Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 Min mann og jeg elsker å dra på hytta i helgene. Og nå starter jo hyttesesongen opp igjen for fullt. Problemet er at barna på 14 og 17 år ikke lenger synes dette er så stor stas. De nekter rett og slett og være med, og det å tvinge dem og sitte der med to furtne tenåringer det gidder jeg ikke. Nå sist helg var de alene hjemme mens vi var på hytta. Det gikk veldig bra, men jeg er litt i tvil om det er forsvarlig. Det er totalforbud mot hjemme-alene fester, og vi rensket huset for alkohol før vi dro. Hun eldste var på en fest lørdagskvelden mens han yngste hadde en kompis på overnatting. Hadde dere tatt sjansen på dette, eller er vi helt uforsvarlige?
Night Owl Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 Tøyser du eller? Din elste er faktisk så gammel at hun er myndig om et år. Trenger kanskje litt øvelse i å være selvstendige og klar for å flytte ut av redet om et år. Om hun ikke kan å være alene hjemme i en helg kan jeg bare prøve å forestille meg hvordan det blir når hun skal flytte for seg selv. Synes også en 14-åring kan klare seg alene en helg.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Jeg synes ikke dette er uforsvarlig, MEN i tillegg til de tiltakene du allerede har innført, så hadde jeg nok snakket med noen gode naboer evt familie i nærheten, fortalt at barna var hjemme alene, og spurt om de kunne ha ringt dere eller evt gripe inn, om de mente at ting gikk litt over styr.... ("venner" som inviterer seg selv på fest o.l. har jeg selv opplevd)
marta Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Jeg var alene hjemme i helgene som 15 åring. Ikke noe som var bedre. Jeg nøøøøøt det!!!! Men så var ikke jeg noen utagerende tenåring som festet så fort anledningen bød seg...Men det kunne ikke foreldrene mine vite. De stolte på meg
Malama Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Du kjenner dine egne barn bet, om du synes de er til åstole på, så kan dere jo gjøre det (allier dere gjerne med naboer som foreslått) Om det går galt en gang.... ja da har de tapt den muligheten, og får ikke være alene hjemme igjen på en stund....
Carrot Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Problemet er at barna på 14 og 17 år ikke lenger synes dette er så stor stas. De nekter rett og slett og være med, og det å tvinge dem og sitte der med to furtne tenåringer det gidder jeg ikke. ← Veel - den på 17 er jo så absolutt gammel nok til å være alene da - men å la en på 14 styre seg selv syns jeg kansje er litt tidlig - og jeg har selv et barn i den alderen som ikke ville fått være alene en hel helg - tror jeg.... Har aldri hatt behov for å finne ut av det så... Et barn som betegner seg selv og av enkelte klassekamerater forøvrig som en del av de som er "en kjedelig ungdom uten interesser som er usunne og på kanten" Men dersom du er trygg på at du ikke får telefon fra politiet sent en kveld om at ungen skal leveres men der er ingen voksne til å ta imot i verste fall så syns jeg du skal stole på barna dine - de er i en alder hvor de fortjener en sjanse tross alt andre gjør galt... Dessuten går det jo ann å ha en backup klar da i fall noe skulle dukke opp av annen familie som f.eks. besteforeldre
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Takk for svar alle sammen. Da har jeg fått bekreftet at det kanskje er på tide at den yngste må få prøve også. Den eldste har ikke vært på hytta på 11/2 år tror jeg. Men jeg vil ikke gjøre det til en regel at de er hjemme hver gang. Må nok finne seg i å bli med enda noen turer han yngste.
Lemming Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Hei! Jeg vil si meg enig i at man bør alliere seg med naboer og eventuell familie. Du bør være litt på vakt, selv om du stoler på dine egne.. Jeg har hørt mange historier hvor tenåringer skal være alene hjemme, så får kanskje èn eller to av vennene hans/hennes vite om det, og next thing you know er det 30 ungdommer på døra og skal feste... Og det er ikke alltid like lett å holde dem vekk heller, det er ikke alle som tar nei for et nei. Noe lignende skjedde faktisk med en venninne av meg da vi var yngre. Hun skulle sitte barnevakt, og de hun satt hos skulle komme hjem ganske sent, 5-6 tiden. Ungdommene på skolen fikk nyss om det, og da hun satt barnevakt dukket det opp en hel gjeng ungdommer som hadde med seg alkohol. Hun sa konsekvent nei, men skokken mer eller mindre tok seg inn med makt. Og nektet å dra derfra òg..
Gjest lilletroll Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 Det er MANGE skrekkhistorier nå til dags, og om vi var hjemme alene når vi var på den alderen betyr ikke det at det er en like god idè i dag. Når det er sagt - du har tatt bra forholdsregler, men ta noen flere: Snakk med naboer som kan komme innom en til to ganger pr kveld (uanmeldt, mao ikke avtalt klokkeslett) Ring barna uanmeldt. Krev at barna ringer når de er hjemme igjen for kvelden. Forklar med eksempler hva som skjer på mange hjemme alene fester. Du kjenner dine barn best, men en kjenner de allikevel ikke alltid så godt som en tror....
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #10 Skrevet 28. februar 2006 Foreldre som drar bort i helgene og lar tenåringene være alene hjemme er nettopp det politiet advarer mot. Jada, de klarer å lage seg mat og låse døra før de legger seg, men det er da ikke der faren ligger. Tenk en hel helg uten voksenkontroll. Helt topp. Og skulle noe skje så er det ikke bare å ringe mamma eller pappa. Jeg bor i en bydel som kun består av eneboliger og rekkehus og ikke en eneste blokk. Her har foreldre litt penger og har kanskje både hytte og båt. Iallfall så er det den bydelen med flest hjemmealenefester og mest bråk. Sånt blir det avisskriverier ut av og politiet gikk ut i media og advarte foreldre mot å la tenåringen være alene ei helg.
Gjest 2324 Skrevet 28. februar 2006 #11 Skrevet 28. februar 2006 Jeg synes det er for tidlig å la en 14-åring være alene hjemme en hel helg.
Amanlis Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Jeg synes det er for tidlig å la en 14-åring være alene hjemme en hel helg. ← Jeg er enig med deg. Selv om Gjest sin 14 åring er snill og grei, er det alle de som vet at ho er hjemme alene som kan lage trøbbel. Da jeg var 14 måtte jeg overnatte hos familie som kjørte meg hjem på dagtid og som henta meg på kvelden igjen, når foreldrene mine var på tur.
Lealaus Skrevet 28. februar 2006 #13 Skrevet 28. februar 2006 Jeg hadde en mor som stolte på at jeg ikke fant på tull, og derfor var jeg alene noen helger fra jeg var 13 (ja, jeg kunne ta vare på meg selv). Fant aldri på noe heller. Stol på barna. :-)
Gjest Lizzi Skrevet 28. februar 2006 #14 Skrevet 28. februar 2006 Broren min og jeg pleide å være hjemme alene fra i 14-årsalderen. Vi hadde mange store fester, men utrolig nok ble aldri noe ødelagt, og vi ble kjempegod på rundvask
Lemming Skrevet 28. februar 2006 #15 Skrevet 28. februar 2006 Hvis foreldrene mine skulle bort og jeg ikke ville/kunne være med måtte jeg som regel overnatte hos venninner. Da jeg var rundt 14 var pappa på sykehus i nesten 3 måneder, moren min var der mesteparten av tiden, og hele perioden bodde jeg hos en venninne. Det hendte at vi var hjemme hos meg en og annen helg, men det gikk heldigvis fint. Som sagt, selv om man stoler på barna sine er det en risiko. Andre kan som sagt dukke opp å la ting gå ut av kontroll. Stoler du på at barna dine klarer å stå imot presset dersom det plutselig skulle dukke opp 50 fulle ungdommer? Eller at de ringer å sier i fra til noen dersom de tar seg inn med makt?
Gjest baby-E Skrevet 28. februar 2006 #16 Skrevet 28. februar 2006 Du kan jo lage an avtale med 17åringen da, at hun må passe litt på minsten. Syns de overhode ikke er for små til å være aleine.
mari Skrevet 28. februar 2006 #17 Skrevet 28. februar 2006 Det å være alene hjemme som 14 åring i dag er noe annet enn det det var for 10 årsiden, SMS var ikke så utbrett og da gikk ikke ordet så fort rundt som det gjør i dag. Vet om foreldre som ikke vil la 15 åringen være hjemme, deriblandt min tante, men nå skal mamma flytte inn ved siden av, så nå tror jeg tante kommer til å la han være hjemme hvis mamma kan stikke innom, Tante er fornøyd med mammas valg
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #18 Skrevet 28. februar 2006 Helt merkelige holdninger her inne. I en annen diskusjon var det en bruker som mente en tiåring ikke kan være alene hjemme en times tid, og her skal man la en syttenåring passe både seg selv og en fjortenåring en helg uten foreldre. Jeg synes fjortenåringen kan være med på hytten, evt. overnatte hos familie eller venner om hun/han ikke vil være med.Syttenåringen bør få en sjanse, men man bør ta forholdsregler og alliere seg med andre voksne som kan ta seg en tur forbi huset og ellers være tilgjengelig om noe skulle oppstå så syttenåringen trenger hjelp. Ville ikke latt mitt barn være alene hjemme i helgen før det var seksten. Og selv da ville jeg som sagt avtalt med andre som kunne holde øye med situasjonen.
Gjest Gamle Alex Skrevet 28. februar 2006 #19 Skrevet 28. februar 2006 Det er en ting å stole på ditt egen barn at det ikke finner på noe tull, men kan du stole på alle andres? Via SMS vet mange andre at ditt barn er alene og det er ikke mye en kan stille opp med når det står 50 andre vil inn. Sier som flere alier deg med naboer og evt familie hvis de bor i nærheten. jeg har sett utallige eksmpler på forsvarlige flinke ungdomm som har vært hjemme alene og hatt en venninne til å sove over. Via sms har det kommet 50- 100 ungdomm som vil på fest. De har rasert hele huset før polititet har kommet
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #20 Skrevet 28. februar 2006 Synes også en 14-åring kan klare seg alene en helg. ← Selvsagt klarer de det. Men det er altså ikke alle tenåringer som klarer å være hjemme uten å ramponere huset til foreldrene, eller har venner som gjør det. Snakker generelt her nå. Jeg tror jeg ville tatt med meg 14-åringen og latt 17-åringen vært hjemme. Mulig 14-åringen synes det er kjipt og dårlig gjort, men ansvar kommer med alderen. Husker selv alt sprell folk på min ungdomsskole fant på når foreldrene lot dem være alene hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå