Gå til innhold

Sa til 16 åringen at han kan bli på rommet sitt for jeg vil ikke se han mer i dag, og middag utgår for hans del…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Han er umoden og hormonell, hva er dun unnskyldning? 

Anonymkode: fbe47...c0c

Overgangsalder? 😉

Anonymkode: 9ba6a...743

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker min tid som 16-åring, og jeg er nærmere 60 nå.

Jeg sa veldig mye jeg ikke mente når jeg var irritert på foreldrene mine, så at han ba deg gå og henge seg kan du ta med en klype salt. Han mener jo selvfølgelig ikke det.

Han er i en alder for opprør og skal finne seg selv. 

Jeg husker det var mye smelling med dører og at jeg ville være i fred på rommet mitt, og foreldrene mine sa ikke noe på det. Jeg fikk lov til å rase ifra meg i fred, og husker jeg hadde dårlig samvittighet etterpå.

Anonymkode: a02ea...310

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han er 16 år og oppfører seg deretter. Du er en del eldre, men klarer fremdeles ikke kontrollere dine egne reaksjoner. Synes du kom dårligst ut av dette. 

Anonymkode: 75936...784

Her i huset hadde det vært helt uaktuelt at en stor gutt hadde bedt mamma eller pappa om å henge seg- det hadde fått konsekvenser. Er så mange helt ufordragelige tenåringer om dagen og jeg ønsker ikke å oppdra en person andre får avsmak for. Barn som aldri får reaksjoner på kjip atferd blir voksne som andre tar avstand fra. 

Anonymkode: 6bd1d...0b3

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, en sekstenåring kan da lage seg mat selv. Jeg varter heller ikke opp folk som er ufine og frekke mot meg, ihvertfall ikke når de er gamle nok til å finne seg noe å spise selv.

Anonymkode: 54d18...ba1

Dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg sikkert. Er på bristepunktet. Dette er en gjentagende greie når det kommer til det meste. Jeg har snakket med han utallige ganger uten at han endrer noe selv om han sier han skal det. Han tar ikke ansvar for noe som helst og holder ingen avtaler. Uansett hva han har eller ikke har gjort er det på en eller annen måte min eller andres feil. Jeg orker ikke mer. HI

Anonymkode: 550cc...ce1

mangelen på oppdragelse og konsekvenser har kanskje laget en unnskyld uttrykket, ufordragelig drittunge. Hva slags ansvar tror du han vil ta når han kommer i et forhold? vasker han egne klær, lager middag et par ganger i uken osv. Kvinner, gjør livet lettere for medsøstre og oppdra latsabbene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Får du lønn på forskudd? 

De bør lære at penger ikke henger på trær. Og i arbeid får en stort sett lønn på etterskudd. Veldig grei måtte å lære at først gjøre en jobb, så lønn. Og lære at en ikke får ting rett i hendene, lære å spare opp til enkelte ting selv også. 

Anonymkode: d84f7...7c8

Dette er ren 101 basic og er noe jeg og synes var merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om du bare driter i alt en periode? Gi faen i om han spiller til langt på natt, gi faen i om han ikke gjør oppgaver og gi faen om han ikke går på skolen. Jeg var selv et drop-out-barn og det gikk helt fint med meg. Jeg jobbet heller og tok opp vgs da jeg var 21. Studerte og jobber nå som ingeniør og tjener snart millionen som 35-åring. Jeg bodde med mamma og vi kranglet alltid. Men vi har et greit forhold i dag. 

Anonymkode: 70ade...f2b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du si…. Tror grunnen til at han fortsatt får er at han truer med å slutte på skolen om han ikke får… vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

HI

Anonymkode: 550cc...ce1

Akkurat det truet broren til en jeg vokste opp med også. Og foreldrene ga ham penger!! Vi var unge men vi skjønte hvor lett han manipulerte foreldrene. Etterhvert ville han ha mer penger.

Dere trenger et foreldrekurs for her er der virkelig ute å kjøre. Dere oppdrar i teorien sønnen deres til å bli en narsissist. True, komme med verbale uttrykk som heng deg. Tror dere ikke oppførselen er slik mot andre medelever også?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å bruke mat som metode for å demonstrere makt, er å gi barnet, uansett alder, lærdom om at mat er makt. 
Den perfekte måten å gi barn spiseforstyrrelser og unormalt forhold til mat på. 
Dette handler ikke om ungdommen kan lage seg mat eller ikke selv, men mat som maktmiddel og en kunnskapsløs mor. 

Anonymkode: 659e3...e6a

En 16åring klarer fint å spise middag på rommet sitt alene som straff når han gjentatte ganger er ufordragelig med ts. Truer, roper at hun skal henge seg og er generelt ufin. Hendte jeg også ble forvist til rommet om jeg var ufin som ungdom, med middagen. Blir bare mer og mer tydelig at mange foreldre har gitt opp foreldrerollen av slike innlegg som det over. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde heller ikke servert middag til noen som hadde bedt meg om å henge meg.

Hadde du stilt samme spørsmål til menn hadde de fleste vært enige med deg. Menn har høyere selv verdi og finner seg ikke i å bli snakket til på den måten. En 16åring er vanligvis ikke så borte vekk at de ikke forstår at slikt sier man bare ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har oppdragelsen sviktet for lenge siden, og mor/sønn har falt i et usunt mønster hvor de kjefter og smeller på hverandre i stedet for å kommunisere. Som den voksne i forholdet må mor ta en lederrolle, og det er det tydelig at hun ikke har klart. Ikke bare nå, men for lenge siden. Her må dere sette dere ned og ta en ordentlig oppvask, hvor det er lov å fortelle alt sånn man føler det uten at man anklager hverandre og blir sinte. Kanskje trenger dere hjelp av en familieveileder eller terapeut når det har gått så langt som det har. Ellers må det være klinkende klare regler for arbeidet som skal gjøres, og rimelig belønning/lønn for arbeid gjort, straff funker dårlig. Mas funker også dårlig. Og selvfølgelig skal man ikke ha belønning/lønn før jobben er gjort. Slikt kan godt avklares i et møte med ungdommen hvor han får si sin mening, også møtes dere på halvveien. Viktig at han føler seg hørt og er enig, å overkjøre han vil nok skape enda større gap mellom dere.

Anonymkode: 4572a...659

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (15 timer siden):

Herregud!

Ikke rart ungdommen er som de er i dag. Man skal være bestevenn,og man skal forstå hver minste detalj av deres urimelige oppførsel. 

Jepp. Nå må folk snart våkne og legge fra seg den idiotiske idéen om at vi skal "forstå" all mulig faenskap. Det eksperimentet har fungert svært dårlig så langt. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akhenaton skrev (1 minutt siden):

Jepp. Nå må folk snart våkne og legge fra seg den idiotiske idéen om at vi skal "forstå" all mulig faenskap. Det eksperimentet har fungert svært dårlig så langt. 

Enig. Og det dummeste jeg hører er mødre som kaller barna for bestevennen sin. Nei, man er mor og barn. Bestevenner er likestilte. En mor skal bestemme over sitt barn, og lede.

Anonymkode: dff57...fd1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som har fastlønn får stort sett delvis lønn på forskudd ja. Jeg får lønn for hele måneden i midten av måneden, dvs at halve måneden er sånn sett forskuddsbetaling. 

Anonymkode: 82f2b...9c1

Aldri hatt lønn på forskudd noen gang I de årene jeg har jobbet. Det har heler aldri gubben eller andre jeg kjenner

Anonymkode: d84f7...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Urimelig*. Når det gjelder mat kan han jo evt. få servert en posjon på rommet

Anonymkode: 909cc...3e1

Servert på rommet, hahahahaha hvorfor skal de få roomservice? Han kan ta pengene han har svindlet til seg og kjøpe takeout. 

Anonymkode: dfe0c...82a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Og det dummeste jeg hører er mødre som kaller barna for bestevennen sin. Nei, man er mor og barn. Bestevenner er likestilte. En mor skal bestemme over sitt barn, og lede.

Anonymkode: dff57...fd1

Jepp.

Og at folk ikke forstår at dette tullet de driver med er et eksperiment? Barn har aldri blitt oppdratt på denne måten før noe sted.  Det har ikke vært testet. Så når disse barna blir voksne, hva slags voksne kommer de til å bli? Det vet vi ikke, men det ser ikke akkurat så veldig lovende ut. Skal vi få en generasjon med gærninger som ikke bare sliter på jobb*, men selv heller ikke aner hvordan man oppdrar barn? For da går vi jo en lys fremtid i møte. 

*https://www.resumebuilder.com/3-in-4-managers-find-it-difficult-to-work-with-genz/

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Han er 16 år og oppfører seg deretter. Du er en del eldre, men klarer fremdeles ikke kontrollere dine egne reaksjoner. Synes du kom dårligst ut av dette. 

Anonymkode: 75936...784

16 åringer er ikke barn lenger. Man bør legge opp et løp som fører til voksenhet i den alderen, men jeg forstår at det ikke alltid er mulig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke ts nektet å å la tenåringen spise, han får bare ikke middag. Det er ikke et lite barn her som ikke kan fikse mat selv. Er tenåringen sulten kan han fint lage seg noe selv, kjøpe noe selv, evt ta noen brødskiver. Er han ikke sulten eller nekter å spise noe annet enn middagen som han ikke får, så er det ingen krise at han går glipp av et måltid..

Jeg syns ts er helt fair jeg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man gir ikke penger på forhånd. 
2. Syns det å nekte mat er for strengt, ville aldri brukt det som straff. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nekter ikke ungen middag. Ærlig talt. Det er virkelig dårlig gjort. 

Anonymkode: a6664...44c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...