Handerrefyren Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden https://www.vg.no/nyheter/i/8qXdbQ/margrethe-ble-ufoer-naa-er-hun-frivillig-paa-sykehjem er de ok at uføre jobber gratis, eller burde hun fått noe tilbake? kanskje halve avdelingen etter hvert kan erstattes av gratisarbeidende? det ville gjøre undre for en slunken kommuneøkonomi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Synes egentlig at det er sosial dumping satt i system. Kommunen og staten gjør alt for å spare penger, utnytter alle som er villig til det. Anonymkode: 25e95...ac2 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Enig i at det er sosial dumping. Har også opplevd at slike som arbeider gratis får ansvar utover det de egentlig skal ha, for at bedriften skal spare penger. Eksempel som at de får låseansvar i en butikk selv om de egentlig alltid bare skal være "ekstra". Anonymkode: 4ec58...3ec 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Dette hadde jo vært en ypperlig sjanse for en ufør å få tjent litt egne penger med den restevnen dem har. 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Jeg synes det. Ufør bør erstattes av borgerlønn der man forventer at man bidrar med det man kan med restarbeidsevne. Man betales jo allerede av staten.... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Summeer skrev (1 minutt siden): Jeg synes det. Ufør bør erstattes av borgerlønn der man forventer at man bidrar med det man kan med restarbeidsevne. Man betales jo allerede av staten.... Men hvorfor skal bedrifter betale for arbeidskraft da om de kan få det gratis? Anonymkode: 7a009...d00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden I prinsippet, ja. Uføretrygd er økonomisk stønad, da bør man selvsagt yte etter evne. Men så lenge uføretrygden for mange er så lav at den tvinger en til å leve i relativ fattigdom, bør enhver anstrengelse for å bidra også belønnes. Anonymkode: a548b...c9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Jeg visste faktisk ikke at dette var blitt lov? Poenget var vel at uføre skulle bruke restarbeisevnen sin på og tjene penger, betale skatt og få fratrekk i trygden? Mulig det er unntak for staten . dette er helt håpløst og vil selvsagt føre til massiv sosial dumping. Mange stillinger vil jo aldri bli utlyst, arbeidsledigheten høyere, så går man på ytelser fra nav og jobber « gratis» for staten ? Anonymkode: 4df5f...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Handerrefyren skrev (20 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/8qXdbQ/margrethe-ble-ufoer-naa-er-hun-frivillig-paa-sykehjem er de ok at uføre jobber gratis, eller burde hun fått noe tilbake? kanskje halve avdelingen etter hvert kan erstattes av gratisarbeidende? det ville gjøre undre for en slunken kommuneøkonomi! Jobber gratis? De får jo lønn for å ikke gjøre noen ting. Jeg stiller heller spørsmål ved hvordan noen som angivelig ikke har arbeidskapasitet, har kapasitet til å arbeide frivillig? Anonymkode: ec2e9...f5a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Handerrefyren skrev (22 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/8qXdbQ/margrethe-ble-ufoer-naa-er-hun-frivillig-paa-sykehjem er de ok at uføre jobber gratis, eller burde hun fått noe tilbake? kanskje halve avdelingen etter hvert kan erstattes av gratisarbeidende? det ville gjøre undre for en slunken kommuneøkonomi! Som ufør sier jeg ja. Anonymkode: 50abc...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg stiller heller spørsmål ved hvordan noen som angivelig ikke har arbeidskapasitet, har kapasitet til å arbeide frivillig? Anonymkode: ec2e9...f5a Det er mindre press og forventninger til frivilig arbeid. Anonymkode: 50abc...568 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Jeg synes de skal kompenseres. Om det er timelønn eller en bonusordning er ikke så viktig for min del men noe bør de få igjen for å tette hull i kommunale virksomheter. Anonymkode: aa2a9...90a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden synes det er fantastisk, at de kan komme seg litt ut. bidrar i samfunnet etter evne. Tillegg så kan det gjør mirakel på allerede overarbeidet helsepersonell. Selv om du er uføre så er det absolutt ikke bra for helse og det mentale å gå hjemme hele dagen så dette er en ypperlig mulighet. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber gratis? De får jo lønn for å ikke gjøre noen ting. Jeg stiller heller spørsmål ved hvordan noen som angivelig ikke har arbeidskapasitet, har kapasitet til å arbeide frivillig? Anonymkode: ec2e9...f5a Ja, det er jo veldig rart. Kanskje vedkommende egentlig ønsker og bruke restarbeisevnen sin i ordinært lønnet arbeid, men ikke får en slik stilling og derfor ender opp med dette tilbudet ? Det er jo og skyte seg selv i foten, for flere som bruker restarbeisevnen sin på og jobbe « gratis «, jo færre slike stillinger vil jo bli tilgjengelig for reelt kombinasjon av trygd og lønnet arbeid. Anonymkode: 4df5f...aa1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes de skal kompenseres. Om det er timelønn eller en bonusordning er ikke så viktig for min del men noe bør de få igjen for å tette hull i kommunale virksomheter. Anonymkode: aa2a9...90a De blir allerede kompensert for å ikke gjøre noe. Skal de lønnes dobbelt? Anonymkode: ec2e9...f5a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Hololo skrev (Akkurat nå): synes det er fantastisk, at de kan komme seg litt ut. bidrar i samfunnet etter evne. Tillegg så kan det gjør mirakel på allerede overarbeidet helsepersonell. Selv om du er uføre så er det absolutt ikke bra for helse og det mentale å gå hjemme hele dagen så dette er en ypperlig mulighet. Hvorfor kan ikke staten ansette flere da? Gjerne uføre i deltidsstillinger ? Dette skviser jo bare arbeidstakere ut? Hva med gradert uføre? Hvem vil ansette gradert ufør i 40% stilling hvis de kan ansette 100% ufør gratis? Anonymkode: 4df5f...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De blir allerede kompensert for å ikke gjøre noe. Skal de lønnes dobbelt? Anonymkode: ec2e9...f5a en får trekk i uførepensjon om en tjener over en vis grense. og uførepensjonen er lavere en opprinnelig lønn! Anonymkode: 922fe...d69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Enorm forskjell på å være frivillig og velge sine belastninger og ha en fast jobb for restarbeidsevnen sin. Jobber 100% selv, men i en bedrift med mange sykemeldte. Vi klarer ikke å tilrettelegge slik at de som er litt nedsatt kan jobbe her. Er du halvt sykemeldt og liksom skal bli tatt hensyn til her så må du regne med full belastning. Sånn er det mange steder, særlig innen helse. Klart det er mange uføre som på sine gode dager kunne klart å hjelpe til litt med de oppgavene de evner, men som ikke kan ha en fast avtale fordi dagsform svinger for mye. En venninne har utviklet brutal, kronisk migrene og all behandling er prøvd uten hell. Hun har kanskje 20% gode dager, men de kan jo komme 3 på rad også ingen på 40 dager liksom. Hvilken bedrift skulle kunne planlegge drift med en sånn ansatt? Hurra for alle som VIL ut frivillig og føler de gir litt tilbake. Skulle fått en liten bonus på lav trygd for det. Anonymkode: ec09c...e5a 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De blir allerede kompensert for å ikke gjøre noe. Skal de lønnes dobbelt? Anonymkode: ec2e9...f5a Lønnes ikke dobbelt. Vi får trekk i trygd ut i fra hvor mye vi tjener. Jo, man blir kompensert for å « ikke gjøre noe» og hvis man gjør noe får man litt mer . Jeg måtte ha slutter og jobbe om dette ble standard , for uføretrygden er såpass trang alene at reiseutgiftene hadde ikke vært noe jeg kunne unnet meg selvom det og jobbe gir meg veldig mye. Anonymkode: 4df5f...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor kan ikke staten ansette flere da? Gjerne uføre i deltidsstillinger ? Dette skviser jo bare arbeidstakere ut? Hva med gradert uføre? Hvem vil ansette gradert ufør i 40% stilling hvis de kan ansette 100% ufør gratis? Anonymkode: 4df5f...aa1 Er det noe som finnes på arbeidsmarkedet så er det stillinger innen helse, så uføre kan jo bare søke, men problemet er vel at de ikke gjør det, Og da er dette en god løsning, frivillig arbeid er og mindre "offisielt" enn fast deltid stilling, så mulig det er lettere å forholde seg til for en som er uføre. Men jeg er ikke ekspert så har ikke et konkret svar. Men en hver form der uføre kan bidra i samfunnet er jo bra både for samfunnet, og for den enkelte, skjønner virkelig ikke hvorfor dette blir slakta vær gang det kommer opp her inne, Virke jo som hun i artikkelen synes at dette er en veldig flott løsning. Uføre kommer i flere forskjellige former, noe jeg tror folk inne her glemmer litt. Noen kan bidra litt, andre har ikke muligheten, jeg blir så glad av å lese at de som kan, får sjansen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå