Gå til innhold

Sa til 16 åringen at han kan bli på rommet sitt for jeg vil ikke se han mer i dag, og middag utgår for hans del…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å bruke mat som metode for å demonstrere makt, er å gi barnet, uansett alder, lærdom om at mat er makt. 
Den perfekte måten å gi barn spiseforstyrrelser og unormalt forhold til mat på. 
Dette handler ikke om ungdommen kan lage seg mat eller ikke selv, men mat som maktmiddel og en kunnskapsløs mor. 

Anonymkode: 659e3...e6a

Nå må vi ikke dra diagnosenortet for langt her. Gutten får ikke spiseforstyrrelse av at moren ikke vil ha en ved middagsbordet én kveld rett etter at han har bedt henne om å gå å henge seg. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem er barnet her???

Her må DU som voksen sette deg ned med ungdommen. Lag en plan. Husregler. Begge må gi og ta. Hva forventer du og hva forventer han?  Alle vet at menn er trege når det kommer til husarbeid. Gi han tid og IKKE mas. Mas og næg er det verste menn vet. Aldri tru med stenge ute for mat og vann. Ta heller WiFi eller reduser ukelønn. Snakk sammen og finn ut av det. Vær gode mot hverandre.

Anonymkode: 4090a...c73

Åååh ja, stakkars menn. Eneste grunnen til at menn er tafatte er fordi dere lar dem.

Anonymkode: e45a0...f05

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å bruke mat som metode for å demonstrere makt, er å gi barnet, uansett alder, lærdom om at mat er makt. 
Den perfekte måten å gi barn spiseforstyrrelser og unormalt forhold til mat på. 
Dette handler ikke om ungdommen kan lage seg mat eller ikke selv, men mat som maktmiddel og en kunnskapsløs mor. 

Anonymkode: 659e3...e6a

Det er et engangstilfelle og det går fint.

Anonymkode: e45a0...f05

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ungdom ender faktisk ikke opp med å bli sånn uten at det ligger noe mer bak. Hormoner er bare en unnskyldning. Sier ikke at dere nødvendigvis er dårlige foreldre, men det er garantert noe i deres (antar at han har to foreldre) oppdragelse og kommunikasjon som gjenspeiles i hans oppførsel. Søk hjelp, dere har ikke lært ham å kommunisere og regulere følelser og det er sannsynligvis fordi dere ikke er flinke nok til det selv, så søk hjelp fra andre som kan hjelpe dere å kommunisere.

Anonymkode: 5ea7a...4bf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert foreldreveiledningskurs? 

Det er du som er den voksne av dere. Tenåringer har en umoden hjerne. Hva er din unnskyldning for å oppføre deg såpass umodent? 

Å gi han penger på forhånd, til tross for at «han aldri hjelper til med en dritt» var lite lurt. Det kan du bare takke deg selv for. Hvorfor skulle han gjøre det når han allerede har fått pengene? 

Ellers fungerer straff, kjeft og irettesettelse generelt dårlig for de fleste mennesker. Du bør lære deg mer hensiktsmessige måter å kommunisere på. Dessuten bør du vurdere hva som er viktigst. Er noe med å velge sine kamper. Kanskje det å skulle bidra i hjemmet, ikke er det som er viktigst akkurat nå. Jobber han med skole som han skal, og oppfører seg rimelig ellers mot andre? Kanskje listen burde senkes litt. Full krig hjemme for småting kommer det ikke noe positivt ut av for noen av dere. 

Anonymkode: c7085...e28

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og sånne som deg så holder de fast og gjør det som skal gjøres så de blir merket for livet og angst for sprøyter og sykehus?

Noen ting må de, men det er no måte på!

Mor/far SKAL/BØR være den mer tålmodige rolige personen her og snakke med barnet. Unødvendig og frekt av ungdommen ja, men kanskje det ligger noe mer bak??

Hvorfor tror du det er mye psykisk sykdom no?

Hør på Montgomery, tenårene!

Anonymkode: 7fe47...8b5

Holder ingen fast jeg. De må gjerne reise hjem for min del og fortsette å ta 4-5 ab kurer i året for halsbetennelse f.eks.  Litt mer kinkig hvis blindtarmen er betent. Da må det bli opp til foreldrene hva og hvordan det skal gjøres. 

Anonymkode: 0a4a3...f81

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke ha sånn is? Tvinger dere foreldrene og spise isen og brødskivene dere har? 

Anonymkode: 2afee...db1

Gud bedre. Så klart ikke. Bare den klaginga om at ikke noe er bra nok. For meg kan de gjerne reise hjem uten og spise og så fikse seg mat hjemme etter operasjonen. 

Anonymkode: 0a4a3...f81

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kald skulder behandling fører til at de ikke vil ha et nært forhold som voksen. Jeg sier ikke at han blir å aldri ta kontant, men ikke prioritere deg på noen måte eller ha en nær relasjon. Slik mange mister sine sønner 

Du må være raus og svelge mange kameler. Å be han være på rommet i sitt eget hjem å ikke få middag på en lørdag er helt urimelig . Og ingen naturlig konsekvens av å ikke gjøre det du ba han om.

Eksempel på naturlig konsekvens: la oss si du ba han plukke opp klærne sine på gulvet på rommet. Han gjorde det ikke? Nei ta alt i en søppelsekk å ha det låst bort 1 mnd eller noe.

Anonymkode: 9e8d8...d39

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til dere som er veldig bekymret for han så kan jeg informere om at han til nå har hentet seg og spist 6 brødskiver, 2 yoghurt og middagsrester. Han dør ikke i kveld tror jeg.

HI

Anonymkode: 550cc...ce1

Handler ikke om det men om å utestenge fra felles måltid. 

Anonymkode: 32b9e...1ad

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn kald skulder behandling fører til at de ikke vil ha et nært forhold som voksen. Jeg sier ikke at han blir å aldri ta kontant, men ikke prioritere deg på noen måte eller ha en nær relasjon. Slik mange mister sine sønner 

Du må være raus og svelge mange kameler. Å be han være på rommet i sitt eget hjem å ikke få middag på en lørdag er helt urimelig . Og ingen naturlig konsekvens av å ikke gjøre det du ba han om.

Eksempel på naturlig konsekvens: la oss si du ba han plukke opp klærne sine på gulvet på rommet. Han gjorde det ikke? Nei ta alt i en søppelsekk å ha det låst bort 1 mnd eller noe.

Anonymkode: 9e8d8...d39

Det var ikke en straff for at han ikke gjorde oppgaven. Det handlet om at jeg har fått nok av å bli snakket til sånn og ikke ønsket å være sammen med han når han snakker sånn til meg. Vi hadde en prat om dette for under en uke siden sist, men det går ikke inn og gir seg ikke. Jeg orker ikke mer av å bli skreket til, skjelt ut osv. HI

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hjelper aldri til med en dritt. Vi hadde en avtale om at han skulle gjøre noe i dag som han hadde lovt. Han fikk 200 kr mot at dette skulle gjøres og uten «noe tull». Har bedt han om det 3 ganger i dag og siste gang klikka det for han. Ingenting er noen gang hans feil, kun min. Han vrengte ut av seg en hel masse skjellsord og sa jeg kunne henge meg. Ga beskjed om at jeg ikke ville se han mer i dag og at han ikke er velkommen til middag. Det mente han selvsagt var helt urimelig.

Er det virkelig urimelig? Hva hadde dere gjort?

Så lærte du å ikke gi han penger før jobben er gjort. For de tenker jeg er brukt opp allerede. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymphadora skrev (1 time siden):

Nå må vi ikke dra diagnosenortet for langt her. Gutten får ikke spiseforstyrrelse av at moren ikke vil ha en ved middagsbordet én kveld rett etter at han har bedt henne om å gå å henge seg. 

Helt enig! Gutten er 16 år og går langt over streken. Hadde gjort det samme som mor her altså fordi jeg ikke hadde klart å sitte og late som ingenting under middagen. Da er de bedre at han spiser på rommet og man får seg en pause i fra hverandre for man tar praten! Han sulter ikke selv om han ikke er velkommen ved matbordet denne dagen! 

Anonymkode: 20513...2a7

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungdommen aldri fått penger før en oppgave er gjort. De har hatt faste oppgaver som må gjøres. De har og hatt småjenter fra de var 12-13 år pakket ved hos nabo, stelt dyr i fjøset via avløserlagrt osv.

Fra de var små har de hat oppgaver og dette har da økt ut fra alder hva vi krever. De vet at gjør de ikke det som er avtalt forsvinner goder som litt lommepenger, kino, dra til venner eller lignende. 

Her må dere nok sette dere ned å si hva dere mener er kravene til å få lommepenger er det ikke gjort 0 kr, er bare noe gjort ja da reduseres det.

Anonymkode: d84f7...7c8

Så leit at du har så upålitelige barn at du ikke kan stole på at de holder en avtale hvis du gir dem belønningen på forhånd 💔 

Anonymkode: 57f62...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det var ikke en straff for at han ikke gjorde oppgaven. Det handlet om at jeg har fått nok av å bli snakket til sånn og ikke ønsket å være sammen med han når han snakker sånn til meg. Vi hadde en prat om dette for under en uke siden sist, men det går ikke inn og gir seg ikke. Jeg orker ikke mer av å bli skreket til, skjelt ut osv. HI

Å det skal du ikke tåle heller . Respekten starter i hjemmet  . Men la det være en lærepenge for dere begge . Han må aldri mer få pengene før jobben er gjort . 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så leit at du har så upålitelige barn at du ikke kan stole på at de holder en avtale hvis du gir dem belønningen på forhånd 💔 

Spar deg 😂😂

Anonymkode: 491a8...7b1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et forferdelig forhold med min ene datter da hun var 15-16 år. Hun var utagerende og frekk og brøt alle regler jeg hadde. Hun stakk av og ruset seg og dreit i alt jeg sa. Og skolen gikk det rett vest med. Til mer forbanna jeg ble til dårligere ble forholdet vårt. Jeg kjefta og satte strengere og strengere regler og konsekvenser og hun ble mer og mer utagerende.

Til slutt fikk jeg hjelp av barnevernet. Det tok lang tid før datteren min godtok tiltak og vi begynte med multisystemisk terapi.

Både jeg og hun gikk ukentlig i terapi i ca 6 mnd. Det gjorde underverker. Jeg fikk nye verktøy og endret min væremåte. I tillegg hadde jeg fagfolk å konferere med. Datteren endret seg litt under terapien, men etter at vi var ferdige med det begynte hun å endre seg mye. Og nå er hun ugjenkjennelig. Går på skole, følger regler, er rusfri og til å stole på.

Det er mulig å få hjelp hvis det blir for ille. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg ba bv om hjelp.

Anonymkode: eb88f...0ab

• Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Får du lønn på forskudd? 

De bør lære at penger ikke henger på trær. Og i arbeid får en stort sett lønn på etterskudd. Veldig grei måtte å lære at først gjøre en jobb, så lønn. Og lære at en ikke får ting rett i hendene, lære å spare opp til enkelte ting selv også. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om det men om å utestenge fra felles måltid. 

Anonymkode: 32b9e...1ad

Han må slutte å oppføre seg som en råtten pikk da. 

Anonymkode: c1d67...08d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Får du lønn på forskudd? 

De bør lære at penger ikke henger på trær. Og i arbeid får en stort sett lønn på etterskudd. Veldig grei måtte å lære at først gjøre en jobb, så lønn. Og lære at en ikke får ting rett i hendene, lære å spare opp til enkelte ting selv også. 

De som har fastlønn får stort sett delvis lønn på forskudd ja. Jeg får lønn for hele måneden i midten av måneden, dvs at halve måneden er sånn sett forskuddsbetaling. 

Anonymkode: 82f2b...9c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er svært opptatt av deg selv og dine egne følelser, men snakker null om hvordsn ditt barn må ha det oppi det hele. Ingen som oppfører seg som din sønn her har det bra, og det er DIN jobb som forelder å jobbe for at dere har en så god relasjon at han kan komme til deg når han ikke har det bra. Det kan han jo åpenbart ikke med deg (han blir sendt i "fengsel" på rommet og nektes middag (omsorg)). 

Anonymkode: 04b7e...617

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...