Sveits35 Skrevet 4 timer siden #61 Del Skrevet 4 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor kan ikke staten ansette flere da? Gjerne uføre i deltidsstillinger ? Dette skviser jo bare arbeidstakere ut? Hva med gradert uføre? Hvem vil ansette gradert ufør i 40% stilling hvis de kan ansette 100% ufør gratis? Anonymkode: 4df5f...aa1 Tror du virkelig en ufør vil klare å jobbe 100%.. ? Hvor uvitende går det an å være? Endret 4 timer siden av Sveits35 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #62 Del Skrevet 4 timer siden BBB12345 skrev (1 time siden): Bidrag til fellesskapet er fremmedord for deg med andre ord? Eller misforstod jeg deg? Du mener en allerede fattig og syk person, burde bidra mer? Er det derfor du jobber? For å bidra? Eller er det utelukkende for å tjene penger? Du hadde bidratt ved å stille opp gratis på Kiwi kveldstid selv. Men det vet vi aldri hadde skjedd. Uføretrygd går tilbake til samfunnet igjen, hver gang en ufør betaler. Så de er ingen stor utgift for resten. Anonymkode: 5351f...2c8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #63 Del Skrevet 4 timer siden Syns det er dumt, for mange uføre har ekstremt lite penger. For det andre er det også da umulig for noen å bygge seg opp. Om noen med uføre skal ut i jobb en dag, så går det jo ikke at alle har lov til å utnytte dem. Anonymkode: 7821c...fad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #64 Del Skrevet 4 timer siden BBB12345 skrev (1 time siden): Bidrag til fellesskapet er fremmedord for deg med andre ord? Eller misforstod jeg deg? Hvor mye frivillig arbeid gjør du? Anonymkode: d1c51...15c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #65 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor mye frivillig arbeid gjør du? Anonymkode: d1c51...15c Om jeg hadde hatt lønnet fritid, så kunne jeg gjort masse frivillig arbeid. Anonymkode: ec2e9...f5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #66 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er faktisk ganske slitsomt å være kronisk syk. Og uføretrygden er ikke høy, den er kun 66% av det man hadde i lønn før. Det hun i artikkelen gjør, er å skape et press på oss syke om å skal utføre gratisarbeid dersom man er i stand til å klare å stå i litt jobb. Da blir man jo låst i en fattigdom. Det gjør også at kommuner og staten kan bruke mer 'frivillig' arbeid på jobb som nå er betalt og på den måte presse ut nåværende (antakelivis) lavlønnete arbeidstakere. Kan ikke si at det er noe bra for noen parter annen enn det offentlige. Det offentlige som liksom passe på oss. Anonymkode: 25e95...ac2 Nå må du forstå at stadig flere nordmenn velger å tre helt ut av arbeidslivet for å sitte hjemme og nyte velferdsgoder. De aller, aller fleste av dem har ingen påvisbar sykdom, nesten alt omhandler psykiske plager. Perspektivmeldingen viser at 20 % av unge voksne mellom 18 og 27 år er ikke i jobb eller studerer. 20 % av unge voksne i Norge har falt ut. Og tallet er stadig stigende. I takt med at stadig færre velger å få barn. Det er ikke lenge før 20 % av landet skal forsøke å forsørge 80 % av landet. Jeg kan ikke se det blodig urettferdige i at de som får 66 % lønn for å eksistere kan gi noen skarve timer tilbake til samfunnet. Eller mener du at frivillig arbeid skal forbeholdes pensjonistene, altså de som har gjennomgått kreftsykdom, hjerteinfarkt og har hofteproteser? Anonymkode: 5e968...0e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #67 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du mener en allerede fattig og syk person, burde bidra mer? Er det derfor du jobber? For å bidra? Eller er det utelukkende for å tjene penger? Du hadde bidratt ved å stille opp gratis på Kiwi kveldstid selv. Men det vet vi aldri hadde skjedd. Uføretrygd går tilbake til samfunnet igjen, hver gang en ufør betaler. Så de er ingen stor utgift for resten. Anonymkode: 5351f...2c8 Nå har du faktisk 50 timer mer fritid hver eneste uke enn en person i full jobb. Du får 66 % lønn kun for å eksistere. Anonymkode: 5e968...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #68 Del Skrevet 4 timer siden endo skrev (27 minutter siden): Må innrømme jeg sliter med å forstå dette. Her har vi en ufør person som ønsker å jobbe frivillig og bidra med det hen kan tilbake til samfunnet. Hvor er forskjellen på det eller at en person med vanlig lønn jobber gratis? Personlig jobber jeg helt gratis for to organisasjoner fordi jeg ønsker bidra. Burde jeg ikke da få lønn? Jeg ser rett og slett ikke poenget med dette innlegget, noen er griske, egoistiske og ønsker karre til seg alt. og noen ønsker hjelpe og bidra med det de kan Jeg har problemer med og forstå at dette er lov. Faktisk kunne ikke uføre med trygd jobbe gratis for arbeidsgiver før, man skulle få lønn, betale skatt og trekk i trygden om man hadde restarbeisevne. Antar det har kommet en unntak for jobb i staten? Eller er dette lov overalt nå? De siste årene , etter uførereformen , har man hele veien prøvd og få uføre til og bruke restarbeidsevnen sin på og gradere uføretrygden for og få ned trygdeutgiftene. Dette er jo tvert om. hva har dette med deg og gjøre? Du kan selvsagt ta deg en ekstrajobb og få lønn for det, det er det jo mange som gjør. Du kan også ønske og jobbe gratis for to organisasjoner som en hobby. Fører det til sosial dumping og stillinger som aldri blir utlyst må du vurdere selv om dette egentlig er og bidra, men du koster ihvertfall ikke nav penger med og bruke av all arbeidskapasiteten din . Er dette noe eget for staten? Eller kan private bedrifter gjøre det samme? Ha folk jobbende gratis og la folk med restarbeisevne leve 100% på trygd? Anonymkode: 4df5f...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #69 Del Skrevet 4 timer siden Sveits35 skrev (27 minutter siden): Tror du virkelig en ufør vil klare å jobbe 100%.. ? Hvor uvitende går det an å være? Jeg skrev ikke det, men det finnes eksempler på det og. Ingenting med saken og gjøre forøvrig. Her snakker vi om folk med litt restarbeidsevne. Anonymkode: 4df5f...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #70 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er ufør og jobber frivillig minst 5 timer hver uke, av og til 10 timer. Jeg kunne nok gjerne hatt en deltidsjobb på 10-20 %, men det finnes ikke her på det lille stedet jeg bor. Jeg går egentlig i minus med det frivillige arbeidet, da jeg har utgifter til transport. Jeg syns jo at man kunne fått litt kompensasjon, men det er vanskelig å få samfunnet inn på et sånn spor tror jeg. Anonymkode: c5119...c92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #71 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jobber gratis? De får jo lønn for å ikke gjøre noen ting. Jeg stiller heller spørsmål ved hvordan noen som angivelig ikke har arbeidskapasitet, har kapasitet til å arbeide frivillig? Anonymkode: ec2e9...f5a "De får lønn for å ikke gjøre noen ting" 🤮 Anonymkode: 49cf9...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #72 Del Skrevet 4 timer siden Jobber hun gratis? Eller gir hun noe tilbake til den staten og de skattebetalerne som gir henne penger og noe å leve av hver eneste måned? Anonymkode: 14f61...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
every woman Skrevet 4 timer siden #73 Del Skrevet 4 timer siden HanneH1980 skrev (5 timer siden): "Prosjektet viste at oppgavedeling kan øke omsorgskapasiteten uten flere ansatte." M-hm. Og hvis dette skulle bli mer utbredt, hvor mange faste betalte stillinger vil da forsvinne etterhvert? Har selv sett bedrifter som har fjernet flere faste stillinger fordi de får inn folk fra NAV istedenfor, hva hindrer det samme fra å skje her? Eller er man så opptatt av å få uføretrygdede til å "gjøre noe", at alt annet liksom ikke teller så mye? Pytt, gjør ikke noe om vi ender opp med færre arbeidsstillinger og kanskje nedbemanner litt, så lenge vi får noen uføretrygda folk ut av dørhølet sitt? Altså, som et ekstra tilbud for de uføretrygdede som ønsker å gjøre dette og bidra til en ellers hektisk hverdag for de ansatte på slike steder, så høres det jo helt flott ut. Men jeg tror veien blir kort fra "godt med ekstra hjelp" til "nå trenger vi ikke like mange ansatte"... Jeg tenkte det samme. Vi balanserer på en knivsegg her. På den ene siden; frivillig arbeid har vi hatt lenge. Uten frivilligheten går Norge ned i knestående, for å erstatte den ville krevd mange ansettelser. På den andre siden; når går vi over grensen til ren utnyttelse? De 0,4G som uføre kan tjene uten å få redusert trygden kan de vel da skyte en hvit pinn etter. For hvilken arbeidsgiver vil tilby en ufør lønn når de kan få hjelpen helt gratis av en annen ufør? Joda, det høres flott ut i den artikkelen, og mangel på hender i eldreomsorgen er prekær. Men denne løsningen kan få noen skumle konsekvenser. Ihvertfall uten et strengt regelverk. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveits35 Skrevet 3 timer siden #74 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev ikke det, men det finnes eksempler på det og. Ingenting med saken og gjøre forøvrig. Her snakker vi om folk med litt restarbeidsevne. Anonymkode: 4df5f...aa1 Tenker at alle uføre har en restarbeidsevne i «ny og ne» og på «gode dager». Spørsmålet blir jo da om en «arbeidsgiver» kan forholde seg til noe så ustabilt. Ikke sant? Jeg tror ikke jeg hadde orket å bruke en person gratis i min bedrift, hadde slitt med samvittigheten da. Men om en person tok kontakt og sa hen kunne møte i ny og ne og selv ønsket og hadde behov for å komme seg ut blant folk, ja så ville jeg vurdert det.. men det hadde nok vanket mange goder på en slik ressurs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #75 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Om jeg hadde hatt lønnet fritid, så kunne jeg gjort masse frivillig arbeid. Anonymkode: ec2e9...f5a Du kan jo bare gå ned til halv stilling, og jobbe mer frivillig, så du får bidratt litt i samfunnet. Anonymkode: 5351f...2c8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #76 Del Skrevet 3 timer siden every woman skrev (10 minutter siden): Jeg tenkte det samme. Vi balanserer på en knivsegg her. På den ene siden; frivillig arbeid har vi hatt lenge. Uten frivilligheten går Norge ned i knestående, for å erstatte den ville krevd mange ansettelser. På den andre siden; når går vi over grensen til ren utnyttelse? De 0,4G som uføre kan tjene uten å få redusert trygden kan de vel da skyte en hvit pinn etter. For hvilken arbeidsgiver vil tilby en ufør lønn når de kan få hjelpen helt gratis av en annen ufør? Joda, det høres flott ut i den artikkelen, og mangel på hender i eldreomsorgen er prekær. Men denne løsningen kan få noen skumle konsekvenser. Ihvertfall uten et strengt regelverk. Ja, det er akkurat det. Sitat Sammen med en rekke andre personer som sykehjemmet kaller «samfunnsressurser», tok hun over flere oppgaver fra helsearbeiderne for å frigjøre tid. Gjennom forsøket så de, ifølge kommunen og samarbeidspartnerne, at de økte omsorgskapasiteten med 25 prosent uten flere heltidsansatte, men med oppgavedeling med personer utenfor arbeidslivet i uken prosjektet varte. Det er fine ord de bruker, 'samfunnsressurser'. Det er altså arbeidsoppgaver som helsefagarbeidere har og får betalt for, som blir flyttet over til andre som ikke får betalt for å gjøre. På den måten 'øker' de 'omsorgskapasiteten' uten å øke utgiftene sine. De misbruker personer som er utenfor samfunnet, som har lyst til å bidra, ved å ikke betale for innsatsen og tiden de bruker for å utføre oppgavene som helsearbeiderne nå slipper å gjøre. Personer som er syke, som har falt utenfor. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Om jeg hadde hatt lønnet fritid, så kunne jeg gjort masse frivillig arbeid. Anonymkode: ec2e9...f5a Det er jo bare å redusere stillingen din det, så frigjør du masse tid til å gjøre det. Du trenger jo bare 66% av inntekten din. Anonymkode: 25e95...ac2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 3 timer siden #77 Del Skrevet 3 timer siden Tidligere "jobbet" jeg gratis for min lokale Røde Kors avdeling i over 20 år. Da var det en hobby mens jeg også var i jobb. Så ble jeg ufør etter en operasjon som gikk feil og jeg måtte kutte ut Røde Kors. Noen år senere var jeg så heldig at jeg kunne "jobbe" frivillig under middagen på et eldresenter med kafeteria. Da "jobber" jeg i 3 timer en gang i uka og får en takk for hjelpen lapp, med middag, kaffe og dessert til en verdi av ca 140 kr. Det jeg gjør er å bære matbrettet for de som ikke klarer selv, rydde av bordene etter de har spist og vaske bordet. Før jeg fikk den "jobben" var jeg veldig isolert og ensom fordi mine venner fremdeles var i full jobb. Jeg mistet livsgleden og savnet veldig å se andre enn meg selv hver dag. Kan ikke skryte av at jeg er en stabil frivillig, men jeg gjør så godt jeg kan med min restarbeidsevne. Nå er jeg ekte alderspensjonist og jobber når jeg kan. Det gir meg så mye overskudd å snakke med og se folk de 3 timene jeg orker å "jobbe" PS: Jeg prøvde i mange år å få en liten jobb, men fikk aldri noe. Lett å forstå at ingen kan ansette noen som ikke vet om de kommer på jobb når en egentlig skal være der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #78 Del Skrevet 3 timer siden Handerrefyren skrev (8 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/8qXdbQ/margrethe-ble-ufoer-naa-er-hun-frivillig-paa-sykehjem er de ok at uføre jobber gratis, eller burde hun fått noe tilbake? kanskje halve avdelingen etter hvert kan erstattes av gratisarbeidende? det ville gjøre undre for en slunken kommuneøkonomi! De jobber ikke gratis, de får penger fra staten. Alternativet er å bli trukket i trygd og lønnes i deltidsstilling. Anonymkode: 0d3a5...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #79 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er ufør og jobber frivillig minst 5 timer hver uke, av og til 10 timer. Jeg kunne nok gjerne hatt en deltidsjobb på 10-20 %, men det finnes ikke her på det lille stedet jeg bor. Jeg går egentlig i minus med det frivillige arbeidet, da jeg har utgifter til transport. Jeg syns jo at man kunne fått litt kompensasjon, men det er vanskelig å få samfunnet inn på et sånn spor tror jeg. Anonymkode: c5119...c92 Du får allerede penger fot å ikke gjøre noen verdens ting. Anonymkode: 0d3a5...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #80 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Om jeg hadde hatt lønnet fritid, så kunne jeg gjort masse frivillig arbeid. Anonymkode: ec2e9...f5a Hvem har lønnet fritid? De kreftsyke? Anonymkode: d1c51...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå