Gå til innhold

Dere som bor sammen og/eller har barn sammen og ikke har felles økonomi - hvordan gjør dere det økonomisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utgifter til husleie, strøm osv deler vi likt, men mat og diverse?

Vi har en felleskonto som vi setter inn penger på sporadisk, men vi har også en del ulike utgifter i hverdagen. Som at han snuser, og spiser en del ute. Mens jeg er opptatt av sunn mat, og kjøper dermed en del matvarer som han ikke spiser av (mandelmel, speltmel, diverse nøtter og frø, sjømat, naturlig søtningsmiddel osv).

Vi har også et barn sammen, og der deler vi alt utover barnetrygden likt.

I teorien er det ikke verre enn at vi deler alt felles likt, og betaler for hvert vårt selv, men i praksis er det ikke like enkelt da en skal ha dét og den andre dét, og å vippse frem og tilbake hele tiden bare blir veldig tungvindt. 

Så, hvordan gjør folk det?

Kan legge til at vi, som dere kanskje skjønner, ikke har veldig god økonomi. Han tjener noe mer enn meg.

Anonymkode: 408d0...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi betaler likt beløp inn til en felles konto hver måned. Har barn og eier hus og bil. Tjener ganske likt. Har god råd, og trenger ikke snu på krona. Han spiser nok sikkert 30 % mer mat enn meg, men vi spiser de samme tingene. Jeg handler produkter til meg selv (bind, deo, såper) på fellesen, men kjøper butikkvarer, ikke dyre greier. Samme gjør han. Når vi spiser ute, er alltid hans del mye høyere enn min fordi han drikker alkohol og jeg ikke. Men har aldri vurdert å skeivdele på noe vis, men så har vi en livsstil som passer begges lommebok.

Anonymkode: 98397...693

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo regne på det, er din sunne mat og hans snus like dyrt? Eller kan du ta en egen handletur hver måned eller uke med mat kun du spiser? 

Vi har fast trekk til felleskontoen etter lønningsdag, derfra går barnehageregningen, diverse felles, felles sparing og dagligvarer, så har regnet ut hvor mye vi må ha der. 

Her er vi ganske rause med hva som går fra felleskontoen, men så har ingen av oss noen dyre vaner og vi er ganske enige. Mannen kjøper en del lunsj på jobb (fra dagligvarebutikk), det betaler han for, men alt av deo, bind osv kjøpt på butikk går fra felles. Hadde han snust hadde jeg nok ment han skulle betale for akkurat det selv. 

Åja, skjønner nå at dere ikke har kort til felleskontoen. Skaff det, koster oss noen hundrelapper i året, men gjør livet mye enklere,vi kan jo ikke drive å vippse og overføre i banken hele tiden. 

Anonymkode: 364f0...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er samboere og har ett felles barn.

Vi betaler hver vår del, 50/50 av boliglånet direkte til banken.

Så betaler samboeren meg en fast sum hver måned for hans del av andre felles utgifter og mat. Jeg ordner ellers alt felles.

Egne utgifter dekker vi selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan jo regne på det, er din sunne mat og hans snus like dyrt? Eller kan du ta en egen handletur hver måned eller uke med mat kun du spiser? 

Vi har fast trekk til felleskontoen etter lønningsdag, derfra går barnehageregningen, diverse felles, felles sparing og dagligvarer, så har regnet ut hvor mye vi må ha der. 

Her er vi ganske rause med hva som går fra felleskontoen, men så har ingen av oss noen dyre vaner og vi er ganske enige. Mannen kjøper en del lunsj på jobb (fra dagligvarebutikk), det betaler han for, men alt av deo, bind osv kjøpt på butikk går fra felles. Hadde han snust hadde jeg nok ment han skulle betale for akkurat det selv. 

Åja, skjønner nå at dere ikke har kort til felleskontoen. Skaff det, koster oss noen hundrelapper i året, men gjør livet mye enklere,vi kan jo ikke drive å vippse og overføre i banken hele tiden. 

Jo da, vi har kort til felleskontoen, men la oss si jeg er på butikken og handler mat til fellesen + noen ting som ikke samboer spiser av. Da skulle jeg jo egentlig betalt deler av varene med felleskortet, men noe med mitt eget kort. Men det blir for mye styr å holde på med i kassa, synes jeg.

Grunnen til jeg skriver at vi setter inn sporadisk, er fordi samboer ikke er villig til å sette inn en større fast sum hver uke, måned eller hvordan man gjør det. Han foretrekker å sette inn mindre summer her og der (200, 300, 400 kr osv). Noen ganger mer om vi storhandler til jul, bursdag osv.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix skrev (6 timer siden):

Vi er samboere og har ett felles barn.

Vi betaler hver vår del, 50/50 av boliglånet direkte til banken.

Så betaler samboeren meg en fast sum hver måned for hans del av andre felles utgifter og mat. Jeg ordner ellers alt felles.

Egne utgifter dekker vi selv.

Hva om du da på en og samme handletur handler noe til fellesen, og noe til deg selv? Hvordan gjør du det da?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å svare på det første du skrev 😅

Om det er like dyrt, vil nok variere en del.

Er jeg som stort sett handler, og selv om tanken er fin, er ikke dette alltid like enkelt i praksis. Både pga holdbarhet, og at det er ganske mye jeg bruker daglig som han ikke spiser (vi har veldig ulikt kosthold).

Med det sagt, så gjør jeg det der jeg kan.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi betaler likt beløp inn til en felles konto hver måned. Har barn og eier hus og bil. Tjener ganske likt. Har god råd, og trenger ikke snu på krona. Han spiser nok sikkert 30 % mer mat enn meg, men vi spiser de samme tingene. Jeg handler produkter til meg selv (bind, deo, såper) på fellesen, men kjøper butikkvarer, ikke dyre greier. Samme gjør han. Når vi spiser ute, er alltid hans del mye høyere enn min fordi han drikker alkohol og jeg ikke. Men har aldri vurdert å skeivdele på noe vis, men så har vi en livsstil som passer begges lommebok.

Akkurat det siste du skriver der er nok litt avgjørende for hvor enkelt det blir å bare ta det på felleskortet. Hadde vi vært mer samkjørte på hva vi bruker penger på, hadde det nok vært enklere.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ennfelleskonto hvor vi setter 30% av lønna vår. Her i fra går alle faste utgifter, da inkl faste regninger, mat/dagligvarer, legebesøk o.l.

Spesialmat, snop og røyk/alkohol tar vi i utgangspunktet fra egen konto uten at vi er helt firkantede på det. Det går som regel opp i opp. Vi har foreløpig aldri kranglet om økonomien i løpet av de 10 årene vi har vært samboere. Har to barn på 6 og 8 år.

Anonymkode: a1d2f...2cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva om du da på en og samme handletur handler noe til fellesen, og noe til deg selv? Hvordan gjør du det da?

Ts

Jeg forstår ikke spørsmålet. Han betaler meg en fast sum i måneden for sin del av maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fører over min del av fellesutgifter til hus og hjem til han hver mnd siden han står på alt (strøm, nett, huslån m.m). 

Vi har trumf kredittkort (med et familiekort i tillegg) som brukes på alt av dagligvare. 

vi teller ikke kroner. Vi har et felles barn og ett til på tur, så noen ganger kan det bære at jeg betaler mer, andre ganger er det han som betaler mer. Men det sånn nodenlunde likt. Jeg kan fint be min samboer dekke ting til barna hvis jeg ser at jeg har hatt en del av utgiftene og han må bidra mer. Det er jeg som gjerne har best oversikt over hva som trengs, så det blir fort sånn at jeg kjøper 😅 

Det er en ordning som funker for oss. 

Anonymkode: 2a710...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til jeg skriver at vi setter inn sporadisk, er fordi samboer ikke er villig til å sette inn en større fast sum hver uke, måned eller hvordan man gjør det. Han foretrekker å sette inn mindre summer her og der (200, 300, 400 kr osv). Noen ganger mer om vi storhandler til jul, bursdag osv.

Ts

Men dere overfører likt beløp totalt? Det må være utrolig vanskelig å holde oversikt med alle disse småbeløprne?

Løsning her er felleskonto hvor vi betaler likt til, som alle regninger trekkes fra. Og felleskort til annen konto hvor vi handler mat. Alkohol og snus OL går ikke herfra, men bind og tamponger gjør, siden han spiser mye mer. 

Anonymkode: 39296...cf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det siste du skriver der er nok litt avgjørende for hvor enkelt det blir å bare ta det på felleskortet. Hadde vi vært mer samkjørte på hva vi bruker penger på, hadde det nok vært enklere.

Ts

Vi er nok heldige som har god økonomi og samme type forbruk. Men hvis han hadde røyka eller snusa, så hadde jeg ikke synes det var greit at han tok det på fellesen, for det kan bli så mye. Samtidig så bryr jeg meg ikke om at alkohol går på felles, for der har han så lite forbruk uansett (jeg drikker praktisk talt ikke). 

Dere bør komme dere over på et system hvor dere setter inn en fast sum per mnd eller lignende, for jeg ser at dette kan bli konflikt. Jeg har ansvaret for økonomien hos oss (mest interessert og mest behov for kontroll), og det var en periode vi brukte mer enn vi satte inn, og det skapte gnisninger, for jeg opplevde at jeg var den eneste som passet på. Vi tok da fra sparekonto. Dette var i innflyttingsfase på huset, hvor vi trengte masse greier. Men etter vi satte oss ned og så over tallene, og økte månedlig innskudd litt, så har vi hatt nok til at det går rundt, og da er det ikke noe gniss. 

Det hender jeg tar noe fra matbutikken som bare er til meg og som jeg ikke føler for å ta på fellesen, da splitter jeg bare varene i kassa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud det høres bare stress ut og komplisert med delt økonomi 😅 samtidig skjønner det må til når dere har så forskjellig forbruk. Tror ikke det er så mye å gjøre enn at du må passe på at det som er fra fellesen bare går til felles ting. Det går ann feks at du i utgangspunktet betaler ting fra eget kort, men etterpå gjennom kvitteringer og overfører beløpet som er for felles ting til din konto.

Anonymkode: 6f9f6...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde sette inn fast sum, enten prosent av lønn eller en annen løsning, det blir egentlig en annen diskusjon, men å sette over litt og litt og passe på at det er like mye blir vel bare rot? Hvorfor vil han ikke sette inn beløp som monner på fellesen? 

Og så får du splitte varene i kassen som en over her skriver. Tungvint, men virker mindre tungvint enn systemet dere har nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mye mindre utgifter til mat etter samlivsbrudd. Så jeg mener at den som spiser mest, dvs mannen, bør betale mest av matutgifter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
asterix skrev (12 timer siden):

Jeg forstår ikke spørsmålet. Han betaler meg en fast sum i måneden for sin del av maten. 

Du skriver «egne utgifter dekker vi selv». Vet ikke hva du mener med det, men jeg tolker det som om dere skal ha noe eget på butikken?

Men du mener kanskje andre ting, som mobilregning osv? Og det blir jo noe annet.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du skriver «egne utgifter dekker vi selv». Vet ikke hva du mener med det, men jeg tolker det som om dere skal ha noe eget på butikken?

Men du mener kanskje andre ting, som mobilregning osv? Og det blir jo noe annet.

Ts

Alt av egne utgifter dekker vi selv. Om jeg skal ha noe eget kjøper jeg det jo bare og om han skal ha noe eget kjøper han det jo bare.

Det er jo ingen grunn for meg å gjøre noe spesielt om jeg skal handle både til meg selv og felles. Jeg betaler jo det bare alt med mitt kredittkort.

Om han en sjelden gang skal handle inn noe felles på butikken uten at jeg er med så låner han bare mitt kredittkort.

Anonymkode: f96e8...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt av egne utgifter dekker vi selv. Om jeg skal ha noe eget kjøper jeg det jo bare og om han skal ha noe eget kjøper han det jo bare.

Det er jo ingen grunn for meg å gjøre noe spesielt om jeg skal handle både til meg selv og felles. Jeg betaler jo det bare alt med mitt kredittkort.

Om han en sjelden gang skal handle inn noe felles på butikken uten at jeg er med så låner han bare mitt kredittkort.

Anonymkode: f96e8...a41

Dette var altså meg. Kom borti anonym knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han overfører til meg og jeg betaler alle faste utgifter på bolig og kjøper inn mat.

Snusen sin kjøper han selv.

Anonymkode: c7396...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...