AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #41 Del Skrevet 18. november 2024 Om du ikke har interessen vil du neppe oppnå lønnen, eller i beste fall mistrives med det du gjør. Både jeg og mannen har syvsifret lønn. Men jeg kunne aldri gjort det han gjør, ville vært så miserabel både med arbeidstider og arbeidsoppgaver, og derfor sikkert underprestert. Tilsvarende tror jeg han ville mislikt min jobb sterkt, og heller ikke gjort det godt der da det krever noen ferdigheter han ikke er komfortabel med. Anonymkode: a1f12...316 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #42 Del Skrevet 18. november 2024 Jeg ansatte akkurat en person med fem års erfaring innenfor cybersikkerhet og han fikk 1,35 millioner i årslønn + pluss eventuell bonus. Det er stor rift etter denne kompetansen og da må arbeidsgivere tilby høy lønn. Anonymkode: efed3...f31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #43 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva med siviløkonomer? Og med medisin og tannlege, mener du kun de som studerer i Norge eller også utlandet? Hvilken spesialisering bør man satse på som sykepleie da for å tjene mest? Anonymkode: 10f72...eae Tar du virkelig imot råd fra en person som sier man bør bli sykepleier hvis man er helt talentløs? Anonymkode: 2188f...f73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 18. november 2024 #44 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 20.42): Hei, jeg har et friår nå til neste høst, men vet ikke hva jeg skal studere enda… vil egentlig bare leve komfortabelt og ha bra lønn (altså ligge nærme 1 mill etter en del års ansiennitet). Har kun tatt R1 av realfag så ingeniør og medisin blir uaktuelt. Hva tenker dere jeg bør studere? Anonymkode: 10f72...eae Det hjelper lite å ha bra lønn om du er i et yrke du ikke trives med, eller enda verre, ikke mestrer. Jobben er en så stor og viktig del av livet at arbeidsdagene kan bli fryktelig tunge om du ikke trives med arbeidsoppgavene. Mitt råd er derfor først og fremst at du velger noe du er interressert i og som du har de nødvendige evner til å mestre. Du nevner at ingeniør og medisin er uaktuelt, men det trenger det ikke å være, hvis du hiver deg på nå i "friåret" ditt og tar de fagene du mangler. Alt er mulig, hvis du bare vil det nok. Nedenfor er en link med oversikt over snittlønna i en del yrker. Hvis du skal tjene en mill, må du se på yrker med 80 000,- eller mer i månedslønn, og det er ikke mange. https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-lonna-i-over-350-yrker-6.158.1024044.241c6a430a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #45 Del Skrevet 18. november 2024 Serafin skrev (6 timer siden): Det er ikke så mye matte og fysikk på f.eks 3-årig bachelor i nautikk. Det er ikke engang et krav om å ha noe mer enn generell studiekompetanse på nautikkstudiet så det sier jo sitt. Eb sjøkaptein tjener vel så mye som en maskinsjef, om enn ikke mer. Det er både stabilitet, lasteberegninger, navigasjon, matte, fysikk og termodynamikk i bachelor nautikk. Alle disse fagene har mye utregninger. Det er ikke et studie for folk som ikke liker tall. Anonymkode: 6fd28...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #46 Del Skrevet 18. november 2024 Vil anbefale deg å ta realfagene som privatist og gå mot Automasjon/sas/cybersecurity. Du vil tjene godt og aldri bli arbeidsledig Anonymkode: ea2a6...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #47 Del Skrevet 18. november 2024 IT. Men du må være god, ikke gjennomsnittlig. Har du ikke IT-interesse allerede nå er det kanskje ikke noe for deg. Har du det, så finn et område å spesialisere deg på, ta master, prøv å komme inn hos de store selskapene for å få erfaring. Cybersikkerhet er i vinden og vil fortsette å være det. Anonymkode: 1aacb...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 19. november 2024 #48 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er både stabilitet, lasteberegninger, navigasjon, matte, fysikk og termodynamikk i bachelor nautikk. Alle disse fagene har mye utregninger. Det er ikke et studie for folk som ikke liker tall. Anonymkode: 6fd28...a21 Tja, du har sikkert rett i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #49 Del Skrevet 19. november 2024 En master i IT betyr ikke at du kan programmere eller designe. Dropp dyr og lang utdannelse, ingen vet hva som lønner seg i fremtiden. Anonymkode: e1797...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #50 Del Skrevet 19. november 2024 Vet ikke hva du mener med høylønn, men skal du opp i tosifret millionbeløp i årslønn må du jobbe innen finans. Litt mer moderat kan du drive ditt eget firma, mange håndverkere som tjener 3-5 mill i året på å drive et mellomstort selskap. Anonymkode: a3d08...a31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #51 Del Skrevet 19. november 2024 Ser du har litt lavere ambisjoner om høy lønn enn jeg tenkte. Er du dyktig og frempå tjener du etter hvert 1+ mill uansett hva du driver med Anonymkode: a3d08...a31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #52 Del Skrevet 19. november 2024 Flygeleder. Kort utdannelse, og bra lønn. Snittlønn på ca1.1 mill. Anonymkode: 636ef...6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #53 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Flygeleder. Kort utdannelse, og bra lønn. Snittlønn på ca1.1 mill. Anonymkode: 636ef...6b3 Risikerer man ikke å jobbe i en annen by? siden det er ikke ledige plasser i den flyplassen i byen man egentlig vil bo i? Har også hørt om at noen blir kastet ut under utdanningen fordi de gjør noen feil flere ganger Anonymkode: 10f72...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #54 Del Skrevet 19. november 2024 Mannen min er elektriker med vakt og tjener over kr 900.000,- pr. år, så man trenger ikke masse utdanning. Anonymkode: 18980...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #55 Del Skrevet 19. november 2024 Velg et yrke som ikke er det vi kaller et «kvinneyrke» Anonymkode: 2e668...f89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #56 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 4.32): Fisker, vedlikeholde strøm i strømselskaper eller gjerne noe offshore. Da er du lett oppe i millionlønn innen 3 år. Anonymkode: 8fe7c...f77 Alle disse krever i de fleste tilfeller fagbrev, så det er en kjempevanskelig vei å gå for noen som bare har vanlig studiekompetanse. Det er nok rift om læreplassene fra før, og bedriftene velger selvsagt de som har gått yrkesfag. Anonymkode: 6f05e...440 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #57 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 7.35): Ville vært forsiktig med sivøk om du har lite matte. Det er et heftig obligatorisk mattefag på BI hvertfall - mulig de ikke har det på NHH? Hvorfor tar du ikke mer matte om du skal ha friår? Hvis du vil tjene godt må du ofte gå ledelsesveien med mindre du studerer typ ingeniør, sivøk, lege o.li. Uansett må du nok jobb en god del for å få en mill lønn. Bygge eget firma er en stor risiko og mye mye jobb. Anonymkode: 8c4dd...f32 LItt uenig i at det mattefaget er så heftig egentlig. Det er ikke akkurat barnemat, men det er heller ikke det aller vanskeligste. Det er fullt mulig å gjennomføre helt greit for de fleste. Du kommer langt med generelt god algebraforståelse og ellers litt derivasjoner og slikt. Skal man helt til topps bør man også mestre Lagrange og litt sånn snadder, men om man ikke satser på A kan man la det ligge. Jeg husker statistikk og sannsynlighetsregning som langt mer krevende enn matten egentlig. Anonymkode: 78417...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 23. november 2024 #58 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 13.09): Velg et yrke som ikke er det vi kaller et «kvinneyrke» Anonymkode: 2e668...f89 er noe som heter interesse oxo..det er etter min mening det viktigste, ellers er det vel tariffer eller avtalt lønn de fleste steder... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #59 Del Skrevet 23. november 2024 Du kan faktisk tjene godt om du er flink og jobber hardt i de aller fleste yrker i det private. Men du må være litt offensiv og skape muligheter for deg selv ved å ta på deg andre ansvarsområder eller bytte jobb om du stanger i veggen etter to år. Det er mest offentlige stillinger der hardt arbeid ikke lønner seg. Anonymkode: 02797...e38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå