AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #21 Del Skrevet 14. november 2024 Er det at du skal ha en hel dag alene hjemme av helsemessige årsaker, eller er det kun at du vil kose deg og være alene hjemme? Er det nødvendig/bra for helsen din å ligge i sofaen på dagtid og se serier? Er du sykemeldt, eller jobber du redusert stilling? Om det er sykemelding og anbefaling fra lege, så støtter jeg deg selvfølgelig. Men å forvente egentid når man er en fjerdedel av en familie med to små barn, er vel egentlig utopi. Kanskje mannen din vil ha hjemmekontor disse dagene er fordi han innerst inne ønsker seg litt voksentid sammen med deg? Jeg jobbet 80% noen år med småbarn. Men brukte den fridagen til å storhandle, og vaske hus og klær. Da kom det familien til nytte, siden vi fikk mye roligere og koselige helger. Så du må nesten svare på om du har denne kosedagen pga sykemelding, eller om det er for å få fri fra familien din? Men et sleipt tips kan du få 🙂. Neste gang han blir hjemme på en sånn dag, så drar du fram støvsugeren og starter storrengjøring i stuen der han vil sitte. Tenker han rømmer da 😉 Anonymkode: 8581d...093 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 14. november 2024 #22 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det at du skal ha en hel dag alene hjemme av helsemessige årsaker, eller er det kun at du vil kose deg og være alene hjemme? Er det nødvendig/bra for helsen din å ligge i sofaen på dagtid og se serier? Er du sykemeldt, eller jobber du redusert stilling? Les de to første setningene til TS en gang til. 26 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #23 Del Skrevet 14. november 2024 Han skjønner nok at du trenger en dag fri fra jobben, men jeg kan forstå at han synes det er litt vanskelig å forstå at du trenger en fridag fra han. Den dagen du er hjemme så gjør du akkurat det du vil, ser på det du vil på tv, lager den lyden du vil osv. Om det er forstyrrende for han, så bør han jobbe et annet sted den dagen. Om det ikke er forstyrrende for han, så ser ikke jeg helt problemet heller. Om du vil sitte i sofaen og lese med TV-en av, så gjør du det. Synes ikke du skal gjemme deg på soverommet, det blir jo veldig passivt. Jeg ville aldri valgt den aggressive fremgangsmetodene mange andre foreslår her, skjønner ikke hvordan målet skal nås med det. Man blir bare snakket tilbake til på samme måte, uten at noen av partene forstår hverandres synspunkt. Snakk gjerne med han om hva du trenger, men om du trenger at han ikke er der, så skjønner jeg godt at han blir såret. Det er noe helt annet enn å ha behov for å slappe av og gjøre det man selv har lyst til. Kan fort hende han synes det er fint å være litt nær deg, uten barna til stede. Anonymkode: 0011a...040 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #24 Del Skrevet 14. november 2024 Slutt å kalle det fridagen din. Skriv opp Rehabilitering i kalenderen og lær ham også at det heter det. Anonymkode: c9746...242 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #25 Del Skrevet 14. november 2024 Derfor har ikke jeg mine ting satt opp i kaldenderen. Kun ting som angår oss, barna heller han. Mine ting ble ikke respektert. Ble bedre da mine ting kun ble værende på min kalender. Anonymkode: 4c5da...3fc 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #26 Del Skrevet 14. november 2024 nordlending skrev (10 minutter siden): Les de to første setningene til TS en gang til. Ja, jeg ser jo at hun TIDLIGERE har vært utbrent. Så da er hun vel neppe sykemeldt. Men litt rart at hun f.eks ikke en gang kan ta i mot en handverker som skal innom en snartur. Hvis mannen min skulle hatt en sånn fridag hver uke kun for å ligge på sofaen og se på TV, så hadde jeg rett og slett blitt sur. Hadde i det minste forventet at han brukte deler av dagen på enten noe som kom familien til gode, eller for å trene seg til bedre helse. En roligere dag enn på jobb får man jo uansett. Anonymkode: 8581d...093 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 14. november 2024 #27 Del Skrevet 14. november 2024 Stakkar som ikke får ligge på sofaen hele dagen og gjøre som du vil. Hvordan ivaretar dere balansen i familien, har din mann noen slike goder? Gjør du ekstra husarbeid i helgene eller noe? Har din mann "sin" dag, der han får huset for seg selv? 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #28 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slutt å kalle det fridagen din. Skriv opp Rehabilitering i kalenderen og lær ham også at det heter det. Anonymkode: c9746...242 Er det rehabilitering å ligge på sofaen og se serier? Og være så sta at man ikke engang kan ta i mot en handverker som skal innom? Skjønner at hun trenger en roligere dag enn på jobb, men litt kan man vel gjøre for familiens beste om man bare jobber 80%? Ville du syns det var ok om mannen din hadde en sånn dag i uka som bare var til egoistisk bruk? Anonymkode: 8581d...093 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 14. november 2024 #29 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det rehabilitering å ligge på sofaen og se serier? Og være så sta at man ikke engang kan ta i mot en handverker som skal innom? Skjønner at hun trenger en roligere dag enn på jobb, men litt kan man vel gjøre for familiens beste om man bare jobber 80%? Ville du syns det var ok om mannen din hadde en sånn dag i uka som bare var til egoistisk bruk? Anonymkode: 8581d...093 Tror ikke mange hadde støttet at en mann fikk sparke kona ut på jobb for å ligge hele dagen på sofaen og se på serie. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #30 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det kan hende han ser på din fridag som en ressurs han kan dra nytte av. Du må jo si rett ut hvordan du vil ha det, og hva du forventer av ham. Men er det ikke litt koselig å kunne spise lunsj med mannen på en vanlig dag? Anonymkode: 5ed0f...3e5 Det er jo ikke det (litt koselig), når det ikke er det man ønsker, tvert i mot. Og når ts sier «jeg vil være alene, det er viktig for meg»; og skriver det her: «Jeg vil være alene, det er et problem at han er hjemme på dagen», så tenker mannen, og du, «men er det ikke litt koselig da?» Han syns det er koselig. Det er innmari vanskelig å si at man ikke syns det er koselig (for det er vel det på sitt vis, hvis omstendighetene var annerledes), ikke på fridagen hennes. Jeg har det litt på samme måte, sier i veldig god tid jeg vil ha én helg alene på hytta eller hjemme, mannen (i over tjue år) nikker og forstår og legger andre planer, men det er jo bare det at når dagen kommer kunne ikke vi gjøre noe veldig koselig fredag kveld, så kan jeg dra på lørdagen? Eller han og barna bli med, de skal holde seg unna og jeg kan få jobbe eller gå en tur alene, men så kunne vi kose oss sammen «alene» alle sammen?Som vi gjør helg etter helg, år etter år. Så sier jeg: Jeg tenger disse to dagene alene, det er det jeg ønsker. Så sier han ok, men så skjer det noe, noe med at han må ha bilen, det er mest praktisk at han kommer allikevel, de kjører meg dit og blir over, eller at jeg blir hjemme, men vi kan jo kose oss fordetom? Det er jo ikke noe problem, han kan lage mat og vi kan gå tur sammen og jeg kan sette meg litt unna? Det er jo bare for meg å slappe av, han og barna er jo bare der, eller jeg kan dra en dagstur bortsett fra at det er jo dumt, mye koseligere at vi spiser søndagsmiddag sammen, ser lørdagsfilm sammen, går tur sammen? Han forstår ikke behovet for «alene», for han har det ikke selv. Til ts: du må bestemme at han ikke får lov. Han kommer ikke til å forstå, så du må bestemme at slik blir blir det. Han kan ikke ha hjemmekontor når du er hjemme. Basta bom og slik blir det. Han syns sikkert det er rart, men sånn er det. Anonymkode: cb94d...dbd 6 3 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #31 Del Skrevet 14. november 2024 Hmm... det høres ut som om don mann virkelig tar seg av ting i huset. Good for you 😊 Anonymkode: 6575c...b8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #32 Del Skrevet 14. november 2024 Jeg tror jeg forstår ts godt, og jeg tenker at visse menn ikke alltid er så gode på å lytte til hva kvinner har å si om hva vi trenger. Jeg tror kanskje også en del menn kan oppfatte det som en trussel hvis en kvinne sier hun trenger fredelig alenetid? De tror kanskje det betyr at hun er lei av forholdet, mens det i realiteten betyr at hun vil være i fred og alene noen timer? Respektløst av mannen er det uansett, man bør lytte til kjæresten sin. Anonymkode: 3da71...956 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #33 Del Skrevet 14. november 2024 Det beste i verden er å være alene hjemme. Elsker det! Anonymkode: ee2c0...6cf 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 14. november 2024 #34 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, jeg ser jo at hun TIDLIGERE har vært utbrent. Så da er hun vel neppe sykemeldt. Men litt rart at hun f.eks ikke en gang kan ta i mot en handverker som skal innom en snartur. Hvis mannen min skulle hatt en sånn fridag hver uke kun for å ligge på sofaen og se på TV, så hadde jeg rett og slett blitt sur. Hadde i det minste forventet at han brukte deler av dagen på enten noe som kom familien til gode, eller for å trene seg til bedre helse. En roligere dag enn på jobb får man jo uansett. Anonymkode: 8581d...093 Høres ut som de 20 % redusert stilling gjør at hun ikke ender opp utbrent igjen, og det gagner vel familien hennes mye? Kan vel sammenligne det med å gå gradvis tilbake i jobb etter en smell - er man helt ute å kjøre (f.eks. utbrent), er det nok mest normalt å gradvis jobbe mer og mer. Man blir ikke frist over natta, ei går man fra 100 % sykemelding til 100 % jobb. 7 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #35 Del Skrevet 14. november 2024 Min mann er på samme måte… På en eller annen måte ser han for seg at da kan vi «kose oss» hjemme. Har også sagt fra, og han blir sur. Etter 4-5 år med krangling (for det ble det), har han forstått greien. Vi reiste på en helgetur, og da fikk jeg snakket ut om hvordan jeg trengte å ha ordentlig fri innimellom. Sa også at legen min hadde bedt meg om å prøve å koble av. Overdrev litt, men når mannen forsto at jeg ikke ville ha fridag for å unngå ham, endret han seg. Nå kan jeg ha fri «når jeg vil» 😅 Anonymkode: d14d2...84d 5 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 14. november 2024 #36 Del Skrevet 14. november 2024 Kygos skrev (26 minutter siden): Stakkar som ikke får ligge på sofaen hele dagen og gjøre som du vil. Hvordan ivaretar dere balansen i familien, har din mann noen slike goder? Gjør du ekstra husarbeid i helgene eller noe? Har din mann "sin" dag, der han får huset for seg selv? Han trenger jo åpenbart ikke huset for seg selv når han har gjemmekontor akkurat de dagene TS er hjemme. 😉 5 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 14. november 2024 #37 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har sagt det, på en fin måte. Men da blir han sur. Insisterer plutselig på å ikke være hjemme likevel og kan si ting som "Jada! jeg skal dra jeg, så du slipper å se meg!." Da får jeg jo litt dårlig samvittighet selv om jeg egentlig ikke føler jeg bør ha det...Er kun en dag i uken det er snakk om, og det er ikke slik at jeg kaster ham ut eller nekter han å komme hjem om han f.eks.er syk. ts Anonymkode: 34fe7...000 Det der er kun manipulering, og du må faktisk tåle å stå i det og sette foten ned. "Fint!" sier du neste gang og lar ham furte. Mennesker bruker de strategier som fungerer. Du lar dette fungere for ham. 9 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #38 Del Skrevet 14. november 2024 Ta inn på hotell disse dagene Anonymkode: c0fea...1ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #39 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja, jeg ser jo at hun TIDLIGERE har vært utbrent. Så da er hun vel neppe sykemeldt. Men litt rart at hun f.eks ikke en gang kan ta i mot en handverker som skal innom en snartur. Hvis mannen min skulle hatt en sånn fridag hver uke kun for å ligge på sofaen og se på TV, så hadde jeg rett og slett blitt sur. Hadde i det minste forventet at han brukte deler av dagen på enten noe som kom familien til gode, eller for å trene seg til bedre helse. En roligere dag enn på jobb får man jo uansett. Anonymkode: 8581d...093 Jeg gjør husarbeid ja, og mann og barn kommer selvsagt hjem til ferdiglaget middag denne dagen - slik de gjør alle de andre dagene i uken. Jeg leverer også i barnehagen og på skole, så nei.det er ikke snakk om å ligge som et slakt på sofaen hele dagen. Men etter anbefaling også fra lege så er det viktig for meg å hvile. Jeg sliter også med dårlig søvn. ts Anonymkode: 34fe7...000 6 9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #40 Del Skrevet 14. november 2024 Kygos skrev (49 minutter siden): Stakkar som ikke får ligge på sofaen hele dagen og gjøre som du vil. Hvordan ivaretar dere balansen i familien, har din mann noen slike goder? Gjør du ekstra husarbeid i helgene eller noe? Har din mann "sin" dag, der han får huset for seg selv? Jeg gjør alt av husarbeid ja. Lager middag hver dag. Lager matpakker, rydder, vasker hus og alt av klær. Planlegger middager, handler inn dagligvarer og leverer i barnehage og på skole. ts Anonymkode: 34fe7...000 1 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå