Gå til innhold

Er dette psykisk vold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg så utbrent av dette å lurer på om dette er psykisk vold?

jeg har en partner som er kontrollerende når jeg er ute blant andre, partner vil at jeg skal skrive til hen hele tiden og kjefter meg huden full dersom jeg ikke er tilgjengelig på telefonen. Hen sier f.eks. «du trenger ikke prate til meg noe mer idag, du er tydeligvis opptatt og bryr deg ikke om meg».

hen er også veldig kontrollerende i forhold til ting jeg har blitt invitert på, og jeg blir ofte tvunget til å takke nei til invitasjoner, ofte fordi hen lager et så stort nummer ut av dette og spesielt dersom Jeg sier jeg ønsker å dra. Jeg sier til hen at jeg ikke ønsker å dra selv, fordi jeg er redd for reaksjonen og kjeften jeg får dersom jeg sier jeg har lyst.

hver gang det popper opp det motsatte kjønn på telefonen min, eller jeg snakker om noe i jobbsammenheng eller lignende, så er hen gravende å skal vise alt om det menneske, hen slenger ofte drittkommentarer eller vil ikke høre dersom det involverer det motsatte kjønn. I sommer var jeg med noen venner ut å spise å fortalte til partner i sommer at det hadde satt seg noen ved siden av vårt bord som vi hadde pratet med, da ble jeg skjelt ut fordi det burde jeg ikke hatt noe interesse for. Samme kveld måtte jeg ljuge fordi jeg ikke var hjemme til avtalt tid, jeg måtte si taxi aldri kom, men det som egt skjedde var at den ene vennen min ville bli sittende litt til.

det er mange flere ting, men dette er slik min partner er mot meg svært ofte… er dette psykisk vold?

Anonymkode: 2b63c...bdb

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette er psykisk vold 💔

Anonymkode: 5d8d0...b3a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Uten at det er så relevant. Det er kontrollerende psychooppførsel og en selvsagt grunn til å droppe vedkommende som glohett kull.

Anonymkode: 05165...cb1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bern there done that. Vil rådføre deg å fjerne dette personet fra ditt liv. 

Anonymkode: 39540...fff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nevne at vi har et barn sammen, jeg tror ikke min partner ønsker å være slik, men samtidig hver gang jeg tar opp problematikken så blir jeg overkjørt frem til jeg ikke orker mer…

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan nevne at vi har et barn sammen, jeg tror ikke min partner ønsker å være slik, men samtidig hver gang jeg tar opp problematikken så blir jeg overkjørt frem til jeg ikke orker mer…

Desto større grunn til å gå. Man bør ikke la barn vokse opp med så psyke voksne.

Sjalusi av denne graden er forresten typisk hos de som blir direkte farlige ved brudd, så ta for all del forholdsregler med tanke på det. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen ønsker å være slik, men hva hjelper det. Han ER slik. Du kan ikke endre han, bare sette sunne grenser for deg selv. 

Jeg prøvde i mange år å hjelpe en slik mann. Syntes jo så synd på han når han ble lei seg, for han ville jo ikke være slik. Det måtte begynne å gå utover eldste barnet også før jeg skjønte at jeg måtte ut. Selv da skjønte jeg ikke at det var vold. Går enda i behandling for PTSD.

Vil anbefale deg å finne noen med kompetanse på vold og snakke med. Enten et krisesenter, en psykolog, hjelpelinje for vold og overgrep etc. Man blir så nedkjørt selv, så man klarer ikke se hvor ille det er og man trenger hjelp til å sortere og finne styrke til å bryte.

Anonymkode: 098eb...202

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da synes jeg du skal ta kontakt med nærmeste Krisesenter:

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Det han utsetter deg for er uten tvil psykisk vold og kontroll.

Barnet ditt vil bli skadet av å vokse opp og være vitne til denne psykiske volden. Og du vil bli ødelagt av volden også.

Om din partner virkelig ønsker å endre seg, da må han selv ta ansvar for egen helse og skaffe seg langvarig hjelp.

Din oppgave er å beskytte deg selv og barnet, og det kan du ikke gjøre om du fortsetter å bo med ham!

Du må ta ansvar for deg selv og barnet! Dvs. du må innse at det å leve med ham ikke er et alternativ.

Anonymkode: b5280...6eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da synes jeg du skal ta kontakt med nærmeste Krisesenter:

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Det han utsetter deg for er uten tvil psykisk vold og kontroll.

Barnet ditt vil bli skadet av å vokse opp og være vitne til denne psykiske volden. Og du vil bli ødelagt av volden også.

Om din partner virkelig ønsker å endre seg, da må han selv ta ansvar for egen helse og skaffe seg langvarig hjelp.

Din oppgave er å beskytte deg selv og barnet, og det kan du ikke gjøre om du fortsetter å bo med ham!

Du må ta ansvar for deg selv og barnet! Dvs. du må innse at det å leve med ham ikke er et alternativ.

Anonymkode: b5280...6eb

Jeg kan også nevne at jeg er mann, min partner er kvinne, skrev ikke kjønn i posten over da jeg tenkte kanskje ikke det spilte noen rolle, men siden flere tror dette gjelder en mann så skyter jeg det ut…

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også nevne at jeg er mann, min partner er kvinne, skrev ikke kjønn i posten over da jeg tenkte kanskje ikke det spilte noen rolle, men siden flere tror dette gjelder en mann så skyter jeg det ut…

Da er det vesentlig mindre risiko for at hun blir farlig ved brudd, men alt annet er likt. Du må skjerme deg selv og barnet fra denne type fungering. Krisesentre er for begge kjønn, og kan gi god veiledning. Du behøver ikke flytte dit for å ha samtaler og gjøre en kartlegging av situasjonen, få råd etc. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en typisk sjalu drittmann som fortjener alt vondt i verden.

Ja, du må bare komme deg bort. Dette har verken du eller barnet ditt godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det vesentlig mindre risiko for at hun blir farlig ved brudd, men alt annet er likt. Du må skjerme deg selv og barnet fra denne type fungering. Krisesentre er for begge kjønn, og kan gi god veiledning. Du behøver ikke flytte dit for å ha samtaler og gjøre en kartlegging av situasjonen, få råd etc. 

Hun kan bli farlig ved brudd, da kvinner oftere vinner fram når det gjelder barna.

Anonymkode: 191de...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser flere er raske med å si du skal la denne personen gå. Vi kjenner ikke denne personens historie og heller ikke din. Det går igjen på kk at folk skal droppes uten at vi har mer enn 50 ord om saken. Det du gjennomgår er gjerne psykisk vold , og ikke greit. Du kan ikke ha det sånn. Men hva handler dette om for han? Er du villig til å gå mer i dialog med han? Handler det om usikkerhet og angst? Kan han sette ord på det? Hvis ikke med deg alene,hva med en 3. Person? Parterapi? Gi det en sjanse hvis dere har barn sammen. 

Ikke forhastet deg. Rådføre deg. Og ta et veloverveid valg. Pass på deg selv og barnet ditt. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thol skrev (2 minutter siden):

Ser flere er raske med å si du skal la denne personen gå. Vi kjenner ikke denne personens historie og heller ikke din. Det går igjen på kk at folk skal droppes uten at vi har mer enn 50 ord om saken. Det du gjennomgår er gjerne psykisk vold , og ikke greit. Du kan ikke ha det sånn. Men hva handler dette om for han? Er du villig til å gå mer i dialog med han? Handler det om usikkerhet og angst? Kan han sette ord på det? Hvis ikke med deg alene,hva med en 3. Person? Parterapi? Gi det en sjanse hvis dere har barn sammen. 

Ikke forhastet deg. Rådføre deg. Og ta et veloverveid valg. Pass på deg selv og barnet ditt. Klem

Dette handler om trust issues fra tidligere forhold og dårlig selvbilde(tror jeg), jeg har forsøkt å få henne til å oppsøke noen å prate med tidligere, men hun ønsker ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Grunnen til at vi trodde det var en mann er fordi dette er et kvinneforum.

Anonymkode: 4b480...9e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette handler om trust issues fra tidligere forhold og dårlig selvbilde(tror jeg), jeg har forsøkt å få henne til å oppsøke noen å prate med tidligere, men hun ønsker ikke det

Med min mann så fikk jeg han først med meg når jeg sa at vi må gjøre det ellers er det ikke oss. Da hadde jeg spurt lenge. Du må kjenne på om du orker ha det slik. Husk at du skal også ha det bra for å kunne være en god forelder.. har du noen å prate med som du kjenner og stoler på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette er psykisk vold. Men hun er sykelig sjalu, og det må hun jobbe med. Dette er slitsomt for både deg og hun. Du bør si at du oppfatter henne som sykelig sjalu, sette krav om at hun må jobbe med det, og fortelle hvordan du vil ha det.

Klarer hun ikke det, bør du gå. 

Anonymkode: e2712...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må komme deg ut og oppsøke hjelp. Han kan ha gjort skade på deg mere en du tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Desto større grunn til å gå. Man bør ikke la barn vokse opp med så psyke voksne.

Sjalusi av denne graden er forresten typisk hos de som blir direkte farlige ved brudd, så ta for all del forholdsregler med tanke på det. 

Hadde det bare vært så lett. Ved et brudd får de mest sannsynlig delt omsorg. Det er ikke bare å ta med seg barna og flytte bort fra en psyk forelder. Det skal veldig mye til å få omsorgen alene. Og det må bevises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...