Gå til innhold

Er det OK at uføre jobber gratis?

Handerrefyren

Anbefalte innlegg

Jobber hun gratis? Eller gir hun noe tilbake til den staten og de skattebetalerne som gir henne penger og noe å leve av hver eneste måned? 

Anonymkode: 14f61...289

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HanneH1980 skrev (5 timer siden):

"Prosjektet viste at oppgavedeling kan øke omsorgskapasiteten uten flere ansatte."

M-hm. Og hvis dette skulle bli mer utbredt, hvor mange faste betalte stillinger vil da forsvinne etterhvert? Har selv sett bedrifter som har fjernet flere faste stillinger fordi de får inn folk fra NAV istedenfor, hva hindrer det samme fra å skje her? Eller er man så opptatt av å få uføretrygdede til å "gjøre noe", at alt annet liksom ikke teller så mye? Pytt, gjør ikke noe om vi ender opp med færre arbeidsstillinger og kanskje nedbemanner litt, så lenge vi får noen uføretrygda folk ut av dørhølet sitt?

Altså, som et ekstra tilbud for de uføretrygdede som ønsker å gjøre dette og bidra til en ellers hektisk hverdag for de ansatte på slike steder, så høres det jo helt flott ut. Men jeg tror veien blir kort fra "godt med ekstra hjelp" til "nå trenger vi ikke like mange ansatte"...

Jeg tenkte det samme.

Vi balanserer på en knivsegg her. På den ene siden; frivillig arbeid har vi hatt lenge. Uten frivilligheten går Norge ned i knestående, for å erstatte den ville krevd mange ansettelser. På den andre siden; når går vi over grensen til ren utnyttelse? De 0,4G som uføre kan tjene uten å få redusert trygden kan de vel da skyte en hvit pinn etter. For hvilken arbeidsgiver vil tilby en ufør lønn når de kan få hjelpen helt gratis av en annen ufør?

Joda, det høres flott ut i den artikkelen, og mangel på hender i eldreomsorgen er prekær. Men denne løsningen kan få noen skumle konsekvenser. Ihvertfall uten et strengt regelverk.  

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Om jeg hadde hatt lønnet fritid, så kunne jeg gjort masse frivillig arbeid.

Anonymkode: ec2e9...f5a

Du kan jo bare gå ned til halv stilling,  og jobbe mer frivillig, så du får bidratt litt i samfunnet.

Anonymkode: 5351f...2c8

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (10 minutter siden):

Jeg tenkte det samme.

Vi balanserer på en knivsegg her. På den ene siden; frivillig arbeid har vi hatt lenge. Uten frivilligheten går Norge ned i knestående, for å erstatte den ville krevd mange ansettelser. På den andre siden; når går vi over grensen til ren utnyttelse? De 0,4G som uføre kan tjene uten å få redusert trygden kan de vel da skyte en hvit pinn etter. For hvilken arbeidsgiver vil tilby en ufør lønn når de kan få hjelpen helt gratis av en annen ufør?

Joda, det høres flott ut i den artikkelen, og mangel på hender i eldreomsorgen er prekær. Men denne løsningen kan få noen skumle konsekvenser. Ihvertfall uten et strengt regelverk.  

Ja, det er akkurat det.

Sitat

Sammen med en rekke andre personer som sykehjemmet kaller «samfunnsressurser», tok hun over flere oppgaver fra helsearbeiderne for å frigjøre tid.

Gjennom forsøket så de, ifølge kommunen og samarbeidspartnerne, at de økte omsorgskapasiteten med 25 prosent uten flere heltidsansatte, men med oppgavedeling med personer utenfor arbeidslivet i uken prosjektet varte.

Det er fine ord de bruker, 'samfunnsressurser'. Det er altså arbeidsoppgaver som helsefagarbeidere har og får betalt for, som blir flyttet over til andre som ikke får betalt for å gjøre. På den måten 'øker' de 'omsorgskapasiteten' uten å øke utgiftene sine.

De misbruker personer som er utenfor samfunnet, som har lyst til å bidra, ved å ikke betale for innsatsen og tiden de bruker for å utføre oppgavene som helsearbeiderne nå slipper å gjøre. Personer som er syke, som har falt utenfor.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er jo bare å redusere stillingen din det, så frigjør du masse tid til å gjøre det. Du trenger jo bare 66% av inntekten din.

Anonymkode: 25e95...ac2

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere "jobbet" jeg gratis for min lokale Røde Kors avdeling i over 20 år. Da var det en hobby mens jeg også var i jobb. Så ble jeg ufør etter en operasjon som gikk feil og jeg måtte kutte ut Røde Kors.
Noen år senere var jeg så heldig at jeg kunne "jobbe" frivillig under middagen på et eldresenter med kafeteria. Da "jobber" jeg i 3 timer en gang i uka og får en takk for hjelpen lapp, med middag, kaffe og dessert til en verdi av ca 140 kr. Det jeg gjør er å bære matbrettet for de som ikke klarer selv, rydde av bordene etter de har spist og vaske bordet.
Før jeg fikk den "jobben" var jeg veldig isolert og ensom fordi mine venner fremdeles var i full jobb. Jeg mistet livsgleden og savnet veldig å se andre enn meg selv hver dag. Kan ikke skryte av at jeg er en stabil frivillig, men jeg gjør så godt jeg kan med min restarbeidsevne.
Nå er jeg ekte alderspensjonist og jobber når jeg kan. Det gir meg så mye overskudd å snakke med og se folk de 3 timene jeg orker å "jobbe"

PS: Jeg prøvde i mange år å få en liten jobb, men fikk aldri noe. Lett å forstå at ingen kan ansette noen som ikke vet om de kommer på jobb når en egentlig skal være der.

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (8 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/8qXdbQ/margrethe-ble-ufoer-naa-er-hun-frivillig-paa-sykehjem

er de ok at uføre jobber gratis, eller burde hun fått noe tilbake? 

kanskje halve avdelingen etter hvert kan erstattes av gratisarbeidende? det ville gjøre undre for en slunken kommuneøkonomi!

De jobber ikke gratis, de får penger fra staten. Alternativet er å bli trukket i trygd og lønnes i deltidsstilling. 

Anonymkode: 0d3a5...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvem har lønnet fritid? De kreftsyke?

Anonymkode: d1c51...15c

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på AAP jobbet jeg deltid gratis for en bedrift i 3 år før jeg ble ufør heltid for helsen min ble for dårlig. Jeg fikk masse verdifull erfaring og tar nå oppdrag fra samme bedriften for betaling i de gode periodene.

Av og til må jeg bremse og si fra meg et oppdrag og jobber veldig lite, men så fattig som jeg er er det kjærkomne penger selv om jeg ikke har helse til å tjene så mye. Det er ikke bare negativt å jobbe gratis. 

Anonymkode: 1f227...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uaktuelt å jobbe gratis som ufør. Dette kan enhver ufør velge selv.

Hele tråden er uforståelig.

Anonymkode: 0a77b...c84

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (12 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/8qXdbQ/margrethe-ble-ufoer-naa-er-hun-frivillig-paa-sykehjem

kanskje halve avdelingen etter hvert kan erstattes av gratisarbeidende? det ville gjøre undre for en slunken kommuneøkonomi!

Hun jobber jo ikke helt gratis, siden hun får lønn av NAV! Pga helsesituasjonen er hun ikke stabil nok til å være i noe ordinært ansettelsesforhold, derfor er hun uføretrygdet. Men på gode dager kan hun jobbe og da er det godt for henne å kjenne på mestring ved å komme seg ut og jobbe og være til nytte, samtidig som hun er en ekstra ressurs for sykehjemmet.  

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvor mye frivillig arbeid gjør du?

Anonymkode: d1c51...15c

Tror du dugnad er så sykt uvanlig i Norge? Folk i full jobb gjør ulønnet arbeid i frivillige organisasjoner eller i nærområdet til stadighet. Men med en gang det er en som er ufør så er det utnytting og sosial dumping. 

Anonymkode: ba91c...9cc

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noe veldig annet å jobbe som frivillig enn ansatt.

Som frivillig kan du både komme og gå litt etter eget ønske.

Jeg jobber deltid, og også frivillig. Klarer ikke mer fast og ansvar enn det som jobben gir, men tidvis har jeg mer å yte og ønsker da å bidra der jeg trengs mest.

Anonymkode: 8e652...75b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uanonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg synes de burde fått betalt. 

Hva med alle foreldrene som jobber gratis i mange timer hver eneste måned ifbm dugnader for idrett, skole, velforening og fellesområder i boligområdet osv? 

Anonymkode: 5e968...0e2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (22 timer siden):

Artikkelen handler jo ikke om å jobbe gratis, men å jobbe som frivillig. For noen som står utenfor arbeidslivet, så kan dette gjøre at de har en mening i hverdagen, at de har andre mennesker å snakke med og får oppleve et fellesskap. Tipp topp!

Anonymkode: a0849...a35

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det er akkurat det.

Det er fine ord de bruker, 'samfunnsressurser'. Det er altså arbeidsoppgaver som helsefagarbeidere har og får betalt for, som blir flyttet over til andre som ikke får betalt for å gjøre. På den måten 'øker' de 'omsorgskapasiteten' uten å øke utgiftene sine.

De misbruker personer som er utenfor samfunnet, som har lyst til å bidra, ved å ikke betale for innsatsen og tiden de bruker for å utføre oppgavene som helsearbeiderne nå slipper å gjøre. Personer som er syke, som har falt utenfor.

Det er jo bare å redusere stillingen din det, så frigjør du masse tid til å gjøre det. Du trenger jo bare 66% av inntekten din.

Anonymkode: 25e95...ac2

Helsefagarbeider er en beskyttet tittel på linje.med sykepleier.

Du mener kanskje helsearbeidere? 

Ja, men kan ta de samme oppgavene i noen grad. Men du tror vel ikke at det er manko på oppgaver på resten? 

Det blir dårligere og dårligere bemanning og det er brukerne og de som jobber på gulvet det går hardest utover. Lett å være prinsipielt imot noe, men man bør vite noe om hvordan det settes i system.

De høyere opp bevilger ikke mer midler, selv med streik eller trussel om sådan (vi får ikke lov til å streike lenge likevel.)

Jeg mener at ALLE i.Norge burde få den hjelpen de trenger og vil ha, og at både de lavtlønna og uføretrygdede skal kunne leve greit av det som kommer inn på konto.

Faktum er at eldre, syke, ensomme og trengende sitter uten og uføretrygdede som jobber ved siden av, selv sitter uten middag store deler av måneden.

Lett å si at jeg burde/skulle jobbet mer, men er det ikke bedre at jeg bidrar det lille ekstra som det er bærekraftig for meg å stå i som frivillig?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe med det å komme seg ut, møte folk, gjøre noe for andre. Å gjøre en dugnad gjør alle som er med i både idrett og korps. Utallige timer uten å få betalt. Norge stopper uten dugnadsarbeid.

Anonymkode: 6ce2c...3e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har problemer med og forstå at dette er lov. Faktisk kunne ikke uføre med trygd jobbe gratis for arbeidsgiver før, man skulle få lønn, betale skatt og trekk i trygden om man hadde restarbeisevne. Antar det har kommet en unntak for jobb i staten? Eller er dette lov overalt nå? De siste årene , etter uførereformen , har man hele veien prøvd og få uføre til og bruke restarbeidsevnen sin på og gradere uføretrygden for og få ned trygdeutgiftene. Dette er jo tvert om. 
hva har dette med deg og gjøre? Du kan selvsagt ta deg en ekstrajobb og få lønn for det, det er det jo mange som gjør. Du kan også ønske og jobbe gratis for to organisasjoner som en hobby. Fører det til sosial dumping og  stillinger som aldri blir utlyst må du vurdere selv om dette egentlig er og bidra, men du koster ihvertfall ikke nav penger med og bruke av all arbeidskapasiteten din .
Er dette noe eget for staten? Eller kan private bedrifter gjøre det samme? Ha folk jobbende gratis og la folk med restarbeisevne leve 100% på trygd?  

Anonymkode: 4df5f...aa1

Hva mener du? Personen som jobber frivillig koster da ikke nav noe som helst? Innlegget ditt er bare så ja unnskyld uttrykket kunnskapsløst som et innlegg kan få blitt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (14 timer siden):

hvilken arbeidsgiver vil tilby en ufør lønn når de kan få hjelpen helt gratis av en annen ufør

Det er stor forskjell på hvilke oppgaver jeg som ansatt helsepersonell kan gjøre kontra som frivillig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med frivillighet er at man kan styre arbeidstid og oppgaver betydelig større grad selv

Anonymkode: 00e9b...be3

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...