AnonymBruker Skrevet i går, 14:08 #1 Del Skrevet i går, 14:08 Min 13-åring skulle kjøpe julegaver på Normal i dag. Hun betalte varer for over 500 kr, og så ble hun bedt om å vise innholdet i vesken sin (en bitteliten clutch type veske). Hun viste den lydig fram, men ble lei seg for hun følte seg mistenkeliggjort foran masse mennesker. Kunne skjønt det lettere om hun hadde en stor veske og ikke kjøpte noe. De sa at det var standard at alle ungdommer måtte vise fram veske/bag/sekk. Er dette egentlig lov? Anonymkode: c6668...4c6 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:09 #2 Del Skrevet i går, 14:09 Skjønner godt at hun syns det er ekkelt. Anonymkode: 76193...778 4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilliMilli Skrevet i går, 14:11 #3 Del Skrevet i går, 14:11 Vet ikke, men fy søren så ubehagelig. Hadde aldri dratt på den butikken igjen❤️ 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:15 #4 Del Skrevet i går, 14:15 Skjønner godt et var ubehagelig ja. En kan vel alltids be om å vise frem veske/bag, men butikkbetjening har ingen myndighet til å ta seg til rette for å se i vesken, så da måtte den/de fysisk grepet inn og det er absolutt ikke lov. At hun valgte å gjøre som de ba om, er nok mindre ubehagelig enn hvordan det ville blitt om hun hadde nektet å vise frem, det er jo det normale å gjøre når en ikke har noe å skjule…. Anonymkode: ee062...77b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:20 #5 Del Skrevet i går, 14:20 De har kanskje lov til å spørre, men man trenger ikke å gj tillatelse til det. Men kan si nei, og butikken kan ikke tvinge seg på. De kan selvsagt kontakte politiet og involvere dem i saken og da blir det jo en stor greie. Det er ofte enklere å gi samtykke, spesielt om man ikke har noe å skjule. Men de ansatte har ingen rett til å se in holdet i væska til noen, da dette regnes som en personlig eiendel. De har ingen juridisk rett til å kreve tilgang til vesken, og en slik handling kan bryte med personvernlovgivningen. Hva kan butikkansatte gjøre? • Spørre høflig om de kan se i vesken: Butikkansatte kan spørre om å få se innholdet i vesken din hvis de mistenker butikktyveri, men du har rett til å si nei. • Observere eller kontakte politiet: Hvis de mistenker tyveri, kan de velge å observere deg og eventuelt kontakte politiet, som har lov til å foreta en kontroll. • Henvise til regler: Enkelte butikker har skilt ved inngangen som ber kunder om å vise vesker ved utgang. Dette er likevel ikke juridisk bindende, og du kan avslå. Anonymkode: cb4de...3ee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet i går, 14:20 #6 Del Skrevet i går, 14:20 Ansatt må se at kunden putter noe i vesken (det holder ikke med "tror jeg så") og så må ansatt tilkalle vekter for å få dem til å sjekke ved mistanke om tyveri. Ansatt har ikke lov til å gripe inn fysisk. Vekter skal heller ikke undersøke kunden i butikken men på eget rom. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:20 #7 Del Skrevet i går, 14:20 Dette er noen år gammel så godt mulig det er endret etter dette. Anonymkode: efd59...79c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:28 #8 Del Skrevet i går, 16:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min 13-åring skulle kjøpe julegaver på Normal i dag. Hun betalte varer for over 500 kr, og så ble hun bedt om å vise innholdet i vesken sin (en bitteliten clutch type veske). Hun viste den lydig fram, men ble lei seg for hun følte seg mistenkeliggjort foran masse mennesker. Kunne skjønt det lettere om hun hadde en stor veske og ikke kjøpte noe. De sa at det var standard at alle ungdommer måtte vise fram veske/bag/sekk. Er dette egentlig lov? Anonymkode: c6668...4c6 Det er lov å be om å sjekke, men de kan ikke tvinge noen til å gjøre det. Da må de tilkalle politiet. De er nok vant med at ungdommer stjeler, og dessverre gikk det ut over din datter Anonymkode: c4ed4...d13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:03 #9 Del Skrevet i går, 17:03 Ja, selvfølgelig er det lov å spørre om det. Anonymkode: 31d34...790 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, selvfølgelig er det lov å spørre om det. Anonymkode: 31d34...790 Tenkte mer om det er lov å be om å sjekke vesken til en spesiell gruppe mennesker som standard? Takk for svar alle sammen 💕 Det har gått fint med datteren min, hun takler det bra nå. Men det var ekstra trist, for hun har slitt med en type sosial angst i flere år (hun ble mobbet de første årene på barneskolen), så det er sjeldent hun tør å gjøre noe slikt alene. Men det opplevdes heldigvis som en seier for henne likevel 🥰 Anonymkode: c6668...4c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): • Observere eller kontakte politiet: Hvis de mistenker tyveri, kan de velge å observere deg og eventuelt kontakte politiet, som har lov til å foreta en kontroll. To spørsmål i forhold til dette: 1. Betyr det at betjeningen fysisk kan nekte deg å forlate butikken selv om du altså ikke har gjort noe galt? For eksempel låse deg deg inne på bakrommet og la deg sitte der til politiet om tid og stunder innfinner seg? 2. Må ikke politiet ha konkret mistanke for å kunne ransake vesken din? Her foreligger ingen konkret mistanke på noe tidspunkt, kun butikkpraksis som sier at alle ungdomsvesker må vises frem. Anonymkode: b4497...861 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): To spørsmål i forhold til dette: 1. Betyr det at betjeningen fysisk kan nekte deg å forlate butikken selv om du altså ikke har gjort noe galt? For eksempel låse deg deg inne på bakrommet og la deg sitte der til politiet om tid og stunder innfinner seg? 2. Må ikke politiet ha konkret mistanke for å kunne ransake vesken din? Her foreligger ingen konkret mistanke på noe tidspunkt, kun butikkpraksis som sier at alle ungdomsvesker må vises frem. Anonymkode: b4497...861 Betjeningen trykker på alarmknappen som tilkaller vakter vaktene håndterer saken videre. Så og si alle butikker og offentlige kontorer har en skjult alarmknapp direkte til vektertjenester. Ja, de kan fysisk nekte deg å forlate stedet dersom de har mistanke om tyveri, i påvente av at vekter dukker opp, vekter tar saken videre. Anonymkode: bf94f...8ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenkte mer om det er lov å be om å sjekke vesken til en spesiell gruppe mennesker som standard? Takk for svar alle sammen 💕 Det har gått fint med datteren min, hun takler det bra nå. Men det var ekstra trist, for hun har slitt med en type sosial angst i flere år (hun ble mobbet de første årene på barneskolen), så det er sjeldent hun tør å gjøre noe slikt alene. Men det opplevdes heldigvis som en seier for henne likevel 🥰 Anonymkode: c6668...4c6 På normal her må ungdom legge igjen sekker og vesker ved inngangen. Samme på Kiwi. Om det er lov mot en spesiell gruppe mennesker er jeg usikker på, men de har jo en del kostnader ved og ha vekter ved inngangen så vil tro de har en grunn til dette. synd det gikk ut over datteren din, og bra hun ser det som en seier. Hun vil jo møte på sosiale utfordringer og pinlige situasjoner framover, så om hun tar opplevelsen med seg som en seier og skritt videre mot angsten er det fint. Anonymkode: e82dd...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): To spørsmål i forhold til dette: 1. Betyr det at betjeningen fysisk kan nekte deg å forlate butikken selv om du altså ikke har gjort noe galt? For eksempel låse deg deg inne på bakrommet og la deg sitte der til politiet om tid og stunder innfinner seg? 2. Må ikke politiet ha konkret mistanke for å kunne ransake vesken din? Her foreligger ingen konkret mistanke på noe tidspunkt, kun butikkpraksis som sier at alle ungdomsvesker må vises frem. Anonymkode: b4497...861 Trykker på alarmknappen og vekterne kommer løpende. I de tilfellene de har klart og stikke av følger vektere med på overvåkingskamera til politi er på plass. Og tilkalle vekterne er konkret mistanke, om de hadde konkret mistanke om datteren til ts vites jo ikke. Her på senteret må alle ungdom legge fra seg sekker og vesker utenfor normal. Jeg antar hvis en kom seg inn uten og legge den fra seg er det konkret mistanke. Butikkansatte har ikke lov og holde igjen da, men i dette tilfellet hadde vel situasjonen blitt verre for datteren om vektere kom løpende. Så ja, hun kunne nektet , men… jeg har opplevd og bli stoppet 2 ganger på vei ut av butikker selv. Jeg vet ikke nøyaktig hvorfor , kanskje jeg har sett på en vare og lagt den tilbake, eller at jeg har sett nervøs eller stressa ut. Jeg kunne absolutt latt være og vise fram innholdet i vesken og kvittering og heller fått vektere løpende etter meg isteden. Det har jeg liten interesse av, så jeg viser fram frivillig på forespørsel. Det er litt ekkelt , men så lenge man ikke har noe og skjule er vel det det enkleste? Det beste hadde vært om folk sluttet og stjele , men det er et økende problem. Svinn har økt veldig de siste årene i « dyrtid « og det går hardt utover butikker. Anonymkode: e82dd...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 15.08): De sa at det var standard at alle ungdommer måtte vise fram veske/bag/sekk. Er dette egentlig lov? Jeg mener dette er på kanten av loven, og at man kan snakke om ulovlig aldersdiskriminering. Den eneste grunnen til at de ber om å se i veska hennes er at hun er ung. De må ha en saklig grunn for alt de ber om når de skal håndheve lover og regler. Noen ganger kan aldersgrenser være en saklig grunn, men ikke når det gjelder butikktyverier. Nasking forekommer i alle aldersgrupper. At det ikke er lov å ta med sekker og store vesker inn er én ting: det er for å forebygge tyverier generelt, men også for å forebygge skade på varene. Da skal forbudet gjelde alle aldersgrupper. Store vesker og bagger i en butikk som Normal medfører risiko for å rive ned noe hver gang man snur på seg. Men selv ikke da er det forbudt å ha en clutch-type veske med seg inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden MarianneE skrev (På 16.11.2024 den 15.20): Ansatt må se at kunden putter noe i vesken (det holder ikke med "tror jeg så") og så må ansatt tilkalle vekter for å få dem til å sjekke ved mistanke om tyveri. Ansatt har ikke lov til å gripe inn fysisk. Vekter skal heller ikke undersøke kunden i butikken men på eget rom. Tyttebærpoliti (vekter) har da ikke lov å undersøke noen, slutt å komme med fordummende råd ditt fjols Anonymkode: 59fb5...6d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Tyttebærpoliti (vekter) har da ikke lov å undersøke noen, slutt å komme med fordummende råd ditt fjols Anonymkode: 59fb5...6d3 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Betjeningen trykker på alarmknappen som tilkaller vakter vaktene håndterer saken videre. Så og si alle butikker og offentlige kontorer har en skjult alarmknapp direkte til vektertjenester. Ja, de kan fysisk nekte deg å forlate stedet dersom de har mistanke om tyveri, i påvente av at vekter dukker opp, vekter tar saken videre. Om det er betjening eller vektere som fysisk holder deg igjen er jo likegyldig da begge har like begrenset rett til dette. Jeg kan ikke skjønne annet enn at hvis de agerer slik på en dårlig fundert mistanke så bedriver de frihetsberøvelse, altså et lovbrudd. Anonymkode: b4497...861 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #19 Del Skrevet 58 minutter siden Skjønner godt at Normal gjerne vil se i vesken til unge jenter uansett størrelse på vesken. De stjeler som ravner. Anonymkode: d917a...594 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 57 minutter siden #20 Del Skrevet 57 minutter siden AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 18.03): Ja, selvfølgelig er det lov å spørre om det. Anonymkode: 31d34...790 Ja, de har lov til å spørre. Men de har ikke lov til å kreve. Det må i så fall polititet gjøre Anonymkode: d9a90...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå