Gå til innhold

Min mann skal alltid "spolere" fridagen min..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har sagt det, på en fin måte. Men da blir han sur. Insisterer plutselig på å ikke være hjemme likevel og kan si ting som "Jada! jeg skal dra jeg, så du slipper å se meg!." Da får jeg jo litt dårlig samvittighet selv om jeg egentlig ikke føler jeg bør ha det...Er kun en dag i uken det er snakk om, og det er ikke slik at jeg kaster ham ut eller nekter han å komme hjem om han f.eks.er syk. 

ts

Anonymkode: 34fe7...000

Det er nok bedre å si det dagen før i stedet for når han først sitter der med PC'en sin. "Jeg er avhengig av å ha fred å ro i morgen, hvis det er viktig at du har hjemmekontor akkurat da så får jeg finne på noe annet eller bytte dag. For her må vi finne en løsning som passer for begge."

Men TS, det høres ikke ut som om han respekterer deg så veldig mye.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er gift med et slikt mannebarn. Han kunne funnet på å være hjemme hvis jeg var det, og det handler som regel om at han synes det er koselig å bli dullet med. Da kan jeg lage god lunsj, han kan kose seg sammen med meg. 

Jeg har en ekstremt krevende jobb, og jeg må ha alenetid. Så jeg har måtte lære meg å avvise ham som man avviser et klengete barn. Ja, han kommer til å opptre som fornærmet og såret, men da snur jeg det til at jeg ikke tar den passivt-aggressive tonen. Man må bare kutte navlestrengen, og stå i den absurde stemningen de klarer å lage.

Det er tungt å være gift med mannebarn hvis man ikke oppdrar de til å bli en partner, ikke et ekstra barn.

Anonymkode: f2942...2fa

Nok ei sjeffdame som er gift med en uteligger. KG — you cant make this stuf up 🤣

Anonymkode: 281eb...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har sagt det, på en fin måte. Men da blir han sur. Insisterer plutselig på å ikke være hjemme likevel og kan si ting som "Jada! jeg skal dra jeg, så du slipper å se meg!." Da får jeg jo litt dårlig samvittighet selv om jeg egentlig ikke føler jeg bør ha det...Er kun en dag i uken det er snakk om, og det er ikke slik at jeg kaster ham ut eller nekter han å komme hjem om han f.eks.er syk. 

ts

Det hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for.

Jeg har vært åpen og ærlig med mannen min om slike ting. Jeg legger bevisst mine dager med hjemmekontor til dager jeg VET han har møter. 

Han er ekstrovert og vil alltid ha meg rundt seg. Jeg er introvert og trenger rom. I tillegg er dynamikken som hos dere (og mange andre), at jeg gjør brorparten relatert til hjem og barn. Hans hjemmekontor-dager er sløvedager, og jeg orker ikke ha ham «hengende» rundt meg. 

Mannen din er hårsår på dette, et ekteskap må tåle såpass. 

Anonymkode: b2768...429

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be han lese boken Adult Children of Emotionally Immature parents!

Og du kan lese den du også ts, for tips til hvordan hanskes med slike mennesker som din mann 😬

Anonymkode: 8825e...613

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ts

Det er da du skal stå i det og si «ja, du må dra». 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen før "I morgen skal jeg ikke på jobb. Jeg hadde satt pris på om du reiser på jobb fordi den dagen er så viktig for meg. Alenetid og trening" 

Hvis han ikke hører på det, da er han bare en drittsekk 

Anonymkode: 55d33...d32

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg godt, og du må bare sette deg ned og snakke ordentlig med han. Virkelig sette foten ned. 

Her i huset har vi hvert vårt hjemmekontor, så vi kan jobbe hjemme helt uavhengig av hverandre. Men ila det neste året så ryker det ene kontoret når barn nr 2 skal over på eget rom, og det gruer jeg meg til. Da må vi begynne å avtale/synkronisere bruken av det ene kontoret vi har igjen. 

Anonymkode: 3a2c3...640

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (14 timer siden):

Stakkar som ikke får ligge på sofaen hele dagen og gjøre som du vil. Hvordan ivaretar dere balansen i familien, har din mann noen slike goder? Gjør du ekstra husarbeid i helgene eller noe? Har din mann "sin" dag, der han får huset for seg selv?  

Kan han ikke ha hjemmekontor i sofaen med tven på, de 4 andre arbeidsdagene sine? Hvorfor velge den ene dagen ts er hjemme?

Høres ut som han har det helt luksus. 

Anonymkode: 110d6...155

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er mye man trenger erklæring fra legen på her i verden, men hvordan man ønsker å disponere fridagen sin er ikke en av dem. 

Du trenger ikke være utbrent, syk eller noe som helst for å få lov å bestemme hvordan du vil bruke din egen fridag. Og den trenger ikke brukes på vasking og storhandling eller hva nå enn som kommer familien til gode. Den kan brukes på det som kommer TS til gode. Det er lov å ønske seg litt fri fra familielivet og i noen timer, helt innafor. Rart om ikke, med små barn og hektisk tidsklemme spør du meg. 

Anonymkode: 09121...264

Takk!!!

Som jeg ville skrevet det selv! 😊

ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg gjør alt av husarbeid ja. Lager middag hver dag. Lager matpakker, rydder, vasker hus og alt av klær. Planlegger middager, handler  inn dagligvarer og leverer i barnehage og på skole. 

ts

Og han skifter dekk 2 ganger i året, klipper plenen, handler litt dill dall på ClasOhlson, og henter barna i barnehagen om han blir spurt. Det er 50/50 arbeidsfordeling på hjemmebane. Du må jo være fornøyd med det? 😅

Lurer på hvorfor alle syns det er så rart at kvinner velger å få barn alene, eller å forbli barnløse? Det er et mysterium. 

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er gift med et slikt mannebarn. Han kunne funnet på å være hjemme hvis jeg var det, og det handler som regel om at han synes det er koselig å bli dullet med. Da kan jeg lage god lunsj, han kan kose seg sammen med meg. 

Jeg har en ekstremt krevende jobb, og jeg må ha alenetid. Så jeg har måtte lære meg å avvise ham som man avviser et klengete barn. Ja, han kommer til å opptre som fornærmet og såret, men da snur jeg det til at jeg ikke tar den passivt-aggressive tonen. Man må bare kutte navlestrengen, og stå i den absurde stemningen de klarer å lage.

Det er tungt å være gift med mannebarn hvis man ikke oppdrar de til å bli en partner, ikke et ekstra barn.

Anonymkode: f2942...2fa

Psykisk manipulerende menn er alltid like sexy. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tv på soverommet 

Anonymkode: ce3da...4ae

Eller hjemmekontor på soverommet? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett sette foten ned, TS! Ikke la deg manipulere av hersketeknikker, for han har mulighet til å hjemmekontor og få inn håndtverkere de 4 andre dagene i uka. Det er ikke synd på han fordi han ikke får klenge på deg den ene dagen i uka. 

Det kan hende, som noen nevner, at han savner alenetid med deg. Da kan dere ordne dette på annet vis, ved å skaffe barnevakt eller passe på å gjør noe sammen når barna er på fritidsaktiviteter (om de har det) eller lignende. Finn små lommer i hverdagen der dere er kun dere to. 

Jeg forstår deg så inderlig godt! Jeg er også slik at jeg slapper best av dersom jeg VET at jeg har hele huset for meg selv i en gitt tidsperiode. Det hjelper IKKE med lovnader om å være stille og ikke forstyrre, for det kommer til å skje uansett. Joda, jeg har ingen garanti for at det ikke ringer på døra eller andre uforutsette ting skjer, men å ha huset helt for seg selv er en mye bedre forsikring enn at noen "skal være helt stille". 

Synes hun som skriver om behovet for å dra alene til hytta beskriver det veldig bra: først er det forståelse, så er det å sette kjepper i hjulene og prøve må så mange måter å IKKE møte behovet til den som ønsker å være alene. "Nei, det var noe med bilen. Vi skal kjøre deg opp, men da er det jo like greit å overnatte. Nei, når vi først er her, så kan vi jo være her hele helga. Nei, vi skal jo være ute, vi. Så ikke tenk på oss. Du kommer ikke til å merke at vi er der."  JO, vi merker så fordømt at dere er der selv når dere ikke er fysisk tilstede der og da! Fordi vi mister forutsigbarheten vi har når vi er alene! 

Anonymkode: c79f4...ea6

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som mener at TS må være på soverommet når mannen er hjemme. Hvorfor mener dere at MANNEN har større rett til å disponere fellesarealene enn TS? Hvorfor sier dere ikke at HAN må sette seg på soverommet med PC-en når han har hjemmekontor? 

Dessuten: hvorfor er det feil at TS - som åpenbart jobber reduser og tar den økonomiske smellen av det, også skal bruke den fritiden på "familien AS"? Hvorfor skal hun ikke få bruke tid på seg selv? 

Og TS; Hvorfor blir du ikke bare sint? og sier i klartekst at han 1) må ta sin del av hus og hjem, det hadde gjort noe for din helse også og 2) må lære seg til å respektere dine grenser og at det du sier faktisk skal tas på alvor? og 3) surhet/sårhet når han ike får viljen sin er både usexy og manipulerende? 

Jeg vet - av egen erfaring - at det er lett å hele tiden la den andres behov veie tyngre enn ens egne. At det er lett å tenke at "jaja, men han mener det vel godt" når ens grenser tråkkes over, gang på gang på gang, selv om man har sagt fra på en alrdi så fin måte. Tenk gjennom det, TS, hvorfor mener du at det er greit at mannen både får tråkke over dine grenser og bruke manipulasjon/herseteknikker for å få viljen sin. Hvorfor får du dårlig samvittighet når han blir sur = ikke respekterer dine grenser? Hvorfor er det viktigere for deg at han blir sur og å blidgjøre han - enn å faktisk stå for dine grenser og stå i det selv om han reagerer? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en ekstremt ekstrovert mann som ikke skjønner at andre ikke har behov for å være med andre mennesker 24/7.

Han har nok hjemmekontor fordi det er koselig at dere får ekstra tid sammen. Og at behov for egentid = få fred fra han fordi du ikke liker å være med han.

Jeg var tidligere i en veldig stressende situasjon hvor jeg stresset ned ved å gå en kjapp tur i lunchen (hadde fint turområde rett bak jobben), og ellers litt på fritiden også. Han maste om at jeg måtte få med meg kollegaer på turene mine så jeg slapp å gå alene. At jeg ikke måtte være asosial, og at jeg ikke måtte være redd for å spørre de. At jeg sa at jeg trengte å gå alene mente han var at jeg ikke prøvde hardt nok å få venner (jeg har mange gode venner). Turene på fritiden mente han jeg heller kunne ta på treningsstudio slik at det ble mer sosialt, og der hadde de jo barnepass også slik at han slapp å passe de.

Anonymkode: 224db...9a1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han høres ut som en ekstremt ekstrovert mann som ikke skjønner at andre ikke har behov for å være med andre mennesker 24/7.

Han har nok hjemmekontor fordi det er koselig at dere får ekstra tid sammen. Og at behov for egentid = få fred fra han fordi du ikke liker å være med han.

Jeg var tidligere i en veldig stressende situasjon hvor jeg stresset ned ved å gå en kjapp tur i lunchen (hadde fint turområde rett bak jobben), og ellers litt på fritiden også. Han maste om at jeg måtte få med meg kollegaer på turene mine så jeg slapp å gå alene. At jeg ikke måtte være asosial, og at jeg ikke måtte være redd for å spørre de. At jeg sa at jeg trengte å gå alene mente han var at jeg ikke prøvde hardt nok å få venner (jeg har mange gode venner). Turene på fritiden mente han jeg heller kunne ta på treningsstudio slik at det ble mer sosialt, og der hadde de jo barnepass også slik at han slapp å passe de.

Anonymkode: 224db...9a1

Han høres lat og kontrollerende ut. Hadde han vært ekstrovert, så ville han aldri trivdes med hjemmekontor. Han får ekstroverte seg med kolleger på jobben. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes vi kan holde oss for gode til å vurdere hvordan TS` mann er. 

Kanskje er han ekstrovert, ikke forstår greia, og ser verden slik han selv fungerer. Det kan være ment i aller godeste hensyn å være hjemme sammen på dagen, kanskje anser han det som en form for kvalitetstid. Et umodent reaksjonsmønster kan være nettopp det, en umoden måte å reagere på, fordi han føler seg avvist og tror det handler om seg, men det betyr ikke at han er hverken kontrollerende, lat eller noe som helst av hva dere antar i innleggene her. 

Vi har ulike måter å fungere på, og ulike kjærlighetsspråk. Si at hans er tid sammen, så føler han seg kanskje avvist. Hvem vet.

Jeg ville snudd litt på hvordan man forklarer situasjonen. Hvis han tror at jobb tapper energi og fridagen er for å komme seg til å holde ut litt til så er det lett å misforstå og tro at man trenger en hviledag fra han og, for å holde ut litt til. Hjernen er finurlig slik, fantasien setter få grenser. Ved å ikke si at mennesker tapper for energi og at man derfor trenger å være alene, men snu det til at man lader best alene og trenger en dag uten å måtte være annet enn i eget hode, så kanskje han kan se det annerledes. Man elsker jo barna sine også, men de er også uønsket i en ladedag. Det handler ikke om personer og relasjoner, men om seg selv. Jeg booker ikke frisør en gang på ladedag, selv om det er velvære og positivt, fordi det å ha en avtale ødelegger hele poenget mitt med fridag. Du kan jo vinkle det litt slik og, at du liker venninne dine også, men det er en grunn til at du ikke er ute på lunsj med dem når du har fri.  

Anbefaler å ta praten om dette i fredstid, når det ikke er følelser involvert. Altså ikke kvelden før en hjemmedag, eller etter at han har annonsert hjemmekontoret sitt. Da fungerer hjernen mest logisk. 

Lykke til TS.

Håper du får hviledagene dine, og at du bruker dem uten et snev av noe du "skulle" gjort. Du trenger ikke rettferdiggjøre noe som helst av disse timene, for noen. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han høres lat og kontrollerende ut. Hadde han vært ekstrovert, så ville han aldri trivdes med hjemmekontor. Han får ekstroverte seg med kolleger på jobben. 

TS her. Jo han er veldig ekstrovert og har sjelden hjemmekontor. Er derfor så irriterende at når jeg har fri, DA skal han plutselig ha det 😅

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Synes vi kan holde oss for gode til å vurdere hvordan TS` mann er. 

Kanskje er han ekstrovert, ikke forstår greia, og ser verden slik han selv fungerer. Det kan være ment i aller godeste hensyn å være hjemme sammen på dagen, kanskje anser han det som en form for kvalitetstid. Et umodent reaksjonsmønster kan være nettopp det, en umoden måte å reagere på, fordi han føler seg avvist og tror det handler om seg, men det betyr ikke at han er hverken kontrollerende, lat eller noe som helst av hva dere antar i innleggene her. 

Vi har ulike måter å fungere på, og ulike kjærlighetsspråk. Si at hans er tid sammen, så føler han seg kanskje avvist. Hvem vet.

Jeg ville snudd litt på hvordan man forklarer situasjonen. Hvis han tror at jobb tapper energi og fridagen er for å komme seg til å holde ut litt til så er det lett å misforstå og tro at man trenger en hviledag fra han og, for å holde ut litt til. Hjernen er finurlig slik, fantasien setter få grenser. Ved å ikke si at mennesker tapper for energi og at man derfor trenger å være alene, men snu det til at man lader best alene og trenger en dag uten å måtte være annet enn i eget hode, så kanskje han kan se det annerledes. Man elsker jo barna sine også, men de er også uønsket i en ladedag. Det handler ikke om personer og relasjoner, men om seg selv. Jeg booker ikke frisør en gang på ladedag, selv om det er velvære og positivt, fordi det å ha en avtale ødelegger hele poenget mitt med fridag. Du kan jo vinkle det litt slik og, at du liker venninne dine også, men det er en grunn til at du ikke er ute på lunsj med dem når du har fri.  

Anbefaler å ta praten om dette i fredstid, når det ikke er følelser involvert. Altså ikke kvelden før en hjemmedag, eller etter at han har annonsert hjemmekontoret sitt. Da fungerer hjernen mest logisk. 

Lykke til TS.

Håper du får hviledagene dine, og at du bruker dem uten et snev av noe du "skulle" gjort. Du trenger ikke rettferdiggjøre noe som helst av disse timene, for noen. 

Tusen takk 🥰

Slik du beskriver er jeg også. Legger sjelden inn avtaler på min faste fridag da jeg føler det ødelegger litt av roen den dagen gir. Får liksom ikke hvilt skikkelig ut. Jeg er ofte så sliten når fridagen kommer at jeg «faller» sammen og sovner så snart jeg vet at jeg er alene og ingen av barna trenger meg, husarbeidet er gjort osv. Det er en veldig god følelse 😊

ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her. Jo han er veldig ekstrovert og har sjelden hjemmekontor. Er derfor så irriterende at når jeg har fri, DA skal han plutselig ha det 😅

ts

Akkurat det jeg skrev. Ekstroverte liker ikke hjemmekontor. Hvorfor skal han da plutselig like det på din fridag bare fordi han er ekstrovert? 

Du skriver at dere ikke gjør noe sammen denne dagen. Han sitter på sofaen i stua og jobber med TVen på. Høres ikke mye sosialt ut.

Hva får han ut av dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...