Gå til innhold

Flytte ut av huset hans etter 6 år, felles barn, hva har jeg krav på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rucula skrev (1 time siden):

Ja, men det var din kropp som tok støyten, du tok all fysisk risiko

Det var jo helt frivillig, alle 9 gangene og ikke noe jeg skal ha betalt for.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her!

Det var ikke meningen at jeg skulle bli slaktet med dette innlegget mitt😂

jeg har betalt 6000kr i mnd i leie. Vi har delt utgifter på barna og mat. Var bare noen på jobben som sa at jeg hadde krav på noe, både for å ha vært hjemme i mammapermisjon, (også hans), bidratt med oppussing osv. 

Jeg har kjøpt meg leilighet nå, så er ikke ute etter verken boligen hans eller å flå han, ville bare vite om det var noe jeg hadde krav på, og om det ikke er det så er det også helt greit 😊 

Anonymkode: 2a528...45b

Hvorfor i all verden har du «tatt» hans permisjon? Kanskje en fordel med tanke på fordeling av barna, men absolutt ingen fordel for deg å miste pensjon, sykepengegrunnlag og generell arbeidserfaring. Er dette 2-3 måneder i løpet av 10 års arbeidserfaring spiller det liten rolle, men dersom du har gått ned i stillingsprosent for å ta deg av barn og familien AS vil dette koste deg dyrt i lengden! 

Anonymkode: d0b44...549

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bodd sinnsykt billig, så dersom du har vært voksen og spart bør du sitte igjen med mye. Du har ikke rett på donasjon fra eksen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (1 time siden):

Du er mann, garantert 

Jeg er kvinne og vel reagerer på samme måte! 

Anonymkode: 2b1fe...659

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (17 minutter siden):

Du har bodd sinnsykt billig, så dersom du har vært voksen og spart bør du sitte igjen med mye. Du har ikke rett på donasjon fra eksen ihvertfall.

Donasjon?? Om hun har betalt mye felles utgifter , oppussing osv så kan hun ha rett på noe jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører (husstandsfellesskapsloven) § 3:

Dersom husstandsfellesskapet oppløses på annen måte enn ved død, kan én av partene, når sterke grunner taler for det, få følgende rettigheter til deres felles hjem:

1. rett til å tre inn i husleiekontrakt eller avtale om rett til å opprette husleiekontrakt, selv om kontrakten eller avtalen er opprettet i en annen av partenes navn,
2. rett til å løse inn andel, aksje eller obligasjon som tilhører en annen av partene og som retten til felles bolig er knyttet til,
3.

rett til å overta boligeiendom eller andel av boligeiendom som tilhører en annen av partene og som utelukkende eller hovedsakelig har tjent til felles bolig, hvis ikke den andre har odelsrett til eiendommen, eller den er ervervet fra hans eller hennes slekt ved arv eller gave, og  [...]

Denne bestemmelsen gir deg rett til å overta boligen han eier dersom "sterke grunner taler for det". Kan du få noen sakkyndige til å skrive noen rapporter om at ungene blir traumatisert av å måtte flytte?

Anonymkode: 566a5...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lov om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører (husstandsfellesskapsloven) § 3:

Dersom husstandsfellesskapet oppløses på annen måte enn ved død, kan én av partene, når sterke grunner taler for det, få følgende rettigheter til deres felles hjem:

1. rett til å tre inn i husleiekontrakt eller avtale om rett til å opprette husleiekontrakt, selv om kontrakten eller avtalen er opprettet i en annen av partenes navn,
2. rett til å løse inn andel, aksje eller obligasjon som tilhører en annen av partene og som retten til felles bolig er knyttet til,
3.

rett til å overta boligeiendom eller andel av boligeiendom som tilhører en annen av partene og som utelukkende eller hovedsakelig har tjent til felles bolig, hvis ikke den andre har odelsrett til eiendommen, eller den er ervervet fra hans eller hennes slekt ved arv eller gave, og  [...]

Denne bestemmelsen gir deg rett til å overta boligen han eier dersom "sterke grunner taler for det". Kan du få noen sakkyndige til å skrive noen rapporter om at ungene blir traumatisert av å måtte flytte?

Hun har ordnet seg leilighet og er ikke interessert i å ta over huset. 

Anonymkode: 4a563...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

som utelukkende eller hovedsakelig har tjent til felles bolig,

TS har jo faktisk kun bodd i eksens bolig i 6 år, så ingen ved sine fulle fem kan da godkjenne at hun skal få overta boligen hans.

Det er heller ikke nevnt noe som helst her om noen "sterke grunner" som skulle tilsi at dette er aktuelt. Og barn i førskolealder tenker jo knapt nok over hvor de bor, så lenge de får være med mor og/eller far og å antyde at det å flytte skulle gjøre dem traumatisert...🙄😳🤪😂

Anonymkode: 7c1d8...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bidratt med oppussing slik at boligen har fått en verdiøkning på grunn av det, kan du ha rett på vederlag for dette. Synes det høres lusent ut med 5000kr etter 6 års samboerskap.

Anonymkode: 0a350...243

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

3.

Ts sier ikke på noe tidspunkt at hun er interessert i huset. Det høres ikke ut som hun har penger til å kjøpe det heller. For det er i så fall det hun må gjøre, du tror vel ikke at det finnes lover som tar eiendom fra en person og gir den til en annen uten vederlag?

Anonymkode: 57adc...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ha4 krav på det du tok med inn i forholdet og halvparten av det dere har skaffet dere.  Når du har betalt leie, har du betalt leie. Vet noen har fått igjennom en sum iht å pusse opp. Men du har ikke  nødvendigvis et krav om det. 

Mulig er han velvillig til å kompensere det, evnt kan du prøve forlikstådet, etter  du har fremmet et krav

Anonymkode: 62249...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

3.

Eller at faren skriver at hun traumatiserer barna ved å ta de ut av hjemmet som tilhører faren?

I alle dager, når ble det greit å juge i sånne saker... ja, stemmer det, alt for å få tynt ut mest mulig av far. 

Dette du linker til, handler ikke om det TS spør om heller. Du forstår kanskje ikke at i dette ligger også at TS må KJØPE ut den andre parten, ikke bare grabbe til seg noe hun overhodet ikke har rettigheter til? 

Kjenner jeg er evig takknemlig for både særeie, skeivdeling og ektepakt. For å sikre meg mot sånne som deg. 

Anonymkode: 3cd1a...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller at faren skriver at hun traumatiserer barna ved å ta de ut av hjemmet som tilhører faren?

I alle dager, når ble det greit å juge i sånne saker... ja, stemmer det, alt for å få tynt ut mest mulig av far. 

Dette du linker til, handler ikke om det TS spør om heller. Du forstår kanskje ikke at i dette ligger også at TS må KJØPE ut den andre parten, ikke bare grabbe til seg noe hun overhodet ikke har rettigheter til? 

Kjenner jeg er evig takknemlig for både særeie, skeivdeling og ektepakt. For å sikre meg mot sånne som deg. 

Anonymkode: 3cd1a...6e5

Hvorfor ikke rett og slett la være å gifte deg?

Anonymkode: 7c1d8...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

asterix skrev (12 timer siden):

Det var jo helt frivillig, alle 9 gangene og ikke noe jeg skal ha betalt for.

Hvorfor 9 barn? Smiths venner?

Anonymkode: 36c2a...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor 9 barn? Smiths venner?

😂Nei. Jeg er ateist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Donasjon?? Om hun har betalt mye felles utgifter , oppussing osv så kan hun ha rett på noe jo

Hun hadde ikke betalt noe sa hun, men hjulpet til. De burde jo hatt kontrakt da. Hva er felles utgifter? Både folk som eier og leier må betale for å bo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix skrev (2 timer siden):

😂Nei. Jeg er ateist.

Men hvorfor så mange da? :fnise:

Lyst på at barna skal ha en stor søskenflokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

3.

Hun må fortsatt kjøpe boligen eller betale markedsleie, så det blir ikke noe mere penger ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...