Gå til innhold

Playstation 5 i julegave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 11.03):

sjekk brukt på finn fx. like god:)

Anonymkode: 955ae...fc7

Det er ikke lurt å kjøpe brukt elektronikk.

Anonymkode: 988f3...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 10.44):

Alle mine opptjente sparepenger vil i så fall gå, og vel så det. 

Jeg forstår veldig godt at du ønsker å gi barna det de ønsker seg. Men gutten har allerede playstation 4, og forskjellen er ikke så stor at dette er verdt å bruke alle sparepengene dine. Det er helt ok at barn blir skuffet av og til, og dere kan fort trenge pengene til noe annet. Det går bra, selv om han ikke får det han ønsker seg aller mest! 

Anonymkode: 1bfef...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 12.13):

Hvis alle dine sparepenger og vel så det ryker av at dere sammen kjøper en gave til 5600... da har dere i utgangspunktet ikke råd til gaver overhodet.

Anonymkode: e01be...4e0

Da er det mange som ikke har råd til gaver...

Anonymkode: b5008...80b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 12.13):

Hvis alle dine sparepenger og vel så det ryker av at dere sammen kjøper en gave til 5600... da har dere i utgangspunktet ikke råd til gaver overhodet.

Anonymkode: e01be...4e0

Hvilket budsjett tror du folk har om dagen? Jeg synes 5600kr på alle gaver til sammen er mye, men på én? Og så skal dattera ha gave, og andre venner og familiemedlemmer. Så kommer julemat og annet man unner seg i jula. 

Anonymkode: 318ae...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 11.16):

Hva er galt med ps4? Ikke alle spillene kan spilles på 5, og den er billigere. I tillegg settes prisene vanvittig opp nå. 

Anonymkode: b2924...428

En del ny spill går ikke på ps4. Det fikk ene oppleve nå. Ønsket seg nye farming 25  kun pc og ps5. Så her har ble det da sagt da må du låne inne hos storebror når du ska spille.

Anonymkode: 8c475...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvilket budsjett tror du folk har om dagen? Jeg synes 5600kr på alle gaver til sammen er mye, men på én? Og så skal dattera ha gave, og andre venner og familiemedlemmer. Så kommer julemat og annet man unner seg i jula. 

Anonymkode: 318ae...20c

Ts her. Takk til deg og dere som viser forståelse. 

Mulig enkelte her misforstod meg som sier at jeg ikke har råd til julegaver pga kommentaren min om at alle sparepengene hadde gått.
Men nå er det jo slik at økonomi faktisk er vanskelig for mange. Og vårt andre barn må selvfølgelig få rundt tilsvarende sum i gave, så om en PlayStation koster 5700, skal vår datter ha tilsvarende og da er man oppe i nesten 12.000, så er det gaver til resten av familie, venner, barnas venner, julemat, nye julekaker, adventskalendere osv. Da snakker man plutselig store summer, og for noen med romslig økonomi er det kanskje vanskelig å forstå at det kan være utfordrende.

Vi kjøpte også hus for et par år siden og har drevet med oppussing som har endt med at alle oppsparte midler har gått til det de siste par årene, og med lavtlønnsyrke har jeg nå måtte starte på nytt med sparekonto og har bare mulighet til å spare 5000 i måneden (som jeg faktisk føler meg heldig over da jeg vet at det er de som faktisk ikke har råd til å spare noe). Ikke at jeg trenger å komme med en lang forklaring her, bare synes det er synd å få kommentarer om at man ikke har råd til julegaver i det hele tatt. 

Uansett har vi muligens kommet til en løsning. Vi skal spørre besteforeldrene om de vil være med å bidra til gaven hans, at det blir en fellesgave fra oss alle. Tror og håper de blir å si ja, tror vi kan regne med totalt 1500 fra dem til sammen. Så skal jeg bidra med 1500, og mannen skal betale resten på 2700 kr. Så får vår datter gave fra oss til rundt 4000, der betaler vi halvparten hver og besteforeldre gir henne egen gave. Da slipper jeg å bruke så mye av sparepengene mine. 

Takk for mange gode råd 😊

Anonymkode: ee1c7...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at PS5 bør stå i fellesområde, så det blir på en måte en gave som også søsteren kan bruke, og kan være med på å spille. Så det blir ikke så feil med tanke på forskjellsbehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ps5 på blackweek tilbud. Digital versjon (alle spill må kjøpes digitalt) til 4790kr og med disk cirka 1000kr mer. Vi kjøpte ps5 til jul i fjor (til hele familien) og det har vært stor suksess.

Anonymkode: 3051d...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 10.44):

Har to barn, en gutt på 12 år og ei jente på 8 år. Gutten har ønsket seg PlayStation 5 mer enn noe annet, siden den kom ut, han har ps4. Denne ligger jo på rundt 5600 kr.

Nå ønsker mannen min at sønnen vår skal få denne i julegave. Han sier at han selv har vokst opp med at julegaver fra sine foreldre aldri var stort eller fancy, og at han virkelig unner sønnen vår den julemagien med å få noe så uforventet og stort. Jeg unner jo også ham alt i verden, men synes det er helt vanvittig mye penger. Mannen er jo også enig i at da kan det heller ikke forskjellsbehandles, at datteren vår får gave til 2000 liksom (som er det budsjettet vi maks har holdt oss til). 

Skjønner at gaveønsker blir dyrere jo eldre barna blir, men synes dette er alt for mye penger. Alle mine opptjente sparepenger vil i så fall gå, og vel så det. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: ee1c7...082

Vi er i samme båt😊 PlayStation 5 er et stort ønske. Vi har ikke råd Så må evt ta den på avbetaling.  Hvis vi kjøper den, blir det eneste gave. Men enig, det er fryktelig mye penger det er snakk om og har man i grunn ikke råd så er det ingen god følelse å kjøpe det heller. Men man vil så gjerne glede barna med noe de ønsker seg. Vanskelig 

Anonymkode: c3dcb...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 15.59):

Det er ikke lurt å kjøpe brukt elektronikk.

Anonymkode: 988f3...585

Å kjøpe brukt elektronikk bør ikke være noe stort problem så lenge en tar forhåndsregler. Det bør fremkomme hvor den er kjøpt for å unngå tyvegods, og for eventuell garanti senere. Kan ikke selger fremvise noen form for kvittering bør en være forsiktig. 

Levetiden til elektronikk er normalt lang, og det er bedre for miljø og forbruk av ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen trenger ikke å være lik. Til bursdagen kan hun f eks få noe dyrere hun ønsker seg.

Anonymkode: 53ce0...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...