Gå til innhold

Er det lov å be om å sjekke vesken til noen i kassen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men nå er jo normal er butikk med mange kunder, hvor nesten ingen er utenfor rekkevidden. Og det er ikke helt utenkelig at unge jenter stjeler fra en butikk som har så mye og praktisk til akk den målgruppen. Skjønner at det de behov for å sjekke, og samtidig er det vanskelig å ha oversikt over alle kundene på bakrommet som potensielt kan stjele. Hvis man uansett ikke er den eneste, så kan man jo si at det er saklig. Håper det gikk bra med datteren din uansett❤️

Anonymkode: d9a90...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenkte mer om det er lov å be om å sjekke vesken til en spesiell gruppe mennesker som standard? 

Takk for svar alle sammen 💕 Det har gått fint med datteren min, hun takler det bra nå. Men det var ekstra trist, for hun har slitt med en type sosial angst i flere år (hun ble mobbet de første årene på barneskolen), så det er sjeldent hun tør å gjøre noe slikt alene. Men det opplevdes heldigvis som en seier for henne likevel 🥰

Anonymkode: c6668...4c6

Du kan dra dem utpå for diskriminering. Alder er en av kriteriene man IKKE har lov å gruppere folk etter. Slik det ville vært åpenbart diskriminerende å be bare kvinner, eller bare de som ikke ser etnisk norske ut er «alder» et kriterie man ikke skal diskrimineres på bakgrunn av,  

Var jeg deg ville jeg gitt butikken en støkk. Skriv en e-post der du gjør det klart at din datter ble diskriminert på grunn av alder, og at du forventer at de beklager dette til din datter, og går ut offentlig og erklærer at de vil opphøre praksisen. Ellers går du ut, og historien bli år ikke like pen.

Anonymkode: 7f52a...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ellers går du ut, og historien bli år ikke like pen.

Og oppnå at alle tenker at hennes datter stjeler?

"Min datter er et englebarn"

Anonymkode: d917a...594

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Betjeningen trykker på alarmknappen som tilkaller vakter vaktene håndterer saken videre. Så og si alle butikker og offentlige kontorer har en skjult alarmknapp direkte til vektertjenester. 
Ja, de kan fysisk nekte deg å forlate stedet dersom de har mistanke om tyveri, i påvente av at vekter dukker opp, vekter tar saken videre. 

Anonymkode: bf94f...8ea

Nei det kan de ikke, verken betjeningen eller vektre kan fysisk holde deg igjen. Dette er det kun politiet som kan. Vektere har ikke noe mer makt en andre borgere

Anonymkode: c4ed4...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan dra dem utpå for diskriminering. Alder er en av kriteriene man IKKE har lov å gruppere folk etter. Slik det ville vært åpenbart diskriminerende å be bare kvinner, eller bare de som ikke ser etnisk norske ut er «alder» et kriterie man ikke skal diskrimineres på bakgrunn av,  

Var jeg deg ville jeg gitt butikken en støkk. Skriv en e-post der du gjør det klart at din datter ble diskriminert på grunn av alder, og at du forventer at de beklager dette til din datter, og går ut offentlig og erklærer at de vil opphøre praksisen. Ellers går du ut, og historien bli år ikke like pen.

Det er sikkert veldig fint for datteren med sosial angst om moren gjør dette ja. 
det er aldersdiskriminering i alle butikker nesten da. Ungdom må legge igjen sekker og vesker utenfor. På butikken her står det tilogmed skilt om det. Det kunne egentlig vært interessant med en sak om dette, er det lov, og hvis ikke hva skal butikkene gjøre? Det er ikke snakk om at butikken får en støkk, men hun kan jo gå til lokalavisen og drite ut datteren ja.

Anonymkode: e82dd...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

To spørsmål i forhold til dette:

1. Betyr det at betjeningen fysisk kan nekte deg å forlate butikken selv om du altså ikke har gjort noe galt? For eksempel låse deg deg inne på bakrommet og la deg sitte der til politiet om tid og stunder innfinner seg?

2. Må ikke politiet ha konkret mistanke for å kunne ransake vesken din? Her foreligger ingen konkret mistanke på noe tidspunkt, kun butikkpraksis som sier at alle ungdomsvesker må vises frem.

Anonymkode: b4497...861

1. Nei det har de ikke lov til.

2. Jo det må de, det er bare gitte steder innen for gitte tidsrom hvor politiet har lov til ransake uten mistanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det kan de ikke, verken betjeningen eller vektre kan fysisk holde deg igjen. Dette er det kun politiet som kan. Vektere har ikke noe mer makt en andre borgere

Det vektere kan er og løpe etter deg til politiet er på plass om du ikke samarbeider. Det er mange som tror det bare er og stikke fra vekterne, men her jeg bor har de veldig godt samarbeid med politi. Mange som stikker fra vekterne, og blir overrasket over og bli møtt av politi litt bort i gaten og at løpeturen ut er på overvåkingskamera. Merkelig ting og gjøre, spesielt om en faktisk har kvittering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også gjøre det en gang og jeg er voksen. I tillegg var hun i kassa sur og så mistenkelig på meg. Da hun så at jeg ikke hadde stjålet noe så sukket hun oppgitt, akkurat som hun hadde håpt å finne noe så hun kunne ta meg på det. Det var ubehagelig.

Skjønner datteren din syns dette var ubehagelig. Det er jo ikke sånn at alle ungdommer stjeler. De fleste gjør nok ikke det.

Anonymkode: 18422...6ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det vektere kan er og løpe etter deg til politiet er på plass om du ikke samarbeider. Det er mange som tror det bare er og stikke fra vekterne, men her jeg bor har de veldig godt samarbeid med politi. Mange som stikker fra vekterne, og blir overrasket over og bli møtt av politi litt bort i gaten og at løpeturen ut er på overvåkingskamera. Merkelig ting og gjøre, spesielt om en faktisk har kvittering. 

Ja de kan løpe etter deg alt de orker, men de har alikevel ikke lov til å fysisk holde deg igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (4 timer siden):

Jeg mener dette er på kanten av loven, og at man kan snakke om ulovlig aldersdiskriminering. Den eneste grunnen til at de ber om å se i veska hennes er at hun er ung. De ha en saklig grunn for alt de ber om når de skal håndheve lover og regler. Noen ganger kan aldersgrenser være en saklig grunn, men ikke når det gjelder butikktyverier. Nasking forekommer i alle aldersgrupper. 

At det ikke er lov å ta med sekker og store vesker inn er én ting: det er for å forebygge tyverier generelt, men også for å forebygge skade på varene. Da skal forbudet gjelde alle aldersgrupper. Store vesker og bagger i en butikk som Normal medfører risiko for å rive ned noe hver gang man snur på seg. Men selv ikke da er det forbudt å ha en clutch-type veske med seg inn. 

Tenåringer flest er store drittunger i en kaotisk fase av livet - det vet alle som husker hvordan det var å selv være i tenårene.

Så argumentet om aldersdiskriminering blir meningsløst med tanke på at det er betydelig større sannsynlighet for et en tenåring vil stjele noe enn at en 30-åring gjør det.

Et eksempel på hvordan en butikk har blitt fullstendig ødelagt som følge av antidiskrimineringstullet, er en dagligvarebutikk i nærheten av Elvebakken skole i Oslo. Mens man tidligere kunne ha klare regler om at bare noen få elever kunne komme inn om gangen, er denne regelen dessverre fjernet nå, og resultatet er at butikken simpelthen blir invandert av skoleelevene i det lange friminuttet midt på dagen, og lykke til med å forsøke å kjøpe noe eller avverge butikktyverier når det foran kassen klumper seg et hundretalls elever (eller flere), og kaoset er totalt.

Anonymkode: 87fe4...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja de kan løpe etter deg alt de orker, men de har alikevel ikke lov til å fysisk holde deg igjen

Nei. Så ja løp til politiet stopper deg isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tenåringer flest er store drittunger i en kaotisk fase av livet - det vet alle som husker hvordan det var å selv være i tenårene.

Så argumentet om aldersdiskriminering blir meningsløst med tanke på at det er betydelig større sannsynlighet for et en tenåring vil stjele noe enn at en 30-åring gjør det.

Et eksempel på hvordan en butikk har blitt fullstendig ødelagt som følge av antidiskrimineringstullet, er en dagligvarebutikk i nærheten av Elvebakken skole i Oslo. Mens man tidligere kunne ha klare regler om at bare noen få elever kunne komme inn om gangen, er denne regelen dessverre fjernet nå, og resultatet er at butikken simpelthen blir invandert av skoleelevene i det lange friminuttet midt på dagen, og lykke til med å forsøke å kjøpe noe eller avverge butikktyverier når det foran kassen klumper seg et hundretalls elever (eller flere), og kaoset er totalt.

Anonymkode: 87fe4...825

Mange klarer ikke og huske egen ungdomstid , men det finnes statistikk . Statistikken er er at svinn har doblet seg de siste årene så det stjeles mye mer, og det er ungdom som stjeler mest. Statistikken jeg viser til en fra Oslo forøvrig. Har ikke fått med meg det med elvebakken, men stakkars de som jobber der nå. Nei, det er helt umulig holde oversikt for og avverge tyveri . I følge tråden her skulle det ikke være nødvendig og skjule det en gang. Vektere skal stå passivt og se på tyveri tydeligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Statistikken er er at svinn har doblet seg de siste årene så det stjeles mye mer, og det er ungdom som stjeler mest. Statistikken jeg viser til en fra Oslo forøvrig.

Link til statistikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Link til statistikken?

Der du sender inn ukesrapport kanskje? Jeg har ingen link og publisere, du må jo uansett logge inn. Om det skulle bli brukt for og få grunnlag for og « diskriminere « / skjerpe inn sikkerheten så er jo dette tall politiet selv sitter på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Så ja løp til politiet stopper deg isteden. 

Trenger jo ikke å løpe, det er bare å nekte også gå ut av butikken. Så får de bare ringe politet om de vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplevde ikke helt det samme men opplevde at en ansatt på Cubus spurte om hun skulle legge varen oppi veska for meg da jeg sa nei takk til pose og at jeg hadde veske med.

Klarer fint å legge det nedi veska selv takk. Begynte å lure på om hun ville kikke oppi veska mi, men godt mulig jeg bare er paranoid🤔

Anonymkode: 54afe...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg opplevde ikke helt det samme men opplevde at en ansatt på Cubus spurte om hun skulle legge varen oppi veska for meg da jeg sa nei takk til pose og at jeg hadde veske med.

Klarer fint å legge det nedi veska selv takk. Begynte å lure på om hun ville kikke oppi veska mi, men godt mulig jeg bare er paranoid🤔

Anonymkode: 54afe...f4a

Da tror jeg du bare var paranoid ja, hun ønsket nok bare å yte bra service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...