Uanonym bruker Skrevet 6 timer siden #41 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De får allerede betalt for å ikke gjøre noe. Anonymkode: ec2e9...f5a Ja - men det får de jo uansett om de ligger på soafaen eller jobber på sykehjem. Da synes jeg det burde lønne seg å ville bruke restarbeidsevnen. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #42 Del Skrevet 6 timer siden Svaret er «nei». Enten man er frivillig eller betalt, har man utgifter tilknyttet det å jobbe. Skulle jeg for eksempel jobbe gratis tre timer tre ganger i uka, ville det kostet meg minst 100 kr i buss hver gang. Så jeg ville ikke tjent en krone for jobben med mindre jeg fikk over 50 kr i timen når jeg tar hensyn til skatt. Hadde jeg jobbet på sykehjem ville jeg muligens hatt utgifter til sko og vask av jobbklær i tillegg. Så da skulle det en del til før jeg ikke gikk i minus. Har man lite penger i utgangspunktet, har man ikke råd til å jobbe på den måten. Synes det er ufin sosial dumping. Når det er sagt, synes jeg det er helt greit at det går en grense for hvor mye uføre kan tjene før de trekkes i trygd. Har man for eksempel mulighet til å jobbe 40% over et helt år, burde man jo ikke hatt 100% uføretrygd. Anonymkode: 179d0...bc4 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #43 Del Skrevet 6 timer siden Uanonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja - men det får de jo uansett om de ligger på soafaen eller jobber på sykehjem. Da synes jeg det burde lønne seg å ville bruke restarbeidsevnen. Noen er bare så misunnelige på alvorlig syke mennesker, at de blir helt blottet for logisk tenkning. De fleste som mener at syke mennesker skal utføre slavearbeid for samfunnet, møter seg selv i døra på et eller annet tidspunkt. Anonymkode: d1c51...15c 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #44 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De kan begynne med å kutte på trygden til kongefamilien. De betaler ikke skatt heller. Bare der hadde vi spart nesten en milliard i året. Anonymkode: d1c51...15c Stråmann. FruR skrev (8 minutter siden): Eh de får jo kun lønn for de timene de jobber ? Hvordan skulle det ikke være bærekraftig? Jeg snakker om at uføretrygdede kun får 66 % av sin opprinnelige lønn. Du vaser om noe helt annet. Flintis skrev (8 minutter siden): Nei, de uføre skal ikke jobbe gratis. Ikke andre på trygd heller. Skal de arbeidsføre jobbe gratis? Mange arbeidsføre har jo fast månedslønn og dette var jo snakk om bare 2 x 3 timer i uken. Litt ekstra må de yte, de får jo feripenger for å sitte å gjøre ingenting. Bare snur på retorikken her. De jobber ikke gratis, de får lønn fra det offentlige. De arbeidsføre får ikke lønn om de ikke jobber. Så det går ikke an å snu på retorikken. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjempegøy å være kronisk syk ut livet, ja. Selv har jeg utdanning og skulle gjerne ha jobbet med det jeg kan 😕 så gud forby at noen av oss faktisk ikke har noe valg enn å «ikke gjør noe» Anonymkode: a5f18...8e8 Vel, sånn er livet. Tenk så heldig du er som ble født i et land der du faktisk er økonomisk sikret til tross for kronisk sykdom livet ut. Tidligere hadde du vært dine foreldres økonomiske ansvar. Anonymkode: ec2e9...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 5 timer siden #45 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Uanonym bruker skrev (45 minutter siden): Ja - men det får de jo uansett om de ligger på soafaen eller jobber på sykehjem. Da synes jeg det burde lønne seg å ville bruke restarbeidsevnen. Dette. Uføre har lov there opptil 0.4*grunnbeløp uten at det påvirker trygdeytelsene. Dersom de er gradert ufør eller vil gå ned i uføreutbetaling for tjene mer kan de det også. Så at de ikke skal få betalt for å jobbe et par timer ekstra i uka? Det er ikke akkurat romslig hvis du er på minsteutbetaling av ufør skal jeg si deg så det å bruke restarbeidseven på å tjene en ekstra slant er helt innafor også noe NAV sier at er helt greit. Endret 5 timer siden av FruR 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 5 timer siden #46 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stråmann. Jeg snakker om at uføretrygdede kun får 66 % av sin opprinnelige lønn. Du vaser om noe helt annet. De jobber ikke gratis, de får lønn fra det offentlige. De arbeidsføre får ikke lønn om de ikke jobber. Så det går ikke an å snu på retorikken. Vel, sånn er livet. Tenk så heldig du er som ble født i et land der du faktisk er økonomisk sikret til tross for kronisk sykdom livet ut. Tidligere hadde du vært dine foreldres økonomiske ansvar. Anonymkode: ec2e9...f5a Nei, de får ikke lønn fra det offentlige. De får penger fordi de ikke er skikket til arbeid under de krav som arbeidslivet stiller. Joda retorikken holder mål. Alle kan arbeide gratis, det er frivillig. Hva som skjer når den frivillige blir syk osv kan en lure litt på og lovligheten av frivillig arbeide og skatt avgifter mm. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanneH1980 Skrevet 5 timer siden #47 Del Skrevet 5 timer siden "Prosjektet viste at oppgavedeling kan øke omsorgskapasiteten uten flere ansatte." M-hm. Og hvis dette skulle bli mer utbredt, hvor mange faste betalte stillinger vil da forsvinne etterhvert? Har selv sett bedrifter som har fjernet flere faste stillinger fordi de får inn folk fra NAV istedenfor, hva hindrer det samme fra å skje her? Eller er man så opptatt av å få uføretrygdede til å "gjøre noe", at alt annet liksom ikke teller så mye? Pytt, gjør ikke noe om vi ender opp med færre arbeidsstillinger og kanskje nedbemanner litt, så lenge vi får noen uføretrygda folk ut av dørhølet sitt? Altså, som et ekstra tilbud for de uføretrygdede som ønsker å gjøre dette og bidra til en ellers hektisk hverdag for de ansatte på slike steder, så høres det jo helt flott ut. Men jeg tror veien blir kort fra "godt med ekstra hjelp" til "nå trenger vi ikke like mange ansatte"... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #48 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Stråmann. Jeg snakker om at uføretrygdede kun får 66 % av sin opprinnelige lønn. Du vaser om noe helt annet. De jobber ikke gratis, de får lønn fra det offentlige. De arbeidsføre får ikke lønn om de ikke jobber. Så det går ikke an å snu på retorikken. Vel, sånn er livet. Tenk så heldig du er som ble født i et land der du faktisk er økonomisk sikret til tross for kronisk sykdom livet ut. Tidligere hadde du vært dine foreldres økonomiske ansvar. Anonymkode: ec2e9...f5a Troll Anonymkode: d1c51...15c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #49 Del Skrevet 4 timer siden Flintis skrev (1 time siden): Nei, de får ikke lønn fra det offentlige. De får penger fordi de ikke er skikket til arbeid under de krav som arbeidslivet stiller. Dette er semantikk, og det vet du selv. Flintis skrev (1 time siden): Joda retorikken holder mål. Alle kan arbeide gratis, det er frivillig. Nei, det gjør den ikke. En uføretrygdet får den samme utbetalingen uavhengig om den jobber frivillig eller ikke, fordi den får trygd. Om en som ikke mottar trygt, altså en ordinær arbeidstaker, skal arbeide gratis, så må hen bo på gata. Det er en vesensforskjell. Flintis skrev (1 time siden): Hva som skjer når den frivillige blir syk osv kan en lure litt på og lovligheten av frivillig arbeide og skatt avgifter mm. Vedkommende er jo allerede uføretrygdet og mottar uføretrygd. Anonymkode: ec2e9...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 4 timer siden #50 Del Skrevet 4 timer siden Handerrefyren skrev (2 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/8qXdbQ/margrethe-ble-ufoer-naa-er-hun-frivillig-paa-sykehjem er de ok at uføre jobber gratis, eller burde hun fått noe tilbake? kanskje halve avdelingen etter hvert kan erstattes av gratisarbeidende? det ville gjøre undre for en slunken kommuneøkonomi! Dette er vel et flott tiltak. Om personen får penger fra NAV eller arbeidsgiver er vel mindre viktig??? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #51 Del Skrevet 2 timer siden Det er mange som jobber som frivillige og her er cluet frivillige. Uavhengig av inntekt. Man kan ikke forvente å få lønn når man er frivillig, uansett hvor man jobber. Da får man finne seg en lønnet jobb i tillegg. Anonymkode: f8640...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beepbeep Skrevet 2 timer siden #52 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jobber gratis? De får jo lønn for å ikke gjøre noen ting. Jeg stiller heller spørsmål ved hvordan noen som angivelig ikke har arbeidskapasitet, har kapasitet til å arbeide frivillig? Anonymkode: ec2e9...f5a Arbeidsevnen vurderes først og fremst i forhold til krav i det ordinære arbeidslivet. At noen er helt ufør betyr ikke nødvendigvis at man aldri på noe tidspunkt kan ha noe arbeidskapasitet til noe som helst. Men sykdommen//skaden/lyten er gjerne av en slik art og grad at det ikke er forenlig med å forplikte seg til de krav en ordinær stilling vil ha. Helsa kan svinge hyppig, og være uforutsigbar. Det tilsier at man trenger en fleksibilitet en ordinær jobb sjelden gir rom for. Sånt sett er frivillig arbeid én løsning for uføre som ønsker å bidra og føle de er til nytte med den kapasiteten de har, men som trenger fleksibilitet av hensyn til helsa. Og vet du, de skal du være sabla takknemlig for finnes! I en periode jeg jobbet frivillig, la jeg merke til at svært mange av de frivillige, mulig majoriteten av de under pensjonsalder, var uføre i en eller annen grad. Jeg vil tro at du også er klar over hvilken viktig rolle frivillige organisasjoner utgjør i samfunnet, spesielt den siste tiden hvor flere og flere sliter. Så at uføre av eget initiativ bruker den kapasiteten de har til å hjelpe og bidra der de kan, synes jeg er beundringsverdig. Disse skal du sette pris på og ikke snakke ned. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 2 timer siden #53 Del Skrevet 2 timer siden HanneH1980 skrev (2 timer siden): "Prosjektet viste at oppgavedeling kan øke omsorgskapasiteten uten flere ansatte." M-hm. Og hvis dette skulle bli mer utbredt, hvor mange faste betalte stillinger vil da forsvinne etterhvert? Har selv sett bedrifter som har fjernet flere faste stillinger fordi de får inn folk fra NAV istedenfor, hva hindrer det samme fra å skje her? Eller er man så opptatt av å få uføretrygdede til å "gjøre noe", at alt annet liksom ikke teller så mye? Pytt, gjør ikke noe om vi ender opp med færre arbeidsstillinger og kanskje nedbemanner litt, så lenge vi får noen uføretrygda folk ut av dørhølet sitt? Altså, som et ekstra tilbud for de uføretrygdede som ønsker å gjøre dette og bidra til en ellers hektisk hverdag for de ansatte på slike steder, så høres det jo helt flott ut. Men jeg tror veien blir kort fra "godt med ekstra hjelp" til "nå trenger vi ikke like mange ansatte"... Men problemet er jo at rekrutteringen ikke gå så bra, det mangler jo bemanning som det synger, er det ikke da greit at frivillige uføre hjelper til om de har lyst istedenfor ingen? At det er noen frivillige der noen timer her og der vil jo ikke gå på bekostning av stabile faste ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 2 timer siden #54 Del Skrevet 2 timer siden Som ufør selv, så er det ikke aktuelt å jobbe gratis nei. Uføretrygden er såpass lav fra før, så for meg så skulle det ha vært en uhyre spennende og givende jobb for at jeg hadde jobbet frivillig uten lønn. Sånn som det er nå, så får jeg det knapt nok til å gå rundt hver mnd.... Derfor ser jeg etter en liten jobb ved siden av trygden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 1 time siden #55 Del Skrevet 1 time siden Mardina skrev (34 minutter siden): Som ufør selv, så er det ikke aktuelt å jobbe gratis nei. Uføretrygden er såpass lav fra før, så for meg så skulle det ha vært en uhyre spennende og givende jobb for at jeg hadde jobbet frivillig uten lønn. Sånn som det er nå, så får jeg det knapt nok til å gå rundt hver mnd.... Derfor ser jeg etter en liten jobb ved siden av trygden. Bidrag til fellesskapet er fremmedord for deg med andre ord? Eller misforstod jeg deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 1 time siden #56 Del Skrevet 1 time siden BBB12345 skrev (8 minutter siden): Bidrag til fellesskapet er fremmedord for deg med andre ord? Eller misforstod jeg deg? var innlegget mitt så vanskelig å lese og skjønne? 🤔 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #57 Del Skrevet 1 time siden Mardina skrev (32 minutter siden): var innlegget mitt så vanskelig å lese og skjønne? 🤔 Nei, det er jo tydelig at du ikke orker å bidra for deg selv. Anonymkode: ec2e9...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 1 time siden #58 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er jo tydelig at du ikke orker å bidra for deg selv. Anonymkode: ec2e9...f5a Det var det du fikk ut av innlegget mitt? Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener? Det er gjerne en god grunn til at folk er uføre, uansett hva enkelte her inne måtte mene. Her inne skal man helst ikke nevne at man er ufør, for da er gribbene på deg med en gang. Jeg personlig tar meg ikke nær av det, men det kan et være andre som gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 33 minutter siden #59 Del Skrevet 33 minutter siden BBB12345 skrev (1 time siden): Bidrag til fellesskapet er fremmedord for deg med andre ord? Eller misforstod jeg deg? Tror du misforsto. Anonymkode: 4df5f...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 24 minutter siden #60 Del Skrevet 24 minutter siden Handerrefyren skrev (7 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/8qXdbQ/margrethe-ble-ufoer-naa-er-hun-frivillig-paa-sykehjem er de ok at uføre jobber gratis, eller burde hun fått noe tilbake? kanskje halve avdelingen etter hvert kan erstattes av gratisarbeidende? det ville gjøre undre for en slunken kommuneøkonomi! Må innrømme jeg sliter med å forstå dette. Her har vi en ufør person som ønsker å jobbe frivillig og bidra med det hen kan tilbake til samfunnet. Hvor er forskjellen på det eller at en person med vanlig lønn jobber gratis? Personlig jobber jeg helt gratis for to organisasjoner fordi jeg ønsker bidra. Burde jeg ikke da få lønn? Jeg ser rett og slett ikke poenget med dette innlegget, noen er griske, egoistiske og ønsker karre til seg alt. og noen ønsker hjelpe og bidra med det de kan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå