Gå til innhold

Ligger an til at jeg må gi en skriftlig advarsel i dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis jeg har rett i hvem som har ansatt vedkommende, som nå er lederen min i praksis (vet ikke om dette er sjefen min formelt, det er rotete og litt diffus info), så er dette en leder som har hatt samme stillingstittel som meg, men som har har en arbeidssituasjon som tilsier at vedkommende ikke har noe med den med språkproblemer å gjøre. Det er vi andre som har forholdt oss til denne ansatte i praksis.

Jeg har ikke blitt kurset, jeg får bare litt veiledning nå og da. Vi har ikke nevnt noe om tillitsvalgt og så langt har vi tatt slike samtaler over Teams siden vi ikke jobber på samme adresse. Hvis en ansatt må i drøftelsesmøte med personalkonsulenten, så blir det kanskje mer aktuelt med ulike rettigheter.

👍

Takk. Vedkommende burde kanskje selv forstått at dette er helt feil jobb.

Vi får se hvordan det utvikler seg, om vedkommende blir vanskelig, kjører en rettslig prosess mot oss osv. 

Anonymkode: 5a5ca...aad

Du jobber altså på et sted det du ikke er sikker på hvem som er lederen din, og som har flyttet litt rundt (vedkommende har fått tilrettelegging for hen klarte ikke jobbe der en var), det er uklare forhold hvem som har ansvar for hva, men dritt oppgaver (som refsing av ansatte) skyves nedover, høres ut som drømmebedriften å jobbe i.

Det er sikkert også stadige omlegginger av ansvar og oppgaver både for mellomledere og ansatte, en ledere som ikke fungerer blir flyttet litt rundt omkring så blir tilsvarende arbeidere herset med og tilslutt sparket, dette er typisk for bedrifter som ikke har den nødvendige lønnsomheten og som strever med økonomi. det er gjerne en stabil toppledelse i slike bedrifter, mellomledere som jobber masse, men som har en kaotisk hverdag uten forutsigbarhet. 

de ansatte har etter hvert bare forakt for alle over seg, og tilslutt også forakt for kollegaer, og tilslutt også for kunder, for de ser ikke hva målet med arbeidsdagen eller oppgavene er.

har jobba slike steder, kun kort tid. det som også som regel er tilfelle er at ingen over lytter til noe som helst. og da blir det aldri bedre.  

Anonymkode: 8e888...7ec

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og så er dere sure på oss som ikke er i stand til å jobbe.

Anonymkode: 4826f...3cb

Det har jeg aldri sagt. Ingen har nevnt uføre med et ord her, så hvorfor skal du ha det til å handle om de som står utenfor arbeidslivet? Det er umulig å diskutere noe som helst i dette underforumet uten at en eller annen ufør skal komme inn og få diskusjonen til å handle om dem. Dette er en tråd i «karriere, arbeidsliv og utdanning» - Det handler ikke om deg! Makan.

Anonymkode: f0079...832

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør logge av KG og starte med å få klarhet i hvem som er sjefen din. Det er ganske viktig å vite sånt på en arbeidsplass. 

Anonymkode: 4826f...3cb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du jobber altså på et sted det du ikke er sikker på hvem som er lederen din, og som har flyttet litt rundt (vedkommende har fått tilrettelegging for hen klarte ikke jobbe der en var), det er uklare forhold hvem som har ansvar for hva, men dritt oppgaver (som refsing av ansatte) skyves nedover, høres ut som drømmebedriften å jobbe i.

Det er sikkert også stadige omlegginger av ansvar og oppgaver både for mellomledere og ansatte, en ledere som ikke fungerer blir flyttet litt rundt omkring så blir tilsvarende arbeidere herset med og tilslutt sparket, dette er typisk for bedrifter som ikke har den nødvendige lønnsomheten og som strever med økonomi. det er gjerne en stabil toppledelse i slike bedrifter, mellomledere som jobber masse, men som har en kaotisk hverdag uten forutsigbarhet. 

de ansatte har etter hvert bare forakt for alle over seg, og tilslutt også forakt for kollegaer, og tilslutt også for kunder, for de ser ikke hva målet med arbeidsdagen eller oppgavene er.

har jobba slike steder, kun kort tid. det som også som regel er tilfelle er at ingen over lytter til noe som helst. og da blir det aldri bedre.  

Du må være forsiktig med å anta så mye, det ser ikke bra ut. Lederen har ikke blitt flyttet på, men steget i gradene og fått mer og mer ansvar. Det er denne lederen jeg får instrukser fra, rapporterer til, som jeg kontakter ved sykdom osv. Min opprinnelige sjef har fått en ny stilling, men er avdelingsleder og kanskje min sjef rent formelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når en  blir satt til å gjøre noe en ikke mestrer, er det gode muligheter for å mislykkes, hvem sitt ansvar er dette.

jeg har opplevd dette noen ganger, måtte ta prat med lederen min, ble satt til oppgaver jeg ikke var kvalifisert til verken formel eller uformelt, at enten måtte jeg få den nødvendige veiledning eller kurs, eller bruke edel mer tid (som ikke kan belastes kunde), samtidig  som resultatet og kvaliteten på arbeidet ikke står i stil til det jeg ønsker å levere.

nå kom det til overflaten at ingen andre hadde dette heller, men de mente jeg var den som best håndterte slike situasjoner. for jeg var flink med kunder. og oppgaven var solgt inn til kunde (uten teknisk medvirkning).

ble "tvunget" til å ta oppgaven, jobber ikke der lenger, men det er fordi jeg kunne velge. ikke alle kan det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må være forsiktig med å anta så mye, det ser ikke bra ut. Lederen har ikke blitt flyttet på, men steget i gradene og fått mer og mer ansvar. Det er denne lederen jeg får instrukser fra, rapporterer til, som jeg kontakter ved sykdom osv. Min opprinnelige sjef har fått en ny stilling, men er avdelingsleder og kanskje min sjef rent formelt.

Så du vet ikke hvem som formelt er din leder?

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du vet ikke hvem som formelt er din leder?

Nei, og det er det nok usikkerhet om i ledergruppen, om jeg hadde spurt de andre. 

Jeg vet stort sett hvem jeg skal kontakte, hvem jeg har som nærmeste overordnede i praksis osv, så det er ikke noe problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, og det er det nok usikkerhet om i ledergruppen, om jeg hadde spurt de andre. 

Jeg vet stort sett hvem jeg skal kontakte, hvem jeg har som nærmeste overordnede i praksis osv, så det er ikke noe problem.

Lykke til i retten!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Dette er den mest smertefulle delen ved å ha en lederstilling. Jeg kan heldigvis nevne at det er flere som får skriftlig advarsel nå, at vi ledere står sammen om dette og at dette kommer ovenifra osv, så det ikke virker som at jeg er den onde lederen som har funnet på dette.

Må nok ikke gjøre feil med vilje. Det er språklige årsaker til at vedkommende sliter, og dette er en bransje der språket er helt avgjørende. Tenk deg at man flytter til Mongolia, prøver å lære seg språket, det går helt middels, så får man en jobb med høye språkkrav og man faller helt igjennom. Vi har tallmateriale på at dette ikke fungerer, tall som vil bli brukt i advarselen og som jeg viste til i den muntlige samtalen sist. At det er språklige årsaker til at vedkommende sliter er bare en svært sterk antakelse. 

Vi har ingen mulighet til å legge til rette på noen som helst måte og vedkommende vil ikke bli merkbart bedre i løpet av det neste halve året etc. Dette er helt sjanseløst.

så du ansetter en som ikke kan språket i en stilling som krever høye språkkunnskaper for så å,starte en prosess for å,bli kvitt personen.—jaja, hadde holdt meg borte fra din bedrift ihvertfall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tok praten med vedkommende og skrev ned dato og innholdet i profilen til den ansatte. 

Det er ingen verktøy å gi, vi har ingen mulighet til å tilrettelegge utover tildeling av prosjekt, og vedkommende er ikke i nærheten av å få til det enkleste prosjektet mtp forventningene.

Det du skulle gjort er å sende vedkommende en mail eller et brev, noe skriftlig som referer til praten og til oppdateringen du gjorde som en følge i profilen, ellers er det ikke et steg i prosessen med advarsler så der feilet du. Ta det på nytt, les deg opp på reglene og følg dem ordentlig. 

Det er aldri slik at man som bedrift ikke har verktøy å bruke, og man er pliktig til å bruke dem, også om den ansatte er i prøvetid. 

Du har tydeligvis ikke gjort jobben som leder godt nok. 

Anonymkode: c3f55...76f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis jeg har rett i hvem som har ansatt vedkommende, som nå er lederen min i praksis (vet ikke om dette er sjefen min formelt, det er rotete og litt diffus info), så er dette en leder som har hatt samme stillingstittel som meg, men som har har en arbeidssituasjon som tilsier at vedkommende ikke har noe med den med språkproblemer å gjøre. Det er vi andre som har forholdt oss til denne ansatte i praksis.

Jeg har ikke blitt kurset, jeg får bare litt veiledning nå og da. Vi har ikke nevnt noe om tillitsvalgt og så langt har vi tatt slike samtaler over Teams siden vi ikke jobber på samme adresse. Hvis en ansatt må i drøftelsesmøte med personalkonsulenten, så blir det kanskje mer aktuelt med ulike rettigheter.

👍

Takk. Vedkommende burde kanskje selv forstått at dette er helt feil jobb.

Vi får se hvordan det utvikler seg, om vedkommende blir vanskelig, kjører en rettslig prosess mot oss osv. 

Dere har vel informert om at den ansatte har rett til å ha med seg tillitsvalgt eller verneombud på møtene, og lagt til rette for det?? 

Anonymkode: 20f24...d5a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forventningen må de skrives ned, dere må være enig om hva som mangler og hva som skal til for å nå målene, samt hvordan du som leder kan støtte og hvordan dere følger opp. 

Det er tydelig at du ønsker "bli kvitt" vedkommende, men du må gjøre der på rett måte i forhold til oven. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tenker jeg at bedriften har gjort en feil, og ansatt en uten de riktige kvalifikasjoner, og gått utover prøvetiden. Jeg ville tipset arbeidstaker om å skaffe en arbeidsrettsadvokat, som dere kan sy sammen en sluttpakke med

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (3 minutter siden):

så du ansetter en som ikke kan språket i en stilling som krever høye språkkunnskaper for så å,starte en prosess for å,bli kvitt personen.—jaja, hadde holdt meg borte fra din bedrift ihvertfall.

Har jeg ansatt noen? Lederen som har ansatt de som har vist seg å ikke fungere pga språkproblemer har sagt at det var et håp om at dette ville bedre seg, men det er jo svært optimistisk. 

En som bare fikk midlertidig kontrakt og som nå er ute gikk til og med på norskkurs. Virker litt som vernet bedrift for vanskeligstilte til tider, og litt barnehage/syklubb i en "naboavdeling" som vi har fått mer ansvar for og som ligger an til å legges under min avdeling, vi som må håndtere dem osv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du skulle gjort er å sende vedkommende en mail eller et brev, noe skriftlig som referer til praten og til oppdateringen du gjorde som en følge i profilen, ellers er det ikke et steg i prosessen med advarsler så der feilet du. Ta det på nytt, les deg opp på reglene og følg dem ordentlig. 

Det er aldri slik at man som bedrift ikke har verktøy å bruke, og man er pliktig til å bruke dem, også om den ansatte er i prøvetid. 

Du har tydeligvis ikke gjort jobben som leder godt nok. 

Jeg har ikke feilet, jeg har fulgt instruksen som jeg har fått. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

i tillegg er dere pålagt drøftingsmøter etter aml der den ansatte har rett til å ha med seg noen om de ønsker dette. 

Manglende prestasjon er ikke nødvendigvis alene grunnlag for oppsigelse heller. 

Kravene skal formes ut fra stillingsnnonse, stillingsbeskrvelse og forventningsavklaring. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke feilet, jeg har fulgt instruksen som jeg har fått. 

da har dere som bedrift en veldig ugunsit kultur og posisjon for å lykkes. 

Jeg foreslår du og HR leser dere opp på ansvaret dere har i følge loven

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har jeg ansatt noen? Lederen som har ansatt de som har vist seg å ikke fungere pga språkproblemer har sagt at det var et håp om at dette ville bedre seg, men det er jo svært optimistisk. 

En som bare fikk midlertidig kontrakt og som nå er ute gikk til og med på norskkurs. Virker litt som vernet bedrift for vanskeligstilte til tider, og litt barnehage/syklubb i en "naboavdeling" som vi har fått mer ansvar for og som ligger an til å legges under min avdeling, vi som må håndtere dem osv. 

du som får den kjedelige jobben da med andre ord..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg jobbet hos dere, hadde det sannsynligvis vært velsignelse å få sparken. 

Håper dere går konkurs. 

Anonymkode: 4938e...ac4

Signerer den

Anonymkode: d8335...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (3 minutter siden):

du som får den kjedelige jobben da med andre ord..

Sjefens løpegutt...

Anonymkode: d8335...fb6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...