Nonstop1 Skrevet 16. november 2024 #21 Del Skrevet 16. november 2024 Vi har en felles konto hvor vi setter inn en bestemt prosentsats av lønnen vår. Jeg får utbetalt dobbelt så mye som han, så da setter jeg inn dobbelt så mye. Dette skal dekke alle våre felles utgifter. Det vi sitter igjen med på konto da gjør vi som vi vil med. Men hjelper så klart hverandre ved behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #22 Del Skrevet 16. november 2024 Han tjener 7 ganger mer en meg. Så sier seg selv vi ikke deler utgifter likt. Vi begge betaler inn til felleskonto, der rekninger og mat blir betalt fra. Jeg betaler min egen bil. Ellers betaler han ferier og store utgifter. Barnetrygden blir spart. Vi har nok bedre råd en mange andre, og er selvsagt takknemlig for det. Anonymkode: d799c...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #23 Del Skrevet 16. november 2024 Kan jo bare si med en gang at slik som dere gjør nå kan dere ikke holde på. Dere er et par som bor sammen og har felles barn. Det dere kjøper inn, er felles. Om du kjøper mandelmel og han ett brett med energidrikk, så er det jo felles. Om du handler nye håndduker og han kjøper lyspærer og skjøteledning, så er det felles. Alt dette bør gå fra felles konto. Om det løses med faste overføringer og hvert sitt kort eller med kredittkort som trekkes fra felleskontoen spiller ingen rolle. Men vippsing og overføringer flere ganger i måneden, hvorpå han ikke ønsker å overføre større beløp fordi det ikke passer han, slik kan man ikke holde på i det lange løp. Felleskonto til felles utgifter. Kan det påløpe noe urettferdig fordeling, selvfølgelig. Slik er samlivet. Anonymkode: 38a70...dce 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 16. november 2024 #24 Del Skrevet 16. november 2024 Kanskje han kan stå for handlingen noen måneder, så han skjønner hvor tungvint dette er? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #25 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 8.57): Men dere overfører likt beløp totalt? Det må være utrolig vanskelig å holde oversikt med alle disse småbeløprne? Løsning her er felleskonto hvor vi betaler likt til, som alle regninger trekkes fra. Og felleskort til annen konto hvor vi handler mat. Alkohol og snus OL går ikke herfra, men bind og tamponger gjør, siden han spiser mye mer. Anonymkode: 39296...cf5 Meningen er jo at vi skal føre over likt beløp totalt, men som du sier, det blir utrolig vanskelig å holde oversikt med disse småbeløpene. Er stort sett jeg som handler også, så litt skjevfordeling blir det jo. Ts Anonymkode: 408d0...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #26 Del Skrevet 17. november 2024 Det høres veldig slitsom ut å ha separat økonomi. Og de fleste svarene jeg har lest forutsetter at man deler alt av husarbeid og ansvar for barn likt for at skal bli rettferdig. Det finnes tusenvis av tråder og erfaringer her inne som tilsier at det ikke er slik, og at den som gjør mest og ofte har tjent mins føler seg ekstremt urettferdig behandlet når det blir slutt. Har man barn sammen synes jeg en bør ha felles økonomi eller være gift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #27 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kan jo bare si med en gang at slik som dere gjør nå kan dere ikke holde på. Dere er et par som bor sammen og har felles barn. Det dere kjøper inn, er felles. Om du kjøper mandelmel og han ett brett med energidrikk, så er det jo felles. Om du handler nye håndduker og han kjøper lyspærer og skjøteledning, så er det felles. Alt dette bør gå fra felles konto. Om det løses med faste overføringer og hvert sitt kort eller med kredittkort som trekkes fra felleskontoen spiller ingen rolle. Men vippsing og overføringer flere ganger i måneden, hvorpå han ikke ønsker å overføre større beløp fordi det ikke passer han, slik kan man ikke holde på i det lange løp. Felleskonto til felles utgifter. Kan det påløpe noe urettferdig fordeling, selvfølgelig. Slik er samlivet. Anonymkode: 38a70...dce Forsåvidt enig med deg. Jeg tror at litt av utfordringen her er 1. han kjøper en del mat ute og spiser dermed mindre hjemme, og er derfor tilbakeholden på alt som handles inn. 2. vi er ikke enige om hva som skal handles/brukes penger på og ikke. Jeg handler kanskje noen dyrere matvarer (det er dyrt å spise sunt), men har nok likevel mye bedre økonomisk sans enn han. Ts Anonymkode: 408d0...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #28 Del Skrevet 17. november 2024 Jadaomatte skrev (18 timer siden): Kanskje han kan stå for handlingen noen måneder, så han skjønner hvor tungvint dette er? Det er nok en måte for han å ha kontroll. Han liker ikke å bruke mye penger på matbutikken. Å kjøpe seg mat ute, derimot, gjør han mer enn gjerne. 😅 Ts Anonymkode: 408d0...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #29 Del Skrevet 17. november 2024 Dersom dere virkelig ønsker å splitte «din mat» og «hans snus» så er det da ikke verre enn at dere i kassa legger det i egen haug. Og så betaler, og splitter, dere fellesmat. Han dekker snus, du dekker din mat. Men det er ikke unormalt, på noe slags vis, å samle opp og gå gjennom hver eneste transaksjon og hver eneste varslingen i de transaksjonene en eller to ganger i måneden. Faktisk vil jeg sterkt anbefale at absolutt alle med en knapp økonomi gjør den øvelsen hver eneste uke. Og summerer opp sitt forbruk fordelt på kategorier i dager, uker, måneder og år. Hvordan ellers skal dere sikre at pengene kun, og kun bare, går til de tingene dere hver for dere og felles har bestemt dere for å prioritere? Anonymkode: 3c5f7...ecc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #30 Del Skrevet 24. november 2024 Synes det er veldig greit med separat økonomi. Vi tjener ca like mye, så setter inn et fast beløp (20% av lønna vår) på en felles konto som dekker mat, strøm, bolig, transport, ting til barn osv. Resten disponerer vi selv. Anonymkode: 25c66...5ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #31 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det er veldig greit med separat økonomi. Vi tjener ca like mye, så setter inn et fast beløp (20% av lønna vår) på en felles konto som dekker mat, strøm, bolig, transport, ting til barn osv. Resten disponerer vi selv. Anonymkode: 25c66...5ed Denne ordningen hadde vi, da jeg var samboer. Kall det utgifter til daglig drift av familien. Mat, barnehage, strøm, klær og utstyr til barn, etc. Men boligrelatert (lån, oppussing og slikt som har betydning for boligverdi) der delte vi 50/50 siden vi eide halvparten hver. Barnetrygd gikk rett inn på sparekonto, brukte derfra til større/dyre ting til barnet. Anonymkode: 000bf...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #32 Del Skrevet 24. november 2024 Vi har veldig forskjellig inntekt. Vår plan er en felles konto som skal gå til gaver, aktiviteter til barna, en felles konto der vi setter inn prosentvis mht faste utgifter og en samme med en matkonto. Vil nok også ha en ferie konto der vi også betaler inn prosentvis av inntekt Resten styrer vi som vi selv vil. I tillegg skal vi ha en samboer avtale pluss testament som vil sikre begge parter både ved brudd eller død. Anonymkode: 4b8a4...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #33 Del Skrevet 24. november 2024 Vi har ca delt økonomi. Deler på mat og alt til barna, men bare å innse at jeg som «mor» bruker mer penger og sparer mer til barna mens far i huset bruker mest på seg selv og hobbyer. Men igjen, det man tjener selv bør man bestemme over selv. Jeg sparer og kjøper mat, far bruker penger på hobby. glad han ikke drikker mye eller snuser/røyker. Da hadde han vært blakk før lønning 🤦♀️ Anonymkode: f74c8...fc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå