AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Kjenner jeg er helt utslitt om dagen. Jeg jobber som lærer på barneskole, 100%. Er gravid og har en 1,5-åring hjemme. Ettåringen sover ekstremt dårlig. Hun kan være flere timer våken hver nått, eller så er det sutring og skriking og må sitte på fanget leeeenge for å sovne igjen. På dagen er hun mye sint. Skriker når hun ikke får viljen sin. På jobben er det bråk, unger som skal krangle med både hverandre og lærerne, og et par kjempesinte barn. Det er skriking døgnet rundt. Skriking og roping fra elevene på jobb, skriking fra ettåringen etter barnehagen, skriking på natt. Nå i helga har det også bare vært sinna unge. Jeg kjenner jeg er helt utslitt allerede og gruer meg til mandag og prøve å holde maska mens elevene bråker og krangler og tester grenser. Jeg har ofte vondt i hodet etter jobb og orker ikke leke med ettåringen. Jeg har kynnere nesten hele tiden fordi jeg stresser. De er ikke vonde, men magen strammer og det kan vel ikke være bra?? Er bare i uke 20. Er det innafor med gradert sykemelding? Har fått noe tilpasninger på jobb mtp utagerende elever. Men vet ikke hva ellers jeg skulle fått tilpasset. Noen erfaringer? Anonymkode: cda7b...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Jeg ble sykemeldt fra en stressende kontorjobb allerede i uke 16 pga kynnere. Du burde høre med legen din Anonymkode: 6adc5...e79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kjenner jeg er helt utslitt om dagen. Jeg jobber som lærer på barneskole, 100%. Er gravid og har en 1,5-åring hjemme. Ettåringen sover ekstremt dårlig. Hun kan være flere timer våken hver nått, eller så er det sutring og skriking og må sitte på fanget leeeenge for å sovne igjen. På dagen er hun mye sint. Skriker når hun ikke får viljen sin. På jobben er det bråk, unger som skal krangle med både hverandre og lærerne, og et par kjempesinte barn. Det er skriking døgnet rundt. Skriking og roping fra elevene på jobb, skriking fra ettåringen etter barnehagen, skriking på natt. Nå i helga har det også bare vært sinna unge. Jeg kjenner jeg er helt utslitt allerede og gruer meg til mandag og prøve å holde maska mens elevene bråker og krangler og tester grenser. Jeg har ofte vondt i hodet etter jobb og orker ikke leke med ettåringen. Jeg har kynnere nesten hele tiden fordi jeg stresser. De er ikke vonde, men magen strammer og det kan vel ikke være bra?? Er bare i uke 20. Er det innafor med gradert sykemelding? Har fått noe tilpasninger på jobb mtp utagerende elever. Men vet ikke hva ellers jeg skulle fått tilpasset. Noen erfaringer? Anonymkode: cda7b...aaf Er det ikke totalbelastningen som er problemet? Mer enn bare jobben. Kan mannen din hjelpe mer med barnet dere har då du får koblet av noe når du er hjemme? Anonymkode: 23e61...dbd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke totalbelastningen som er problemet? Mer enn bare jobben. Kan mannen din hjelpe mer med barnet dere har då du får koblet av noe når du er hjemme? Anonymkode: 23e61...dbd Han tar barnet mer enn meg. Men det hjelper ikke på natt når jeg bare må ligge våken og høre på skrikingen, og barnet klenger på meg noen ganger på dag. Det er totalbelastning, ja. Men jeg kan jo ikke sykemelde meg fra familien. Jobben var like krevende før vi fikk barn, men da var det overkommelig siden jeg kunne ta det helt med ro hjemme og sove hver natt. Ts Anonymkode: cda7b...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Da bør du iallefall prioritere laang ulønnet permisjon etter fødsel. Det sier seg selv at den jobben ikke lar seg kombinere med ansvar for små barn. Anonymkode: 3b1fb...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da bør du iallefall prioritere laang ulønnet permisjon etter fødsel. Det sier seg selv at den jobben ikke lar seg kombinere med ansvar for små barn. Anonymkode: 3b1fb...94f Jeg har planer om å jobbe 80% hvertfall et år når jeg er tilbake i jobb etter permisjon igjen. For nei, det er uutholdelig. Men hva gjør jeg nå? Har du noen erfaringer? Ts Anonymkode: cda7b...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Bestill time hos legen og forklar situasjonen slik du beskriver her. Ikke ha dårlig samvittighet for gradert sykemelding, du må ta vare på helsa til deg og babyen. Ingen takker deg for at du "holder ut" på jobb når kroppen sier nei Anonymkode: 7e123...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Det er jo ikke farlig å være sliten, men ganske normalt når man er gravid. Sykemelding er om man er syk. Hvilket man selvsagt kan bli under et svangerskap også. Kan du sove i et annet rom med ørepropper da? Høres uansett lurt ut å prøve å få bedre rutiner på søvn for det andre barnet før neste barn er født Anonymkode: 1a1dc...0b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Han tar barnet mer enn meg. Men det hjelper ikke på natt når jeg bare må ligge våken og høre på skrikingen, og barnet klenger på meg noen ganger på dag. Det er totalbelastning, ja. Men jeg kan jo ikke sykemelde meg fra familien. Jobben var like krevende før vi fikk barn, men da var det overkommelig siden jeg kunne ta det helt med ro hjemme og sove hver natt. Ts Anonymkode: cda7b...aaf Eget soverom, ørepropper? Høres ut som det er lurt å bytte jobb etter permisjonen, høres ikke holdbart ut sånn det er nå. Jeg er mye rundt på skoler i forbindelse med jobb og mange steder er mye mindre bråk og utagering enn du beskriver. Anonymkode: 23e61...dbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Det er ingen som belønner deg for å stå i full jobb mens man blir utslitt i svangerskapet. Jeg har tre barn, og ved alle tre har jeg presset meg alt for langt. Helt til jeg brått møtte en vegg. I den siste graviditeten ble jeg så sliten at jeg tilslutt ble lagt inn, og de satte tilslutt fødselen igang fordi stresset mitt førte til et skyhøyt blodtrykk, svangerskapsforgiftning og dermed et barn som ikke vokste nok (grunnet mitt høye blodtrykk). (Jeg vet at man ikke stresser på seg svangerskapsforgiftning, men hadde jeg blitt sykemeldt tidligere hadde jeg hatt lavere blodtrykk og dermed hadde jeg trolig ikke blitt så hardt rammet). Det var absolutt ingen som applauderte meg for at jeg hadde takket nei til fastlegens forslag om sykemelding på et tidligere tidspunkt. (Jeg fikk istedet litt mild kjeft). Elevene mine hadde fått en vesentlig bedre lærer om jeg hadde jobbet redusert og de hadde fått en vikar, istedet fikk de en utslitt lærer som knapt fungerte. De andre barna mine hadde fått en bedre mor om jeg var delvis sykemeldt. Mannen hadde fått en bedre kone. Og helsenorge hadde spart penger, da en redusert sykemelding er billigere enn de tre ukene jeg lå på sykehus, pluss de 2 månedene etter fødsel hvor barnefar fikk min permisjon fordi jeg var sykemeldt og ikke kunne ta vare på noen. (Det ekstremt høye blodttykket etter svangerskapsforgiftning kan henge igjen 6-12uker etter fødsel). Ingen premierer deg for å stå i jobb. Er man utslitt, så skal man høre på kroppen. Anonymkode: 55add...697 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er jo ikke farlig å være sliten, men ganske normalt når man er gravid. Sykemelding er om man er syk. Hvilket man selvsagt kan bli under et svangerskap også. Kan du sove i et annet rom med ørepropper da? Høres uansett lurt ut å prøve å få bedre rutiner på søvn for det andre barnet før neste barn er født Anonymkode: 1a1dc...0b2 Vi har prøvd ALT for å få barnet til å sove natten gjennom. Vi har egentlig slått oss til ro med at vi bare må leve med det. Jeg har googlet masse og vi har snakket om det på helsestasjonen. Noen barn er bare sånn. Problemet er jo at jeg er sliten før jeg går på jobb, og det gjør at jeg blir mer gretten og utålmodig mot elevene enn jeg vanligvis er. Jeg klarer ikke gjøre jobben min ordentlig. Har allerede fått klage fra en mor om at jeg fremstår som unødvendig sur ovenfor hennes barn 😅. Og jeg er enig. Jeg tåler mindre i jobben om dagen, fordi jeg aldri får hentet meg inn. Jeg orker heller ikke å lage gode undervisningsopplegg lenger fordi jeg er så trøtt og sliten etter undervisning. Vi bytter på å sove ut i helgene, men det er det. Jeg sover på gjesterommet med ørepropper. Men huset vårt er ikke så stort, så man hører skrikinga uansett. Ts Anonymkode: cda7b...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har prøvd ALT for å få barnet til å sove natten gjennom. Vi har egentlig slått oss til ro med at vi bare må leve med det. Jeg har googlet masse og vi har snakket om det på helsestasjonen. Noen barn er bare sånn. Problemet er jo at jeg er sliten før jeg går på jobb, og det gjør at jeg blir mer gretten og utålmodig mot elevene enn jeg vanligvis er. Jeg klarer ikke gjøre jobben min ordentlig. Har allerede fått klage fra en mor om at jeg fremstår som unødvendig sur ovenfor hennes barn 😅. Og jeg er enig. Jeg tåler mindre i jobben om dagen, fordi jeg aldri får hentet meg inn. Jeg orker heller ikke å lage gode undervisningsopplegg lenger fordi jeg er så trøtt og sliten etter undervisning. Vi bytter på å sove ut i helgene, men det er det. Jeg sover på gjesterommet med ørepropper. Men huset vårt er ikke så stort, så man hører skrikinga uansett. Ts Anonymkode: cda7b...aaf Høres kanskje ut som søvnmangelen er så stort at det går mot utbrenthet eller depresjon? Da kan det være fornuftig å be om en gradert sykemelding. Hjelper jo en del å gå ned til f eks 80 %. Anonymkode: 1a1dc...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Jeg ville snakket med jordmor om hvordan du har det. Jobber selv som barnehagelærer og fikk etter hvert svangerskapspenger pga høy stressbelastning. Anonymkode: 35ad7...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ingen som belønner deg for å stå i full jobb mens man blir utslitt i svangerskapet. Jeg har tre barn, og ved alle tre har jeg presset meg alt for langt. Helt til jeg brått møtte en vegg. I den siste graviditeten ble jeg så sliten at jeg tilslutt ble lagt inn, og de satte tilslutt fødselen igang fordi stresset mitt førte til et skyhøyt blodtrykk, svangerskapsforgiftning og dermed et barn som ikke vokste nok (grunnet mitt høye blodtrykk). (Jeg vet at man ikke stresser på seg svangerskapsforgiftning, men hadde jeg blitt sykemeldt tidligere hadde jeg hatt lavere blodtrykk og dermed hadde jeg trolig ikke blitt så hardt rammet). Det var absolutt ingen som applauderte meg for at jeg hadde takket nei til fastlegens forslag om sykemelding på et tidligere tidspunkt. (Jeg fikk istedet litt mild kjeft). Elevene mine hadde fått en vesentlig bedre lærer om jeg hadde jobbet redusert og de hadde fått en vikar, istedet fikk de en utslitt lærer som knapt fungerte. De andre barna mine hadde fått en bedre mor om jeg var delvis sykemeldt. Mannen hadde fått en bedre kone. Og helsenorge hadde spart penger, da en redusert sykemelding er billigere enn de tre ukene jeg lå på sykehus, pluss de 2 månedene etter fødsel hvor barnefar fikk min permisjon fordi jeg var sykemeldt og ikke kunne ta vare på noen. (Det ekstremt høye blodttykket etter svangerskapsforgiftning kan henge igjen 6-12uker etter fødsel). Ingen premierer deg for å stå i jobb. Er man utslitt, så skal man høre på kroppen. Anonymkode: 55add...697 Jordmor har pratet om det, at jeg ikke skal nøle med å si fra om jeg føler jeg trenger svangerskapspenger. Hun sa at det kunne bli vanskelig som gravid med en ettåring i full jobb som lærer. Spesielt nå som jeg jobber på et ganske krevende trinn. Jeg blir sett på som en flink og robust lærer, så ledelsen har så klart satt meg inn i flere krevende klasser. (Jeg er timelærer) Men jeg vet ikke om dette kvalifiserer for svangerskapspenger eller sykemelding, da det hovedsakelig er ettåringen og jobben som er mest krevende om dagen. Svangerskapet er ikke krevende i seg selv. Men jeg vet ikke om jeg hadde taklet det hele bedre om jeg ikke hadde vært gravid. Jeg skal til jordmor på kontroll igjen om noen uker. Jeg får lufte det med henne og høre hva hun sier. Så får jeg evt ta en prat med legen også. Anonymkode: cda7b...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville snakket med jordmor om hvordan du har det. Jobber selv som barnehagelærer og fikk etter hvert svangerskapspenger pga høy stressbelastning. Anonymkode: 35ad7...097 Okej, "fint" å høre at det er mulig å få til noe sånt pga stress. Når jeg leser om svangerskapspenger så har jeg alltid tolket det som at man bare får det om man jobber med giftige materialer, voldelige brukere og sånn, ikke stress. Men ja, skal høre med jordmor. Ts Anonymkode: cda7b...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okej, "fint" å høre at det er mulig å få til noe sånt pga stress. Når jeg leser om svangerskapspenger så har jeg alltid tolket det som at man bare får det om man jobber med giftige materialer, voldelige brukere og sånn, ikke stress. Men ja, skal høre med jordmor. Ts Anonymkode: cda7b...aaf Man kan også få det pga psykisk belastning og stress: https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger Jeg hadde ingen andre barn, men stresset på jobb førte til søvnmangel, dårlig form i graviditeten og høyt blodtrykk. Følte jeg fikk et nytt liv etter at svangerskapspengene ble innvilget. Jeg måtte pga medisinske plager som dukket opp senere settes i gang før termin, og jeg er glad jeg hadde rukket å hente meg inn igjen før fødsel og nyfødttid. Anonymkode: 35ad7...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner jeg er helt utslitt om dagen. Jeg jobber som lærer på barneskole, 100%. Er gravid og har en 1,5-åring hjemme. Ettåringen sover ekstremt dårlig. Hun kan være flere timer våken hver nått, eller så er det sutring og skriking og må sitte på fanget leeeenge for å sovne igjen. På dagen er hun mye sint. Skriker når hun ikke får viljen sin. På jobben er det bråk, unger som skal krangle med både hverandre og lærerne, og et par kjempesinte barn. Det er skriking døgnet rundt. Skriking og roping fra elevene på jobb, skriking fra ettåringen etter barnehagen, skriking på natt. Nå i helga har det også bare vært sinna unge. Jeg kjenner jeg er helt utslitt allerede og gruer meg til mandag og prøve å holde maska mens elevene bråker og krangler og tester grenser. Jeg har ofte vondt i hodet etter jobb og orker ikke leke med ettåringen. Jeg har kynnere nesten hele tiden fordi jeg stresser. De er ikke vonde, men magen strammer og det kan vel ikke være bra?? Er bare i uke 20. Er det innafor med gradert sykemelding? Har fått noe tilpasninger på jobb mtp utagerende elever. Men vet ikke hva ellers jeg skulle fått tilpasset. Noen erfaringer? Anonymkode: cda7b...aaf Gradert sykmelding er lov å be om. Stress sånn er ikke bra for svangerskapet ei heller for lite søvn. Før var jeg en som presset meg avgprde uansett. Og på min første, så var jeg trøtt hele tiden. Men dro på jobb alikevel, selv om jeg i prinsippet ikke var et fungerende menneske. Og fikk en tidlig fødsel. Nå vet jeg ikke om det var grunnen til tidlig fødsel. Men det hjalp nok ikke på, å være så sta. Så be om gradet sykmelding en periode. Og jobb med å få ddt til å fungere det du har kapasitet til. Med god samvittighet Anonymkode: 31a86...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Til meg var jordmor veldig klar på at hvis jeg fikk mye kynnere skulle jeg rett ut i svangerskapspenger, ikke sykemelding, fordi det er risiko for barnet. Jeg har en veldig stressende jobb men er 60% sykemeldt, og det har forebygget myyye stress hos meg. Snakk med jordmor! Anonymkode: ca38c...f39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå