AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #81 Del Skrevet 15. november 2024 Brunello skrev (1 time siden): Nei, det er feil og upresis. Alt man tjener i ekteskapet er felles. Anonymkode: 89e5c...27a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. november 2024 #82 Del Skrevet 15. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forøvrig så trenger man ikke avtale særeie i ektepakt så lenge man eier huset alene før giftemålet inngås. Da er det i utgangspunktet særeie. Det man tar med inn har man rett på å ta med ut. Så er det jo en diskusjon om denne husleien kunne vært sett på som nedbetaling av lån. Men de er ikke gift og vi vet ikke om han har lån på huset en gang (tror jeg, uten at jeg har lest hele tråden). Så dette blir litt sånn spekulasjoner. Utgangspunktet her er at mannen eier huset alene og hadde også hatt særeie selv om de var gift. Anonymkode: c6841...31b Det du skriver er feil. Det blir ikke særeie automatisk. Man kan eventuelt kreve skjevdeling. Endret 15. november 2024 av Brunello 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #83 Del Skrevet 15. november 2024 Nei, du har ikke krav på noe, og med mindre du har inngått en skriftlig avtale med han om noe, har kvitteringer el som viser at du har lagt ut til innbo, er det kun enighet dere imellom som gjelder når det kommer til deling av innbo. Anonymkode: 76f3f...abf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. november 2024 #84 Del Skrevet 15. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alt man tjener i ekteskapet er felles. Anonymkode: 89e5c...27a Det er det ikke. Man bestemmer selv over egen inntekt. Ektefellen har først krav på noe etter et eventuelt brudd. Men den største feilen i det innlegget jeg kommenterte var at verdistigningen fra ekteskapsinngåelsen skal deles. Det er feil. Eide man hele boligen uten belåning da man giftet seg, tar man med den ut (ved å kreve skjevdeling) selv om verdien har fordoblet seg. Endret 15. november 2024 av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #85 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det er ikke særeie. Han kunne skjevdelt verdiene fra før ekteskapet ble inngått, det er noe annet. Anonymkode: 4a563...ac8 Beklager, du har rett.. Det gikk litt fort i svingene. Ordlyden er skjevdeling og ikke særeie som er noe annet. Men poenget er likevel akkurat det samme. Et ekteskap hadde ikke automatisk gjort at hun hadde hatt krav på noe. At det kunne ha skjedd, er nå en annen sak. Men vi vet lite om hvordan mannen har ervervet huset. Om det er arv eller gave, eller om det er belånt slik at man kan anse kvinnens "husleie" som delvis nedbetaling av lån. Det jeg svarte på var påstanden om at hun autamatisk hadde hatt krav på noe av huset hvis de var gift. Det stemmer ikke da mannen eide huset før ekteskapet ble inngått. Ekteskapsloven §59 «Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere ble ervervet ved arv eller gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." Anonymkode: c6841...31b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #86 Del Skrevet 15. november 2024 Brunello skrev (6 minutter siden): Det du skriver er feil. Det blir ikke særeie automatisk. Man kan eventuelt kreve skjevdeling. Ja du har rett. Det gikk litt fort og jeg skrev særeie men mente skjevdeling. Det er to ulike ting, men poenget er det samme. Men særeie må avtales med ektepakt. Skjevdeling avtales ikke med ektepakt, men man kan kreve å få med seg ut verdier som man hadde med seg inn i et ekteskap. På visse vilkår, som jeg ikke orker å gå inn på her. Det jeg egentlig skulle frem til var bare at et ekteskap ikke automatisk her ville gitt kvinnen rett på en andel av huset. Anonymkode: c6841...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #87 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Lang historie kort. Vi har bodd sammen i 6 år, jeg har betalt «leie» hos han (han eide hus når vi møttes) på nesten 6000kr i mnd. Vi har to felles barn. Iløpet av disse årene har vi pusset opp mye (han har betalt, men jeg har bidratt masse) Nå er det slutt og jeg må flytte ut. Har jeg krav på noe som helst? Jeg føler at jeg går ut av dette som den tapende part, må starte helt på nytt med både bolig, innkjøp av innbo osv osv. Han har «kjøpt meg ut» for 5000kr, det var det han mente innboet vårt var verdt idag. Har jeg noen rettigheter? Anonymkode: 2a528...45b Hvor ble du av, TS? Høres ikke ut som om du har krav på noe nei, men med bare 6000 kr i utgifter til bolig per mnd så må du jo ha spart deg opp MYE penger?? Eller har du vært idiot nok til å hoppe rett i kvinnefella og brukt alt på fortløpende utgifter mens han har fått bruke hele sin lønn på å investere i sin bolig? Anonymkode: a74ca...f5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #88 Del Skrevet 15. november 2024 Regner med du har en feit sparekonto, 6000 kr for å bo er ingenting. Og du har ikke krav på noe, nei. Anonymkode: 6c924...0c3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 15. november 2024 #89 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Lang historie kort. Vi har bodd sammen i 6 år, jeg har betalt «leie» hos han (han eide hus når vi møttes) på nesten 6000kr i mnd. Vi har to felles barn. Iløpet av disse årene har vi pusset opp mye (han har betalt, men jeg har bidratt masse) Nå er det slutt og jeg må flytte ut. Har jeg krav på noe som helst? Jeg føler at jeg går ut av dette som den tapende part, må starte helt på nytt med både bolig, innkjøp av innbo osv osv. Han har «kjøpt meg ut» for 5000kr, det var det han mente innboet vårt var verdt idag. Har jeg noen rettigheter? Anonymkode: 2a528...45b Kan du bevise via bank eller annen måte at du har bidratt økonomisk til oppussing? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #90 Del Skrevet 15. november 2024 Hun har nok ikke fet bankkonto, aksjer eller andre store summer liggende rundt. Jeg vil absolutt tro at hun har tenkt at forholdet kom til å være evig og dermed levd deretter. Hadde hun sittet på summene dere mener at hun burde hatt oppsparte vil jeg gjette at hun forlengst hadde sagt det. Ts: jeg regner med at du har noe av verdi som du tar med deg? Bil, feks? Har du jobb? Har du noe buffer oppsparte? Om ikke er du langt i fra den eneste aleneforeldren som har startet på bar bakke og to tomme hender. Kontakt familievernkontoret og NAV og få veiledning derfra. Anonymkode: 3640b...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #91 Del Skrevet 15. november 2024 Stor pike skrev (13 timer siden): Skulle vært gift, så hadde ekteskapsloven trådd inn. Vil anbefale advokat. Han hadde nok hatt særeie eller tatt huset med seg på skjevdelingsreglene. Anonymkode: 3628a...c5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #92 Del Skrevet 15. november 2024 Å betale husleie og gratis mat, klær osv. til ham i alle år er vel den typiske kvinnefellen. Du får ingenting igjen. Å sette en pris på 5000,- for innboet høres veldig lite ut. Anonymkode: 86d19...ff2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #93 Del Skrevet 15. november 2024 Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): Kan du bevise via bank eller annen måte at du har bidratt økonomisk til oppussing? Hun skriver at han har betalt, men at hun har bidratt, så jeg regner med at hennes bidrag har vært å hjelpe til med selve oppussingen og ikke med penger. Anonymkode: 45878...e7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #94 Del Skrevet 15. november 2024 9Sjokkerende at man ikke har krav på noe for å ha gitt mannen 2 barn! Anonymkode: 41b4b...27f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 15. november 2024 #95 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 9Sjokkerende at man ikke har krav på noe for å ha gitt mannen 2 barn! Anonymkode: 41b4b...27f Sjokkerende at folk ikke setter seg ned og tinglyser avtaler før de flytter sammen om de ikke gidder bruke 30-40 min på å gifte seg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #96 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 8.47): Jammen; gift dere damer! Blir du gravid, så setter du et ultimatium, enten gifter han seg med deg, eller så er han ikke interessert i å ta ansvar. Det er ikke noe å lure på. Da er det bedre å være alene fra start. Nå sitter du uten noe TS. Jeg sa til datteren min at hun IKKE burde flytte inn og leie hos kjæresten sin. Det blir bare tull. Nå har hun funnet en like fattig student som seg selv, og det er faktisk et bedre utgangspunkt. Da kan de kjøpe sammen. Anonymkode: 7558b...932 Det har jo ingenting med giftemål og gjøre. Anonymkode: 2e5b8...01e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #97 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): 9Sjokkerende at man ikke har krav på noe for å ha gitt mannen 2 barn! Anonymkode: 41b4b...27f Hvor mye skal mannen betale per barn han «får» og skal kvinner betale like mye? Anonymkode: 1c385...a49 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #98 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 8.21): Mannen eide boligen fra før, og samlivet varte bare 6 år. Ts leide billig, og har ikke opplyst om fordelingen av øvrige utgifter eller oppgaver. Eller om egne inntekter og disposisjon av disse. Dette er ikke kvinnefellen. Det er en kjip situasjon å være i, med en mann som kunne vist mer omsorg (særlig med felles barn), men ikke trenger å gjøre det. Som veldig mange skriver, fordel heller innboet dere har anskaffet sammen, da kommer du nok best ut av det. Anonymkode: 9065a...d85 Ts gir altfor lite informasjon. har hun feks gått helt eller delvis hjemme med lav inntekt og tatt seg av hus og barn? Hvem har kjøpt inn hva til felles ? har de delt oppgave og utgiftene likt, og hun jobbet fullt og satt inn 15000 i måneden på sparekonto imens hun har hatt lave boutgifter? enten må jo ts ha veldig mye penger oppspart, om ikke har hun solgt tiden sin til familien eller brukt alt av sine penger på husholdning og utstyr til barna. hva var avtalen? Ba henne om og jobbe deltid for og ta seg av hjemmet - så skulle han forsørge mot en liten husleie? nei, hun har selvsagt ikke krav på huset eller tilbakebetaling av husleie. Hvor ble pengene av? Anonymkode: 2e5b8...01e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #99 Del Skrevet 16. november 2024 Brunello skrev (18 timer siden): I Oslo ja. Hadde de bodd i indre Gokk, ville det ha rukket til en enebolig. Får ikke rom i kollektiv i Oslo til 6000. Kjenner ikke til prisene i indre gokk. Det er jo litt vanskelig og vurdere hvor billig ts har bodd sånn sett, men om hun har jobbet fullt bør hun jo ha mye sparepenger. Anonymkode: 2e5b8...01e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #100 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tull. Du får ikke leie en hel enebolig for 6000 kr. Anonymkode: 6dc67...22c Inkludert strøm og Netflix. Ytterst i indre gokk. Anonymkode: 2e5b8...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå