Gå til innhold

Vegetarianer i juletiden

Fruelena

Anbefalte innlegg

Til ts. Jeg har også vært pescetarianer i mange år. Føler meg som en byrde i familieselskaper og på jobb. Får ofte bare grønnsaker til middag på selskaper. Hater å snakke om at jeg ikke spiser kjøtt fra landdyr. Jeg bare klarer det ikke. Vurderer å bare presse det inn for å tilfredsstille kulturen, men får det ikke til. 

Anonymkode: d99ef...3c6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar et par glass vin, fokuserer på samtalene og stemningen, og spiser det jeg kan av den maten som serveres, uten å kommentere. Det gjelder å senke forventningene, det er bare et julebord, ikke resten av livet :) 

Anonymkode: 73189...1a1

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vegetarianer i 30 år og synes ikke det er vanskelig i det hele tatt. Det er jo alltid noe man kan spise, og hvis man ikke synes det er godt nok, får man ta med noe selv. Eventuelt bare spise poteter og salat, og så spise noe mere spennende når man kommer hjem 😊

Anonymkode: 92148...8d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruelena skrev (På 16.11.2024 den 22.25):

Hei,

jeg lurer på hvordan det er å være vegetarianer i Norge, spesielt i juletiden, men også ellers i året.

Selv er jeg ikke vegetarianer – jeg er pescetarianer og spiser fisk, egg og scampi. Likevel pleier jeg å si at jeg er vegetarianer, fordi de færreste har hørt om pescetarianere, og det gjør ting enklere å forklare.

I fjor ble jeg og kollegaene mine invitert på julebord. Jeg sa tydelig fra om at jeg var vegetarianer som også spiste fisk, egg og scampi. Mens de andre fikk tradisjonell julemiddag, ble jeg servert poteter og noen enkle salater. Det var skuffende og føltes ikke som en middag å glede seg til.

I år ga jeg beskjed i god tid om matpreferansene mine – jeg har tross alt vært pescetarianer i 23 år. Restauranten vi skulle til, forsikret meg om at de ville lage nøttestek. Jeg ble oppriktig glad og så fram til måltidet. Men da dagen kom, ble jeg servert ferdigprodukter av soyamat fra butikken – de samme pølsene, schnitzlene og soyabollene som jeg selv kjøper når jeg har dårlig tid. Forskjellen var at disse var svidde. Det føltes sårt. Jeg kjente meg som en byrde, som en uviktig og kanskje til og med kravstor gjest.

Denne følelsen er ikke ukjent. På kafeer eller når man skal kjøpe noe raskt, ser jeg ofte at andre kan velge blant baguetter med forskjellige typer kjøtt. Mitt eneste alternativ er ofte en bolle eller yoghurt.

Jeg vet at noen kanskje tenker at jeg er kravstor, og at jeg bare burde ta med egen mat eller være takknemlig for det jeg får. Men jeg kan ikke la være å tenke på dem som har religiøse matrestriksjoner, allergier eller cøliaki. Det å føle seg som en byrde er ikke en god følelse. Til slutt takker man ydmykt for hva som helst – selv en svidd vegetarpizza – og er takknemlig fordi noen i det hele tatt har tenkt på deg.

Nylig deltok jeg i en begravelse for en god venninne 💔. På minnestunden var det langt flere mennesker enn på julebordet, og kjøkkenet var både mindre og mindre profesjonelt enn restauranten. Likevel ble jeg og en annen vegetarianer servert nydelig vegetarmat. Det var som om min venninnes omsorg levde videre etter henne – som om hun fortsatt så oss og respekterte oss for den vi er. Hun var ikke fysisk til stede, men omtanken hennes var der🫶.

Dette har fått meg til å tenke. Det handler ikke om store ressurser eller tid. Det handler om vilje til å gjøre små justeringer som gjør at alle kan føle seg verdsatt. Om å vise at alle gjestene dine, alle i personalgruppen, og alle rundt bordet ditt er verdsatt og inkludert.

Nr 1 slutt å si du er veggis når du spiser fisk. Nr 2 gjør ting jævla enkelt for deg selv, bestill fisk når du er ute! Problem løst! 

Anonymkode: 43289...0ae

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 15.50):

Dette her beviser vel egentlig hvor selvsentrerte veganere er. Du har fått spesialtilpasset. Men du skjønner fortsatt ikke hvor mye ekstra jobb du krever av restauranten.

Anonymkode: 4b75d...dfc

Jeg syns de som spiser kjøtt er jævlig selvsentrerte jeg . Husker jeg var på et opphold et sted hvor vi som ikke spiser kjøtt fikk vegetar/vegansk mat. De på kjøkkenet hadde null problemer med å ordne det for oss. Det de derimot ble oppgitt over var at de som spiser kjøtt også måtte forsyne seg av maten de hadde ordnet for oss. Det var ikke så mye de hadde laget av det da de fleste spiste kjøtt.  Men grådige som de var måtte de bare græbbe til seg det også. Til slutt måtte vi spørre etter maten vi skulle ha direkte til dem som jobbet på kjøkkenet.  

Og vegetar maten var helt nydelig 😘

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Get over it og spis kjøtt!! Enklere blir det ikke. Jeg blir oppriktig GLAD av å lese at folk flest ikke gidder å ta hensyn til idioter som har hodet sitt langt nede i sanden samtidig som de tror de redder jordkloden. Dere gjør bare vondt verre. Jeg er helt for dyrevelferd - men å kutte ut kjøtt er ikke riktig vei! 

Anonymkode: 6280b...2ff

Blir du oppriktig glad når idioter ikke tar hensyn til noen som velger å ikke spise kjøtt? Er det rart det er krig i verden.  Dette skal seriøst gjøres til et problem! Hvis man ikke vil spise kjøtt så er det helt rett å la være. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Haha, enig. Selvfølgelig måtte vegetarhaterne også komme frem 😅 er ikke mulig hvor forferdelig mennesker som ikke spiser kjøtt er...

Anonymkode: 0b759...d84

Tenk at i 2024 har ikke mennesker kommet lenger🤷🏼‍♀️ 

Er glad jeg stort sett møter på de som respekterer mine valg ellers i hverdagen.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fruelena skrev (På 16.11.2024 den 20.25):

Hei,

jeg lurer på hvordan det er å være vegetarianer i Norge, spesielt i juletiden, men også ellers i året.

Selv er jeg ikke vegetarianer – jeg er pescetarianer og spiser fisk, egg og scampi. Likevel pleier jeg å si at jeg er vegetarianer, fordi de færreste har hørt om pescetarianere, og det gjør ting enklere å forklare.

I fjor ble jeg og kollegaene mine invitert på julebord. Jeg sa tydelig fra om at jeg var vegetarianer som også spiste fisk, egg og scampi. Mens de andre fikk tradisjonell julemiddag, ble jeg servert poteter og noen enkle salater. Det var skuffende og føltes ikke som en middag å glede seg til.

I år ga jeg beskjed i god tid om matpreferansene mine – jeg har tross alt vært pescetarianer i 23 år. Restauranten vi skulle til, forsikret meg om at de ville lage nøttestek. Jeg ble oppriktig glad og så fram til måltidet. Men da dagen kom, ble jeg servert ferdigprodukter av soyamat fra butikken – de samme pølsene, schnitzlene og soyabollene som jeg selv kjøper når jeg har dårlig tid. Forskjellen var at disse var svidde. Det føltes sårt. Jeg kjente meg som en byrde, som en uviktig og kanskje til og med kravstor gjest.

Denne følelsen er ikke ukjent. På kafeer eller når man skal kjøpe noe raskt, ser jeg ofte at andre kan velge blant baguetter med forskjellige typer kjøtt. Mitt eneste alternativ er ofte en bolle eller yoghurt.

Jeg vet at noen kanskje tenker at jeg er kravstor, og at jeg bare burde ta med egen mat eller være takknemlig for det jeg får. Men jeg kan ikke la være å tenke på dem som har religiøse matrestriksjoner, allergier eller cøliaki. Det å føle seg som en byrde er ikke en god følelse. Til slutt takker man ydmykt for hva som helst – selv en svidd vegetarpizza – og er takknemlig fordi noen i det hele tatt har tenkt på deg.

Nylig deltok jeg i en begravelse for en god venninne 💔. På minnestunden var det langt flere mennesker enn på julebordet, og kjøkkenet var både mindre og mindre profesjonelt enn restauranten. Likevel ble jeg og en annen vegetarianer servert nydelig vegetarmat. Det var som om min venninnes omsorg levde videre etter henne – som om hun fortsatt så oss og respekterte oss for den vi er. Hun var ikke fysisk til stede, men omtanken hennes var der🫶.

Dette har fått meg til å tenke. Det handler ikke om store ressurser eller tid. Det handler om vilje til å gjøre små justeringer som gjør at alle kan føle seg verdsatt. Om å vise at alle gjestene dine, alle i personalgruppen, og alle rundt bordet ditt er verdsatt og inkludert.

Allergier kan du ikke sammenligne deg med, men de fleste steder klarer å sette sammen ett variert vegetar eller veganer måltid om de har noen dager på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruelena skrev (På 16.11.2024 den 20.57):

Jeg sa fra at jeg bare blir med på julebordet i år hvis det er fullverdige vegetaralternativer (vi betaler tross alt halvparten av prisen). Svaret var: “Ingen problem, vi kan lage nøttestek.”

Norge er ikke like homogent som før – på ingen måte. Julebordet handler jo om at venner, kollegaer eller familier skal samles og nyte et måltid sammen. Er ikke dette en del av julefeiringen? Hva med muslimske venner eller kollegaer? Skal de holde seg hjemme eller spise før de kommer til julebordet? Det er synd at du ikke opplevde noe hensyn til allergiene dine. Jeg pleier alltid å ta hensyn til allergier, særlig i barnebursdager. Jeg mener at menyene burde lages med tanke på de ulike behovene.

Muslimske kan spise juletorsk, pinnekjøtt, lutefisk osv som jo er julemat. 
Vet jeg banner i kjærka nå men ribbe er hverdagsmat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruelena skrev (På 16.11.2024 den 21.56):

Det har de tydeligvis ikke på bygda 🙈

Og hvor i landet er så denne bygda?

Personlig er jeg altetende men spiser ikke kjøtt, fisk eller fugl hjemme kun vegansk. (Resten av fam får alt mulig) men ute spiser jeg alt ergo er jeg ikke veganer siden jeg spiser det verten serverer. På restaurant er det sjeldent eller aldri problemer med å få deilige veganske retter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (18 minutter siden):

Opp til dem om dem vil lide seg gjennom julen, jeg skal spise mye kjøtt og god drikke.

Den tiden jeg spiste kjøtt så likte jeg ikke julematen.  Syns det smaker dritt. Så ingen lider nød av å la være å spise ribbe. Jeg lider ingen nød nå heller, uten kjøtt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruelena skrev (På 16.11.2024 den 22.44):

Vel, da er hun pescarianer? Er det et problem? 

Da er det problematisk at man kaller det vegetarianer. Folk er så enkle at man da kan tenke at alle vegetarianere spiser fisk 

Anonymkode: dde56...34e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (58 minutter siden):

Jeg syns de som spiser kjøtt er jævlig selvsentrerte jeg . Husker jeg var på et opphold et sted hvor vi som ikke spiser kjøtt fikk vegetar/vegansk mat. De på kjøkkenet hadde null problemer med å ordne det for oss. Det de derimot ble oppgitt over var at de som spiser kjøtt også måtte forsyne seg av maten de hadde ordnet for oss. Det var ikke så mye de hadde laget av det da de fleste spiste kjøtt.  Men grådige som de var måtte de bare græbbe til seg det også. Til slutt måtte vi spørre etter maten vi skulle ha direkte til dem som jobbet på kjøkkenet.  

Og vegetar maten var helt nydelig 😘

.  

Så logikken er at siden jeg kan spise kjøtt så må jeg spise kjøtt? Jeg er "plagsom" nok med allergier, så jeg melder aldri vegetarbehov selv om jeg ofte liker det bedre enn kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så logikken er at siden jeg kan spise kjøtt så må jeg spise kjøtt? Jeg er "plagsom" nok med allergier, så jeg melder aldri vegetarbehov selv om jeg ofte liker det bedre enn kjøtt.

Hvis du spiser kjøtt og er på en samling hvor noen ikke spiser kjøtt. De får en egen vegetarrett. Det bugner av mat til de som spiser kjøtt. Men veggismat kan være jævlig godt. Men det er bare litt og det er nok til de som ikke spiser kjøtt. Du tenker da at du kan jo spise maten deres , for du syns den var god?  Hva skal de spise da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (23 timer siden):

Hvis du spiser kjøtt og er på en samling hvor noen ikke spiser kjøtt. De får en egen vegetarrett. Det bugner av mat til de som spiser kjøtt. Men veggismat kan være jævlig godt. Men det er bare litt og det er nok til de som ikke spiser kjøtt. Du tenker da at du kan jo spise maten deres , for du syns den var god?  Hva skal de spise da?

Kan vel lage mer veggismat siden den består av grønnsaker og holdbare ingredienser som belgfrukter og korn. 

Anonymkode: 94a82...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sykt irriterende med folk som kaller det vegetarianer når de samtidig spiser fisk og skalldyr - si pescetarianer eller bare si at du ikke spiser kjøtt da. Det har i hvert fall ingenting med vegetarianer å gjøre, noe mer enn jeg er vegetarianer fordi jeg kun spiser vilt og villfanget fisk.

Anonymkode: f87b7...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle som fortsetter å krangle på denne tråden 😅Jeg må bare dele en positiv opplevelse fra julebordet jeg var på i går. I fjor ga jeg tilbakemelding til spisestedet fordi utvalget for oss som ikke spiser kjøtt var veldig begrenset – jeg fikk kun poteter og salat. Derfor hadde jeg ingen store forventninger i år og planla å spise meg mett hjemme etterpå. Men for en overraskelse! Bordet bugnet av deilig pescetarianer-mat – flere typer laks og ørret, egg fylt med reker, og til og med nøttestek som smakte helt fantastisk. De som spiste kjøtt så også ut til å kose seg skikkelig, så det var noe for alle. Skal tro om de tok min tilbakemelding på alvor, selv om dette selvsagt ikke bare var laget for min skyld?

Jeg vurderer å sende en melding til spisestedet for å gi dem skryt. Hadde det vært hyggelig eller litt kleint?🙈

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan vel lage mer veggismat siden den består av grønnsaker og holdbare ingredienser som belgfrukter og korn. 

Kan de plutselig lage mer veggismat nå? Trodde det var et stort problem når man leser hva enkelte lirer av seg her i tråden. 

Hvis de har laget spesifikk til de som ikke spiser kjøtt så forsyner ikke de som spiser kjøtt seg av maten til veggisene heller. Da får dere heller legge inn et ønske om veggismat neste gang. Er etterspørselen stor nok så vil de kanskje blir enda mer sidestilt med annen julemat med tiden også. Det betyr enda mer variasjon og mindre kjøttspising for dem som ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruelena skrev (2 timer siden):

Hei alle som fortsetter å krangle på denne tråden 😅Jeg må bare dele en positiv opplevelse fra julebordet jeg var på i går. I fjor ga jeg tilbakemelding til spisestedet fordi utvalget for oss som ikke spiser kjøtt var veldig begrenset – jeg fikk kun poteter og salat. Derfor hadde jeg ingen store forventninger i år og planla å spise meg mett hjemme etterpå. Men for en overraskelse! Bordet bugnet av deilig pescetarianer-mat – flere typer laks og ørret, egg fylt med reker, og til og med nøttestek som smakte helt fantastisk. De som spiste kjøtt så også ut til å kose seg skikkelig, så det var noe for alle. Skal tro om de tok min tilbakemelding på alvor, selv om dette selvsagt ikke bare var laget for min skyld?

Jeg vurderer å sende en melding til spisestedet for å gi dem skryt. Hadde det vært hyggelig eller litt kleint?🙈

Klart det er hyggelig, og ikke minst inpirerende til å fortsette å ha et så godt tilbud! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Seriøst poenget kan ikke fly så høyt over hodet på deg?

Anonymkode: 80490...f1f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...