Gå til innhold

Min mann skal alltid "spolere" fridagen min..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gjør alt av husarbeid ja. Lager middag hver dag. Lager matpakker, rydder, vasker hus og alt av klær. Planlegger middager, handler  inn dagligvarer og leverer i barnehage og på skole. 

ts

Anonymkode: 34fe7...000

Litt OT men er jo ikke så rart du er utbrent om du har 2 fulltidsjobber. Husarbeid og barn og alt sånt er jo noe du egentlig bare skulle gjort 50% av når du bor med faren til barna i samme hus.

Anonymkode: 12210...39a

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nordlending skrev (43 minutter siden):

Høres ut som de 20 % redusert stilling gjør at hun ikke ender opp utbrent igjen, og det gagner vel familien hennes mye? Kan vel sammenligne det med å gå gradvis tilbake i jobb etter en smell - er man helt ute å kjøre (f.eks. utbrent), er det nok mest normalt å gradvis jobbe mer og mer. Man blir ikke frist over natta, ei går man fra 100 % sykemelding til 100 % jobb. 

Takk! Du har helt rett  :) 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt klart og tydelig fra at jeg trenger å være ALENE på denne dagen. Det handler ikke om deg, men at jeg må ha fullstendig menneske-fritt rundt meg. 

Hvis han fortsetter da så hadde jeg tatt inn på hotell en gang i uka. 

Anonymkode: 09121...264

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud du er tålmodig. Jeg hadde gitt dette totalt ett forsøk på å løse det diplomatisk, hadde ikke grensene mine blitt respektert etter det hadde det blitt klar tale. Jeg går ikke rundt og duller med en voksen mann som ikke ønsker å forstå, da blir det levert i klartekst. Det må en voksen tåle.

Støtter de som sier at du må sette ned foten og fortelle hvordan det skal være. Ignorer alle forsøk på manipulasjon, det er helt hårreisende at han i det hele tatt prøver å manipulere deg så gjerne påpek det til han når han prøver. Helsa di kommer foran egoet hans.

Anonymkode: 3a097...4d8

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg ser jo at hun TIDLIGERE har vært utbrent. Så da er hun vel neppe sykemeldt. Men litt rart at hun f.eks ikke en gang kan ta i mot en handverker som skal innom en snartur. Hvis mannen min skulle hatt en sånn fridag hver uke kun for å ligge på sofaen og se på TV, så hadde jeg rett og slett blitt sur. Hadde i det minste forventet at han brukte deler av dagen på enten noe som kom familien til gode, eller for å trene seg til bedre helse. En roligere dag enn på jobb får man jo uansett. 

Anonymkode: 8581d...093

Du får ta å lese innlegget til ts en gang til.  Tror du har litt tungt for det. 

Anonymkode: 0da86...f68

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Litt OT men er jo ikke så rart du er utbrent om du har 2 fulltidsjobber. Husarbeid og barn og alt sånt er jo noe du egentlig bare skulle gjort 50% av når du bor med faren til barna i samme hus.

Anonymkode: 12210...39a

Dette! 

Anonymkode: 5ed0f...3e5

• Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette gjør han jo kun for å plage deg?!! Hvorfor skal han på død og liv ta hjemmekontor konsekvent når du har fått fridagen din... hadde det faktisk vært for at han vil tilbringe tid med deg, hadde han jo for eks ordnet en koselig lunsj eller spurt deg om dere ikke skal finne på noe sammen ved XX klokkeslett. 

Det virker på meg som om han syns at du bare "daffer" rundt, og han er blitt misunnelig og vil spolere det for deg.

Om han faktisk ville tilbringe tid med deg på denne dagen, hadde han sagt det/planlagt noe/ikke overtatt TV og sofa eller bragt inn håndtverkere osv.

Hvis jeg var deg, ville jeg bare barrikadert meg på rommet. Da kan du teste han. Om han får dårlig samvittighet/vil tilbringe tid med deg, så syns han du burde ha det bedre enn å sitte på soverommet. Om han driter i det, så vet du svaret.... han vil sabotere.

Eventuelt kan du jo kanskje finne et annet sted å kose deg? Ta med deg mat, kaffe på termos, kanskje et nettbrett/laptop/bok o. l, og kjør til et litt avsidesliggende sted og sett deg godt til rette i bilen. Eller kanskje noen timer i en kosekrok på et bibliotek for eksempel? Eller kanskje du har noen andre steder der dere bor som kan passe? 

Anonymkode: d9e1d...9c7

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det at du skal ha en hel dag alene hjemme av helsemessige årsaker, eller er det kun at du vil kose deg og være alene hjemme? Er det nødvendig/bra for helsen din å ligge i sofaen på dagtid og se serier? Er du sykemeldt, eller jobber du redusert stilling?

Om det er sykemelding og anbefaling fra lege, så støtter jeg deg selvfølgelig. Men å forvente egentid når man er en fjerdedel av en familie med to små barn, er vel egentlig utopi. Kanskje mannen din vil ha hjemmekontor disse dagene er fordi han innerst inne ønsker seg litt voksentid sammen med deg?

Jeg jobbet 80% noen år med småbarn. Men brukte den fridagen til å storhandle, og vaske hus og klær. Da kom det familien til nytte, siden vi fikk mye roligere og koselige helger.

Så du må nesten svare på om du har denne kosedagen pga sykemelding, eller om det er for å få fri fra familien din?

Men et sleipt tips kan du få 🙂. Neste gang han blir hjemme på en sånn dag, så drar du fram støvsugeren og starter storrengjøring i stuen der han vil sitte. Tenker han rømmer da 😉

Det er mye man trenger erklæring fra legen på her i verden, men hvordan man ønsker å disponere fridagen sin er ikke en av dem. 

Du trenger ikke være utbrent, syk eller noe som helst for å få lov å bestemme hvordan du vil bruke din egen fridag. Og den trenger ikke brukes på vasking og storhandling eller hva nå enn som kommer familien til gode. Den kan brukes på det som kommer TS til gode. Det er lov å ønske seg litt fri fra familielivet og i noen timer, helt innafor. Rart om ikke, med små barn og hektisk tidsklemme spør du meg. 

Anonymkode: 09121...264

• Liker 11
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er bare jobben som har gjort deg utbrent? Det høres litt ut som du har et ekstra barn i huset. Altså mannen din. 

Anonymkode: 0da86...f68

• Liker 9
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg gjør alt av husarbeid ja. Lager middag hver dag. Lager matpakker, rydder, vasker hus og alt av klær. Planlegger middager, handler  inn dagligvarer og leverer i barnehage og på skole. 

ts

Oi, det var ... mye! 
Kvifor er ikkje mannen din med på å dra lasset? Er han handikappa?

Anonymkode: 91b54...2e7

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom fram nye opplysninger langt uti tråden om at TS gjør absolutt alt hjemme. Det endrer jo saken litt. Her ville jeg heller fått mannen til å gjøre sine 50%. Da hadde sikkert TS kommet seg ut i full jobb, og hele familien kunne ha fått mer kvalitetstid sammen. Når man har familie, så er det et godt familieliv man prøver å legge tilrette for. Det burde både TS og mannen gjøre. Om han trør til, så ville TS ha fått noen rolige ettermiddager og kvelder hjemme, med bedre tid til familiekos. Det er oppskriften på et harmonisk liv for hele familien.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier litt om forskjellen på krav til menn og kvinner at så mange her er kritiske til TS fordi hun bruker fridagen sin til å (gisp!) slappe av, samtidig som de syns det er helt OK at mannen hennes sitter i sofaen og ser på TV når han har hjemmekontor. 

Anonymkode: 3075e...986

• Liker 10
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fridagene flyttes på? I såfall kan du bare dra på jobb når han bestemmer seg for å ha "hjemmekontor" på kort varsel og heller ta ut fridagen en annen gang. Da kan du selvfølgelig forvente at han henter i barnehagen og lager middag også, han er jo bare hjemme uansett. 

Anonymkode: 3075e...986

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stoler han ikke på deg og blir hjemme for å passe på? 

Anonymkode: 2b6c0...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt klart og tydelig; jeg er gradert sykemeldt pga UTBRENTHET! Jeg har én dag fri fordi jeg trenger å ha tid for meg selv til å hente meg inn og få lov å bare være selvsentrert og egoistisk. Det er en del av helingprossessen så jeg forhåpentligvis blir helt frisk igjen.

Dette handler ikke om deg og ikke om barna, men om hva JEG trenger.

Jeg ber deg om å velge alle andre dager til å ha hjemmekontor og andre prosjekter i hjemmet på dagtid én dag i uka.

Utbrenthet er alvorlig og kan føre til kraftig depresjon og i noen tilfeller kronisk utmattelse. At du ikke er med meg på at jeg trenger de timene den dagen føles som sabotering og lite respekt for hva jeg trenger når du gang på gang velger min fridag til å gjøre dine ting hjemme, spesielt når jeg flere ganger har kommunisert hvorfor jeg trenger den alenetiden.

Hva er dine tanker rundt det jeg nå sa?

Anonymkode: c4824...833

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nok noe med hvor man er på ekstrovert/introvert-skalaen. TS lader batteriene alene. Kjæresten tenker det er kjempehyggelig å ta hjemmekontor samtidig som hun er hjemme, fordi han liker å ha folk rundt seg, liker å være mest mulig med TS. Han kan da også tenke at det er hyggelig for TS med han i stua, så slipper hun å være alene liksom.. 

Når man sier til en som ikke forstår dette med alenetid at man trenger å være alene, så kan de få litt sånn HVA ELSKER DU MEG IKKE LENGRE???-følelse av det. For de forstår ikke hvordan man kan trenge "fri" fra dem. Noe som jo er litt forståelig også - tenk når man dater, nyforelskede er som frimerker på hverandre, mens laber interesse for å henge sammen betyr jo laber interesse i personen. 

Men når man er i et trygt forhold, så må dette med alenetid være noe dere har snakket om og kan møte hverandre på om man er forskjellige. Han må både gi deg alenetid og forstå at det ikke handler om han. Så må du jo møte han litt på hans ekstroversjon eller behov for tid sammen, på andre måter enn akkurat på fridagen din.

Han skjønner deg ikke, men det virker også som han ikke VIL skjønne. Du må rolig men bestemt forklare at du trenger alenetid for å lade, sånn er veldig mange mennesker. Det har ikke noe med han å gjøre. Når han sutrer så får du anerkjenne at det kan bli litt såre følelser siden han ikke forstår hvor du kommer fra - men du kan ikke la han manipulere deg. Han får bare bli sur da, men du skal ha den alenetiden din. Avtal hvilke dager du skal være hjemme og han skal. Og sånn blir det.

Anonymkode: 97178...a52

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har sagt det, på en fin måte. Men da blir han sur. Insisterer plutselig på å ikke være hjemme likevel og kan si ting som "Jada! jeg skal dra jeg, så du slipper å se meg!." Da får jeg jo litt dårlig samvittighet selv om jeg egentlig ikke føler jeg bør ha det...Er kun en dag i uken det er snakk om, og det er ikke slik at jeg kaster ham ut eller nekter han å komme hjem om han f.eks.er syk. 

ts

Akkurat samme problemstilling som deg, og fikk akkurat samme svar av min mann 😅 

han hadde aldri evne til å se mine behov, for eksempel når barna var små kunne han  ikke skjønne hvorfor jeg ønsket å sove ut i helgene. Men var jo helt utslitt etter å ha vært våken 5-10 ganger hver natt med barna.. men hvorfor skulle jeg ha søvn? Var trossalt viktigere at han fikk sove det han trengte.. 

skilte oss, og livet ble 10.000 ganger bedre.. 

når jeg tenker tilbake var han aldri i stand til å se eller tilpasse mine eller barna sine behov..det var kun «jeg, jeg , jeg» 

Anonymkode: 36699...b20

• Liker 1
  • Hjerte 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen planlegger uka hver søndag. Det gjelder hvem som jobber hjemme, og hvem som drar på kontoret. Samt hvem som skal ha bilen. 

Det gjør at vi gikk fra konfliktnivå og irritasjon, til at dette er helt borte. 

Og ja, vi vil ha hjemmekontoret for oss selv. Men innimellom er begge hjemme, og da har vi kjøreregler for det. 

Kunne det vært en plan? Å bli enige om når han skal inn, og når du skal være hjemme? 

Anonymkode: 8e10b...5ed

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med et slikt mannebarn. Han kunne funnet på å være hjemme hvis jeg var det, og det handler som regel om at han synes det er koselig å bli dullet med. Da kan jeg lage god lunsj, han kan kose seg sammen med meg. 

Jeg har en ekstremt krevende jobb, og jeg må ha alenetid. Så jeg har måtte lære meg å avvise ham som man avviser et klengete barn. Ja, han kommer til å opptre som fornærmet og såret, men da snur jeg det til at jeg ikke tar den passivt-aggressive tonen. Man må bare kutte navlestrengen, og stå i den absurde stemningen de klarer å lage.

Det er tungt å være gift med mannebarn hvis man ikke oppdrar de til å bli en partner, ikke et ekstra barn.

Anonymkode: f2942...2fa

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har tidligere vært utbrent og jobber nå redusert stilling for å fungere i hverdagen. Har en fast fridag hver uke og denne lever jeg virkelig for. Med to barn på hhv 3 og 6 år er det endel å se til i hverdagen, og jeg bruker fridagen stort sett til å trene litt, og ikke minst hvile. Dette er dagen da jeg lader batteriene, og det gjør jeg gjennom å ha alenetid denne dagen. Å være alene hjemme føles helt magisk.

Det som irritererer meg mer og mer er at min mann ikke synes å forstå hvor viktig dette er for min helse. Han har en jobb der han styrer arbeidsdagen i stor grad som han vil, og ofte bestemmer han seg kvelden før at på min fridag skal han plutselig ha hjemmekontor. Vi har ingen kontorplass hjemme og disse hjemmekontordagene blir som oftest tilbragt i stuen med laptop i fanget og tv på. Jeg elsker å bare slappe av på sofaen denne ene fridagen jeg har. Se noen serier min mann ikke har interesse av og bare nyte stillheten. Dette kan jeg bare glemme når han har "hjemmekontor". Om det ikke er hjemmekontor så er det gjerne befaring av håndverkere som faller på denne dagen, eller at han skal fikse ting i huset, kommer tidlig hjem osv...Jeg har sagt gjentatte ganger at jeg må ha denne sårt tiltrengte fridagen til å være litt alene, men det går liksom ikke inn...Noen andre som har det sånn? Hva skal jeg si/gjøre for å få han til å forstå?

Tv på soverommet 

Anonymkode: ce3da...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...