Gå til innhold

Min mann skal alltid "spolere" fridagen min..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det tredje skiftet er et begrep som man bruker her inne hvor flertallet har elendige menn og dårlige forhold, på samme måte som man snakker om silent treatment og narsissisme og diverse andre kjipe ting assosiert med dårlige forhold.

Vil man ut av uføret, må man slutte å bruke språket som er knyttet til misèren, og lære et nytt språk fra de i sunne forhold. Da er begreper som det tredje skiftet, noe av det første som ryker.

Trådstarter har forøvrig ikke nevnt i det hele tatt at hun heller vil jobbe den ene dagen enn å være hjemme og lage mat og stelle hus. Tvert i mot virker det som hun elsker livet sitt på hjemmebane, og at hun heller skulle ønske at mannen var mer på jobb.

Det er faktisk 100% lov å ha de følelsene der.

Anonymkode: f964e...5ad

Altså, fremdeles lurer jeg på hva du snakker om?

Anonymkode: f5acb...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, fremdeles lurer jeg på hva du snakker om?

Anonymkode: f5acb...59e

OK. Mer tid på å forklare deg, har jeg dessverre ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det tredje skiftet er et begrep som man bruker her inne hvor flertallet har elendige menn og dårlige forhold, på samme måte som man snakker om silent treatment og narsissisme og diverse andre kjipe ting assosiert med dårlige forhold.

Vil man ut av uføret, må man slutte å bruke språket som er knyttet til misèren, og lære et nytt språk fra de i sunne forhold. Da er begreper som det tredje skiftet, noe av det første som ryker.

Trådstarter har forøvrig ikke nevnt i det hele tatt at hun heller vil jobbe den ene dagen enn å være hjemme og lage mat og stelle hus. Tvert i mot virker det som hun elsker livet sitt på hjemmebane, og at hun heller skulle ønske at mannen var mer på jobb.

Det er faktisk 100% lov å ha de følelsene der.

Det tredje skiftet kan være et godt begrep, men det fortsetter jo at begge forstår hva det innebærer. Og der er gjerne utfordringen: Den ene i forholdet passer på å innhente informasjon og gjøre all planleggingen som kommer på toppen av selve utførelsen særlig når man har barn, mens den andre ikke en gang registrerer at dette gjøres. 

Om begge to følger med på om det trengs nye klær, husker å skaffe bursdagsgave i rett tid, oppdager om logistikken ikke går opp en dag og eventuelt avtaler samkjøring med andre foreldre ved behov og alle slike små ting, deler de det tredje skiftet.

Om den ene har hovedansvaret for administreringen, hjelper det om den andre anerkjenner at dette er den lederjobben det er, og kompenserer med å gjøre mer av det andre skiftet, altså utførelsen av oppgaver på hjemmebane. Bonuspoeng om den andre da klarer å lage middag, vaske bad eller støvsuge uten å få beskjed eller trenge en liste. 

Men dette krever bevissthet. Om den som har valgt å være den «underordnede» i forholdet ikke en gang vet at den andre gjør en usynlig jobb, blir det fort gnisninger, da arbeidsfordelingen fremstår annerledes enn den er. Det er ikke destruktivt i seg selv å snakke om det tredje skiftet, dersom man bruker det som et middel for bevisstgjøring. 

Endret av Hactar
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han en jobb der han kan velge hjemmekontor når han ønsker, spontant samme morgen? Kan du skyve på fridagen din uten særlig forvarsel?

Jeg hadde lagt fridagen min på dager jeg vet han har planer - møter på jobben el.l. Jeg går utifra at disse befaringene ikke er ting dere har hele tiden, men som har dukket opp nå og da. Hvis dere har et pågående oppussingsprosjekt, så hadde jeg tatt litt charge i prosessen og selv vært med og satt opp befaringer, helst en ettermiddag der dere begge er hjemme fra jobb.

Det er helt vanlig at par fordeler hjemmekontordager hver for seg, og det samme bør gjelde fridager. Jeg har en mannlig kollega som har kommet på jobb til tross for at han samme morgen sa han skulle ha hjemmekontor, med forklaringen "kona skulle ha idag, så hun kastet meg ut". 

Jeg synes du er litt ettergivende som får dårlig samvittighet når han blir furten. I et langt ekteskap må man tåle slike diskusjoner, hvis ikke er man ferdig som par. 

(Jeg hadde ikke kalt dagen for "rehabilitering" eller lignende. Det å sykelliggjøre seg ytterligere tror jeg kan virke mot sin hensikt. Dessuten trenger du ikke grunn til eller forklaring for din fridag. Du jobber OG gjør alt hjemme, du trenger den dagen, og så lenge de har råd til det, så er den diskusjonen ferdig).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (18 minutter siden):

Det tredje skiftet kan være et godt begrep, men det fortsetter jo at begge forstår hva det innebærer. Og der er gjerne utfordringen: Den ene i forholdet passer på å innhente informasjon og gjøre all planleggingen som kommer på toppen av selve utførelsen særlig når man har barn, mens den andre ikke en gang registrerer at dette gjøres. 

Om begge to følger med på om det trengs nye klær, husker å skaffe bursdagsgave i rett tid, oppdager om logistikken ikke går opp en dag og eventuelt avtaler samkjøring med andre foreldre ved behov og alle slike små ting, deler de det tredje skiftet.

Om den ene har hovedansvaret for administreringen, hjelper det om den andre anerkjenner at dette er den lederjobben det er, og kompenserer med å gjøre mer av det andre skiftet, altså utførelsen av oppgaver på hjemmebane. Bonuspoeng om den andre da klarer å lage middag, vaske bad eller støvsuge uten å få beskjed eller trenge en liste. 

Men dette krever bevissthet. Om den som har valgt å være den «underordnede» i forholdet ikke en gang vet at den andre gjør en usynlig jobb, blir det fort gnisninger, da arbeidsfordelingen fremstår annerledes enn den er. Det er ikke destruktivt i seg selv å snakke om det tredje skiftet, dersom man bruker det som et middel for bevisstgjøring. 

Hver dag passerer jeg noen misjonærer på vei til min jobb. Jeg pleier å hilse og smile og ønske god helg og sånt. Hvorfor? Jo, fordi de har vett til å stå stille helt til noen oppsøker de, fremfor å løpe etter og intenst misjonere.

Dere som føler for å forklare meg hva det tredje skiftet er, enda det tydelig fremgår at jeg er kjent med det, kunne ha noe å lære av disse.

Det ER destruktivt å kreve at vi kvinner skal finne glede i det dere mener vi skal finne glede i, og ikke det vi selv faktisk finner glede i. Det er nedlatende, og det er frekt, og det er forstyrrende.

Nok avsporing, så hvis dere enda ikke forstår dette, så får det bare være.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hver dag passerer jeg noen misjonærer på vei til min jobb. Jeg pleier å hilse og smile og ønske god helg og sånt. Hvorfor? Jo, fordi de har vett til å stå stille helt til noen oppsøker de, fremfor å løpe etter og intenst misjonere.

Dere som føler for å forklare meg hva det tredje skiftet er, enda det tydelig fremgår at jeg er kjent med det, kunne ha noe å lære av disse.

Det ER destruktivt å kreve at vi kvinner skal finne glede i det dere mener vi skal finne glede i, og ikke det vi selv faktisk finner glede i. Det er nedlatende, og det er frekt, og det er forstyrrende.

Nok avsporing, så hvis dere enda ikke forstår dette, så får det bare være.

Likevel finner du stor glede av å klikke deg inn på relasjonstråder for å misjonere for din oppfattelse av det tredje skiftet. Nesten ironisk, syns du ikke?

Anonymkode: 84fef...b06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Likevel finner du stor glede av å klikke deg inn på relasjonstråder for å misjonere for din oppfattelse av det tredje skiftet. Nesten ironisk, syns du ikke?

Anonymkode: 84fef...b06

Absolutt ikke, da jeg mener at oppheng på dette såkalte tredje skiftet er det som ødelegger forhold.

Det er ikke det trådstarter spør om i det hele tatt, de eneste som skriver om det er mennesker som har så labre antenner, og så liten respekt for andre mennesker, at de synes det passer seg å dra inn og misjonere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...