AnonymBruker Skrevet 17. november #61 Del Skrevet 17. november Lovise78 skrev (6 timer siden): Ingen tar skade av en liten tur i moskeen der de deltar i ritualene før Ramadan heller? Kjenne på hvor fint det er at jenter og gutter skal skilles ad i dette rommet der guttene behandles som viktigere enn jentene? Kanskje de skal være med på en skikkelig gladkristen happening med tungetale hos karismatiske kristne menigheter også? Hva tenker du? Hvorfor dra det ut av sin sammenheng? De fleste norske barn er døpt og konfirmert og er en del av den kristne delen av oss. Skal det virkelig bli slik at man føler seg anderledes fordi man vil gå i kirken? Hvis det gjøres så vanskelig fjerner vi noe som kan gi trygghet for mange. La det være et enkelt valg å ta. Anonymkode: 6e3ca...d8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 17. november #62 Del Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvorfor dra det ut av sin sammenheng? De fleste norske barn er døpt og konfirmert og er en del av den kristne delen av oss. Skal det virkelig bli slik at man føler seg anderledes fordi man vil gå i kirken? Hvis det gjøres så vanskelig fjerner vi noe som kan gi trygghet for mange. La det være et enkelt valg å ta. Anonymkode: 6e3ca...d8b Under halvparten av barna som ble født i 2020 ble døpt, så der er vel ikke helt sant.. Norge er ikke lenger ett kristent land, og det er ganske lenge siden der var det også. Jeg meldte meg ut av statskirka på 18 års dagen. Jeg synes det er fint med denne endringen. I kirka ,moskeen og synagogen for forkynning kan man dra på fritiden om man ønsker det ☺️ Bedre å ta turen innom kirka i faglig sett (i KRLE faget), for å lære om kirkens historie i Norge « De som nektet, risikerte å bli torturert og drept eller å miste eiendommene sine» 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #63 Del Skrevet 18. november Skyblue7 skrev (15 timer siden): Under halvparten av barna som ble født i 2020 ble døpt, så der er vel ikke helt sant.. Norge er ikke lenger ett kristent land, og det er ganske lenge siden der var det også. Jeg meldte meg ut av statskirka på 18 års dagen. Jeg synes det er fint med denne endringen. I kirka ,moskeen og synagogen for forkynning kan man dra på fritiden om man ønsker det ☺️ Bedre å ta turen innom kirka i faglig sett (i KRLE faget), for å lære om kirkens historie i Norge « De som nektet, risikerte å bli torturert og drept eller å miste eiendommene sine» Du vet hvordan de første kristne ble behandlet, og at det fortsatt er flere steder i verden kristne risikerer å bli drept for sin tro? Det å drepe dem man er uenig med handler om makt og eiesyke, ikke sann kristendom. Les Bergprekenen. Anonymkode: 78e87...953 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #64 Del Skrevet 18. november Ateist: Jeg gjør som jeg vil og du kan gjøre som du vil. Religiøs: Jeg gjør som jeg vil og du skal også gjøre som jeg vil. Anonymkode: 12970...d26 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #65 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.26): Hva blir det neste? Skal vi slutte å bruke årstall, siden selve tallet 2024 henviser til Jesus? Kirken er en såpass viktig del av vår felles kulturarv at det burde være en selvsagt del av opplæringen å delta på minst én gudstjeneste. Bibelen også, utrolig mange ord og uttrykk som ingen lenger vet opprinnelsen av fordi vi ikke kjenner historien. For eksempel kan man trekke frem den enorme dugnadsinnsatsen som ligger bak mange av landets kirker og bedehus. Dette har både muslimer og humanister noe å lære av! Anonymkode: 78e87...953 Er du ikke vel bevart? Praktiserende muslimer gir en viss del av både inntekt og tid til å hjelpe mer trengende 😂 Hva tenker du vi har å lære bort? På høy tid at religion blir tatt ut av skolen og forblir en privatsak, som det.faktisk er.. Anonymkode: 570ed...018 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #66 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.30): Typisk humanetikere. Skolen har aldri vært nøytral. Den kommer aldri til å bli det heller. Hvordan skal elevene lære om ulike livssyn uten å kunne noe om de? Anonymkode: 2b9a3...d0e Men i så fall må man dra til moskeen, synagogen og andre bedehus.. Nei, selvfølgelig kan man lære om noe uten å delta. Vi drar ikke jorda rundt med skolen, men jommen klarer vi ikke å si noe om jordkloden likevel. 🙄 Anonymkode: 570ed...018 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #67 Del Skrevet 18. november Dette har alltid vært frivillig på vår skole, de som ikke vil delta får annet opplegg på skolen. Jeg ser ikke på dette som å forkynne noe som helst, men praktisk læring som en del av faget. Er selv ikke troende så mine barn har alltid fått velge selv og da valgt å dra. Anonymkode: bf0f8...96d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #68 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.08): Den nye Opplæringslova som trådte i kraft 1.august i år slår fast at skolegudstjenester er lovstridige, siden skolen ikke skal bedrive forkynning, og kirka definerer en skolegudstjeneste som forkynnende. Likevel har de paradoksalt laget en ny veileder til skolegudstjenester. Hvis foreldre ønsker at barna skal i kirka før jul, kan kirka organisere en skolegudstjeneste en ettermiddag eller en søndag før jul, og så melder man seg bare på. https://www.utdanningsnytt.no/christian-lomsdalen-human-etisk-forbund-opplaeringsloven/stortinget-forbod-skolegudstjenester-i-2023/421855 Anonymkode: fc27f...9ed Her i kommunen må foreldre samtykke til at de skal på gudstjeneste.. De som ikke skal har flere alternative opplegg å velge mellom. Anonymkode: 7299b...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #69 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men i så fall må man dra til moskeen, synagogen og andre bedehus.. Nei, selvfølgelig kan man lære om noe uten å delta. Vi drar ikke jorda rundt med skolen, men jommen klarer vi ikke å si noe om jordkloden likevel. 🙄 Anonymkode: 570ed...018 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er du ikke vel bevart? Praktiserende muslimer gir en viss del av både inntekt og tid til å hjelpe mer trengende 😂 Hva tenker du vi har å lære bort? På høy tid at religion blir tatt ut av skolen og forblir en privatsak, som det.faktisk er.. Anonymkode: 570ed...018 Jeg var på klassetur til en moské en gang, og imamen kunne fortsatt ikke norsk selv etter 20 år i Norge. Jeg håper jo at det er et unntak? Alle kristne misjonærer jeg vet om som har flyttet utenlands har gjort et poeng ut av å lære seg språket. De fleste mennesker lærer best når de får praktiske eksempler. Å lære men om én religion kan faktisk føre til at man får en dypere forståelse for hva en religion er, enn om man bare får en overflatisk beskrivelse av alle religionene som finnes. Å reise til ulike land gir deg en større forståelse av avstander, geografi, kulturer og språk enn om du bare holder deg til Norge. Noe flere skoler faktisk ser verdien av, når de organiserer skoleturer. Anonymkode: 78e87...953 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #70 Del Skrevet 18. november Har ikke lest alle innlegg i tråden. Jeg mener vi mister noe helt sentralt når julegudstjenester forsvinner fra skolen. Julens budskap forsvinner og det vi sitter igjen med en kjøpefest. en skolegudstjeneste er med på å bringe en unikt perspektiv inn i et barnesinn. At det er noe mer enn gaver under treet og julemusikk på kjøpesenteret. At dette er en tid hvor nestekjærlighet og omtanke er viktig. Jeg tror barn ikke opplever dette hjemme og hvem andre enn skolen kan da ta ansvaret for å gi barn disse verdiene. Når det kommer til det kristne budskapet så kan jeg ikke fatte at folk er så redd for at barna skal høre om det. Juleevangeliet er jo så uskyldig som det kan få blitt! Barna selv har jo ikke noe imot dette, men det er foreldre som er livredde for et eller annet. Voldelige filmer og spill er helt greit, men kommer det et drypp av åndelighet så piler de bort som redde mus. Det er trist og uforståelig. Anonymkode: 0c727...953 1 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #71 Del Skrevet 18. november Ja, la oss kaste ut alt av norsk kultur. Anonymkode: 11f9e...7ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 18. november #72 Del Skrevet 18. november Alt med religion hører jo hjemme i historie og samfunnsfag, der man diskuterer det som et fenomen og hvilken påvirkning har på samfunnet. Hva du tror på er en privatsak og hører til den private sfæren. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 18. november #73 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, la oss kaste ut alt av norsk kultur. Anonymkode: 11f9e...7ec Så med din logikk, så burde vi gå full viking style? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #74 Del Skrevet 18. november Kjetil E skrev (På 17.11.2024 den 0.35): At Antikrist sitt største talerør i Norge (Humanetisk forbund) mener det er knapt overraskende. Myndighetene er ikke enige. Humanetisk forbund har et mål, og det er å avkristne Norge. Kunne tenke meg å vite mer om dette- har du en kilde? Anonymkode: c6334...dbd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 18. november #75 Del Skrevet 18. november (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Kunne tenke meg å vite mer om dette- har du en kilde? Anonymkode: c6334...dbd For eks deres krav om at rom som brukes til begravelsessermonier, der holder det i følge HEF lenger at kors og andre kriste symboler dekkes til/midligertidg fjernes mens HEF har begravelse der, de krever at det fjernes for godt. Og deres krav om at det IKKE skal være skole gudstjenester. Eller kravet til Ane Breivik om at alle kristne helligdager skal fjernes. Endret 18. november av Kjetil E Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jostepop Skrevet 18. november #76 Del Skrevet 18. november Det er prinsipielt ingenting i veien for at et besøk i kirken i opplæringsøyemed kan være nyttig mtp læremål i KRLE-faget, på lik linje med at et besøk i en moske, eller synagoge, eller et/flere ulike templer, eller kanskje et besøk hos Jehovas Vitner i rikets sal eller hos det Almindelige Samfund. Men dere som synes at barna fint kan forkynnes for i kirken- hadde dere vært komfortable med at barna og var med på en fredagsbønn i den lokale moskeen? Å bli med på shabbat-gudtjenesten i synagogen, eller å oppleve misjonering hos pinsevennene eller Jehovas vitne? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 18. november #77 Del Skrevet 18. november Jostepop skrev (49 minutter siden): Det er prinsipielt ingenting i veien for at et besøk i kirken i opplæringsøyemed kan være nyttig mtp læremål i KRLE-faget, på lik linje med at et besøk i en moske, eller synagoge, eller et/flere ulike templer, eller kanskje et besøk hos Jehovas Vitner i rikets sal eller hos det Almindelige Samfund. Men dere som synes at barna fint kan forkynnes for i kirken- hadde dere vært komfortable med at barna og var med på en fredagsbønn i den lokale moskeen? Å bli med på shabbat-gudtjenesten i synagogen, eller å oppleve misjonering hos pinsevennene eller Jehovas vitne? Spot on! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 18. november #78 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du vet hvordan de første kristne ble behandlet, og at det fortsatt er flere steder i verden kristne risikerer å bli drept for sin tro? Det å drepe dem man er uenig med handler om makt og eiesyke, ikke sann kristendom. Les Bergprekenen. Anonymkode: 78e87...953 Jo det finnes sikkert steder i verden man kan bli drept for sin tro, og steder i verden der man risikerer å bli drept/utstøtt om man ikke tror. Religion burde vært forbudt etter mitt syn. Bringer mer vondt enn godt med seg. Jeg vokste opp til å tro at kristne verdier var gode verdier, men har lært at det bare er ett spill for galleriet siden 7 oktober 2023.. De 10 Bud er en vits, og den mest «hellige» regjeringen i verden (Israhell) er den mest blodtørstige. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 18. november #79 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, la oss kaste ut alt av norsk kultur. Anonymkode: 11f9e...7ec Skummelt å blande religion og kultur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #80 Del Skrevet 18. november Kjetil E skrev (6 timer siden): For eks deres krav om at rom som brukes til begravelsessermonier, der holder det i følge HEF lenger at kors og andre kriste symboler dekkes til/midligertidg fjernes mens HEF har begravelse der, de krever at det fjernes for godt. Og deres krav om at det IKKE skal være skole gudstjenester. Eller kravet til Ane Breivik om at alle kristne helligdager skal fjernes. Jeg googlet litt, men finner ikke dette noe sted, utover et lokallag som fikk refs fra sentralt hold når de foreslo at et kors skulle fjernes fra et seremonirom… Anonymkode: c6334...dbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå