AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #61 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg har ikke lest hele tråden. Men her er mitt svar. Jeg er dessverre 100% ufør. Hadde jeg fått en sånn mulighet, hadde jeg sagt ja. «Men hvorfor kan du ikke jobbe da», spør du kanskje. vel- i det jeg får litt press på meg- blir jeg kjemperedd. Redd for å prestere for dårlig. Dårlig samvittighet for å få lønn, som jeg mener er helt ufortjent, fordi jeg duger jo ikke. Osv. Jeg har gått i behandling i 25 år- men klarer ikke endre tankemønster. Dette er selvsagt ikke selve grunnen til ufør- det er psykisk sykdom, men disse tankene var altoppslukende da jeg jobba. Jeg hadde mest lyst til å gi lønna mi tilbake til sjefen. Så får jeg muligheten- takker jeg ja, og kan da jobbe i perioder jeg er frisk nok, uten at jeg har stor krav over meg. (jobber med saken, og skal prøve å bli frivillig.) Beklager rotete/dårlig skrevet innlegg. Anonymkode: 789c1...882 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #62 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva med alle foreldrene som jobber gratis i mange timer hver eneste måned ifbm dugnader for idrett, skole, velforening og fellesområder i boligområdet osv? Anonymkode: 5e968...0e2 Det gjør jo uføre som klarer det også? Nei, det er ikke sosial dumping og jobbe dugnad i fellesområder i boligområdet, fordi dette ikke hadde vært en reel stilling uansett. Anonymkode: 4df5f...aa1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #63 Del Skrevet 16. november 2024 Tja jeg er litt delt angående dette. Syns ikke det er helt greit at hun får null igjen for dette. Men nå er det dessverre begrenset med muligheter for en del syke og uføre. Syns det burde vært mange flere tilbud! I tillegg har man gjort det vanskeligere og vanskeligere å jobbe ved siden av trygden. Folk med barn mister fort hele barnetillegget hvis de tjener bittelitt ekstra ved siden av trygden. Så blir uføretrygden forkortet hvis man tjener mer enn omkring 39000 i året. Dersom man har andre støtteordninger som for eksempel bostøtte, kan man miste denne. Dessuten skattes det mer av inntekt nummer to. Hvis man tar med kostnader til reise frem og tilbake til jobb og andre ekstrautgifter, i tillegg til mulig ekstra belastning helsemessig som også kan koste mer økonomisk, er det fort gjort å gå i tap. Så har også mange uføre allerede jobbet «gratis» igjennom arbeidsutprøving på forhånd, hvor en del blir utnyttet og dårlig behandlet. De har nesten ingen rettigheter som arbeidstakere, selv om de eventuelt jobber 100%. Ikke feriepenger, og alt for lite utbetalt på AAP. Få vil ansette en ifra NAV i ordinær stilling, selv om dette gjerne er ønsket bak. Syns det er noen tullete systemer. Jo mer man prøver å endre på ting, jo flere ramler ut av arbeidslivet. Man har kuttet og kuttet i utbetalinger, stønader og hjelpetiltak til syke folk i åresvis. «Det skal lønne seg å jobbe. Selvsagt lønner det seg å jobbe. Det vil det alltid gjøre, uansett. Samtidig som man kutter i helsetilbud for å spare penger. Men man ønsker ikke å se på sammenhengene. Så har vi fått en kjempevekst av folk som står på utsiden av samfunnet, som kanskje kunne ha bidratt mer og følt seg mer inkludert dersom en del forhold hadde lagt til rette for det. Og det syns jeg er trist. Anonymkode: 2b1ae...8bd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #64 Del Skrevet 16. november 2024 endo skrev (21 minutter siden): Hva mener du? Personen som jobber frivillig koster da ikke nav noe som helst? Innlegget ditt er bare så ja unnskyld uttrykket kunnskapsløst som et innlegg kan få blitt. Hvis hun hadde fått betalt hadde hun fått trekk i trygden. Har nav og politikerene snudd helt om hvor viktig det er og bruke restarbeisevnen på lønnet arbeid for og få ned trygdeutgiftene til nav? Hva var ellers kunnskapsløst ? Anonymkode: 4df5f...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #65 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg syns de med senskader etter kreftsykdom skal jobbe gratis med det lille de har igjen av krefter. De får jo lønn av staten for å gjøre ingenting. De før lønn for å bare sitte der å ha det vondt liksom. De må jo gi noe igjen. Anonymkode: d1c51...15c Nå er det vel ikke de med alvorlig sykdom som det snakkes om her. Finnes mange oppegående uføre som klarer mye. La de jobbe de som klarer og belønn de litt ekstra, men belønn de som jobber 100 % og. Når man hører folk går hjemme med samme summer som full jobb og sats uføre har og /eller aleneforsørgere som har både 40 og 50 000 mnd inn med trygder, stønader og bidrag så blir det diskusjon og urettferdighet!!! Anonymkode: 137c1...c1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #66 Del Skrevet 16. november 2024 Hvor mye er minimum uføretrygd da ??? 280-300.000 kr Anonymkode: 924c1...81f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #67 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg er 100% ufør og ønsker å spe på inntekten noe. Enn så lenge lønner det seg ikke for meg å jobbe da 67% av det jeg tjener blir trukket vekk, så skal jeg betale skatt og dekke reiseutgifter til og fra jobb. Samtidig kan jeg ikke jobbe mer enn ca 50K i året før de trekker i uglene min. Det blir ikke mange timene å jobbe i mnd, så regnestykket går ikke opp med at jeg vil tjener noe særlig. Jeg håper de kan doble inntektsgrensen og senke kompensasjonsgraden til maks 50%. Først da kan det begynne å lønne seg å jobbe ved siden av uføre. Jobbe frivillig eller gratis kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg skal ha normal betaling ellers kan se klare seg selv. Anonymkode: 9218e...26c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #68 Del Skrevet 16. november 2024 Som ufør selv, hadde jeg takket ja til dette. Å komme meg ut blandt folk, bidra med noe positivt og å føle meg nyttig, gjør noe med selvfølelsen og er viktig for meg. Og jeg hadde ikke sett på det som å jobbe gratis, jeg hadde sett på det som noe som var bra for meg og det hadde føltes godt å bidra tilbake for uføretrygden jeg får, siden jeg er så heldig å bo i Norge. Jeg syns jeg er kjempeheldig som bor i Norge, når jeg dessverre ble syk. Jeg får faktisk mulighet til å være hjemme og ta vare på meg selv, takket være denne ordningen. Siden det varierer hvor mange timer jeg kunne bidratt, hadde jeg ikke ønsket lønn. Ved lønn hadde jeg mistet bidraget jeg får fra KLP, og dermed blitt et tapsprosjekt for meg de månedene jeg nesten ikke hadde klart å jobbe. Anonymkode: 7bd77...322 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #69 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Synes egentlig at det er sosial dumping satt i system. Kommunen og staten gjør alt for å spare penger, utnytter alle som er villig til det. Anonymkode: 25e95...ac2 Helt enig. De er helt desperate etter å gjøre ALT annet enn det som kan løse problemene. De fjerner karakterkrav, de får frivillige til å jobbe gratis og de bygger nye sykehus med mange upraktiske løsninger for de arbeidende og kutter ned personalet som gjør at de få på jobb får mye mer å gjøre. Hva med å gi oss sykepleiere og helsefagarbeidere bedre tillegg og høyere lønn? Hva med strengere behandlingsbegrensninger slik at gamle og skrøpelige kan dø istedenfor å behandle lungebetennelserunde nr.10 på et par år? Det er det eneste som kan løse eldrebølgen, men ingen vil gjøre noe. Da er det bedre med ufaglærte; gjerne fra andre land som ikke kan et kvekk norsk som skal stelle våre gamle som ikke kan et kvekk engelsk, overbehandle folk som gjør at sykehusene er stappfulle og fjerne karakterkrav slik at alt og alle kan komme inn. Er så trist at jeg vil grine. Anonymkode: 81780...abc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #70 Del Skrevet 16. november 2024 Det er vel bra at de ønsker å bidra litt til samfunnet. Så sant de ikke blir utnyttet eller tar jobbene fra andre som trenger lønna. Anonymkode: c7cdd...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #71 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt enig. De er helt desperate etter å gjøre ALT annet enn det som kan løse problemene. De fjerner karakterkrav, de får frivillige til å jobbe gratis og de bygger nye sykehus med mange upraktiske løsninger for de arbeidende og kutter ned personalet som gjør at de få på jobb får mye mer å gjøre. Hva med å gi oss sykepleiere og helsefagarbeidere bedre tillegg og høyere lønn? Hva med strengere behandlingsbegrensninger slik at gamle og skrøpelige kan dø istedenfor å behandle lungebetennelserunde nr.10 på et par år? Det er det eneste som kan løse eldrebølgen, men ingen vil gjøre noe. Da er det bedre med ufaglærte; gjerne fra andre land som ikke kan et kvekk norsk som skal stelle våre gamle som ikke kan et kvekk engelsk, overbehandle folk som gjør at sykehusene er stappfulle og fjerne karakterkrav slik at alt og alle kan komme inn. Er så trist at jeg vil grine. Anonymkode: 81780...abc Men da må det jo være bra at noen kommer inn og avlaster dere med ting som å lage mat, rydde kjøkken o.l., så kan dere få bruke tiden deres på det dere er utdannet til? Det kommer aldri til å bli ansatt folk i slike stillinger, det blir for dyrt for stat og kommune, så hvorfor ikke få oss uføre til å bidra? Vi har jo allerede lønn fra staten, og vi blir ikke tvunget til dette, det er et tilbud til de som kan og vil. Men er ellers enig med høyere lønn til sykepleiere og helsefagarbeidere, og alle andre som jobber innen omsorg. Anonymkode: 7bd77...322 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #72 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel bra at de ønsker å bidra litt til samfunnet. Så sant de ikke blir utnyttet eller tar jobbene fra andre som trenger lønna. Anonymkode: c7cdd...cf5 Helt enig. Dette er jo frivillig for oss uføre. Og slik jeg leser det skal man i denne ordningen avlaste, ikke ta over jobber andre hadde blitt betalt for. Anonymkode: 7bd77...322 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #73 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er 100% ufør og ønsker å spe på inntekten noe. Enn så lenge lønner det seg ikke for meg å jobbe da 67% av det jeg tjener blir trukket vekk, så skal jeg betale skatt og dekke reiseutgifter til og fra jobb. Samtidig kan jeg ikke jobbe mer enn ca 50K i året før de trekker i uglene min. Det blir ikke mange timene å jobbe i mnd, så regnestykket går ikke opp med at jeg vil tjener noe særlig. Jeg håper de kan doble inntektsgrensen og senke kompensasjonsgraden til maks 50%. Først da kan det begynne å lønne seg å jobbe ved siden av uføre. Jobbe frivillig eller gratis kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg skal ha normal betaling ellers kan se klare seg selv. Anonymkode: 9218e...26c Du blir jo ikke trukket 67% før du har gått over fribeløpet. Ja, du får nok høyere skatt og sannsynligvis reiseutgifter, så fortjenesten man sitter igjen med er ikke « dobbel lønn» som noen her skriver, men litt lommepenger. Jeg synes de skal sette fribeløpet til 1g slik det var, men ikke flat « kompensasjonsgrad « på 50%. Det er ikke fordi at jeg som ufør i jobb ikke gjerne skulle tjent mer penger, men det må være bærekraftig og det viktigste er og sikre de som ikke kan jobbe noe en inntekt de kan leve av. jeg kommer heller aldri til og jobbe gratis, men frivillig som dugnad er noe annet. Liker og jobbe som jeg gjør nå, selvom fortjenesten ikke er enorm merker man de pengene når man har dårlig råd fra før. Anonymkode: 4df5f...aa1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 16. november 2024 #74 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg er helsepersonell og jobbet for mange, mange år siden med en dame som gjorde akkurat dette, så det er på ingen måter noe nytt. Sykdommen hennes, uførheten hennes, førte til at at hun ikke klarte å stå i det så lenge, et par års tid, kanskje litt mindre, men hun gikk fra å jobbe frivillig til halvt ufør, halvt helsearbeider, og det var ikke noe god prosess, fortalte hun senere. Jeg har ingen tro på at systemene vi har laget rundt dette fungerer optimalt for dem som ønsker å prøve alternativer, det blir bare rot og tull og tøys, men ikke fordi folk ikke ønsker det. Det er systemet rundt, NAV, arbeidsgiver, fastelgen, forventninger, uføretrygden, alt det der, som blir problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #75 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er vel bra at de ønsker å bidra litt til samfunnet. Så sant de ikke blir utnyttet eller tar jobbene fra andre som trenger lønna. Anonymkode: c7cdd...cf5 Når de kan øke kapasiteten med 25% uten og ansette flere, er ikke det og på sikt ta jobbene fra andre? Anonymkode: 4df5f...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #76 Del Skrevet 16. november 2024 *Jenny* skrev (1 minutt siden): Jeg er helsepersonell og jobbet for mange, mange år siden med en dame som gjorde akkurat dette, så det er på ingen måter noe nytt. Sykdommen hennes, uførheten hennes, førte til at at hun ikke klarte å stå i det så lenge, et par års tid, kanskje litt mindre, men hun gikk fra å jobbe frivillig til halvt ufør, halvt helsearbeider, og det var ikke noe god prosess, fortalte hun senere. Jeg har ingen tro på at systemene vi har laget rundt dette fungerer optimalt for dem som ønsker å prøve alternativer, det blir bare rot og tull og tøys, men ikke fordi folk ikke ønsker det. Det er systemet rundt, NAV, arbeidsgiver, fastelgen, forventninger, uføretrygden, alt det der, som blir problemet. Hvordan skulle systemene fungert da, syns du? Anonymkode: 7bd77...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. november 2024 #77 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg mener at stat og kommune snarere tvert imot burde utnyttet dette langt bedre. De aller fleste uføre ka jobbe ganske mye. Problemet deres er at de ikke vet når. Dersom eksempelvis 100 uføre hadde et sykehjem de pliktet å møte opp på fire halve dager (eller et annet antall dager/timer) i måneden, hadde statistikk ordnet at det alltid var noen som kom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 16. november 2024 #78 Del Skrevet 16. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med alle foreldrene som jobber gratis i mange timer hver eneste måned ifbm dugnader for idrett, skole, velforening og fellesområder i boligområdet osv? Anonymkode: 5e968...0e2 Det er forskjell på dugnad og å jobbe gratis. Men jeg antar du da synes det er greit at arbeidstakere jobber overtid uten betaling? De får jo lønn hver måned? Dere som synes dette er så flott, kan jo gå ned til 66 % stilling (slik at dere får utbetalt tilsvarende det dere ville fått i uføretrygd) og så jobbe gratis resten av tida. Ikke det? Endret 16. november 2024 av Uanonym bruker 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #79 Del Skrevet 16. november 2024 En haug ubetalte gratisarbeidere for bedriften, dvs de får ikke noe pensjonspoeng, ikke ferie/feriepenger?, skatter ikke av lønn, bedriften trenger ikke betalte ansatteavgift, ingen forsikring? færre og færre innad bedriften som er organiserte, så sjefer kan drite i tariff, ingen ansatte som "maser" om faglig påfyll, kursing, HMS, fagprøver, verneutstyr osv. Ja, hva kan gå galt. Hva skjer hvis man skader seg på jobben, når man bare er der frivillig? Er man forsikret? Eller kommer sjefene til å gjøre alt de kan for å knipe på lommeboka? Siden de ikke gidder ansette og lønne folk. Anonymkode: 90883...cb2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 16. november 2024 #80 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan skulle systemene fungert da, syns du? Anonymkode: 7bd77...322 Godt spørsmål, men kanskje det bør diskuteres mellom de som driver på systemnivå, og de det angår? Jeg bare observerer at det ikke fungerer der jeg har sett det, for stivbeint, for byråkratisk, for rigid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå