BobbySocks Skrevet 6 timer siden #21 Del Skrevet 6 timer siden Her burde jo leder som ansetter i hytt og pine og få en advarsel. Dette er jo ikke greit. 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 6 timer siden #22 Del Skrevet 6 timer siden Det er en leders jobb og du har lønn deretter. Det jeg synes framstår som merkelig er at ledere ikke er med i ansettelsesprosesser. Det er jo dere som skal leve med dem. Antar du har gått kurs eller burde ha gått kurs ala «hvordan ta den vanskelige samtalen.» Da er dette dagen for å praktisere. Du har vel husket å skrive at medarbeideren har anledning til å ha med en tillitsvalgt el.? Den ansatte trenger ikke være enig advarselen, men signerer på at den er mottatt. Den må også være utformet slik at medarbeideren skjønner hva som må forbedres og hva konsekvensen kan bli om forholdet ikke rettes opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): 🤮 Anonymkode: feceb...1c3 Du mener at ingen skal bli oppsagt uansett hvor dårlig de leverer? Det er ikke snakk om VTA her. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden Jeg heier på deg. Er ikke leder selv, bare vanlig medarbeider, men jeg er så enormt lei av å jobbe sammen med kollegaer som skal ha tilpasninger og fritak i alle mulige retninger, slik at det blir mer av de ugunstige oppgavene på oss andre. Hva skjedde med å heller prøve å finne en jobb man passer i, ikke tvinge jobben til å tilpasse seg deg. Alt fra «tørr luft» til telefonangst of lydsensitivitet, i tillegg til at de jobber så ineffektivt at jeg hadde sparka dem sjøl om jeg var leder. Inkluderende arbeidsliv er noe møkk. Anonymkode: f0079...832 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sto det tydelig i utlysningen at språkferdigheter var et krav for å bli ansatt og ble det formidlet tydelig i ansettelsesprosessen? Anonymkode: 44ac0...1d8 Vet ikke, kjenner ikke til innholdet og jeg var aldri involvert. Irak skrev (6 minutter siden): Masse lykke til. Håper dere klarer å gjøre det så skånsomt som mulig for den ansatte...Så håper jeg den som gjorde denne feilen ikke får ansvaret for ansettelser i framtiden.... Takk. Det er en annen leder som tar ansettelser nå og jeg håper at vi har lært av dette, og særlig at det språklige må være på plass Sveits35 skrev (4 minutter siden): Hvis jeg var deg ville jeg byttet arbeidsplass rimelig kjapt. Lykke til Jeg er inne på tanken og må nesten finne meg en annen jobb iløpet av 2025. Har hatt denne i halvannet år. Takk. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lykke til. Gi vedkommende ei feit sluttpakke type lønn frem mot sommeren, gratis karriereveiledning og å slutte på dagen om vedkommende vil. Slik gjorde de i min bedrift, og det gikk strålende. Alle berørte tok velvillig tilbudet og gikk pent og rolig ut hoveddøra. Men, dette var en nedbemanningsprosess og ikke lik din situasjon. Anonymkode: bea2a...f49 Takk. Det er nok snakk om oppsigelse uten noen godtgjørelse utover opparbeidet lønn. Anonymkode: 5a5ca...aad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det kan jeg ikke si pga svært få virksomheter. Angående tallmaterialet har vedkommende levert omtrent halvparten så bra som det som forventes og det er svært lite vi kan bruke vedkommende til. Vi har minst fem ulike prosjekter (varierer), men har erfart at vedkommende egentlig bare kan jobbe på ett av dem. Vi får svært lite igjen for lønnskostnaden og det er lønnskostnader som er hovedproblemet mtp lønnsomheten til virksomheten. Anonymkode: 5a5ca...aad Spørs om det holdet. Vi har litt for arbeidstaker-vennlig lovgivning. Man må være nær evneveik for å kunne bli sparket. Slik du fremstiller saken er denne ansattes manglende kvalifikasjoner noe dere var klar over når vedkommende ble ansatt. Dere har dere selv å takke. Endret 6 timer siden av Brunello 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden BobbySocks skrev (6 minutter siden): Her burde jo leder som ansetter i hytt og pine og få en advarsel. Dette er jo ikke greit. Personen har forhåpentligvis innsett hvem sin skyld dette er. Vet ikke om det er årsaken til at en annen ansetter nå, eller om det handler mer om å fordele den totale arbeidsbyrden. Anonymkode: 5a5ca...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveits35 Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet ikke, kjenner ikke til innholdet og jeg var aldri involvert. Takk. Det er en annen leder som tar ansettelser nå og jeg håper at vi har lært av dette, og særlig at det språklige må være på plass Jeg er inne på tanken og må nesten finne meg en annen jobb iløpet av 2025. Har hatt denne i halvannet år. Takk. Takk. Det er nok snakk om oppsigelse uten noen godtgjørelse utover opparbeidet lønn. Anonymkode: 5a5ca...aad Bare sørg for at du gjør alt etter «boka» når det gjelder varsel og samtale, så ikke du kan lastes for noe i ettertid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #29 Del Skrevet 5 timer siden Regner med den første "Praten" ble dokumentert skriftlig? Hvis ikke har du begått en feil i prosessen. Du må også dokumentere hvilke oppgaver vedkommende ikke utføte tilfredsstillende og at du har gitt vedkommende verktøy og hjelp for å kunne møte kravet dere har før du måler en progresjon opp mot dette, hvis ikke vil dere sansynligvis bli møtt med at deres prosess er ugyldig. Anonymkode: c3f55...76f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 5 timer siden #30 Del Skrevet 5 timer siden Og hva mener du vi skal med den infomasjonen ? Er det synd på deg ? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #31 Del Skrevet 5 timer siden Her har altså bedriften ansatt en person som ikke har de kvalifikasjoner som trengs for å utføre jobben, og heller ikke klart å avsløre dette i prøvetiden! Dette vitner om en bedrift uten kontroll og et lederskap som fungerer svært dårlig. har bedriften dokumentasjon på de tiltak som er utført, som opplæring og tilrettelegging. for man kan ikke uten videre ha en prosess for å kvitte seg med en person. Arbeidere har også rettigheter og utgifter, som betales med lønn, det er ikke bare bedriften som har en økonomi å ta hensyn til. jeg vil tro at passende tiltak her er å ta en prat med vedkommende å fortelle om de krav som stilles og at pr i dag fylles ikke de kravene. jeg vil si at å gi en skriftlig advarsel uten å gi vedkommende en mulighet til å forbedre seg er direkte ufint. tror også det er et krav i AML å ha regelmessige samtaler med de ansatte ( kalles medarbeidersamtaler). om dette ikke fører til bedring vil alternativet være å gi vedkommende en avtale der man blir enig om fratreden med en dertil passende sum (med eller uten arbeidsplikt) som kompensasjon. Anonymkode: 8e888...7ec 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #32 Del Skrevet 5 timer siden Hvis jeg jobbet hos dere, hadde det sannsynligvis vært velsignelse å få sparken. Håper dere går konkurs. Anonymkode: 4938e...ac4 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #33 Del Skrevet 5 timer siden TS, hadde ikke du en hektisk dag i dag? Bruk KG-tiden din til å heller tenke på hvordan dere kan oppføre dere mot ansatte. Hadde dere vært en seriøst bedrift ville dere ikke gitt en advarsel og latt vedkommende gå gjennom den følelsen der er å få sparken. Ut i fra eksempelet ditt (som er tenkt, men du får svar til et lignende som du selv har brukt) så har dere ansatt vedkommende til å gjøre noe som er omtrent fysisk umulig, men siden dere har ansatt vil jo vedkommende tenke at det skulle vært mulig, bare at h*n ikke får det til. Dere tråkker jo ned et menneske i denne prosessen, hvor feilen er deres. Samtalen bør gå slik: "Vi erkjenner at vi har ansatt deg til oppgaver det ikke er meningen at du skal mestre. Feilen er vår. Vi beklager ulempen dette har vært for deg, og at det må ha vært vanskelig for deg i prosessen. Vit at dette ikke har noe med dine evner å gjøre. Vi ønsker at du får en annen jobb hvor du får utnyttet de gode egenskapene dine, og kompenserer deg selvfølgelig med sluttpakke dersom du ønsker å bytte arbeidssted. Du vil få gode attester hos oss." Så holder du kjeft om varsel og alt det der. Varselet bør heller gå til dere. Arbeidstilsynet. Dersom det skal være grunn til varsel må vedkommende kunne lastes. Her er det dere som er problemet. Man kan ikke gi noen en oppgave de ikke kan utføre, og sparke dem når de ikke kan det, og i tillegg gi de skylda. Anonymkode: 19b7c...817 5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #34 Del Skrevet 5 timer siden Hareena skrev (8 minutter siden): Det er en leders jobb og du har lønn deretter. Det jeg synes framstår som merkelig er at ledere ikke er med i ansettelsesprosesser. Det er jo dere som skal leve med dem. Antar du har gått kurs eller burde ha gått kurs ala «hvordan ta den vanskelige samtalen.» Da er dette dagen for å praktisere. Du har vel husket å skrive at medarbeideren har anledning til å ha med en tillitsvalgt el.? Den ansatte trenger ikke være enig advarselen, men signerer på at den er mottatt. Den må også være utformet slik at medarbeideren skjønner hva som må forbedres og hva konsekvensen kan bli om forholdet ikke rettes opp. Hvis jeg har rett i hvem som har ansatt vedkommende, som nå er lederen min i praksis (vet ikke om dette er sjefen min formelt, det er rotete og litt diffus info), så er dette en leder som har hatt samme stillingstittel som meg, men som har har en arbeidssituasjon som tilsier at vedkommende ikke har noe med den med språkproblemer å gjøre. Det er vi andre som har forholdt oss til denne ansatte i praksis. Jeg har ikke blitt kurset, jeg får bare litt veiledning nå og da. Vi har ikke nevnt noe om tillitsvalgt og så langt har vi tatt slike samtaler over Teams siden vi ikke jobber på samme adresse. Hvis en ansatt må i drøftelsesmøte med personalkonsulenten, så blir det kanskje mer aktuelt med ulike rettigheter. Hareena skrev (7 minutter siden): Du mener at ingen skal bli oppsagt uansett hvor dårlig de leverer? Det er ikke snakk om VTA her. 👍 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg heier på deg. Er ikke leder selv, bare vanlig medarbeider, men jeg er så enormt lei av å jobbe sammen med kollegaer som skal ha tilpasninger og fritak i alle mulige retninger, slik at det blir mer av de ugunstige oppgavene på oss andre. Hva skjedde med å heller prøve å finne en jobb man passer i, ikke tvinge jobben til å tilpasse seg deg. Alt fra «tørr luft» til telefonangst of lydsensitivitet, i tillegg til at de jobber så ineffektivt at jeg hadde sparka dem sjøl om jeg var leder. Inkluderende arbeidsliv er noe møkk. Anonymkode: f0079...832 Takk. Vedkommende burde kanskje selv forstått at dette er helt feil jobb. Brunello skrev (3 minutter siden): Spørs om det holdet. Vi har litt for arbeidstaker-vennlig lovgivning. Man må være nær evneveik for å kunne bli sparket. Slik du fremstiller saken er denne ansattes manglende kvalifikasjoner noe dere var klar over når vedkommende ble ansatt. Dere har dere selv å takke. Vi får se hvordan det utvikler seg, om vedkommende blir vanskelig, kjører en rettslig prosess mot oss osv. Anonymkode: 5a5ca...aad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #35 Del Skrevet 5 timer siden Dere kan jo ikke drive med advarsler og oppsigelser fordi dere har gjort en feil ved å ansette en person som ikke er god kvalifisert for stillingen? Med mindre arbeidstaker har løyet om kvalifikasjonene sine, så er det jo ikke hans feil. Anonymkode: 4826f...3cb 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #36 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg heier på deg. Er ikke leder selv, bare vanlig medarbeider, men jeg er så enormt lei av å jobbe sammen med kollegaer som skal ha tilpasninger og fritak i alle mulige retninger, slik at det blir mer av de ugunstige oppgavene på oss andre. Hva skjedde med å heller prøve å finne en jobb man passer i, ikke tvinge jobben til å tilpasse seg deg. Alt fra «tørr luft» til telefonangst of lydsensitivitet, i tillegg til at de jobber så ineffektivt at jeg hadde sparka dem sjøl om jeg var leder. Inkluderende arbeidsliv er noe møkk. Anonymkode: f0079...832 Og så er dere sure på oss som ikke er i stand til å jobbe. Anonymkode: 4826f...3cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #37 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Regner med den første "Praten" ble dokumentert skriftlig? Hvis ikke har du begått en feil i prosessen. Du må også dokumentere hvilke oppgaver vedkommende ikke utføte tilfredsstillende og at du har gitt vedkommende verktøy og hjelp for å kunne møte kravet dere har før du måler en progresjon opp mot dette, hvis ikke vil dere sansynligvis bli møtt med at deres prosess er ugyldig. Anonymkode: c3f55...76f Jeg tok praten med vedkommende og skrev ned dato og innholdet i profilen til den ansatte. Det er ingen verktøy å gi, vi har ingen mulighet til å tilrettelegge utover tildeling av prosjekt, og vedkommende er ikke i nærheten av å få til det enkleste prosjektet mtp forventningene. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her har altså bedriften ansatt en person som ikke har de kvalifikasjoner som trengs for å utføre jobben, og heller ikke klart å avsløre dette i prøvetiden! Dette vitner om en bedrift uten kontroll og et lederskap som fungerer svært dårlig. har bedriften dokumentasjon på de tiltak som er utført, som opplæring og tilrettelegging. for man kan ikke uten videre ha en prosess for å kvitte seg med en person. Arbeidere har også rettigheter og utgifter, som betales med lønn, det er ikke bare bedriften som har en økonomi å ta hensyn til. jeg vil tro at passende tiltak her er å ta en prat med vedkommende å fortelle om de krav som stilles og at pr i dag fylles ikke de kravene. jeg vil si at å gi en skriftlig advarsel uten å gi vedkommende en mulighet til å forbedre seg er direkte ufint. tror også det er et krav i AML å ha regelmessige samtaler med de ansatte ( kalles medarbeidersamtaler). om dette ikke fører til bedring vil alternativet være å gi vedkommende en avtale der man blir enig om fratreden med en dertil passende sum (med eller uten arbeidsplikt) som kompensasjon. Anonymkode: 8e888...7ec Ja, en leder gjorde en feil og har gjort en rekke feilansettelser. Vi prøver å få ut noen få nå, men han som formelt var sjefen min da jeg ble ansatt snakket først om en liste med 10-12 ansatte som vi kan vurdere å kjøre en prosess på. Nå er det nok snakk om rundt 3. En del av de som ikke leverer får vi nok bare slite videre med. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS, hadde ikke du en hektisk dag i dag? Bruk KG-tiden din til å heller tenke på hvordan dere kan oppføre dere mot ansatte. Hadde dere vært en seriøst bedrift ville dere ikke gitt en advarsel og latt vedkommende gå gjennom den følelsen der er å få sparken. Ut i fra eksempelet ditt (som er tenkt, men du får svar til et lignende som du selv har brukt) så har dere ansatt vedkommende til å gjøre noe som er omtrent fysisk umulig, men siden dere har ansatt vil jo vedkommende tenke at det skulle vært mulig, bare at h*n ikke får det til. Dere tråkker jo ned et menneske i denne prosessen, hvor feilen er deres. Samtalen bør gå slik: "Vi erkjenner at vi har ansatt deg til oppgaver det ikke er meningen at du skal mestre. Feilen er vår. Vi beklager ulempen dette har vært for deg, og at det må ha vært vanskelig for deg i prosessen. Vit at dette ikke har noe med dine evner å gjøre. Vi ønsker at du får en annen jobb hvor du får utnyttet de gode egenskapene dine, og kompenserer deg selvfølgelig med sluttpakke dersom du ønsker å bytte arbeidssted. Du vil få gode attester hos oss." Så holder du kjeft om varsel og alt det der. Varselet bør heller gå til dere. Arbeidstilsynet. Dersom det skal være grunn til varsel må vedkommende kunne lastes. Her er det dere som er problemet. Man kan ikke gi noen en oppgave de ikke kan utføre, og sparke dem når de ikke kan det, og i tillegg gi de skylda. Anonymkode: 19b7c...817 Jeg har dødtid nå, blir hektisk senere i dag. Jeg kan for eksempel være på reise, på vei til et møte etc. Anonymkode: 5a5ca...aad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #38 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi får se hvordan det utvikler seg, om vedkommende blir vanskelig, kjører en rettslig prosess mot oss osv. Anonymkode: 5a5ca...aad Det håper jeg da virkelig. Håper hen går til media også. Anonymkode: 4826f...3cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #39 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det håper jeg da virkelig. Håper hen går til media også. Anonymkode: 4826f...3cb Det skjer jo ikke. Jeg vet at mange "ofre" gjør seg selv til latter i mediene, men tenker at det er svært liten fare for det her. Vi har uansett et solid tallmateriale å vise til og kan kun lastes for en feilansettelse, men vedkommende burde sett sine egne begrensninger. Vi har gitt vedkommende en sjanse hos oss. Anonymkode: 5a5ca...aad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #40 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skjer jo ikke. Jeg vet at mange "ofre" gjør seg selv til latter i mediene, men tenker at det er svært liten fare for det her. Vi har uansett et solid tallmateriale å vise til og kan kun lastes for en feilansettelse, men vedkommende burde sett sine egne begrensninger. Vi har gitt vedkommende en sjanse hos oss. Anonymkode: 5a5ca...aad Sannsynligvis har ikke denne personen alene ansvar for at det gikk så galt som det gjorde. Dårlig oppfølging av ledere over. Anonymkode: 4938e...ac4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå