AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #21 Skrevet 15. november 2024 De to tilfellene jeg kjenner til der det var frivillig plassering, kom barna hjem igjen for godt ja. Og de hadde samvær med forelderen i hele fosterhjemsperioden. Og sett utenifra virker det riktig for meg, både selve plassringen og nødvendigheten av den, og at de fikk komme hjem igjen når forholdene hjemme hadde bedret seg betraktelig og foreldrene hadde fått hjelp/blitt friske. Anonymkode: 3e522...ea8 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #22 Skrevet 15. november 2024 Reign skrev (13 minutter siden): Vel, det betyr jo ikke at barna faktisk kommer til å flytte hjem, da bv har anledning til dette dersom vilkårene er oppfylt: Jada. Ethvert barn (med noen få unntak) kan også akuttplasseres til enhver tid, om vilkårene er oppfylt. Men terskelen for at barn kommer hjem fra en frivillig plassering er ikke noe høyere enn for at en hvilken som helst unge flyttes. Selv om lovverket gir anledning til å kreve at overgangen gjøres smooth der det er et behov. Anonymkode: f4114...c40 2
Reign Skrevet 15. november 2024 #23 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jada. Ethvert barn (med noen få unntak) kan også akuttplasseres til enhver tid, om vilkårene er oppfylt. Men terskelen for at barn kommer hjem fra en frivillig plassering er ikke noe høyere enn for at en hvilken som helst unge flyttes. Selv om lovverket gir anledning til å kreve at overgangen gjøres smooth der det er et behov. Anonymkode: f4114...c40 Det er en lavere terskel for å hindre flytting tilbake fra frivillig plassering, enn for å ta et barn ut av hjemmet. Tingrettsdommer Rikke Lassen skriver dette om bestemmelsen: Sitat Bestemmelsen hjemler ikke adgang til å regulere samvær og annen kontakt i tiden flytteforbudet varer og skiller seg også slik sett fra akuttvedtak om omsorgsovertakelse. Dette er tilsiktet og henger sammen med at et flytteforbud kan vedtas på mindre strenge vilkår, og dessuten er ment å være mindre inngripende enn et akuttvedtak om omsorgsovertakelse 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #24 Skrevet 15. november 2024 Reign skrev (5 minutter siden): Det er en lavere terskel for å hindre flytting tilbake fra frivillig plassering, enn for å ta et barn ut av hjemmet. Tingrettsdommer Rikke Lassen skriver dette om bestemmelsen: Ja, som sagt. Men denne type vedtak kan kun benyttes for en kort periode for å lette overgangen. Anonymkode: f4114...c40
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #25 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, som sagt. Men denne type vedtak kan kun benyttes for en kort periode for å lette overgangen. Anonymkode: f4114...c40 Hva type vedtak? Anonymkode: 3a98f...dff
Reign Skrevet 15. november 2024 #26 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, som sagt. Men denne type vedtak kan kun benyttes for en kort periode for å lette overgangen. Anonymkode: f4114...c40 Som sagt? Det var jo ikke det du sa. Jeg vet at det bare kan brukes i inntil tre måneder.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #27 Skrevet 15. november 2024 Reign skrev (13 minutter siden): Som sagt? Det var jo ikke det du sa. Jeg vet at det bare kan brukes i inntil tre måneder. Jo, det var det jeg sa: "Selv om lovverket gir anledning til å kreve at overgangen gjøres smooth der det er et behov. " Et tilbakeholdelsesvedtak har så kort varighet at det ikke er relevant i en debatt om å ikke få barn tilbake etter en midlertidig plassering. Hjemmelen er laget med tanke på å sikre en ålreit overgang for ungene dersom de har bodd lenge utenfor hjemmet og foreldre plutselig ombestemmer seg. Anonymkode: f4114...c40
Sefanja Skrevet 15. november 2024 #28 Skrevet 15. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lurer litt på dette, har en venninne som har barn plassert i beredskapshjem. Hun og bv ble enig om løsningen på grunn av hun slet psykisk en periode. Det har gått noen måneder og hun er med barna hver uke, hun sier at barnevernet alltid prioteter at barn skal hjem til foreldre. Og de fleste får barna hjem. Det går litt i kontrast til det jeg har hørt, jeg synes det virker som de fleste barna tatt av bv ikke kommer hjem igjen . Så synes det hun sier skurrer litt, vet hun trenger hjelp og hatt det tøfft men jeg er skeptisk at hun får barna hjem, de har jo vært borte noen måneder ... 🙄 Tror hun er litt naiv ... Tar jeg feil? Anonymkode: 3a98f...dff Hvor nær venninne er du? Hvis du har fabel bør du lytte til På innsiden av barnevernet. Den gir ett bilde av hvor mye skjønn det brukes i barnevernet. Det viktigste er jo at hun får behandling. Det er noen psykiske lidelser som er kroniske, og noen som skjer utløst av belastninger. Hvis hun sier at planen er at de skal hjem, så stol på det. Biologien og tilknytning betyr mye. Endret 15. november 2024 av Sefanja
Reign Skrevet 15. november 2024 #29 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo, det var det jeg sa: "Selv om lovverket gir anledning til å kreve at overgangen gjøres smooth der det er et behov. " Et tilbakeholdelsesvedtak har så kort varighet at det ikke er relevant i en debatt om å ikke få barn tilbake etter en midlertidig plassering. Hjemmelen er laget med tanke på å sikre en ålreit overgang for ungene dersom de har bodd lenge utenfor hjemmet og foreldre plutselig ombestemmer seg. Anonymkode: f4114...c40 OK, da snakket vi forbi hverandre. Men jo, det er relevant, for tilbakeholdsvedtak er i like stor grad laget for at bvtj. skal ha tid til å fremme sak etter § 5-1 dersom det er behov. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #30 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lurer litt på dette, har en venninne som har barn plassert i beredskapshjem. Hun og bv ble enig om løsningen på grunn av hun slet psykisk en periode. Det har gått noen måneder og hun er med barna hver uke, hun sier at barnevernet alltid prioteter at barn skal hjem til foreldre. Og de fleste får barna hjem. Det går litt i kontrast til det jeg har hørt, jeg synes det virker som de fleste barna tatt av bv ikke kommer hjem igjen . Så synes det hun sier skurrer litt, vet hun trenger hjelp og hatt det tøfft men jeg er skeptisk at hun får barna hjem, de har jo vært borte noen måneder ... 🙄 Tror hun er litt naiv ... Tar jeg feil? Anonymkode: 3a98f...dff Det skal jobbes mot tilbakeføring alltid Anonymkode: a2b31...add 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #31 Skrevet 15. november 2024 Vi har vært beredskapshjem (og senere avlastningshjem) for flere barn på frivillig plassering. Kun ett barn har ikke kommet hjem igjen, og det var fordi mor var tydelig rusa under flere samvær. For noen av barna har barnevernet landet på at tilbakeføring er OK så lenge barna har opphold i avlastningshjem med fast intervall, typisk 1-2 helger i måneden og ekstra dager i ferier. Anonymkode: 31762...8ec 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #32 Skrevet 15. november 2024 Det kan være at det er langvarige rusproblemer der en også skifter personlighet under rus eller noe, splitter seg eller noe? Det er uansett ikke noe jeg ville gravd i hvis barnevernet allerede er i bildet, da er vel rollen din å være venninne hvis du har kontakt med henne? Hun vet jo hva som er rett å gjøre. Anonymkode: 69838...f5b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #33 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hmm ok... Men stiller ikke de veldig høye krav for at barn kan komme hjem? Hvis hun sliter psykisk litt enda, hun sier hun ikke gjør men .... Anonymkode: 3a98f...dff Jo det stilles krav selvsagt Anonymkode: a2b31...add
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #34 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du høres ut som du passer til å jobbe i bv. Anonymkode: 27fce...fc4 Å du høres ut som du ikke bryr deg om barn. Anonymkode: a2b31...add
AnonymMor2 Skrevet 18. november 2024 #35 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 9.07): Lurer litt på dette, har en venninne som har barn plassert i beredskapshjem. Hun og bv ble enig om løsningen på grunn av hun slet psykisk en periode. Det har gått noen måneder og hun er med barna hver uke, hun sier at barnevernet alltid prioteter at barn skal hjem til foreldre. Og de fleste får barna hjem. Det går litt i kontrast til det jeg har hørt, jeg synes det virker som de fleste barna tatt av bv ikke kommer hjem igjen . Så synes det hun sier skurrer litt, vet hun trenger hjelp og hatt det tøfft men jeg er skeptisk at hun får barna hjem, de har jo vært borte noen måneder ... 🙄 Tror hun er litt naiv ... Tar jeg feil? Anonymkode: 3a98f...dff Jeg siterer deg direkte fordi jeg ikke har ork til å lese hva alle andre har skrevet. Ved en frivillig plassering, vil barnet flytte hjem så raskt din venninne trekker samtykket eller barnevernstjenesten vurderer det på selvstendig grunnlag før hun gjør det. Det er vanlig at når barnet flytter hjem igjen, så vil din venninne fortsatt ha kontakt med barnevernstjenesten i form av at hun mottar frivillig hjelpetiltak (f.eks. veiledning). Men saken kan også henlegges, det avhenger av hvordan hennes tilstand er og om hun samtykker til videre hjelp eller ikke. Det som du skriver om at «de fleste barna tatt av bv» - er nok det som gjør at du tenker at venninnen dine ikke får barna sine hjem igjen. Disse barna er jo på ingen måte «tatt» av barnevernet. Venninnen din var jo enig om at det var lurt at de bodde et annet sted i en periode! Det er ikke snakk om noe omsorgsovertakelse her, og derfor er det mye lavere terskel for at det går greit at de flytter hjem igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #36 Skrevet 19. november 2024 Det er veldig, veldig mye barnevenspropaganda der ute. Som noen andre her sier, de fleste som er på frivillig tiltak som det høres ut som her, kommer hjem igjen når situasjonen har bedret seg for foreldre eller barn. Generelt sett sånn som jeg har skjønt det kommer mange barn hjem igjen generelt også om det er fosterfamilier eller institusjoner. Kjenner flere barn og ungdom som har bodd borte i regi av barnevernet i en periode. Anonymkode: f5092...f17 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #37 Skrevet 19. november 2024 En mor som som strekker ut en hånd til barnevernet når hun vet hun sliter kalles å være ressurssterk. Med rett hjelp kan hun fint klare å ivareta barnet. Om det så tar et år eller mer der hun jobber med seg selv og får avlastningen og hjelpen hun trenger for å stable seg på beina er akkurat det en GOD mor gjør. Min gjorde ikke det. Anonymkode: 24b05...aaf 1 2
Reign Skrevet 19. november 2024 #38 Skrevet 19. november 2024 AnonymMor2 skrev (19 timer siden): Ved en frivillig plassering, vil barnet flytte hjem så raskt din venninne trekker samtykket eller barnevernstjenesten vurderer det på selvstendig grunnlag før hun gjør det. Dette er ikke nødvendigvis sannheten.
AnonymMor2 Skrevet 23. november 2024 #39 Skrevet 23. november 2024 Reign skrev (På 19.11.2024 den 18.55): Dette er ikke nødvendigvis sannheten. Jeg kan jo ikke si hva som er sant eller ikke ut i fra den lille informasjonen jeg har. Det er selvfølgelig mange (og egentlig uendelige) andre alternativer. For eksempel: 1. Venninnen trekker samtykket til plassering som frivillig hjelpetiltak, og barna flytter hjem til venninnen med videre hjelpetiltak fra bv. 2. Trekker samtykket, og barna flytter hjem uten noen videre hjelpetiltak, saken henlegges. 3. Trekker samtykket og barna flytter hjem uten videre hjelpetiltak, saken henlegges med bekymring og kan gjenåpnes om 6 mnd. 4. Trekker samtykket, barna skal egentlig flytte hjem igjen, men barneverntjenesten er så bekymret at de fremmer sak om omsorgsovertakelse. Barna bor i beredskapshjem i påvente av behandling i Barnevernsnemda, ELLER 5. Trekker samtykket, barna flytter hjem igjen, barnevernstjenesten er fortsatt bekymret og fremmer sak om omsorgsovertakelse, mens barna fortsatt bor hos venninnen, ELLER 6. Trekker samtykket, barna flytter hjem igjen og barnevernstjenesten er så bekymret at de fremmer sak om omsorgsovertakelse. Deretter får bv ny informasjon eller tar en vurdering basert på mengden med informasjon de allerede har, og akuttplasserer barna i påtente av behandling i Barnevernsnemnda. F.eks. tilbake til samme beredskapshjem, eller et nytt. Trenger ikke være helt akutt der og da. 7. Venninnen trekker ikke samtykket, barna bor fortsatt hos beredskapshjemmet, og bv fremmer sak om omsorgsovertakelse (av mange ulike årsaker). Barna bor i beredskapshjemmet frem til behandling av saken, og mulig at beredskapshjemmet blir til mer permanent fosterhjem i stedet. Dette gjelder forøvrig de andre alternativene også. Dette er ikke en uttømmende liste. 2
Reign Skrevet 24. november 2024 #40 Skrevet 24. november 2024 AnonymMor2 skrev (10 timer siden): Jeg kan jo ikke si hva som er sant eller ikke ut i fra den lille informasjonen jeg har. Det er selvfølgelig mange (og egentlig uendelige) andre alternativer. For eksempel: 1. Venninnen trekker samtykket til plassering som frivillig hjelpetiltak, og barna flytter hjem til venninnen med videre hjelpetiltak fra bv. 2. Trekker samtykket, og barna flytter hjem uten noen videre hjelpetiltak, saken henlegges. 3. Trekker samtykket og barna flytter hjem uten videre hjelpetiltak, saken henlegges med bekymring og kan gjenåpnes om 6 mnd. 4. Trekker samtykket, barna skal egentlig flytte hjem igjen, men barneverntjenesten er så bekymret at de fremmer sak om omsorgsovertakelse. Barna bor i beredskapshjem i påvente av behandling i Barnevernsnemda, ELLER 5. Trekker samtykket, barna flytter hjem igjen, barnevernstjenesten er fortsatt bekymret og fremmer sak om omsorgsovertakelse, mens barna fortsatt bor hos venninnen, ELLER 6. Trekker samtykket, barna flytter hjem igjen og barnevernstjenesten er så bekymret at de fremmer sak om omsorgsovertakelse. Deretter får bv ny informasjon eller tar en vurdering basert på mengden med informasjon de allerede har, og akuttplasserer barna i påtente av behandling i Barnevernsnemnda. F.eks. tilbake til samme beredskapshjem, eller et nytt. Trenger ikke være helt akutt der og da. 7. Venninnen trekker ikke samtykket, barna bor fortsatt hos beredskapshjemmet, og bv fremmer sak om omsorgsovertakelse (av mange ulike årsaker). Barna bor i beredskapshjemmet frem til behandling av saken, og mulig at beredskapshjemmet blir til mer permanent fosterhjem i stedet. Dette gjelder forøvrig de andre alternativene også. Dette er ikke en uttømmende liste. Du trenger ikke forklare meg dette, jeg vet det jo…
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå