Gå til innhold

Si opp jobben for mulighet for vikariat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lei jobben, og har vært delvis jobbsøker de siste årene. Til sommeren er jeg ferdig med en videreutdanning som gir meg kompetanse i en annen retning. Dessverre er det litt vanskelig å få en slik jobb, det er mange om beina og det er tydelig at man må ha kontakter for å få muligheten. Jeg vurderer å si opp jobben for å få mulighet til å evt. ta ett vikariat eller vikardager på aktuelle arbeidsplasser. Men det er jo risk i forhold til økonomi, jeg kan sikkert vikariere i den jobben jeg har nå også, men vil da gå ned i lønn. Men, dersom jeg har 3 mnd. oppsigelsetid er det jo også vanskelig å få en fot innafor…

Jeg er deltidsmamma med 3 barn/ungdommer 50%, som medfører en del utgifter, eier bolig og har høyt nok lån, så jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre 😬

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: b71e0...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er jobbmarkedet for de to ulike roller? Om det går galt, er det da lett å få tilbake samme type jobb som du har nå. 

Anonymkode: 782e8...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. vil den nye jobb gi deg betydelig bedre livskvalitet i beregnet usikkerheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbmarkedet for den type stilling jeg har er for så vidt godt, så god mulighet for å få en annen jobb, men det vil jeg jo helst ikke 😅😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

.. vil den nye jobb gi deg betydelig bedre livskvalitet i beregnet usikkerheten? 

Ja, det vet jeg jo ikke, men praksisperiodene har vært gøy, lærerike og jeg har vært lei meg når det var over. Men jeg vet jo at praksis ikke alltid viser den hele sannheten 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke søke permisjon fra din faste stilling siden det er en vikarstilling du ønsker å gå inn i ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort det - men jeg hadde hverken barn eller lån, hadde en bufferkonto som gjorde at jeg kunne klare meg uten inntekt noen måneder og var i tillegg flyttbar, så jeg kunne ta jobber nesten hvor som helst. Det sistnevnte viste seg å bli avgjørende. 

Spørsmålet er jo om du har en relativt trygg plan B om det skulle skjære seg med vikarløsningen, og hvor lenge du tåler å stå uten noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva00 skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke søke permisjon fra din faste stilling siden det er en vikarstilling du ønsker å gå inn i ? 

Det er ikke per nå en vikariat stilling tilgjengelig, men jeg ble nylig valgt bort i en vikariatstilling med snarlig tiltredelse, blant annet fordi jeg ikke hadde avklart evt. permisjon og mulighet til å starte raskt.

Jeg er også usikker på om jeg vil få permisjon om muligheten skulle oppstå, men kanskje jeg må snakke med sjefen om det….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 minutter siden):

Jeg har gjort det - men jeg hadde hverken barn eller lån, hadde en bufferkonto som gjorde at jeg kunne klare meg uten inntekt noen måneder og var i tillegg flyttbar, så jeg kunne ta jobber nesten hvor som helst. Det sistnevnte viste seg å bli avgjørende. 

Spørsmålet er jo om du har en relativt trygg plan B om det skulle skjære seg med vikarløsningen, og hvor lenge du tåler å stå uten noe.

Ja, dessverre er bufferen blitt brukt i permisjon for praksis, så den er slunken nå… det er derfor jeg er usikker.

Jeg har ikke noe god plan B, men har også vært inne på tanken om å gå ned til 50% stilling, for å være litt friere til vikardager….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis du sier opp, så er det 18 uker uten mulighet for dagpenger. Hvor mange vikariater lyses ut, som du kan ta raskt? Hvor mange vakter må du ta som vikar på nåværende arbeidssted for å dekke inn alle utgiftene dine mens du venter på å få ett vikariat?

Anonymkode: 40ae3...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...