Gå til innhold

Er det OK at uføre jobber gratis?

Handerrefyren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hva om  en frivillig skader seg på "jobb", er vedkommende forsikret? hva med krav til faglighet, er det greit at folk som ikke har greie på hygiene jobber på et kjøkken?

Anonymkode: 922fe...d69

Dette er viktige momenter! Og er de dekket av noen ansvarsforsikring om de mot formodning skulle være uheldige å forårsake skade på person eller inventar? Kan de nødvendig førstehjelp? Har de levert politiattest før de skal jobbe med sårbare mennesker? Får de oppfølging om de skulle oppleve vanskeligheter på jobb som for eksempel en alvorlig, uforutsett krise? 

Anonymkode: 2b1ae...8bd

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helsearbeider ja. For de presiserer jo at det er i utgangspunktet helsearbeidere som gjør disse oppgavene, ergo betalt arbeid. Betalt arbeid som da blir byttet ut med ubetalt arbeid til personer som har mistet inntekten sin pga sykdom. Derfor mener jeg at det er sosial dumping. Nei, jeg mener ikke det blir manko på arbeid på resten. Jeg mener at de misbruker godheten til personer i sårbare posisjoner til å jobbe gratis fordi de er desperate etter å 'være til nytte' for samfunnet selv om de er syke.

Anonymkode: 25e95...ac2

Jeg syns det er genialt. 

Som tidligere helsefagarbeider i sykehjem, så vet jeg at det er mye stress på morgenen med å få alle opp. I tillegg skal man ordne frokost til de når de er ferdigdusjet, påkledd og klar til å gå ut i fellesstua.

Tenk å ha noen der som smører brødskive, ordner jus og kaffe og serverer til den eldre. Og som tilogmed har tid til å sette seg ned og ta en kaffe og prate litt med de eldre, der helsefagarbeideren bare setter maten på bordet og skynder seg til neste..

Og hvis den uføre ikke har form til det den dagen, så jaja..det gjør ikke noe! Vi gjør det jo likevel hver dag. Kanskje kommer hun/han i morgen, og det vil være så koselig for de eldre 💕

Anonymkode: c3223...95b

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen med juss kunnskap, er det lov å jobbe uten kontrakt, med eller uten lønn?

Anonymkode: 922fe...d69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men da må det jo være bra at noen kommer inn og avlaster dere med ting  som å lage mat, rydde kjøkken o.l., så kan dere få bruke tiden deres på det dere er utdannet til? 

Det kommer aldri til å bli ansatt folk i slike stillinger, det blir for dyrt for stat og kommune, så hvorfor ikke få oss uføre til å bidra? Vi har jo allerede lønn fra staten, og vi blir ikke tvunget til dette, det er et tilbud til de som kan og vil. 

Men er ellers enig med høyere lønn til sykepleiere og helsefagarbeidere, og alle andre som jobber innen omsorg. 

Anonymkode: 7bd77...322

Jeg synes det er vel og bra at uføre kan komme inn og være med pasientene, men det er ikke løsningen. Vel og flott at uføre har noe meningsfullt å gjøre om dagen og selvsagt er det flott at de gamle/ensomme får selskap, men likevel har vi store problemer i helsesektoren som all verden med uføre mennesker ikke kan hjelpe med. Eldrebølgen blir større og større, syke folk lever lengre og lengre, det blir færre og færre unge og man vil ikke være sykepleier lengre eller utdanne seg som sykepleier pga slitet og den dårlige lønnen. Det er ikke verdt det, og det blir ikke bedre av å få litt frivillig hjelp. 

Anonymkode: 81780...abc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selvsagt kan ikke ansatte erstattes fullt ut av frivillige som jobber gratis. En av fordelene med å være frivillig og jobbe gratis, er jo at man heller ikke er forpliktet til å møte på jobb. Tror ikke det er noen god løsning å erstatte fast ansatte og vikarer med gratis arbeidskraft fra uføre.

Dette blir stadig påstått helt uten nyanser. Folk er forskjellige, så for noen vil det å "komme seg ut" og være sosial bare bidra til at de blir mer sliten og potensielt mer syk. Det er nok at man er introvert og henter energi av alenetid, så kan det godt hende at man faktisk har veldig godt av å gå hjemme om dagene om man blir syk og ufør.

Hva vet du om hva hun har gjort før hun ble ufør?

De fleste uføre har jobbet i flere år og betalt skatt inn til fellesskapet. De har altså i stor grad betalt for sin uføretrygd selv. Å bli syk og ufør er ikke å snylte på de andre, og syke/uføre skal ikke trenge å ha dårlig samvittighet for at de ikke lenger er arbeidsføre. De skal heller ikke trenge å ha dårlig samvittighet for å ikke jobbe gratis.

Nei. Hvis man jobber gratis, så kan man i mye større grad velge om man møter opp eller ikke, enn om man er ansatt og mottar lønn. Med andre ord er det bedre for uføre med nedsatt og varierende arbeidsevne å jobbe gratis, for da kan de styre dagene mye friere etter dagsformen. Det betyr at det er mye større rom for å være syk, enn om man er ansatt og mottar lønn. Mange frivillige jobber dessuten på topp, og ikke i stedet for andre. Det betyr at de er til stor hjelp når de er på jobb, men det er ingen krise om de ikke møter.

De uføre selv har ofte vært skattebetaler selv, og fortsetter også å skatte etter at de blir uføre, så ingen grunn til panikk.

Problemet er ikke at uføre jobber gratis ved å hjelpe til på f.eks. sykehjem. Det blir først et problem når en arbeidsplass begynner å kreve like mye av dem som ansatte som får lønn. Man kan ikke forvente samme stabilitet og arbeidsintensitet av en ufør som hjelper til gratis, som man gjør av en arbeidsfør lønnet ansatt. Derfor er det ikke ok at f.eks. kommunale institusjoner sparer penger ved å bruke gratis hjelpere istedet for lønnede ansatte. Gratisarbeidende skal gå "på topp" (i tillegg til vanlig bemanning), de skal ikke være vikarer for faste ansatte eller i stedet for innleide vikarer.
Hvis man velger selv å hjelpe til gratis, så er det jo null problem. Hvis derimot arbeidsgiver begynner å kreve arbeidsinnsats og oppmøte tilsvarende vanlige ansatte, så er det helt på sin plass at uføre takker for seg og slutter å jobbe der. Hvis man føler man klarer det helt fint, så skal man ansettes på kontrakt og få lønn for den stillingsprosenten man har.
Hvis folk er så redd for utnyttelse/snylting, burde de ikke heie frem løsninger der arbeidsgivere/bedrifter sparer inn penger ved å bruke arbeidskraft som staten betaler for. Jeg vil også jo tro at dersom man blir syk eller gammel og pleietrengende, så foretrekker man friske arbeidstakere med korrekt utdannelse fremfor gratis hjelp med varierende grad av utdannelse.

Svaret på TS sitt spørsmål er dermed at det er helt ok at uføre jobber gratis, såfremt bedriften de jobber i er inneforstått med at de kan stille færre krav til en frivillig enn en fast ansatt, og at de ikke skal bruke de frivillige til å spare på lønnet arbeidskraft. Hvis noen uføre liker å bidra når de kan, så er det vel null problem. Det er jo ikke verre enn at hvis de føler seg utnyttet, så slutter de jo bare.

Anonymkode: 61299...220

som jeg skrev, er en arbeidsfør nok til å arbeide frivillig så er en istand til å,arbeide på,tariffavtale..du snakker om at arbeidstiden er et problem, at en kan komme og gå når det passer, det er vel stillinger med både hjemmekontor, fleksitid , deltidsstillinger etc. med tarifflønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (11 timer siden):

som jeg skrev, er en arbeidsfør nok til å arbeide frivillig så er en istand til å,arbeide på,tariffavtale..du snakker om at arbeidstiden er et problem, at en kan komme og gå når det passer, det er vel stillinger med både hjemmekontor, fleksitid , deltidsstillinger etc. med tarifflønn.

Jobber man frivillig stilles det mye mindre krav til både oppmøte og arbeidsinnsats, og man får spesielle arbeidsoppgaver som er ment å avlaste ansatte litt, og ofte at man skal gå på "topp" i tillegg til vanlig bemanning. Er man ansatt eller jobber på kontrakt med lønnet arbeid, så er man ansatt med egne ansvarsområder, og det er forventninger til at man skal levere på et visst nivå. Man har forpliktelser og ansvar, og i mange tilfeller deadlines som skal møtes på en eller annen måte.

Kanskje du kan svare på følgende spørsmål:

- I hvilke yrker har man så fri arbeidsdag at man når som helst kan velge å ikke møte fordi man er i dårlig form, enten det er snakk om en hel arbeidsdag (eller flere) eller at man plutselig må dra hjem midt i arbeidsdagen?

- Hvilke yrker tilbyr hjemmekontor der man styrer dagen 100% selv og det ikke gjør noe om man i perioder leverer dårlig eller ikke i det hele tatt?

- Hvilke bedrifter mener du ønsker å ansette folk som har arbeidsførhet på linje med frivillige som har varierende helse?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber man frivillig stilles det mye mindre krav til både oppmøte og arbeidsinnsats, og man får spesielle arbeidsoppgaver som er ment å avlaste ansatte litt, og ofte at man skal gå på "topp" i tillegg til vanlig bemanning. Er man ansatt eller jobber på kontrakt med lønnet arbeid, så er man ansatt med egne ansvarsområder, og det er forventninger til at man skal levere på et visst nivå. Man har forpliktelser og ansvar, og i mange tilfeller deadlines som skal møtes på en eller annen måte.

Kanskje du kan svare på følgende spørsmål:

- I hvilke yrker har man så fri arbeidsdag at man når som helst kan velge å ikke møte fordi man er i dårlig form, enten det er snakk om en hel arbeidsdag (eller flere) eller at man plutselig må dra hjem midt i arbeidsdagen?

- Hvilke yrker tilbyr hjemmekontor der man styrer dagen 100% selv og det ikke gjør noe om man i perioder leverer dårlig eller ikke i det hele tatt?

- Hvilke bedrifter mener du ønsker å ansette folk som har arbeidsførhet på linje med frivillige som har varierende helse?

Akkurat sånn er det. 

Anonymkode: 64239...96b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (På 15.11.2024 den 12.19):

Jeg synes det. Ufør bør erstattes av borgerlønn der man forventer at man bidrar med det man kan med restarbeidsevne. Man betales jo allerede av staten....

Ja vi er heldig her til lands som har et system som fanger oss opp når vi blir for syke til å stå i arbeidslivet,  men det er ikke det samme som at man skal akseptere å bli utnyttet som gratis arbeidskraft. Og som du sikkert vet utgjør uføretrygd 66 % har tidligere inntekt så  når man blir uføretrygdet blir beløpet man får inn per måned lavere enn når man klarte å stå i jobb, men det er ikke ensbetydende med at utgiftene går ned. Så jeg forstår ikke hvorfor slike  som deg tydeligvis mener at vi som har blitt uføretrygdet skal stå til en annen takknemlighetsgjeld ovenfor samfunnet og at vi bare må godta å bli utnyttet.

Anonymkode: 24125...af1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 19.29):

Om jeg hadde hatt lønnet fritid, så kunne jeg gjort masse frivillig arbeid.

Anonymkode: ec2e9...f5a

Så du jobber ikke uten lønn selv? Men forventer at uføre skal gjøre det?

Anonymkode: b6bad...dac

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er jo det som ser ut til å være det mange her inne mener. De har ikke peiling hvorfan situasjonen er for en ufør. De prosjekterer bare sin egen livvstil og helse,noe som tilsvarer at det høres riktig så flott ut med "gratis penger" Da kan de jo også like godt ta i et tak med ulønnet arbeid "for å komme seg ut litt" som de jo har lest er sundt å bra. 

Dette stigmaet vil aldri kunne ristes av.. At man altså i voksen alder fortsatt tror at uføre først og fremst nyter en "lønnet fritid" der man skal være glad for brødsmulene "Jeg som skattebetaler" nærmest personlig gir de. Det er jo heller ingen stigma mot NAVere på en arbeidsplass,eller? Folk som man like så godt sammenligner med 8 klassinger på utlpasseringsuke. De er jo like godt motatt de,og får bli med i de samme sosiale kretsene,eller? 

Pisspreik alt sammen. Er man ufør,og gjør en innsats,så bør og skal det lønnes på lik linje med alle andre. Men det skal ikke være noe uendelig tak på hvor mye man skal tjene. Det skal være en grense,men den bør være høyere en i dag. Å GUD FORBY om en ufør med dette arbeidstillegget tjener mer en en som er i vanlig jobb. Suck it up,buttercup! Få deg en bedre betalt jobb da om du er så bitter!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For å snu argumentet ditt:

Jeg får ikke penger på konto uten å jobbe. 

Det gjør en uføretrygdet.

Ergo er det ikke sammenliknbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (1 minutt siden):

Dette stigmaet vil aldri kunne ristes av..

Selvfølgelig vil det aldri det. Vi kan jo heller gå tilbake til slik det var før, at man ble familien din sitt ansvar? Man bidrar ikke til samfunnet som trygdemottaker. Og når man bare tar og tar og tar fra samfunnet, kan man ikke forvente å bli behandlet likt som noen som bidrar. Det er helt elementært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig vil det aldri det. Vi kan jo heller gå tilbake til slik det var før, at man ble familien din sitt ansvar? Man bidrar ikke til samfunnet som trygdemottaker. Og når man bare tar og tar og tar fra samfunnet, kan man ikke forvente å bli behandlet likt som noen som bidrar. Det er helt elementært.

Tar og tar? De får en ytelse for å ha et liv. Er man ufør,så er det en grunn for det. Det er et langt kjør med leger,og utredning som ligger til grunn. Dette må vi bare ta til følge. Norge som stat hadde råd til det da dette ble lovfestet,og vi har veldig mye mer råd til det nå! Så hva er det du syter for? De som er uføre skal også ha et verdig liv! Det går heller ikke ut over deg på noe som helst måte. 

Hvor dårlig liv er det man har,dersom man ikke klarer unne en gruppe mennesker som fysisk og psykisk ikke klarer å gjøre smame tingene som en selv et OK liv? Det er ikke uføre sin feil at folk i Norge har det kipt om dagen. 

Endret av Fant80
  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vi er heldig her til lands som har et system som fanger oss opp når vi blir for syke til å stå i arbeidslivet,  men det er ikke det samme som at man skal akseptere å bli utnyttet som gratis arbeidskraft. Og som du sikkert vet utgjør uføretrygd 66 % har tidligere inntekt så  når man blir uføretrygdet blir beløpet man får inn per måned lavere enn når man klarte å stå i jobb, men det er ikke ensbetydende med at utgiftene går ned. Så jeg forstår ikke hvorfor slike  som deg tydeligvis mener at vi som har blitt uføretrygdet skal stå til en annen takknemlighetsgjeld ovenfor samfunnet og at vi bare må godta å bli utnyttet.

Anonymkode: 24125...af1

Du får utbetalt trygd tilsvarende en 66% stilling, med null krav om ytelse, og mener du blir utnyttet dersom du bidrar noen timer tilbake til samfunnet? 

Anonymkode: a2d63...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (44 minutter siden):

Tar og tar? De får en ytelse for å ha et liv. Er man ufør,så er det en grunn for det. Det er et langt kjør med leger,og utredning som ligger til grunn. Dette må vi bare ta til følge. Norge som stat hadde råd til det da dette ble lovfestet,og vi har veldig mye mer råd til det nå! Så hva er det du syter for? De som er uføre skal også ha et verdig liv! Det går heller ikke ut over deg på noe som helst måte. 

Hvor dårlig liv er det man har,dersom man ikke klarer unne en gruppe mennesker som fysisk og psykisk ikke klarer å gjøre smame tingene som en selv et OK liv? Det er ikke uføre sin feil at folk i Norge har det kipt om dagen. 

De får en ytelse, og sånn må det være. Men har de kapasitet til å gi noe tilbake til samfunnet så bør de jo gjøre det, uten å klage på at de blir utnyttet.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De får en ytelse, og sånn må det være. Men har de kapasitet til å gi noe tilbake til samfunnet så bør de jo gjøre det, uten å klage på at de blir utnyttet.

Og få lønn , betale skatt og trekk i trygden når man har kapasitet fungerer ikke lenger? 
Gi tilbake til samfunnet, som i og jobbe gratis for andre arbeidsgivere også? Hvem er det som klager på at de blir utnyttet? 

Anonymkode: 4df5f...aa1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fant80 skrev (2 timer siden):

Tar og tar? De får en ytelse for å ha et liv.

Ja, så heldig er man i Norge. Så heldig at folk flykter fra andre siden av jordkloden for å ha det samme sikkerhetsnettet. Tenk på det, du.

Er det da så sjokkerende at en uføretrygdet ikke blir sett på som like bidragsytende i samfunnet som en arbeidstaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på å jobbe gratis og frivillig arbeid. 

Jeg er frivillig i ett forbund, men får dekket kjøring og parkering når jeg jobber for de.

Jobber 100% vanlig utenom.

Anonymkode: 6731b...2cf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, så heldig er man i Norge. Så heldig at folk flykter fra andre siden av jordkloden for å ha det samme sikkerhetsnettet. Tenk på det, du.

Er det da så sjokkerende at en uføretrygdet ikke blir sett på som like bidragsytende i samfunnet som en arbeidstaker?

Men du evner bare ikke å adressere det faktum hvorfor uføre får uføretrygd. Noe som er vesentlig i min mening av saken. Dette er ikke folk som ikke "gidder å jobbe" Dette er mennesker som ikke kan av en eller annen grunn stå i arbeidslivet. Det er altså ikke som en sykemelding fra legen,dette er en langvarig avgjørelse som er tatt av flere instanser. 

Når det gjelder hvor heldig man er. Ja man er heldig som er født i Norge. Det er slettes ikke rettferdig på den måten for en som ikke er arbeidsfør i den 3 verden. Man er klart heldig. Men er man født i Norge,så har man også rettigheter,og det er avgjørende at man skal klare seg selv. Norge er et av verdens dyreste land,så de fleste uføre sitter ikke å sparer pengene sine til ferier. De fleste bruker hver eneste krone hver måned! Tenk på det du!

Rest evne bør lønnes på verdig måte. Det skal ikke være under tvang,og bør avgjøres av det enkelte tilfelle. Jeg jobber selv med svært så middels lønn for Norge å være. Synes ikke det er så gøy og jobbe jeg heller. Kunne godt tenke meg å få penger inn på konto med å være hjemme. Veldig mange kunne tenke seg dette. Men jeg er arbeidsfør dermed har jeg ikke den muligheten. Men liker tanken på at OM jeg blir arbeidsufør så er det et godt sikkerhetsnett der for meg. At jeg er bitter på at enkelte tjener mer en meg,eller at jeg må jobbe mer en andre er ikke nok til at jeg vil rive ned det Norske velferdsystemet som du selv nevnte.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (På 15.11.2024 den 11.59):

https://www.vg.no/nyheter/i/8qXdbQ/margrethe-ble-ufoer-naa-er-hun-frivillig-paa-sykehjem

er de ok at uføre jobber gratis, eller burde hun fått noe tilbake? 

kanskje halve avdelingen etter hvert kan erstattes av gratisarbeidende? det ville gjøre undre for en slunken kommuneøkonomi!

Uføre er nok ofte av åpenbare årsaker ustabil arbeidskraft som ikke kan utføre alle arbeidsoppgaver til en vanlig ansatt og som ikke erstatter en vanlig ansatt, men kommer i tillegg. Så det ville neppe fungert så bra for å redde kommuneøkonomien. Men hvis de kan avlaste de ansatte litt slik at de ikke blir sykmeldt, er jo det strålende. Og gjøre arbeidsoppgaver de fast ansatte ikke har tid til, som var betydning for eldres livskvalitet. 

Anonymkode: 483c5...4de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...