Gå til innhold

Hvor går din grense for pris på strøm der du tenker deg om på forbruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er bare to personer og har ikke elbil eller tørketrommel så her ser vi ikke behov for å direkte spare, vi er nøkterne men ikke opphengt i strømforbruket.

Vi har alltid vært bevisste på klesvask, lysbruk, effektiv lufting og fornuftig oppvarming feks så der er det heller ikke store greiene å spare.

Det som drar opp her nå er at hunden har blitt gammel og trenger mer varme enn før så for hans del har vi det noen grader varmere enn vi ellers ville hatt det. Han bruker klær ute og får teppe inne men vi ser at han har det bedre på 25+ så da tar vi heller en høyere strømregning. Blir han kald så sover han dårligere, får mindre appetitt og blir stiv og det tillater vi ikke.

Anonymkode: ab91f...da5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det ikke batteripakker nå som er koblet opp mot prisen, og som lagrer strøm når det er billig? Har ikke giddet å sette meg inn i det ettersom jeg bor i leilighet med alt varmtvann betalt over fellesutgiftene, men dette må vel være aktuelt for eneboliger? Spesielt når strømstøtten forsvinner, innen...2-3 år formodentlig?

Anonymkode: 00afc...597

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (58 minutter siden):

Strømstøtten dekker 90% av alt over 75 øre på spotprisen, så skjønner ikke helt hvorfor folk henger sånn opp i strømprisene lengre.

Dette er ikke riktig, i Troms og Finnmark dekker den 90% over 75 øre, resten av landet trer strømstøtten inn først når prisen blir over 91,25 øre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har sagt jeg ikke trenger å bry meg, han betaler alt og er ansvarlig for det økonomiske. Vi har ribber, gode løsninger på varme og lys, bilene lader når strømmen er billigst. 

Anonymkode: 9e726...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker strømprisen for dagen og morgendagen før jeg setter på oppvaskmaskin og vaskemaskin. Og setter på når det er billigst. Ellers brukes jo alt annet ved behov. Jeg har dårlig råd, men nettleia gjør det jo så dyrt at det spiller ikke noen rolle om jeg sparer 2 kroner her og 1 krone der. Det er frustrerende. Jeg ligger forøvrig alltid på 2-5 så kan ikke spare noe der heller. 

Anonymkode: 6042a...48f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke tenkt over hvor grensa går nå men etter at jeg betalte 6470 kr i strøm for januar og februar gjorde jeg noen grep, fra april har jeg satt av 1250 hver måned til strøm og siden strømregningen har vært mye lavere har jeg nå 4568 kroner som jeg kan bruke til det som oversiger 1250 nå i vinter, totalt ser det ut til at jeg vil ende på cirka 15000 kWh i år og det vil koste meg rundt 13000.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter i Asia pr nå, her jeg er, er det 25 cent per kilowatten. (2.7 kroner ca) De fryser riktignok ikke, men mye høye temperaturer som vi nordboere må bruke AC for å senke. 

Etter denne turen ( hvor jeg har fulgt med hele tiden på strømbruken) tror jeg at jeg kommer til å følge mer med i Norge også. Blitt en vane kanskje. Så i Norge vil jeg nok følge med generelt, men kanskje bremse litt når den er over 1.5 kroner.. Siden nettleien er blitt så jækla dyr, burde jeg kanskje satt den lavere 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak bruker jeg strøm når jeg trenger. Vi lager middag til den tid vi normalt er sultne, og har på lys og nok varme til at vi ikke fryser.

Men jeg følger med på strømprisen hver dag og forsøker å tilpasse ved å legge fleksibelt forbruk som billading og klesvask til lave perioder. Er det dyrt får ingen ta laange dusjer, men de får selvfølgelig vaske seg normalt. Skal kalde rom varmes opp sjekker jeg når det er lurest. Er det skikkelig billig (0-20 øre, eller kanskje minus-pris), passer jeg på å kjøre mer sjeldne vask/tørk som dyner, puter, gardiner og sånt.

Så er en våken forbruker, men tar heller ei noe høy strømregning enn å sitte hjemme i kulde/mørke, det er ikke aktuelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere pris, jo høyere forbruk her... Men vi har fastpris da, så tjener på dyrest mulig pris😅

Mtp at jeg er hjemme med aap er det greit å spe på inntekta litt inni mellom😂 Skal nok dog litt til å gå i pluss på samme måte som vinteren 2022/2023 igjen. Men da tjente vi nesten 25 000, så det dekker opp for denne sommeren når vi har betalt langt mer enn hvermannsen for strøm.. 

Anonymkode: 27b06...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømkrisen har skiftet vår forståelse av hva som er dyrt vesentlig. Sjekk ut denne fra 2018:

IMG_20241117_091639.thumb.jpg.f08cd5b4d1c4276b56da76ebf02455d2.jpg

50 øre var ansett som dyr da! Det ligger vi på i dag, antagelig mye mer i morgen når frosten legger seg over regionen.

Jeg sparer på strøm omtrent fra dette nivået her da BKK/Eviny med alle sine avgifter legger vel 80 øre/kWt oppå strømprisen. Det er dyrt bare det og ender på vel 1,30 kr/kWt, som er break even for kjøpeved til oppvarming. Vi feller selv.

Tidligere sparte vi strøm uansett for å gjøre vårt lille bidrag mot mer utbygging og ødeleggelse av norsk natur. Men nå bruker vi masse når strømmen er billig: Varme opp huset som et batteri, for å holde litt på det når strømmen blir dyrere igjen. Over 80% av forbruket skjer i de billige timene (22-06 + helg). Så mye mer kan vi ikke gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke veldig, følger ikke veldig med på dette, men setter ikke i gang maskiner når det er varslet at prisen vil være skyhøy den dagen/de timene. 

Anonymkode: f67fe...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (12 timer siden):

Husk også at når du setter på klesvask, oppvaskemaskin og elbilladeren samtidig fordi  prisen er  så lav, så får  du straffegebyr.  Altså ingentingen man  kan gjøre fra eller til med strømsparing lenger,  utenom å faktisk bruke mindre strøm totalt.

Straffegebyr? Vi lever i Norge ikke Kina eller Russland. 
Setter du på alt som trekker mye strøm samtidig, så øker trinnsatsen på nettleie, det er ingen straff. 
Skal man ha billader så bør man i dag ha den på egen strømmåler, så en slipper å tenke på trinnsatsen på nettleien. 
Ellers er srømstøtten greit at vi har. 

Anonymkode: 91b55...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

catman skrev (3 timer siden):

50 øre var ansett som dyr da! Det ligger vi på i dag, antagelig mye mer i morgen når frosten legger seg over regionen.

IMG_20241117_131908.thumb.jpg.635dd559c3564db1491a2d896a478b0d.jpg

Wise cat? Man? Begge deler?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal man ha billader så bør man i dag ha den på egen strømmåler, så en slipper å tenke på trinnsatsen på nettleien. 

Hø? Må du ikke da betale ekstra for målepunktet, med egen nettleie og hele avgiftssulamitten på nytt?

Anonymkode: bc595...abb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen grense, men jeg er bevisst og følger med. Jeg vet at strømmen er mye dyrere på visse dager, og rimeligere på andre dager. Følger med i appen, og velger selvsagt å sette på maskina når det er 59 øre fremfor 2,30 øre. 

Anonymkode: 6b0d5...ab5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen grenser. Har på varmepumpen på samme temperatur uansett prisen, varmekablene i underetasje står på så det er varmt/behagelig å gå på.

Bor i en effektiv bolig så det blir ikke så ille uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ikke med, bruker den strømmen vi har behov for, når vi trenger den. Hadde omtrent like høye strømregninger for 12-13 år siden, og da med mye mindre lønn. 

Ikke har vi ille nettleie heller, betaler ikke noe mer hvis vi bruker mye strøm på en gang. 

Anonymkode: c4bb4...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har installert et Smarthus, bare ved å flytte elbilene (2st deler av året ellers 3 st, 50-60KKm) til mellom 23 og kl 6 og hele helgen, samt når strømmen er aller billigst sparte jeg 20% av kostnadene helt uten noen endring i bruk eller andre konsekvenser.

ventilasjon styres nå til bare å gå når vi er hjemme og det trengs, 

varmtvannsbereder går bare i de 4 billigste timene (og helst om natta). (opp)vaskemaskiner går når det er billig om mulig.

dette sparte ytterligere 20%

samt litt døgnstyring av tempraturer i rom om natta,

alt lys er på personfølere eller tid

Har mer en halvert strømregningen!

Anonymkode: 6ab67...24e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

har installert et Smarthus, bare ved å flytte elbilene (2st deler av året ellers 3 st, 50-60KKm) til mellom 23 og kl 6 og hele helgen, samt når strømmen er aller billigst sparte jeg 20% av kostnadene helt uten noen endring i bruk eller andre konsekvenser.

ventilasjon styres nå til bare å gå når vi er hjemme og det trengs, 

varmtvannsbereder går bare i de 4 billigste timene (og helst om natta). (opp)vaskemaskiner går når det er billig om mulig.

dette sparte ytterligere 20%

samt litt døgnstyring av tempraturer i rom om natta,

alt lys er på personfølere eller tid

Har mer en halvert strømregningen!

Anonymkode: 6ab67...24e

Ventilasjonsanlegget bør aldri slås helt av. Dere risikerer å få fukt og senere mugg i anlegget.

Anonymkode: c4bb4...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...