Gå til innhold

Kjenner du til små tips for å løfte mat til en opplevelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ha litt friske urter over retten f.eks persille over potetene, basilikum eller timian over pasta, rosmarin over biffgryte

Persille er godt  over det meste

Endret av exictence
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på nykvernet salt og pepper på toppen av maten, enn finmalt. Særlig pepper er best nykvernet og hever de fleste retter veldig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er snakk om bakst, kan du med fordel erstatte oljer med ordentlig smør og/eller baconfett (som du selvsagt har spart på da du stekte bacon).

Skal du steke kjøtt eller kylling, la tre-fire halve hvitløksfedd frese en stund i smøret før du steker kjøttet (som du selvsagt tempererte først).

Anonymkode: f0aff...fb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Stor forskjell på nykvernet salt og pepper på toppen av maten, enn finmalt. Særlig pepper er best nykvernet og hever de fleste retter veldig. 

Og flaksalt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og flaksalt!

Enig. Bruker Maldon her, og kan anbefale røkt Maldonsalt også. Oda har det, og før hadde de på Meny og Obs, men ikke sett det der på lenge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen mener trøffel er sånn, men etter at jeg hørte at lukt av trøffel minner om en lukt som er på likhus, har jeg ikke klart å spise trøffelolje i maten. 

Jeg sverger til chili. Det er det beste jeg vet.

Anonymkode: 21224...2fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syre. Ha alltid sitroner i hus og skvis litt i eller over maten, eller ha en sitronbåt ved siden av. Ha en skvett vin i gryter og sauser, eller bruk rødvinseddik, hvitvinseddik, eplesidereddik, balsamico... 

Anonymkode: 68845...e27

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ristede pinjekjerner løfter mange salater veldig mye.

Sesamfrø løfter mange asiatiske retter.

Anonymkode: 4074a...455

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syre må ofte balanseres med noe søtt, som brunt sukker eller honning. Jeg opplever rett som det er at det er det som samler smakene og får retten til å framstå som en helhet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkar skrev (52 minutter siden):

løk,smør,fløte,kraft ikke buljong kjøpes i små beholdere i butikken.

Enig. Alt dette, selv i små mengder, kan  virkelig løfte rettene.  Kraft koker jeg alltid, men det er ikke alltid jeg har noe igjen, og da går det også greit med buljong i nøden.  Det kommer litt an på hvilken rett. Buljong går greit i mine kremede grønnsakssupper, men disse har også sterke krydder og mye smak. Der gjør også bare en liten fløteskvett underverker med smaken.  I retter med klar kraft,er det best med ekte kraft.

IMG_2851.jpg

Endret av Perine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemning rundt måltidet. Gjør det innbydende for deg selv, del opp agurken på skiven slik en gjør det på café, tenn levende lys rundt bordet, bruk av farger både i maten og ved bestikk og servise. Ha et ryddig middagsbord og kjøkken pynt gjerne med blomster. En spiser med alle sansene og spesielt syn og lukt samt smak. Og jeg er enig med nykvernet pepper og salt på toppen av maten.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (13 minutter siden):

Stemning rundt måltidet. Gjør det innbydende for deg selv, del opp agurken på skiven slik en gjør det på café, tenn levende lys rundt bordet, bruk av farger både i maten og ved bestikk og servise. Ha et ryddig middagsbord og kjøkken pynt gjerne med blomster. En spiser med alle sansene og spesielt syn og lukt samt smak. Og jeg er enig med nykvernet pepper og salt på toppen av maten.

Åh...,det er jo sant, det kan se så lekkert ut, men det har jeg aldri fått til. Legge pent opp på tallerken, bordpynt og slikt, er ikke blant mine talenter.  Her står gryta midt på bordet, tallerkener og bestikk i en haug og tørkerullen i enden av bordet.  Aviser, strikketøy, briller og kaffekopp er dyttet til side.

Endret av Perine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (1 minutt siden):

Åh...,det er jo sant, det kan se så lekkert ut, men det har jeg aldri fått til. Legge pent opp på tallerken, bordpynt og slikt, er ikke blant mine talenter.  Her står gryta midt på bordet, tallerkener og bestikk i en haug og tørkerullen i enden av bordet.  Aviser, briller og kaffekopp er dyttet til side.

😅 Hvis det er noe trøst så er jeg selv dårlig til å lage mat men kompenserer som bare det på "stemning". Jeg vil si det er viktigere å kunne lage god mat da, så får heller aviser og briller bli skrubbet til side sånn i det store bildet 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjøre det pent og rent er innbydende. Og heller litt små porsjoner enn store. 

Selv synes jeg det er pent med en lav liten bukett på bordet. Og lave stearinlys eller telys.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Serverer man druer, er det pent og hensiktsmessig å klippe over noen små klaser som folk kan forsyne seg av.

Så er det pent og renslig med en liten skje man setter oppi nøtter og smågodt, så ikke folk ikke må ta hånden borti alt når de forsyner seg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid litt sukker i supper og gryter med mye tomat, litt soyasaus i noe der du vil fremheve umamismaken. Ellers har en klatt godt smør eller en skvett fløte sjelden skadet maten. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage egen kraft jevnlig. Høyner nesten alle måltider. Bruk ferdigkjøpt flytende fond hvis du ikke har kraft. 

Anonymkode: 2b9a7...381

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv til hel liten teskje vaniljesukker i bolledeigen. Blandes ut i melet. Gir en deilig og god svak men merkbar smak på bollene.

Alle forsynte seg flere ganger og til og med venninnen min sa litt mistroisk "Er det du som har lagd disse bollene??" den første gangen jeg brukte vaniljesukkeret i bolledeigen. Da jeg sa at ja, det var jeg som hadde bakt dem, måtte hun motvillig innrømme at "men de var jo så gode" 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...