Gå til innhold

Kan man slippe å ha symptomer i utredningsnotatet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å utredes nå hos DPS.  Om jeg får diagnosen så kommer det til å skrives et notat om hvorfor jeg fikk diagnosen. En del av symptomene mine er handlinger som medfører fengsel. Dette ønsker jeg naturlig nok ikke å ha i journalen min.  Er det mulig å fortelle om symptomer i utredningen og få slippe å ha dem i notatet som forklarer hvorfor man fikk diagnosen? 

Anonymkode: da790...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Utredningsnotatet må jo beskriver grunnlaget for diagnosen. Uten alle symptomene beskrevet kan man ikke dokumentere at diagnosen er oppfylt

Anonymkode: 89351...bc7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Utredningsnotatet må jo beskriver grunnlaget for diagnosen. Uten alle symptomene beskrevet kan man ikke dokumentere at diagnosen er oppfylt

Takk.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan kanskje være greit å vite at selve utredningsnotatet ikke blir sendt til fastlegen fra DPS. Kun epikriser og der står ikke hvorfor kriteriene for gitt diagnose er oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det kan kanskje være greit å vite at selve utredningsnotatet ikke blir sendt til fastlegen fra DPS. Kun epikriser og der står ikke hvorfor kriteriene for gitt diagnose er oppfylt.

Takk. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg holder på å utredes nå hos DPS.  Om jeg får diagnosen så kommer det til å skrives et notat om hvorfor jeg fikk diagnosen. En del av symptomene mine er handlinger som medfører fengsel. Dette ønsker jeg naturlig nok ikke å ha i journalen min.  Er det mulig å fortelle om symptomer i utredningen og få slippe å ha dem i notatet som forklarer hvorfor man fikk diagnosen? 

Hva slags diagnose er det som har symptom med handlinger som er kriminelle? 

Anonymkode: 7a3b3...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags diagnose er det som har symptom med handlinger som er kriminelle? 

Anonymkode: 7a3b3...60f

Det kan f eks være handlinger man har gjort i en manisk periode. 

Anonymkode: 555af...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan f eks være handlinger man har gjort i en manisk periode. 

Anonymkode: 555af...b6f

Symptomene er hevet stemningsleie og manglende vurderingsevne, handlingene og atferden er ikke symptom på sykdom i seg selv, men et resultat av symptomene. Handlinger og atferd er aldri symptomer men kan være del av et sykdomsbilde pga symptomene som fører til handlingene. I utredning står ikke handlingene som symptomer, men de kan skrives inn for å fylle ut bildet av sykdommen. Personlighetsforstyrrelser gir også symptom som kan lede til negativ atferd men atferden i seg selv er ikke symptom på sykdommen 

Anonymkode: 12752...2a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Symptomene er hevet stemningsleie og manglende vurderingsevne, handlingene og atferden er ikke symptom på sykdom i seg selv, men et resultat av symptomene. Handlinger og atferd er aldri symptomer men kan være del av et sykdomsbilde pga symptomene som fører til handlingene. I utredning står ikke handlingene som symptomer, men de kan skrives inn for å fylle ut bildet av sykdommen. Personlighetsforstyrrelser gir også symptom som kan lede til negativ atferd men atferden i seg selv er ikke symptom på sykdommen 

Anonymkode: 12752...2a0

Har dette noe å si for meg? Om jeg sier jeg har begått kriminelle handlinger og at disse kan henge sammen med diagnosen min. Kommer da psykologen til å si "Da slipper du å få handlingene i utredningsnotatet, fordi handlingene er konsekvens av diagnosen og ikke et symptom på diagnosen"? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har dette noe å si for meg? Om jeg sier jeg har begått kriminelle handlinger og at disse kan henge sammen med diagnosen min. Kommer da psykologen til å si "Da slipper du å få handlingene i utredningsnotatet, fordi handlingene er konsekvens av diagnosen og ikke et symptom på diagnosen"? 

TS

Edit: Bare for å presisere. Det er ikke slik jeg prøver å skylde på diagnosen. Hadde jeg ikke følt ansvar for hva jeg hadde gjort så hadde jeg ikke hatt problem med  innrømme handlingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må stå i journal fordi det er en viktig del av sykdomsbildet. Når det er sagt så har dps taushetsplikt,  med mindre det er snakk om at du planlegger vold/drap/skade på deg selv/andre eller kjører rundt i ruspåvirket tilstand eller driver omsorgssvikt av barn

Anonymkode: e5e27...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du snakker om dette med helsepersonell ikke med fremmede på nettet. 
Du kan lese deg opp på helsepersonell plikt til åføre journal.

Anonymkode: 3ab3a...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...