke kirken. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (13 timer siden):

Man lærer ikke særlig mye om religionen kristendom med å være deltager i en skolegudstjeneste. Man kan ikke sidestille en gudstjeneste med en ekskursjon.

Jo, det er akkurat det man gjør. Les og lær gjerne om troen på skolen, men for å få en forståelse av hva kristendom er så er det essensielt å oppsøke steder der utøvelse av religionen foregår. Sammenlign gjerne med matlaging. Du lærer noe ved å lese oppskrifter og lære om ingrediensene, men det er først når du smaker på maten at du får et bilde hva det er. Først da kan du avgjøre om du liker den eller ikke.

Anonymkode: 0c727...953

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara88 skrev (20 minutter siden):

Jeg jobber som lærer og er 100 % ateist. Jeg synes likevel skolegudstjeneste er en god ting fordi:

1: Elevene har VELDIG godt av å oppleve hvordan det er i kirken og hvordan det forventes at de oppfører seg et slikt sted. Det handler om respekt for andres tro og kultur, og dagens barn og ungdom har ofte mye å gå på der. 

2: Kirken skal uansett etter ny paragraf ikke drive med forkynnelse under skolegudstjenesten. Dette blir derfor som et hvilket som helst annet besøk i et hvilket som helst gudshus. Elevene besøker uansett moskeer, templer osv , så da kan de også besøke kirken. 

Hvordan forgår en forkynnelsesfri gudstjeneste ?

Anonymkode: c6334...dbd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktninja skrev (32 minutter siden):

Akkurat dette tror jeg er grunnen til at elever velger å bli med på gudstjeneste i skoletiden- hva frister mest- å være på skolen med alternativt opplegg ( som på noen steder kan virke som straff), eller å sitte i kirken sammen med venner,  fjase og kose seg uten at de voksne bryr seg så veldig, så lenge man er litt stille?

Hvordan kan de fjase samtidig som de må være stille?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg regner med at de som er negative, heller ikke feirer jul selv? Hvis ikke synes jeg det blir litt dobbeltmoralsk 

Anonymkode: ed363...92d

Feirer jul, men hverken Gud, kirka eller Jesus har noen gang vært involvert i feiringen her i hus. Jul har vert feira i Norge lenge før landet ble kristent.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sara88 skrev (30 minutter siden):

Her i fylket er der hverken besøk i moskeer, synagoger eller Rikets sal.. det er vel ingen standard? Har forsåvidt ikke noe i mot besøk så lenge det ikke er en gudstjeneste eller preken/bønn.. Det oppleves ikke fritt bår man aktivt må melde seg av (det kan alle som har vært medlem i en bokklubb der man aktivt måtte avbestille hver bok - bokhyllene ble fulle. Heldigvis ikke lov lenger)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyblue7 skrev (9 minutter siden):

Feirer jul, men hverken Gud, kirka eller Jesus har noen gang vært involvert i feiringen her i hus. Jul har vert feira i Norge lenge før landet ble kristent.

Joda men er jo greit å se alle ulike måtene det feires på? Men er enig i at det er for mye ensidig fokus på kristendommen på barne og ungdomsskolen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Joda men er jo greit å se alle ulike måtene det feires på? Men er enig i at det er for mye ensidig fokus på kristendommen på barne og ungdomsskolen 

Det må de jo for all del gjøre, men da må de enten ta alle de store religionene eller ta det utenom skoletid? Hvorfor skal det gjøres forskjell på en religion? Skolen skal jo i utgangspunktet være religionsnøytral. Man kan heller lage en fin skoleavslutning på skolen? Jeg har lidd meg igjennom nok kirketurer i alle fall (og det var ikke noe annet alternativ da jeg gikk på skolen…)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara88 skrev (49 minutter siden):

Er så enig! 

Sara88 skrev (49 minutter siden):

Anonymkode: 6e3ca...d8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara88 skrev (1 time siden):

Hvordan kan man ha en gudstjeneste uten forkynnelse? Eller har deres skole et eget sammarbeid med den lokale kirken om et tilpasset besøk? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktninja skrev (3 timer siden):

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Hvordan kan de fjase samtidig som de må være stille?

Vel, i hvertfall så klarer tenåringene rundt meg her fint å sitte sammen med venninnene side, med nesen ned i hver sin mobil og fjase, men uten å bråke, men og uten å følge med på hva som skjer rundt dem…. Så læringsutbyttet å sitte bakerst på en benkerad i kirken er nok minimal, de er glade for å få slippe et par timer med «gørrkjedelig skole»…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostepop skrev (1 minutt siden):

Vel, i hvertfall så klarer tenåringene rundt meg her fint å sitte sammen med venninnene side, med nesen ned i hver sin mobil og fjase, men uten å bråke, men og uten å følge med på hva som skjer rundt dem…. Så læringsutbyttet å sitte bakerst på en benkerad i kirken er nok minimal, de er glade for å få slippe et par timer med «gørrkjedelig skole»…

Da burde de ikke fått lov å ha mobilen inne i kirka. De får vel ikke ha det i timen på skolen heller uansett?

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyblue7 skrev (2 timer siden):

Det må de jo for all del gjøre, men da må de enten ta alle de store religionene eller ta det utenom skoletid? Hvorfor skal det gjøres forskjell på en religion? Skolen skal jo i utgangspunktet være religionsnøytral. Man kan heller lage en fin skoleavslutning på skolen? Jeg har lidd meg igjennom nok kirketurer i alle fall (og det var ikke noe annet alternativ da jeg gikk på skolen…)

Jeg sa det var for ensidig fokus ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostepop skrev (23 timer siden):

Det er prinsipielt ingenting i veien for at et besøk i kirken i opplæringsøyemed kan være nyttig mtp læremål i KRLE-faget, på lik linje med at et besøk i en moske, eller synagoge, eller et/flere ulike templer, eller kanskje et besøk hos Jehovas Vitner i rikets sal eller hos det Almindelige Samfund.  Men dere som synes at barna fint kan forkynnes for i kirken- hadde dere vært komfortable med at barna og var med på en fredagsbønn i den lokale moskeen? Å bli med på shabbat-gudtjenesten i synagogen, eller å oppleve misjonering hos pinsevennene eller Jehovas vitne?

Islam har selvfølgelig ingenting med norsk kultur å gjøre.

Anonymkode: 11f9e...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva synes du har noe med norsk kultur å gjøre?

Anonymkode: c6334...dbd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel i bunn og grunn den samme Guden man tror på om man er jøde, kristen eller muslim..? Islam er jo Norges nest største religion, og den eneste som har økning i medlemstall, så er vel like relevant å delta der? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen synes det er kjempekoselig og en fin tradisjon å gå i kirka før jul, så er det jo bare å gjøre det på fritiden. 

Forkynning hører ikke hjemme i moderne, norsk skole. 

Anonymkode: afb05...26d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spiller ingen rolle. De skulle hatt sånn opplegg med alle religionene slik at de lærte av hverandre sine religioner. Hadde skapt mindre polarisering og hat mot andre religioner

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...