Gå til innhold

Heve kjøpet på brukt plagg fra Finn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en dyr kjole på Finn, når den kom var det en stor fettflekk på brystet på den. Kontaktet selger som påsto at hun ikke hadde sett det, og anbefalte meg å prøve å fjerne flekken skånsomt med mildt såpevann.

Flekken ble svakere, men større.... 

Hun mener plagget bør renses, MEN:

Burde ikke hun da betale for rensen? 

Kan jeg heve kjøpet?

Hadde aldri kjøpt dette plagget om jeg visste at det var en fettflekk på det som var vanskelig å få vekk.....

Anonymkode: 24978...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dessverre har du ikke rett til det. Du kan alltids spørre selger, men får du nei, er det nei. Kanskje du er heldig og hun får dårlig samvittighet, er snill og sier ja til å la deg returnere og få penger tilbake?

Dette sier internetts mest pålitelige kilde om saken, Forbrukerrådet:

Angreretten gjelder ikke når du kjøper fra en privatperson.
Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man betaler via "Fiks ferdig", så har man jo en angrerett, for selger får ikke penger før kjøper har akseptert varen.

Anonymkode: ac8df...279

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta kontakt med selger og informer om at du ønsker å benytte deg av angreretten og få pengene igjen, evt bytte til en annen vare dersom hun har noe annet fint å selge😊

Anonymkode: 56f34...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når man betaler via "Fiks ferdig", så har man jo en angrerett, for selger får ikke penger før kjøper har akseptert varen.

Anonymkode: ac8df...279

Det blir ord mot ord angående ts sin "påstand" om flekk på kjolen hun kjøpte. Selger kan bare si at det er kjøper som har brukt kjolen og fått flekken, den var ikke der da den ble solgt. Sånn er det å handle mellom privatpersoner og brukte varer.

Ang. det du skriver om angrerett på Finn stemmer ikke iflg dette Finn selv skriver:

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/15795928998034-Varen-var-ikke-som-forventet-hva-kan-jeg-ha-krav-på

Kjøp og salg mellom privatpersoner på FINN gir ingen angrerett, bytterett eller noe form for åpent kjøp. Dette betyr at kjøper ikke har krav på å returnere varen dersom den for eksempel ikke var helt som tenkt, at kjøper angrer på kjøpet, eller at den ikke passer selv om størrelsen er som oppgitt i annonsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare ta kontakt med selger og informer om at du ønsker å benytte deg av angreretten og få pengene igjen, evt bytte til en annen vare dersom hun har noe annet fint å selge😊

Hvilken angrerett? Dette er kjøp mellom privatpersoner. Ikke fra en nettbutikk eller profesjonell aktør.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (2 minutter siden):

Hvilken angrerett? Dette er kjøp mellom privatpersoner. Ikke fra en nettbutikk eller profesjonell aktør.

Det var kødd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (1 minutt siden):

Men du kan gi henne ræva karakter som vurdering! 

Men da er jeg avhengig av at hun velger meg som kjøper, og det tipper jeg hun ikke har gjort, siden hun ikke satte kjolen som solgt før etter jeg informerte om flekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (9 minutter siden):

Nei, dessverre har du ikke rett til det. Du kan alltids spørre selger, men får du nei, er det nei. Kanskje du er heldig og hun får dårlig samvittighet, er snill og sier ja til å la deg returnere og få penger tilbake?

Varen er ikke som forventet? Med en stor fettflekk som ikke er på bildene? 

Selger beklager så mye, men det hjelper meg ikke stort.

Sykt hvis man kan holde på slikt da, da kan man jo jukse med bildene når man selger ting, fjerne hull på klær etc. Fjerne bulker på biler o.s.v.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (13 minutter siden):

Også fra Forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/

Skjermbilde 2024-11-16 kl. 19.04.14.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/bap/artikler/trygg-pa-finn/i-disse-tilfellene-kan-du-klage-pa-et-bruktkjop?srsltid=AfmBOor59pzAmhgVrawb5FlFPqzuyGFsgZk3xz9jTouJ3BJYCcOyy2Ps

Kjøpsloven gjelder, jeg tenker at en fettflekk som gjør kjolen ubrukelig går under vesentlig dårligere stand enn du kan forvente. 

Anonymkode: 12015...283

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Varen er ikke som forventet? Med en stor fettflekk som ikke er på bildene? 

Selger beklager så mye, men det hjelper meg ikke stort.

Sykt hvis man kan holde på slikt da, da kan man jo jukse med bildene når man selger ting, fjerne hull på klær etc. Fjerne bulker på biler o.s.v.?

Ja, det er sykt hvordan noen holder på i privatsalg. Beklager, men.... Jeg vet ikke hvorfor du er så overrasket? Det er ikke noe sjokk at privatpersoner kan selge alt mulig skrot under falske forutsetninger, og sende fra seg noe som er helt forskjellig fra det som er forespeilet og fremstilt i salgsannonsen. Folk påstår i annonsen at de selger en Iphone, tar seg forhåndsbetalt og så mottar kjøper en boks makrellfilet i tomat eller en pakke smør i pakken.... svindel og juks skjer hele tiden når privatpersoner handler med hverandre, fordi det er så liten sjanse for å bli tatt eller straffet eller måtte ta tilbake varen.

PS! Noen linker ovenfor her til at du har rettigheter iflg Kjøpsloven. Dette burde du lese deg litt opp på før du sender melding til selger og krever dine rettigheter pga ødelagt vare. Ha paragrafen klar og oppgi den til selger.

Håper bare ikke hun er en skikkelig svindler og blokkerer deg når du prøver å heve kjøpet...

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (1 minutt siden):

Ja, det er sykt hvordan noen holder på i privatsalg. Beklager, men.... Jeg vet ikke hvorfor du er så overrasket? Det er ikke noe sjokk at privatpersoner kan selge alt mulig skrot under falske forutsetninger, og sende fra seg noe som er helt forskjellig fra det som er forespeilet og fremstilt i salgsannonsen. Folk påstår i annonsen at de selger en Iphone, tar seg forhåndsbetalt og så mottar kjøper en boks makrellfilet i tomat eller en pakke smør i pakken.... svindel og juks skjer hele tiden når privatpersoner handler med hverandre, fordi det er så liten sjanse for å bli tatt eller straffet eller måtte ta tilbake varen.

Man har jo faktisk vern etter kjøpsloven... Som jeg siterer høyere opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 minutter siden):

Håper bare ikke hun er en skikkelig svindler og blokkerer deg når du prøver å heve kjøpet...

Jeg har mobilnummeret hennes etter å ha betalt med Vipps. 

Kan gå til Forbrukerrådet også om jeg gidder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettflekker går jo å få bort i vask. Er det en sånn fin kjole at du ikke kan vaske den i vaskemaskin? Hadde du ikke tenkt å levere den på rens før du brukte den da? 

Anonymkode: 72172...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fettflekker går jo å få bort i vask. Er det en sånn fin kjole at du ikke kan vaske den i vaskemaskin? Hadde du ikke tenkt å levere den på rens før du brukte den da? 

Det er en veldig dyr kjole, står finvask på selve kjolen - men selger anbefalte rens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har mobilnummeret hennes etter å ha betalt med Vipps. 

Kan gå til Forbrukerrådet også om jeg gidder da.

Ja, det var blokkering på mobil jeg tenkte på. At du sender melding pr sms om at du vil heve kjøpet pga feil/merke/flekk på kjolen med rettighet iflg Kjøpsloven paragraf x osv. Da kan hun fort reagere med å blokkere og håpe at ignorering får deg bort.

Gå videre med saken hvis hun prøver å vri seg unna. Ikke la sånne selgere slippe unna. Jeg tror ikke et øyeblikk på at hun ikke la merke til en stor flekk midt foran på en kjole hun skulle selge....den var drøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en veldig dyr kjole, står finvask på selve kjolen - men selger anbefalte rens. 

Ok da leverer du den på rens da som du hadde «måttet» gjøre uansett. Folk tar vel ikke på seg brukte klær uten å vaske de først? 🤢

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde du tenkt og ta den i bruk uten og vaske eller rense den først da? Hva er « såpevann « ? Zalo? 

Anonymkode: f5cb4...242

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...