jane78 Skrevet 15. november 2024 #21 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo et subsidiert lån for folk som ikke klarer å ta vare på seg selv. Anonymkode: 69d8d...481 Subsidiert blir feil ord. Kommunene gir lån i regi av staten, et LÅN. Huslån har generelt minimal risko da banken kan selge boligen ved behov 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #22 Del Skrevet 15. november 2024 Er det mange flaue spørsmål på KG? Anonymkode: 686ba...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 15. november 2024 #23 Del Skrevet 15. november 2024 Du skal ikke være flau. Det er fantastisk at vi har en bank som har i arbeidsoppgave å tilby tjenester til de som aldri hadde kommet seg i boligmarkedet på egenhånd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 15. november 2024 #24 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På hvilken måte er det veldedighet? Renta er ikke noe lavere enn på «vanlige» boliglån. Anonymkode: 809d5...963 Lavere er den definitivt, husbanken ligger nært styringsrenten. Det gjør ikke renten i feks DNB. Men jeg er enig med deg. Det er ikke veldedighet, det er et lån som bærer minimalt med risko da kommunen har eierskap i boligen og kan tvangsselge 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 15. november 2024 #25 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo et subsidiert lån for folk som ikke klarer å ta vare på seg selv. Anonymkode: 69d8d...481 Har ingenting med saken å gjøre. Du må jo betjene det uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akkar Skrevet 15. november 2024 #26 Del Skrevet 15. november 2024 Jeg har fått billig boliglån fordi jeg jobber i staten, du har fått boliglån fordi du har vist deg betalingsdyktig, vær stolt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #27 Del Skrevet 15. november 2024 jane78 skrev (1 time siden): Subsidiert blir feil ord. Kommunene gir lån i regi av staten, et LÅN. Huslån har generelt minimal risko da banken kan selge boligen ved behov Ikke bare gir de lån til personer som vanlige banker ikke engang tør å låne ut penger til - de får låne pengene til en enda lavere rente. Hvis vanlige banker skulle lånt ut penger til Husbankens kunder hadde renta høyere enn vanlig rente, ikke enda lavere. Anonymkode: 69d8d...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #28 Del Skrevet 15. november 2024 jane78 skrev (1 time siden): Subsidiert blir feil ord. Kommunene gir lån i regi av staten, et LÅN. Huslån har generelt minimal risko da banken kan selge boligen ved behov Subsidiert blir feil ord? Til og med saksbehandlerne er jo kommunalt lønnet. Så ikke bare er renta lavere enn vanlig bankrente, de som vurderer søknaden din er offentlig ansatt - og får sin lønn av det offentlige. Jeg er enig i at subsidiert blir feil ord, gjennomsubsidiert blir mer riktig. Anonymkode: 69d8d...481 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #29 Del Skrevet 15. november 2024 Nei. Jeg har søkt om det ifm med samlivsbrudd, syns det er helt fantastisk om jeg får muligheten til å beholde boligen mtp barnet. Anonymkode: 84278...bed 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #30 Del Skrevet 15. november 2024 På ingen måte. selv har jeg vanlig banklån, men på alle disse årene har jeg ca null ganger fortalt noen hvor jeg har lån, ei heller har noen spurt. Så det er egentlig ingen problemstilling 😂 men nei, hadde ikke vært flau over det på noen måte. Anonymkode: 23047...b7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #31 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På ingen måte. selv har jeg vanlig banklån, men på alle disse årene har jeg ca null ganger fortalt noen hvor jeg har lån, ei heller har noen spurt. Så det er egentlig ingen problemstilling 😂 men nei, hadde ikke vært flau over det på noen måte. Anonymkode: 23047...b7f Enkelt å sjekke i grunnboka Se eiendom - Søk og finn info om en eiendom (kartverket.no) Anonymkode: 69d8d...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #32 Del Skrevet 15. november 2024 Fikk fullt startlån (1,4) da vi kjøpte i 2012. Betalte 1,45 for huset. Aldri tenkt over at det var flaut faktisk. Hadde vi ikke fått startlån den gangen, hadde vi sikkert ikke eid noe i dag. Evig takknemlig. Anonymkode: b237b...736 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #33 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner at folk flest har nok med seg og sitt, og det er ikke et tema som kommer opp ofte, men innimellom har f. eks kollegaer snakket om hvor mye renter de har på boliglånet osv, hvor det ville blitt tydelig at jeg har annen type lån om jeg sier hva jeg har. Men er nok først og fremst mine egne tanker om meg selv dette handler om. Ts Anonymkode: da7a2...b26 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har startlån og synes ikke det er flaut. Jublet HØYT på jobb da jeg fikk innvilget lånet og er åpen om hvor jeg har lån, hvor mye jeg har osv. Jeg har veldig få hemmeligheter og jeg blir sjelden flau Anonymkode: 7acd5...1b2 Samme her! ❤️ Jeg anser meg som veldig priviligert og heldig for å få et boliglån! Det er slettes ikke alle som får det heller. Det var strengt for meg å få innvilget, men det gikk mest i hvilket hjem som var best egnet som ufør og med min sykdom. I stedet for å leie kan jeg nå eie. Vil ts heller leie resten av livet? Anonymkode: fc902...ada 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #34 Del Skrevet 15. november 2024 Norge er jo bygd opp av husbanklån, forstår ikke hvorfor det er så fryktelig at folk har et sted å bo uansett hvordan det er finansiert eller helsetilstand Anonymkode: 72abc...47e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 16. november 2024 #35 Del Skrevet 16. november 2024 (endret) Nei hvorfor skal det være flaut? Jeg kom meg inn på boligmarkedet alene. Jeg har sikret mine barn ett fast hjem. Hvis noen synes det er flaut på mine vegner, er de ikke verdt å ha i livet mitt. Alle mine venninner jublet høyt den dagen jeg fikk innvilget lån i husbanken. Man må ha fast inntekt og vise til betalingsevne som alle andre som søker lån. Endret 19. november 2024 av Diana 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #36 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er jo et subsidiert lån for folk som ikke klarer å ta vare på seg selv. Anonymkode: 69d8d...481 Som ikke klarer å ta vare på seg selv? Hva mener du med det? Anonymkode: f2d15...dcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 16. november 2024 #37 Del Skrevet 16. november 2024 Hvorfor fortelle det til noen som helst da? Det er ingen som finner ut av det så lenge du ikke sier noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 16. november 2024 #38 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg har ikke et slikt lån selv, men syns ikke det er noe å være flau for. Husbanken gir ikke bare etableringslån slik du har fått, men finansierer også feks boligkomplekser for eldre i samarbeid med kommunen. Har aldri hørt at det er flaut? Du trenger jo ikke si hvilket lån du har. Kan jo også svare bare "Husbanklån" uten å gå nærmere inn på ordningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 16. november 2024 #39 Del Skrevet 16. november 2024 lån er mellom bank og meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #40 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dere som har fått startlån gjennom husbanken, synes dere det er flaut å fortelle det til andre eller er det helt greit? Jeg har selv startlån og kjenner at jeg synes det er litt flaut at jeg ikke fikk lån i vanlig bank, så er bare mine nærmeste som vet det. Anonymkode: da7a2...b26 Ikke flaut i det hele tatt. Jeg føler meg derimot ekstremt heldig som eier både hus og bil, og er alene om alt sammen. Venner og kollegaer vet jeg at tenker det samme. Man må faktisk vise betalingsevne og ha fast inntekt for å få lån i husbanken også. Anonymkode: 28a12...295 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå