AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Han gir blaffen i skole og alt annet og skal bare spillle og gjemme seg på rommet sitt. Det er krangler hver eneste dag. Han er manipulerende og prøver å mene det er min skyld at han ikke gidder å gjøre lekser. Han er smødblid og verdens snilleste når han trenger penger til spillet. Men uansett om jeg prøver å samarbeide eller være streng, så er resultatet at han vrir seg unna skolearbeid og annet ansvar og bare sitter og gamer. Det er helt håpløst. Noen som vet hva som fungerer? Jeg er alene med ham og har ikke så mange andre å spille på. Skal man konfrontere? Ta fra alt av elektronikk? Gå til psykolog? Hva..? Noen som har lykkes i å snu dette fra å være et helvete hver dag til å fungere med gode rutiner? Han kan godt spille for min del bare han har orden på skolen og en viss omgang med venner. Anonymkode: 01c77...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han gir blaffen i skole og alt annet og skal bare spillle og gjemme seg på rommet sitt. Det er krangler hver eneste dag. Han er manipulerende og prøver å mene det er min skyld at han ikke gidder å gjøre lekser. Han er smødblid og verdens snilleste når han trenger penger til spillet. Men uansett om jeg prøver å samarbeide eller være streng, så er resultatet at han vrir seg unna skolearbeid og annet ansvar og bare sitter og gamer. Det er helt håpløst. Noen som vet hva som fungerer? Jeg er alene med ham og har ikke så mange andre å spille på. Skal man konfrontere? Ta fra alt av elektronikk? Gå til psykolog? Hva..? Noen som har lykkes i å snu dette fra å være et helvete hver dag til å fungere med gode rutiner? Han kan godt spille for min del bare han har orden på skolen og en viss omgang med venner. Anonymkode: 01c77...197 Si han ikke får spille før skolearbeidet er gjort! Anonymkode: 4c4f8...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Si han ikke får spille før skolearbeidet er gjort! Anonymkode: 4c4f8...82d Du tror det er så enkelt, ja.. Her er hver dag en kamp. Han blånekter på alt og blir aggressiv og låser seg inne. Jeg er ikke sterk nok til å ta fra han ting med makt. Og ikke tror jeg fysisk makt er løsningen på noe. Noen som har reell erfaring med sånne ungdommer som kan dele informasjon? Anonymkode: 01c77...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Skru av internett. (Evt hvis det er spill som ikke krever internetttilgang, fjern PCen hans når han er på skolen). Si at han kun får det tilbake i korte perioder om han begynner å oppføre seg. Anonymkode: 42821...8f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Jeg hadde tatt internettkoden. Evt sperret spillsidene, og fysisk fjernet dataen. Han hadde fått det tilbake når karakterene og holdning bedret seg. Skjønner at han er sterk, men du må faktisk være lur og bestemt. Krev respekt! Her er tenåringene veldig klare på at lekser, skolearbeid og plikter skal være gjort. Går spilling utover andre ting fjernes det. Nå var min litt yngre første gang han prøvde seg og mistet dataen. Anonymkode: 2fcbe...94c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du tror det er så enkelt, ja.. Her er hver dag en kamp. Han blånekter på alt og blir aggressiv og låser seg inne. Jeg er ikke sterk nok til å ta fra han ting med makt. Og ikke tror jeg fysisk makt er løsningen på noe. Noen som har reell erfaring med sånne ungdommer som kan dele informasjon? Anonymkode: 01c77...197 Det er vel du som betaler for internett?? Du skrur det av eller slutter å fornye abn. Flere operatører gir deg 1000gb på tlf, så du kan kjøpe ble det på den om du må.. Anonymkode: 16897...17d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du tror det er så enkelt, ja.. Her er hver dag en kamp. Han blånekter på alt og blir aggressiv og låser seg inne. Jeg er ikke sterk nok til å ta fra han ting med makt. Og ikke tror jeg fysisk makt er løsningen på noe. Noen som har reell erfaring med sånne ungdommer som kan dele informasjon? Anonymkode: 01c77...197 Min erfaring er at du bør spørre om hjelp fra noen profesjonelle. Om det er fastlegen, skolen, eller hva det vet jeg ikke. Men min erfaring fra lignende problemstillinger er at disse sakene tar tid og at det er mange nyanser man ikke får med når man spør på et nettforum. Det er også lettere for deg om du faktisk har en som hjelper deg enn at du står i situasjonen alene. Du trenger trolig å snakke med noen du også for å hjelpe deg gjennom sønnen din sin avhengighet. Ting er mye lettere når man slipper å stå alene i situasjonen. Anonymkode: 4740d...583 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Er han i utgangspunktet normaltfungerende? Anonymkode: 14e92...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du tror det er så enkelt, ja.. Her er hver dag en kamp. Han blånekter på alt og blir aggressiv og låser seg inne. Jeg er ikke sterk nok til å ta fra han ting med makt. Og ikke tror jeg fysisk makt er løsningen på noe. Noen som har reell erfaring med sånne ungdommer som kan dele informasjon? Anonymkode: 01c77...197 Jeg har. Og vil si at det kommer helt an på hva som ligger bak. Hvis han f.eks. mistrives på skolen, er ensom, blir mobbet e.l. kan det være viktig å gjøre noe med grunnen til at han bare vil spille. Og ikke «shame» ham for hans interesse. (Har du settfilmen Ibelin?) Uansett årsak er det viktig å forstå ham for å finne en god vei videre. For noen vil det å slukke for nettet om natten og være streng hjelpe, men for andre kan det skubbe ham vekk fra deg og gjøre ham enda mere anti-voksne. Du skriver at du er alene med ham. Jeg ville kontaktet noen du kan drøfte det med. Få sparring fra en dyktig lærer, psykolog, pedagog e.l. som jobber med unge. Jeg har en 15-åring med adhd (og som også gjør som han vil) og det har hjulpet enormt mye å snakke med fagfolk som vet hvordan en adhd-hjerne fungerer. Konfliktnivået er mye lavere og stemningen er god. Anonymkode: 740ce...772 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er han i utgangspunktet normaltfungerende? Anonymkode: 14e92...8a6 Han er det. Hvis du spør om han har diagnose, så har han ikke det. Han har alltid vært en fin gutt helt til han ble hekta på det spillet. Anonymkode: 01c77...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Det at han blir aggressiv ville gjort at jeg fikk hjelp utenfra. Det er mange gode folk der ute som har erfaring med sånne unge. Du skriver at det begynte med det spillet. Men tror du ikke spillet dukket opp samtidig med at det skjedde andre ting, som feks pubertet? Jeg kan heller ikke gjenkjenne min sønn, i forhold til hvordan han var da han var liten, men jeg tror det er fordi pubertet og adhd sammen er litt en eksplosiv kombinasjon for ham. Anonymkode: 740ce...772 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden møter han på skolen eller sitter han hjemme? Anonymkode: cc4fd...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han gir blaffen i skole og alt annet og skal bare spillle og gjemme seg på rommet sitt. Det er krangler hver eneste dag. Han er manipulerende og prøver å mene det er min skyld at han ikke gidder å gjøre lekser. Han er smødblid og verdens snilleste når han trenger penger til spillet. Men uansett om jeg prøver å samarbeide eller være streng, så er resultatet at han vrir seg unna skolearbeid og annet ansvar og bare sitter og gamer. Det er helt håpløst. Noen som vet hva som fungerer? Jeg er alene med ham og har ikke så mange andre å spille på. Skal man konfrontere? Ta fra alt av elektronikk? Gå til psykolog? Hva..? Noen som har lykkes i å snu dette fra å være et helvete hver dag til å fungere med gode rutiner? Han kan godt spille for min del bare han har orden på skolen og en viss omgang med venner. Anonymkode: 01c77...197 Det må en lang og alvorlig prat om livet, om konsekvenser av sine handlinger, om hva som er viktig, om skolen, om alt egentlig. Om at skolen faktisk er hans vei til inntekt slik at han selv kan betale for spill feks, til å bli uavhengig av mamma sine penger. Kunnskap er makt, makt er penger osv. Først gjør man det man skal, deretter gjør man det man vil. Først gjør man ansvaret sitt (for han er det nå lekser), deretter lek. Sånn er det for alle. Om muligheten for å dra inn psykolog må også tas opp. Og du må faktisk stenge tilgangen på penger og internett. Husk at dette er en gutt nå, men han blir en dag en mann. Du skal lære han å bli en ansvarlig mann og muligens partner en dag. Har du lært han å ta vare på hus? Vaske klær? Ta ut søpla? Rydde opp etter seg?? Anonymkode: bdc0e...467 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har. Og vil si at det kommer helt an på hva som ligger bak. Hvis han f.eks. mistrives på skolen, er ensom, blir mobbet e.l. kan det være viktig å gjøre noe med grunnen til at han bare vil spille. Og ikke «shame» ham for hans interesse. (Har du settfilmen Ibelin?) Uansett årsak er det viktig å forstå ham for å finne en god vei videre. For noen vil det å slukke for nettet om natten og være streng hjelpe, men for andre kan det skubbe ham vekk fra deg og gjøre ham enda mere anti-voksne. Du skriver at du er alene med ham. Jeg ville kontaktet noen du kan drøfte det med. Få sparring fra en dyktig lærer, psykolog, pedagog e.l. som jobber med unge. Jeg har en 15-åring med adhd (og som også gjør som han vil) og det har hjulpet enormt mye å snakke med fagfolk som vet hvordan en adhd-hjerne fungerer. Konfliktnivået er mye lavere og stemningen er god. Anonymkode: 740ce...772 Det er nok flere ting med livet vårt som har vært vanskelig for han. Men han har venner. Jeg har derfor hele tiden prøvd å ta det med det gode og bli enige om regler i huset. Men han bryter dem med en gang og skylder på meg og blir sint. Innimellom så er han seg selv og da er han en nydelig gutt. Men jeg synes totalt sett har situasjonen bare blir værre, så det jeg gjør fungerer ikke. Anonymkode: 01c77...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): møter han på skolen eller sitter han hjemme? Anonymkode: cc4fd...ae1 Han møter opp på skolen. Foreløpig. Men jeg er bekymret for hvor ille dette kommer til å bli. Anonymkode: 01c77...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden (endret) har du sett filmen om ibelin? Gaming er så mye mer enn du tror, kanskje din tenåring har noe i gamingen du ikke skjønner som denne trenger? Ikke at jeg påstår hverken det ene eller det andre - men gaming i seg selv er ikke bare en uting. Endret 3 timer siden av Carrot 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Han er det. Hvis du spør om han har diagnose, så har han ikke det. Han har alltid vært en fin gutt helt til han ble hekta på det spillet. Anonymkode: 01c77...197 Jeg tenker vel at du ikke tar kampen daglig, men at du lar han holde på noen dager...og lar det være mistenkelig stille fra din side. Det vil han gjerne undre seg litt over. Kanskje bli litt bekymret nesten. Så tar du en samtale med han som du varsler om først. Spør om det er greit at dere kan snakke sammen. Da tar du en veldig alvorlig tone og sier at han begynner å bli voksen, og du er utrolig for at han ikke gjør annet enn å spille. Du vil ikke ha det slik som dere har hatt det nå, og du vil at han selv skal ta ansvar. Spør hva han tenker er ok spilletid, og snakk med han om hans tanker rundt dette. Er han fornøyd med hvordan dette utvikler seg? Legg ansvaret over på han for oppførsel, for spilletid, og si at du er skuffet over måten han møter deg på. Si at du er glad i han, og ser at han er en veldig fin gutt, men nå vet du ikke din arme råd. Du skal ikke sloss med en 16 åring. Det kan du også opplyse han om. At det skjer ikke lenger. Men at du vurderer hvordan du skal møte dette, om du må fjerne internett, og spør han hva han tenker. Spill ballen over til han og gjør han ansvarlig for sin egen skjebne. Anonymkode: 849e8...cdc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden Kor masse spelar han då? Anonymkode: c5266...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Hvilket spill er han besatt av? Anonymkode: 0c293...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Carrot skrev (13 minutter siden): har du sett filmen om ibelin? Gaming er så mye mer enn du tror, kanskje din tenåring har noe i gamingen du ikke skjønner som denne trenger? Ikke at jeg påstår hverken det ene eller det andre - men gaming i seg selv er ikke bare en uting. Jeg har sett filmen. Jeg kan godt akseptere at han finner glede i spillverden, men han må fungere på skolen og i familien som førsteprioritet. Det er alt jeg ber om. Men han klarer ikke dette, han blir helt manisk av den spillinga. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kor masse spelar han då? Anonymkode: c5266...2a9 Timesvis hver dag, og forrige uke spilte han hele natta flere netter. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilket spill er han besatt av? Anonymkode: 0c293...ce3 Husker ikke. Det er på mobilen hans. Anonymkode: 01c77...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå