Gå til innhold

Middag består jo ofte av det samme som brødskiver med pålegg...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg driter i hva folk har spist før og forholder meg til at 1 g protein/kg kroppsvekt er bra. Spesielt for en som trener. Trenger ikke å spise som om man bor i et u-land eller er romersk gladiator. Om du vil spise trist brødmat, så værsågod. Jeg liker å spise varmmat 3 ganger om dagen :D 

Anonymkode: e4648...d2e

Tror du de Romerske gladiatorene ikke trente? :) TS

Anonymkode: 2acc3...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner hva TS mener her, men antar at det kan ha mange forklaringer.

Først jeg tenker på at "ordentlig middag" viser at man faktisk bryr seg litt om maten - ikke bare stapper nedpå en brødskrive med tilfeldig pålegg. Det viser også at man viser omtanke for seg selv og andre ved å sette av tid på å tilberede et smakfullt måltid og samle familien.

Det var veldig mye brødmåltider i min oppvekst på 70-tallet - til frokost, til lunsj og til kveldsmat. Pålegget var heller ikke særlig variert - sytltetøy, hvit eller brun og og kanskej noe fårepølse, kaviar etc - agurk og tomat mest til pynt. Det er et svært lite variert kosthold, og selv med det minimum av grønnsaker - som f.eks. kokt gulrot, fikk man i alle fall i seg noe sunt.Og ikke minst så var jo i alle fall i gamle dager det en del fisk på menyen.

Men aller mest tenker jeg kanskje at dette med "ordentlig middag" handler om at man har orden på husholdningen sin og at det ligger en litt sånn moderlig omsorg i begrepet.

Anonymkode: 4ca85...98f

Jeg vokste også opp på 70-tallet, og hadde det minst varierte kostholdet man kan tenke seg, så dette er gjenkjennelig. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vokste også opp på 70-tallet, og hadde det minst varierte kostholdet man kan tenke seg, så dette er gjenkjennelig. TS

Jeg er oppvokst på 80 tallet. Ikke så variert brødmat da heller. Sikkert derfor jeg ikke er så glad i det no som voksen. Og fikk interesse for mat laging. 

Anonymkode: 0671c...9f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har faktisk, med poteter istedenfor egg da jeg for det meste er veganer. TS

Hey, tvilte ikke på det. Kudos til deg for at du er ved godt mot, selv om du tilhører Norges mest forhatte minoritet. 💜 (Ifølge media)

Hadde ikke silken tofu vært bedre enn potet? 

Anonymkode: b1103...9e8

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både pasta med kjøttsaus, og brød med pålegg kan gjøres både sunt og usunt. Jeg vil si at en god grovskive med pålegg av kvalitet (kan være hjemmelaget hummus for den del) er sunnere enn hvit pasta med kjøttdeig og tomatpuré. Får mer protein fra kjøttdeigen, men ellers lite ekstra. Så alt kommer an på hva en spiser. 

Jeg elsker grønnsaker selv. Kan spise en blomkål i døgnet, og 3-5 kilo tomater i uken. Helt klart mest grønt i varmmåltider, men de spises ikke bare til middag. Akkurat kost meg med en «bolle» altså «Buddha bowl» som mange restauranter kaller det. Fått i meg både mer protein, grønt, sunne karbohydrater, og fett på den måten enn jeg ville med skiver. Her spises ikke så mye skiver, men en del grøt, og da med mye frukt og bær, og gjerne revet gulrot. Så jeg følger tankegangen din. Er ikke så mye forskjell med det du viser til, men også mye en kan lage som utgjør en forskjell.
Jeg finner det også ofte billigere å droppe dyrt kjøpebrød (baker lite selv), med godt pålegg, fremfor en varmmat med mye potet, sesongens grønnsaker og diverse protein. Det er også noen matvarer en lettere tar opp vitaminene fra om de er varmebehandlet så det er jo også en fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hey, tvilte ikke på det. Kudos til deg for at du er ved godt mot, selv om du tilhører Norges mest forhatte minoritet. 💜 (Ifølge media)

Jeg er ikke ts, men tofu er rett og slett ikke godt, altså! 

Anonymkode: 76005...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker tofu her 😋 Særlig røkt 🥰 De fleste tofuer smaker lite i seg selv, så mulig du har enten prøvd en av de få som er mer sure, eller fått en dårlig marinade eller generelt laget dårlig. Dessverre mye kjip tofu å få servert ute. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (Akkurat nå):

Elsker tofu her 😋 Særlig røkt 🥰 De fleste tofuer smaker lite i seg selv, så mulig du har enten prøvd en av de få som er mer sure, eller fått en dårlig marinade eller generelt laget dårlig. Dessverre mye kjip tofu å få servert ute. 

Jeg synes dessverre konsistensen er skrekkelig. Og smaksverdien er jo lav, som du skriver, så da står jeg helst over. Tar heller ekstra grønnsaker eller belgfrukter! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dessverre konsistensen er skrekkelig. Og smaksverdien er jo lav, som du skriver, så da står jeg helst over. Tar heller ekstra grønnsaker eller belgfrukter! :) 

Konsistensen kan jeg forstå at ikke passer for alle. Noen tofuer minner nesten om aspik, som jo er for spesielt interesserte 🤪🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tofu er ikke godt nei. Cottage cheese er så mye bedre.

Anonymkode: efe00...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shakshuka har vi noe lignende, men til frokost i helgen, med gjester el. (Ikke på en tirsdag liksom)

Ellers kan jeg sikkert være enig med TS, men jeg synes nå det er godt med et måltid varmmat om dagen. 

Endret av Stor pike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det har jo masse protein i seg, passer bra for en som spiser mye brødskiver. Neida, jeg skal ikke være tofuens apostel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Haha, ja veganere må hates på vet du! Jeg er ikke på proteinkjøret, så spiser ikke tofu. Og det er jo også et problem for folk, for man trenger visst så masse protein! :roll: TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (14 minutter siden):

Både pasta med kjøttsaus, og brød med pålegg kan gjøres både sunt og usunt. Jeg vil si at en god grovskive med pålegg av kvalitet (kan være hjemmelaget hummus for den del) er sunnere enn hvit pasta med kjøttdeig og tomatpuré. Får mer protein fra kjøttdeigen, men ellers lite ekstra. Så alt kommer an på hva en spiser. 

Jeg elsker grønnsaker selv. Kan spise en blomkål i døgnet, og 3-5 kilo tomater i uken. Helt klart mest grønt i varmmåltider, men de spises ikke bare til middag. Akkurat kost meg med en «bolle» altså «Buddha bowl» som mange restauranter kaller det. Fått i meg både mer protein, grønt, sunne karbohydrater, og fett på den måten enn jeg ville med skiver. Her spises ikke så mye skiver, men en del grøt, og da med mye frukt og bær, og gjerne revet gulrot. Så jeg følger tankegangen din. Er ikke så mye forskjell med det du viser til, men også mye en kan lage som utgjør en forskjell.
Jeg finner det også ofte billigere å droppe dyrt kjøpebrød (baker lite selv), med godt pålegg, fremfor en varmmat med mye potet, sesongens grønnsaker og diverse protein. Det er også noen matvarer en lettere tar opp vitaminene fra om de er varmebehandlet så det er jo også en fordel. 

Ja det er det jeg mener, ikke alltid middag blir så mye sunnere. TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja vi er enige der. Kjør på med skiver om du heller vil det, og klarer å få dekket det du trenger sånn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvert eneste måltid trenger jo ikke være 100% sunt. Det er jo helheten som teller. Har man et passe balansert matinntak i løpet av en uke, en måned, eller et år er det mer enn bra nok. Man spiser fordi det er godt også, ikke bare fordi det skal være så sunt. 

Liker man brødskiver best, spis brødskiver, kok noen egg og knask noen gulrøtter. :) Men jeg vil ha middag, laget fra bunnen, med nydelige råvarer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg "må" ha middag fordi

- mat er mer enn ernæringsmessig verdi, kalorier eller what not

- mat er lukter, smaker, teksturer, krydder, visuelt

- varm mat er nydelig, spesielt på denne årstiden 

- variasjon er viktig. Jeg kan med letthet lage 200 forskjellige middagsretter på et år om jeg vil. Jeg kan ikke lage 200 ulike brødmåltider 

- middag er godt, kan være gøy, høytid, samlingspunkt, forventning, utforskende, lekende, lettvint, gi læring mestring på kjøkkenet, og en annen tilfredshet enn en brødskive. Og mye mer 

- god middag gir god unnskyldning for å åpne en god flaske vin 

- middag gir meg masse grønnsaker, rent kjøtt og fisk, linser, bønner og kikerter, ris og pasta i alle varianter mm. Og noen ganger masse deilig saus  

Og jeg kunne ha fortsatt. :) 

(Pasta servert med kjøttdeig blandet med tomatpure har jeg heldigvis aldri spist, knapt hørt om). 

Ja middag er å utforske nye oppskrifter, og sammensetning av krydder og smaker.

Anonymkode: 78e45...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, folket som har laget shakshouka er en ganske liten gjeng. 

Det har jeg selv laget opp til flere ganger.

Anonymkode: 78e45...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye middag som ikke er så sunn ja. Det jeg syns gjør det middag er at det er et varmt måltid. Nå når jeg selv er voksen prøver jeg alltid å ha grønnsaker i middagen i tillegg. Uansett om jeg lager pasta eller pizza.

Anonymkode: fd70b...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...