AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #81 Del Skrevet 19. november 2024 Fremmed fugl skrev (1 time siden): 13, 12, 11, 10.... Så du tenker at så lenge barn kan tenke seg å ha sex så skal vi foreldre legge til rette og gi vår støtte til det? Vi lekte "doktor" og "familie" med både gutter og jenter lenge før den alderen du nevner her, og var under klærne til hverandre fra tid til annen, uten at voksne fikk det med seg. Mennesker er seksuelle vesener som gjør seksuelle ting uavhengig av alder. Samtykkende tenåringer i forhold som bruker prevensjon er da helt ufarlig. Hva er de negative konsekvensene, slik du ser det? Anonymkode: bf902...011 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. november 2024 #82 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): To unger på 14 er ikke klare til alt et aktivt sexliv kan innebære. Anonymkode: 35329...6c6 I praksis er de det. Det de skal lære, må de lære uansett, og når "du er klar" er ikke definert av alder, men hormonutviklingen i kroppen. Det er litt det som er problemet vi har med at vi samfunnsstrukturelt prøver strekke ut seksuell debut ; kroppen din er klar mye tidligere enn vi samfunnstrukturelt aksepterer, og vi putter ansvarsfølelsen på sex før vi aksepterer at de skal kunne ha sex. Det gjør at debuten og hvordan de forholder seg til sex blir dysfunksjonelt. Vi har gjort det samme med sex som vi har gjort med mat, og som har skapt en enorm helseutfordring med spiseforstyrrelser : vi har fjernet fokuset på nytelsen i å spise og ha sex. Ungdom i dag skulle knullet som kaniner. Dassene på utestedene skulle vært liveshow, skogen skulle vært lydsatt av våte klapp : i stedet preges vi av Generasjon perfekt som klager på toalettene på kokainrommet, selger sex fordi det du kan få for sex gir mer nytelse enn selve sexen, og som er mentalt ute av stand til å fungere i en sosial setting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. november 2024 #83 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg var 14 år og kjæresten (nå samboer) var 17 år. Han sov over fra jeg var 14 år. Ja vi hadde sex, overalt faktisk. Aldri spurt mamma om hvorfor hu lot han sove over, men tror hu følte det var tryggest og den beste løsningen faktisk. Dette er nå 30 år siden😅 Så mulig hu så at det kom til å bli oss to. Jeg har selv en sønn på 16 år nå, og det kunne ikke falt meg inn å la han ha noen på overnatting. De fikk bli så sinna de bare vil, det går over. Anonymkode: 0dd3a...a70 DENNE var interesant! Hvorfor? Altså, sånn du beskriver det, var mor din pragmatisk og gjorde en vurdering rundt om du skulle kunne ha kjærest i senga. OG du kan i etterkant se at det var en helt grei beslutning som ikke har skapt unødvendige problemer. Så hvordan har du kommet dit at DU skal være konsekvent og sette hardt mot hardt uansett? Dette er jo et læringsutbytte : du har lært oppdragelse først og fremst gjennom din egen. Her har du tatt ett valg om å gjøre noe annet, uten at det er veldig synlig hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 19. november 2024 #84 Del Skrevet 19. november 2024 Jeg er enig med deg, TS. 16 år har vi satt som aldersgrense for kjæreste-overnattinger her. Det handler ikke om at de kan ha sex, men om at man ved å godkjenne sånt, anerkjenner at barna har et "voksent" forhold som de trolig ikke er klare for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #85 Del Skrevet 19. november 2024 Greit å holde seg til loven, den gjelder for alle. Den seksuelle lavalder er 16 år. Anonymkode: f068e...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #86 Del Skrevet 19. november 2024 Druid skrev (17 minutter siden): DENNE var interesant! Hvorfor? Altså, sånn du beskriver det, var mor din pragmatisk og gjorde en vurdering rundt om du skulle kunne ha kjærest i senga. OG du kan i etterkant se at det var en helt grei beslutning som ikke har skapt unødvendige problemer. Så hvordan har du kommet dit at DU skal være konsekvent og sette hardt mot hardt uansett? Dette er jo et læringsutbytte : du har lært oppdragelse først og fremst gjennom din egen. Her har du tatt ett valg om å gjøre noe annet, uten at det er veldig synlig hvorfor. Det er ikke et tema her hjemme pr dags dato. Så slipper heldigvis må jeg si å måtte ta det standpunktet nå. Men det handler om modenhet. Vi vet hvordan vi holdt på da jeg var 14 år, og syns det er helt hårreisende å tenke på igrunn🫣selv om jeg var veldig moden for alderen sånn sett. Også er han gutt. Føler et stort ansvar overfor eventuelt ei jente han skulle bli sammen med. Så det måtte blitt en dialog med hennes foreldre før vi hadde sagt at det var greit. Anonymkode: 0dd3a...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. november 2024 #87 Del Skrevet 19. november 2024 Druid skrev (51 minutter siden): DENNE var interesant! Hvorfor? Altså, sånn du beskriver det, var mor din pragmatisk og gjorde en vurdering rundt om du skulle kunne ha kjærest i senga. OG du kan i etterkant se at det var en helt grei beslutning som ikke har skapt unødvendige problemer. Så hvordan har du kommet dit at DU skal være konsekvent og sette hardt mot hardt uansett? Dette er jo et læringsutbytte : du har lært oppdragelse først og fremst gjennom din egen. Her har du tatt ett valg om å gjøre noe annet, uten at det er veldig synlig hvorfor. Kanskje hun ikke syntes det var så ok beslutning da...det syns ikke jeg heller mtp at hun var 14 og han var over den seksuelle lavalderen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #88 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 8.38): hun jenta tror også at jeg «hater» henne Dette føles litt som en manipulasjonsteknikk fra henne spør du meg, haha. 14 åringer kan være slue for å få viljen sin. Vi nekter hvertfall overnatting av kjærester før de er 16. Anonymkode: d5b62...1b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #89 Del Skrevet 19. november 2024 Hvorfor tenker folk at ungdommene venter til etter leggetid, med å ha sex, i huset på et tidspunkt hvor foreldrene er hjemme (kanskje vegg i vegg)? Da jeg hadde kjæreste overnattende (var riktignok 16 år), så hadde vi jo aldri sex på natten når huset var fult av foreldre og søsken. Da bare sov vi.. Men tidligere på kvelden, da foreldre og søsken ikke var hjemme, da hadde vi jo oss støtt og stadig 😂 Anonymkode: ec54e...02f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. november 2024 #90 Del Skrevet 19. november 2024 Maleficenta skrev (36 minutter siden): Kanskje hun ikke syntes det var så ok beslutning da...det syns ikke jeg heller mtp at hun var 14 og han var over den seksuelle lavalderen Det var nettopp derfor jeg syntes det var interesant : Det måtte ligge noe i hennes beslutningen om at hun skulle være konsekvent i stedet for å tenke. Og jeg gikk ut i fra at hun neppe hadde store problemer med morens valg etter 30 år og barn. Nå, hun har utdypet svaret, og problemet var at hun hadde ikke begynt å tenke i det hele tatt på problemet, så hun har allerede justert oppfatning, men hun la til en del aspekter som er nye, og derfor er god forklaring. For eksempel dagens premiss at jenter ikke er i stand til å ta kontroll over sin seksualitet. Og det er noe som er aktualisert de siste 30 årene : jeg er helt sikker på at min mor ikke tenkte en tanke på at jeg kunne gå over grensene til kjæresten min når jeg var på overnattsbesøk hos dem: jeg skulle sitte å spise frokost med hennes mor og far etterpå. Den fantasien er takk og pris borte. Det jeg har lyst å bli kvitt, er tanken om at seksuell lavalder er en REGEL for sex; det er en beskyttelsesmekanisme. Det gjør den litt veiledende, men poenget er å beskytte personens individuelle seksuelle integritet. Da kan den ikke oppfattes som regel. Den kan ikke være en regel, fordi den seksuelle lavalderen er en demokratisk vilkårlighet : den kunne vært 9 eller 25; det er kun et spørsmål om hva vi sammen HER har sagt vi kan bli enig om, og handler om helt andre hensyn enn hva som er mennesklig og i tråd med fysisk og psykisk utvikling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. november 2024 #91 Del Skrevet 19. november 2024 Druid skrev (14 minutter siden): Det var nettopp derfor jeg syntes det var interesant : Det måtte ligge noe i hennes beslutningen om at hun skulle være konsekvent i stedet for å tenke. Og jeg gikk ut i fra at hun neppe hadde store problemer med morens valg etter 30 år og barn. Nå, hun har utdypet svaret, og problemet var at hun hadde ikke begynt å tenke i det hele tatt på problemet, så hun har allerede justert oppfatning, men hun la til en del aspekter som er nye, og derfor er god forklaring. For eksempel dagens premiss at jenter ikke er i stand til å ta kontroll over sin seksualitet. Og det er noe som er aktualisert de siste 30 årene : jeg er helt sikker på at min mor ikke tenkte en tanke på at jeg kunne gå over grensene til kjæresten min når jeg var på overnattsbesøk hos dem: jeg skulle sitte å spise frokost med hennes mor og far etterpå. Den fantasien er takk og pris borte. Det jeg har lyst å bli kvitt, er tanken om at seksuell lavalder er en REGEL for sex; det er en beskyttelsesmekanisme. Det gjør den litt veiledende, men poenget er å beskytte personens individuelle seksuelle integritet. Da kan den ikke oppfattes som regel. Den kan ikke være en regel, fordi den seksuelle lavalderen er en demokratisk vilkårlighet : den kunne vært 9 eller 25; det er kun et spørsmål om hva vi sammen HER har sagt vi kan bli enig om, og handler om helt andre hensyn enn hva som er mennesklig og i tråd med fysisk og psykisk utvikling. Jeg vet hva lavalderen er for noe men sex er liksom en voksen aktivitet som kan føre til både kjønnssykdommer (går som regel fint om de er nøye med beskyttelse, noe jeg vet mange i dette landet slurver med) og graviditet. Og graviditet kan oppstå på tross av prevansjonsbruk. Ingen vil jo at barna på ungdomsskolealder skal bli foreldre. Så da er det jo litt ubehagelig å skulle tilrettelegge for at de skal få overnatte og sove i samme seng som om de var et voksent par. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. november 2024 #92 Del Skrevet 19. november 2024 Maleficenta skrev (22 minutter siden): Jeg vet hva lavalderen er for noe men sex er liksom en voksen aktivitet som kan føre til både kjønnssykdommer (går som regel fint om de er nøye med beskyttelse, noe jeg vet mange i dette landet slurver med) og graviditet. Og graviditet kan oppstå på tross av prevansjonsbruk. Ingen vil jo at barna på ungdomsskolealder skal bli foreldre. Så da er det jo litt ubehagelig å skulle tilrettelegge for at de skal få overnatte og sove i samme seng som om de var et voksent par. Jepp, det er et ubehag, for det har vi lært at det skal være. Der er fortsatt en liten kjerne av pietisme igjen hos oss. Ser vi statistisk på problemet, så er land der lavalder er lavere, men viktigere : sex blandt ungdommer mer samfunnstrukturelt akseptert, har mindre uønskede graviditeter, mindre kjønnsykdommer og mer prevensjonsbruk. Sex er ikke en "voksenaktivitet" det er en ungdomsaktivitet der ungdom tar ansvar. (Og det handler ikke om opplæring; vi er ikke sent i opplæring i farene og truslene med sex, vi begynner i barnehagen.) Og det morsomste er at debutalderen er ikke så veldig mye lavere, noe som er veldig interesant i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 19. november 2024 #93 Del Skrevet 19. november 2024 Maleficenta skrev (12 timer siden): Prinsippet er jo det samme Nei, alkohol og overnatting er da vitterlig ikke det samme. Fremmed fugl skrev (11 timer siden): 13, 12, 11, 10.... Så du tenker at så lenge barn kan tenke seg å ha sex så skal vi foreldre legge til rette og gi vår støtte til det? Legger du til rette for sex når du tillater overnatting mellom «venner/venninner»? Du får i så fall være ærlig med ungdommen hvorfor du nekter overnattingen, og ikke pakke det inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 19. november 2024 #94 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Greit å holde seg til loven, den gjelder for alle. Den seksuelle lavalder er 16 år. Anonymkode: f068e...e7a Tror du skal lese deg opp på den loven en gang til, gitt. Den betyr ikke det du tror den gjør… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronterte Skrevet 20. november 2024 #95 Del Skrevet 20. november 2024 Da burde han eller hun sove på seperate rom. Det er jo helt på tryne å la dem ligge i samme rom. Uansett HVA de kanskje gjør på dagtid. Det handler om å faktisk sette en grense og et eksempel som voksen. En 14 åring er faktisk et barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. november 2024 #96 Del Skrevet 20. november 2024 Druid skrev (17 timer siden): Jepp, det er et ubehag, for det har vi lært at det skal være. Der er fortsatt en liten kjerne av pietisme igjen hos oss. Ser vi statistisk på problemet, så er land der lavalder er lavere, men viktigere : sex blandt ungdommer mer samfunnstrukturelt akseptert, har mindre uønskede graviditeter, mindre kjønnsykdommer og mer prevensjonsbruk. Sex er ikke en "voksenaktivitet" det er en ungdomsaktivitet der ungdom tar ansvar. (Og det handler ikke om opplæring; vi er ikke sent i opplæring i farene og truslene med sex, vi begynner i barnehagen.) Og det morsomste er at debutalderen er ikke så veldig mye lavere, noe som er veldig interesant i seg selv. Men det er jo ikke dermed sagt, der lavalderen er lavere, at foreldrene tilrettelegger for at ungdommene skal få ligge. Ta Spania f.eks. der har de lavere lavalder men ungene bor hjemme lengre og blir behandlet som barn lengre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet 20. november 2024 #97 Del Skrevet 20. november 2024 bryr meg faktisk ikke selv om alder dersom de er kjærester i over litt tid og jeg synes personen er en god match. de kan ha sex overalt uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. november 2024 #98 Del Skrevet 20. november 2024 megda skrev (Akkurat nå): bryr meg faktisk ikke selv om alder dersom de er kjærester i over litt tid og jeg synes personen er en god match. de kan ha sex overalt uansett. Hvor mange har vært kjærester i lang tid når de er 14? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 20. november 2024 #99 Del Skrevet 20. november 2024 Nonstop1 skrev (På 19.11.2024 den 6.25): Jeg er litt usikker på den her. Min sønn er ikke 14år heit enda. Men han har helt siden han var liten hatt flere og bedre venninner enn venner. Og kjærester har han hatt siden han begynte på skolen. Synes det er litt vanskelig å skulle sette ett tidspunkt på når det plutselig ikke er ok å ha disse venninnene på overnatting lenger. Da frarøver jeg jo han en sosial arena som alltid har vært der før. Og det blir ulogisk for meg å si ok til alle venninnene, bare ikke kjæresten. Så mulig jeg kommer til å fortsette å si ja. Får se an situasjonen litt. Venninner og kjærester er jo ulike. Man har ikke sex med venninner. Helt greit å si at kjæresten ikke får overnatte. Det er greit å si null overnatting frem til barna er gift også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet 20. november 2024 #100 Del Skrevet 20. november 2024 Maleficenta skrev (27 minutter siden): Hvor mange har vært kjærester i lang tid når de er 14? dersom det har gått noen mnd. er det nok tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå