Gå til innhold

Sa til 16 åringen at han kan bli på rommet sitt for jeg vil ikke se han mer i dag, og middag utgår for hans del…

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ikke du er urimelig ved at du ba han gå på rommet. Men det å nekte ungen sin mat, det vil jeg si er en uforholdsmessig straff. 

Anonymkode: d00fa...808

Hun har ikke nektet ham mat!

Anonymkode: 54d18...ba1

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han hjelper aldri til med en dritt. Vi hadde en avtale om at han skulle gjøre noe i dag som han hadde lovt. Han fikk 200 kr mot at dette skulle gjøres og uten «noe tull». Har bedt han om det 3 ganger i dag og siste gang klikka det for han. Ingenting er noen gang hans feil, kun min. Han vrengte ut av seg en hel masse skjellsord og sa jeg kunne henge meg. Ga beskjed om at jeg ikke ville se han mer i dag og at han ikke er velkommen til middag. Det mente han selvsagt var helt urimelig.

Er det virkelig urimelig? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 550cc...ce1

Vet du hvem som burde vært uvelkommen  til middag? Du. 
Du gnåler på guttungen i ett sett med noe han har hatt sin egen plan med å få gjort når det passer han, ikke når det passer deg. 

Skal du ha noen sak her, så måtte du når avtalen ble inngått gitt klare føringer for at jobben skulle vært gjort innen klokka x. 

Denne måten å oppføre seg på overfor en ungdom, bidrar til splittelser og dårlige relasjoner mellom barn og foreldre ikke til gode og varige relasjoner. 

:opplyser:  Så ST, gå og skam deg. Og si unnskyld til ditt eget barn. 

Anonymkode: 659e3...e6a

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du lært du gir ikke penger før oppgåvene er utført til neste gang. Ta en samtale med han. Han er 16 år, han må klare å oppføre seg ordentlig ovenfor andre. 

Anonymkode: 8be34...223

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hjelper aldri til med en dritt. Vi hadde en avtale om at han skulle gjøre noe i dag som han hadde lovt. Han fikk 200 kr mot at dette skulle gjøres og uten «noe tull». Har bedt han om det 3 ganger i dag og siste gang klikka det for han. Ingenting er noen gang hans feil, kun min. Han vrengte ut av seg en hel masse skjellsord og sa jeg kunne henge meg. Ga beskjed om at jeg ikke ville se han mer i dag og at han ikke er velkommen til middag. Det mente han selvsagt var helt urimelig.

Nei helt ok, så feite som nordmenn er blitt burde mange blitt nektet et par måltider jevnt og trutt

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som er nødvendig for å få oppdra barn. Å nekte dem mat er IKKE en av dem. Dette er overhodet ikke greit TS. 

Anonymkode: c9cb9...0dd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det at ungdom midt i pubertet er oppfatende og kan komme med usakligheter har ingenting med oppdragelse å gjøre. De fleste skjønner derimot når de har gått for langt og kan si unnskyld når sinnet har lagt seg. 

Anonymkode: 2c1f8...c24

Å skylde på pubertet er feigt. 

Jeg har tre søsken, vi var også hormonelle men oppførte oss aldri som uoppdragne drittunger for det. To av oss har i tillegg diagnoser (ADHD og KPTSD, fikk diagnosene i voksen alder). 

Anonymkode: 733da...b79

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo ikke betale han før arbeidet er gjort! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt fair å nekte han middag, du nekter han jo ikke mat generelt, bare vil ikke ha han til middagsbordet når han er så ufordragelig. 

Når jeg var 16 forsvant goder som internett (pappa byttet passord), telefonen min forsvant en tid eller jeg fikk husarrest uten mulighet til å se tv (hele boksen ble med pappa på jobb 😂) om jeg ikke gjorde ting jeg hadde sagt jeg skulle gjøre eller var ufordragelig når jeg svarte de. Jeg skjønte ganske raskt at det ikke lønner seg å være rævhål fordi da forsvant goder jeg absolutt ville ha i livet mitt. 

hva sier far til denne oppførselen da? 

Anonymkode: c1d67...08d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er barnet her???

Her må DU som voksen sette deg ned med ungdommen. Lag en plan. Husregler. Begge må gi og ta. Hva forventer du og hva forventer han?  Alle vet at menn er trege når det kommer til husarbeid. Gi han tid og IKKE mas. Mas og næg er det verste menn vet. Aldri tru med stenge ute for mat og vann. Ta heller WiFi eller reduser ukelønn. Snakk sammen og finn ut av det. Vær gode mot hverandre.

Anonymkode: 4090a...c73

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en del som er nødvendig for å få oppdra barn. Å nekte dem mat er IKKE en av dem. Dette er overhodet ikke greit TS. 

Gutten klarer da å lage mat selv. Hadde ikke laget middag til noen som snakket så stygt til meg jeg heller.

Anonymkode: e45a0...f05

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lettere sagt enn gjort, men 

- ta en prat med ham og fortell hvordan du vil ha det. 
- fortell konsekvenser hvis han oppfører seg slik og sånn

-forslag til konsekvenser: ikke betale mobilabb, ikke kjøpe dyre klær (kun cubus og HM), inndragning av lommepenger, 

- hvis han oppfører seg slik at du må utøve en konsekvens, så kan han tjene seg tilbake ved å si unnskyld og gjøre arbeidsoppgaven sin på en skikkelig måte

Anonymkode: 90519...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun nekter jo ikke ungen mat, hun nekter ungen middag. Det er to komplett forskjellige ting… en 16-åring klarer fint å lage seg noe selv. 

Anonymkode: c1d67...08d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sikkert lettere sagt enn gjort, men 

- ta en prat med ham og fortell hvordan du vil ha det. 
- fortell konsekvenser hvis han oppfører seg slik og sånn

-forslag til konsekvenser: ikke betale mobilabb, ikke kjøpe dyre klær (kun cubus og HM), inndragning av lommepenger, 

- hvis han oppfører seg slik at du må utøve en konsekvens, så kan han tjene seg tilbake ved å si unnskyld og gjøre arbeidsoppgaven sin på en skikkelig måte

Anonymkode: 90519...4ac

Alt dette er gjort sikkert 20 ganger. Så fort noe kommer tilbake (gjør oppgaver og får tilbake noen goder) så er det tilbake til det samme igjen. HI

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvem er barnet her???

Her må DU som voksen sette deg ned med ungdommen. Lag en plan. Husregler. Begge må gi og ta. Hva forventer du og hva forventer han?  Alle vet at menn er trege når det kommer til husarbeid. Gi han tid og IKKE mas. Mas og næg er det verste menn vet. Aldri tru med stenge ute for mat og vann. Ta heller WiFi eller reduser ukelønn. Snakk sammen og finn ut av det. Vær gode mot hverandre.

Anonymkode: 4090a...c73

Og alt dette er gjort opptil flere ganger. Til og med prøvd å leve etter «hans regler», men de bryter han også. Vi har vært gjennom perioder hvor vi ikke skal minne han på gjøremål han selv har bestemt tidspunkt for. Resultatet er at han ikke gjør det. HI

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som er veldig bekymret for han så kan jeg informere om at han til nå har hentet seg og spist 6 brødskiver, 2 yoghurt og middagsrester. Han dør ikke i kveld tror jeg.

HI

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du gjort to feil 

1: du har inngått en avtale om at noe skal gjøres «i dag», det var altså ingen annen tidsfrist enn at det måtte gjøres i løpet av dagen. Enda går du å gnåler om det. 

2: du har gitt lønn på forskudd, det vet du nå at du ikke skal gjøre igjen. 

gå å skvær opp med ungen din om du ikke allerede har gjort det. For her må du jammen ta din del av skylden for at dagen ble som den ble. 

Anonymkode: 491a8...7b1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nymphadora skrev (3 timer siden):

Akkurat dette jeg skulle skrive. Han bør få middag, men behøver ikke få gleden av å spise den i hygge sammen med dere med mindre han gir en oppriktig unnskyldning for oppførselen sin. 

Skal han belønnes med å slippe å sitte med familien og heller få kose seg med god mat alene på rommet mener du? 

Han kan få noen knekkebrød.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gutten klarer da å lage mat selv. Hadde ikke laget middag til noen som snakket så stygt til meg jeg heller.

Anonymkode: e45a0...f05

Å bruke mat som metode for å demonstrere makt, er å gi barnet, uansett alder, lærdom om at mat er makt. 
Den perfekte måten å gi barn spiseforstyrrelser og unormalt forhold til mat på. 
Dette handler ikke om ungdommen kan lage seg mat eller ikke selv, men mat som maktmiddel og en kunnskapsløs mor. 

Anonymkode: 659e3...e6a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungdommen aldri fått penger før en oppgave er gjort. De har hatt faste oppgaver som må gjøres. De har og hatt småjenter fra de var 12-13 år pakket ved hos nabo, stelt dyr i fjøset via avløserlagrt osv.

Fra de var små har de hat oppgaver og dette har da økt ut fra alder hva vi krever. De vet at gjør de ikke det som er avtalt forsvinner goder som litt lommepenger, kino, dra til venner eller lignende. 

Her må dere nok sette dere ned å si hva dere mener er kravene til å få lommepenger er det ikke gjort 0 kr, er bare noe gjort ja da reduseres det.

Anonymkode: d84f7...7c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...