Gå til innhold

Skolegudstjenester er pr. definisjon forbudt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge skolegudstjeneste er frivillig, og ikke obligatorisk, så ser jeg ikke problemet med det. Jeg er ikke religiøs, er ikke døpt og ingen av barna mine er døpt. Ene barnet ønsker alltid å gå i skolegudstjenesten, og det er helt greit, mens det andre barnet velger å avstå og heller bli på skolen. Det er også helt greit. 

Anonymkode: 258c9...4ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.26):

Hva blir det neste? Skal vi slutte å bruke årstall, siden selve tallet 2024 henviser til Jesus?

Kirken er en såpass viktig del av vår felles kulturarv at det burde være en selvsagt del av opplæringen å delta på minst én gudstjeneste. Bibelen også, utrolig mange ord og uttrykk som ingen lenger vet opprinnelsen av fordi vi ikke kjenner historien.

For eksempel kan man trekke frem den enorme dugnadsinnsatsen som ligger bak mange av landets kirker og bedehus. Dette har både muslimer og humanister noe å lære av!

Anonymkode: 78e87...953

Det er skolens oppgave å gi elevene kunnskap om tradisjoner og religioner i samfunnet. Men det har vært forbudt med forkynnelse i skolen siden 1969.

Under en gudstjeneste foregår det per definisjon forkynnelse. Høyesterett har, i kjølvannet av RLE-dommen mot Norge i Menneskerettighetsdomstolen, slått fast at det ikke er anledning til å drive med aktiviteter som er egnet til å påvirke elevene til å bli kristne eller religiøse i videste forstand.

Når en bestemt religion får gjennomføre sine arrangementer i skoletid og i samarbeid med skolen som institusjon, er dette soleklar diskriminering, og dermed et menneskerettighetsbrudd. Samrøret skole-kirke gir inntrykk av at skolen har en religiøs agenda, noe den i følge alle gjeldende lover og forskrifter ikke skal ha.
Uavhengig av andelen foreldre som ønsker at barna sine skal delta i gudstjenester, og uansett hvor koselig, hyggelig og sosialt de måtte synes det er, så er de utmerket godt i stand til å besøke kirken på fritiden. Den offentlige skolen skal og kan ikke være en reklamekanal for en religion som systematisk får ta av elevenes og de ansattes tid.

Den norske kirke sier selv at en gudstjeneste er:
* «Gudstjenesten er stedet der de kristne trer fram som en menighet, et fellesskap av mennesker som deler troen på Gud.»
* «Gudstjenesten skal være stedet der en kan feire Jesu oppstandelse og oppleve Guds nærvær og nåde.»
* «Gudstjenesten er ikke noe man overværer, hører på eller er tilstede ved. Det er noe man gjør.» (Skolegudstjenester kan altså ikke sees på som en "ekskursjon" der man bare observerer.)

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette har alltid vært frivillig på vår skole, de som ikke vil delta får annet opplegg på skolen. Jeg ser ikke på dette som å forkynne noe som helst, men praktisk læring som en del av faget. Er selv ikke troende så mine barn har alltid fått velge selv og da valgt å dra.

Anonymkode: bf0f8...96d

Og hvorfor tror du de har valgt å dra? Fordi de digger å dra på gudstjeneste eller fordi alle de andre blir med?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her i kommunen må foreldre samtykke til at de skal på gudstjeneste.. 
De som ikke skal har flere alternative opplegg å velge mellom.

Anonymkode: 7299b...f97

Utrolig bra. Det ble jo anbefalt av Udir for flere år siden. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg var på klassetur til en moské en gang, og imamen kunne fortsatt ikke norsk selv etter 20 år i Norge. Jeg håper jo at det er et unntak? Alle kristne misjonærer jeg vet om som har flyttet utenlands har gjort et poeng ut av å lære seg språket.

De fleste mennesker lærer best når de får praktiske eksempler. Å lære men om én religion kan faktisk føre til at man får en dypere forståelse for hva en religion er, enn om man bare får en overflatisk beskrivelse av alle religionene som finnes.

Å reise til ulike land gir deg en større forståelse av avstander, geografi, kulturer og språk enn om du bare holder deg til Norge. Noe flere skoler faktisk ser verdien av, når de organiserer skoleturer.

Anonymkode: 78e87...953

Man lærer ikke særlig mye om religionen kristendom med å være deltager i en skolegudstjeneste. Man kan ikke sidestille en gudstjeneste med en ekskursjon.

Man lærer ved å høre om kristendommen på skolen, samt ved å dra innom kirka for å få en innføring i hvorfor kirka har de ulike teppene, lysestakene, altertavle, prekestol etc. Det er noe helt annet enn en å være deltager i en gudstjeneste. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (På 17.11.2024 den 17.31):

Har fått NOK av HEF sin iherdige innsats for å avkristne Norge. På høy tid og ta KRAFTIG til motmæle mot dem. De og med hun Unge Venstre lederen i spissen, slike må ALDRI få stå uimotsagt.

Dokumenter gjerne påstanden din, så kan vi diskutere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolegudstjeneste er frivillig, vært det i årevis. Hva pokker er problemet ? 

Anonymkode: c868c...652

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at skolen ikke har anledning til å bedrive forkynning sammen med kirken uansett om det er frivillig eller ei. 

Anonymkode: fc27f...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forbudt med forkynnelse (uansett religion) i skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyblue7 skrev (5 minutter siden):

Forbudt med forkynnelse (uansett religion) i skoletiden.

Men da svarer man nei? Så slipper dine barn.. ser ikke problemet?? Så kan de barna som vil gå.. Vinn vinn! 
Er ikke selv religiøs, men et par gudsord har verken tatt livet av meg eller andre i min generasjon. Hva fan er det å lage krig om? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (7 minutter siden):

Her er det to kristne personer og en Venstrepolitiker som uttaler seg. Hvor er beviset? Du må nesten ha en artikkel med noen fra ledelsen i HEF å vise til. Dette er bare noens forkvaklede tolkninger av temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk om disse barna begynner å tro etter 30 min i kirken..  

Synes vi skal slutte å ha helligdager også jeg, forby julefeiring i skolen, Lucia, påske.

Jeg er ikke troende, derimot er jeg ikke redd for at barnet blir troende, barnet mitt lærer å tenke sel. . Human-etisk forbund Ødelegger våre tradisjoner og hva som faktisk gjorde Norge til Norge.

Anonymkode: 2f203...5b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 1.31):

Tja om du mener historie er "tull og tøys" så. Men det endrer likevel ikke historien. I Norges befolkning er de som feirer at Jesus ble født i et mindretall, https://www.dagbladet.no/nyheter/stadig-faerre-tror-pa-gud/72519866

16% av Norges befolkning går i kirken på julaften 

https://www.nrk.no/nyheter/800.000-planlegger-a-ga-i-kirken-pa-julaften-1.16691156

Det er langt flere som tilber nissen. Skal vi bygge et alter og en bygning til han også mener du som barn i skoletid må besøke?

Anonymkode: 239ef...5a0

Det du linker til viser at flertallet tror på Gud. 65% er medlem av Dnk. Har aldri hørt om noen som ber til nissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (24 minutter siden):

Her er det to kristne personer og en Venstrepolitiker som uttaler seg. Hvor er beviset? Du må nesten ha en artikkel med noen fra ledelsen i HEF å vise til. Dette er bare noens forkvaklede tolkninger av temaet. 

Dette er FAKTA, og derfor må slike aldri få stå uimotsagt. For de TALER Antikrist sin sak.

Her har du en artikkel om korset på kapellet i Gjerpen.

https://www.dagsavisen.no/kultur/2013/08/10/et-overmalt-kors-i-telemark-human-etikkens-sanne-ansikt/

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et voksende motstand, og til dels "hat" mot kristendommen som religion og kulturbærer. Jeg tviler sterkt på at "alternativene" gir oss et bedre samfunn.

Anonymkode: 5d9de...8c7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at de som er negative, heller ikke feirer jul selv? Hvis ikke synes jeg det blir litt dobbeltmoralsk 

Anonymkode: ed363...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en voksende motstand, og til dels "hat" mot kristendommen som religion og kulturbærer. Jeg tviler sterkt på at "alternativene" gir oss et bedre samfunn.

Anonymkode: 5d9de...8c7

Skrev feilaktig som anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forkynnelse - å høre noen salmer og en prest som prater om noe - snakk om å male fanden på veggen - kristendommen har faktisk vært en bærebjelke i norsk historie i 1.000 år...  Hjelpe meg hvor vi er på vei hvis det skal være et problem at man lærer itt om dette gjennom å delta på en gudstjeneste. De kan være der som "observatører".  Hysteriske foreldre, som vender tusen år gammel norsk tradisjon på båten, kan la barna sine få fritak...

... faktisk en positiv ting med den yngste undommen i dag, med høyrevirdningen og økt oppslutning i Frp - ingen har tatt skade av en skolegudstjeneste før jul. Tvert imot.

Anonymkode: 3d3bf...00e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Problemet er at én bestemt religion ikke skal ta av skoletiden til lærere/elever 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forkynnelse - å høre noen salmer og en prest som prater om noe - snakk om å male fanden på veggen - kristendommen har faktisk vært en bærebjelke i norsk historie i 1.000 år...  Hjelpe meg hvor vi er på vei hvis det skal være et problem at man lærer itt om dette gjennom å delta på en gudstjeneste. De kan være der som "observatører".  Hysteriske foreldre, som vender tusen år gammel norsk tradisjon på båten, kan la barna sine få fritak...

... faktisk en positiv ting med den yngste undommen i dag, med høyrevirdningen og økt oppslutning i Frp - ingen har tatt skade av en skolegudstjeneste før jul. Tvert imot.

Anonymkode: 3d3bf...00e

Men da er det jo helt i orden ar barne og er med på en gudstjeneste hos Norges nest største trossamfunn også, ikke sant? For ingen tar vel skade av å høre et gudsord eller to?

Anonymkode: c6334...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det var kjekt med skolegudstjenester. Man fikk skikkelig julestemning av det og fikk litt fri fra vanlig skole

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...