Gå til innhold

Min mann skal alltid "spolere" fridagen min..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere vært utbrent og jobber nå redusert stilling for å fungere i hverdagen. Har en fast fridag hver uke og denne lever jeg virkelig for. Med to barn på hhv 3 og 6 år er det endel å se til i hverdagen, og jeg bruker fridagen stort sett til å trene litt, og ikke minst hvile. Dette er dagen da jeg lader batteriene, og det gjør jeg gjennom å ha alenetid denne dagen. Å være alene hjemme føles helt magisk.

Det som irritererer meg mer og mer er at min mann ikke synes å forstå hvor viktig dette er for min helse. Han har en jobb der han styrer arbeidsdagen i stor grad som han vil, og ofte bestemmer han seg kvelden før at på min fridag skal han plutselig ha hjemmekontor. Vi har ingen kontorplass hjemme og disse hjemmekontordagene blir som oftest tilbragt i stuen med laptop i fanget og tv på. Jeg elsker å bare slappe av på sofaen denne ene fridagen jeg har. Se noen serier min mann ikke har interesse av og bare nyte stillheten. Dette kan jeg bare glemme når han har "hjemmekontor". Om det ikke er hjemmekontor så er det gjerne befaring av håndverkere som faller på denne dagen, eller at han skal fikse ting i huset, kommer tidlig hjem osv...Jeg har sagt gjentatte ganger at jeg må ha denne sårt tiltrengte fridagen til å være litt alene, men det går liksom ikke inn...Noen andre som har det sånn? Hva skal jeg si/gjøre for å få han til å forstå?

Anonymkode: 34fe7...000

• Liker 4
  • Hjerte 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som han ikke vil forstå? Bytt fridag, og ikke fortell han hva den nye er. Evt lat som du er tilbake i fast arbeid.

Anonymkode: 84fef...b06

• Liker 22
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be han flytte seg, ta fjernkontrollen, sett på det du vil se. Høyt. Dette er din dag hjemme. Hvis han skal være der, så får han pelle seg inn på et rom og lukke døren så han blir usynlig. 

Hvis han sier kvelden før at han blir hjemme, så spør hvor han har tenkt å holde til, fordi stuen og sofaen har du booket for lengst. 

Anonymkode: a10cd...99e

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende han ser på din fridag som en ressurs han kan dra nytte av. Du må jo  si rett ut hvordan du vil ha det, og hva du forventer av ham. 

Men er det ikke litt koselig å kunne spise lunsj med mannen på en vanlig dag? 

Anonymkode: 5ed0f...3e5

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si det rett ut , jeg vil være alene ! 

Anonymkode: debc9...bda

Har sagt det, på en fin måte. Men da blir han sur. Insisterer plutselig på å ikke være hjemme likevel og kan si ting som "Jada! jeg skal dra jeg, så du slipper å se meg!." Da får jeg jo litt dårlig samvittighet selv om jeg egentlig ikke føler jeg bør ha det...Er kun en dag i uken det er snakk om, og det er ikke slik at jeg kaster ham ut eller nekter han å komme hjem om han f.eks.er syk. 

ts

• Liker 2
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva forventer han at du skal gjøre mens han har hjemmekontor, da? Han skal jo i utgangspunktet jobbe? Skal du sitte musestille og se på, eller?

Anonymkode: 89b67...9dc

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har sagt det, på en fin måte. Men da blir han sur. Insisterer plutselig på å ikke være hjemme likevel og kan si ting som "Jada! jeg skal dra jeg, så du slipper å se meg!." Da får jeg jo litt dårlig samvittighet selv om jeg egentlig ikke føler jeg bør ha det...Er kun en dag i uken det er snakk om, og det er ikke slik at jeg kaster ham ut eller nekter han å komme hjem om han f.eks.er syk. 

ts

Skaff deg en tv du kan ha på soverommet. Finn.no er ganske grei sånn. 

Anonymkode: 963ae...297

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å fortelle at du ønsker alenetid, og at han bare får pelle seg ut. Du sier at han trenger ikke komme hjem før etter 16:00, og han skal være ute før frokost.

Anonymkode: d4add...3b9

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skaff deg en tv du kan ha på soverommet. Finn.no er ganske grei sånn. 

Anonymkode: 963ae...297

Noen ganger har jeg barrikadert meg Ipad på soverommet, men synes det er så stusselig på en måte...Å være alene i den flotte lyse stuen, og kunne rusle ut på altanen eller kjøkkenet er bare litt koseligere enn soverommet 😅

ts

• Liker 1
  • Hjerte 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg. Nå er jeg selv i full jobb, og det er en intens oversosial reisejobb. Trenger å lade opp alene en kveld innimellom. Men mannen går bare ut av leiligheten om ikke jeg er hjemme. Holder på å miste meg selv. Vurderer særbo. 

Anonymkode: ce535...195

• Liker 4
  • Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke han ta hjemmekontor en av de ande 4 dagene i uken da? Kan dere ikke finne en diplomatisk løsning?

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Det høres jo ut som om han ønsker å være sammen med deg, og blir såret når du aviser han. Kan du forklare at du trenger stilhet og ro, på en måte som ikke handler om han men hvordan du er skrud sammen? Har dere lite tid sammen ellers? Kansje du kan foreslå en fast "date kveld" eller noe i stedenfor? Går du til psykolog eller noen form for behandling for utbrentheten din, så er det sikkert lurt å ta med mannen til en samtale! Da kan du få hjelp til å forklare hva du trenger og han kan få hjelp til å sette ord på hvordan din utmatelse påvirker han.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen ganger har jeg barrikadert meg Ipad på soverommet, men synes det er så stusselig på en måte...Å være alene i den flotte lyse stuen, og kunne rusle ut på altanen eller kjøkkenet er bare litt koseligere enn soverommet 😅

ts

Når dere ikke har kontor, er det bare rimelig at dere bytter på å ha stuen. Du har stuen på dine fridager, og han kan ha stuen til hjemmekontor alle dager du er på jobb. Det er da hull i hodet at han skal okkupere stuen med jobb og du oppholde deg på soverommet den ene dagen du har fri. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ts

Be han drite og dra med sutring si!! Spør om han er hemmet som ikke forstår at du trenger ro og fred?? 

Gud hjelpe meg for en manipulering. 

Anonymkode: 2e402...289

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be han velge seg en annen dag i uka der han kan ha  hjemmekontor og nyte fred og ro på samme måte som du 

Anonymkode: 47fc4...208

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har tidligere vært utbrent og jobber nå redusert stilling for å fungere i hverdagen. Har en fast fridag hver uke og denne lever jeg virkelig for. Med to barn på hhv 3 og 6 år er det endel å se til i hverdagen, og jeg bruker fridagen stort sett til å trene litt, og ikke minst hvile. Dette er dagen da jeg lader batteriene, og det gjør jeg gjennom å ha alenetid denne dagen. Å være alene hjemme føles helt magisk.

Det som irritererer meg mer og mer er at min mann ikke synes å forstå hvor viktig dette er for min helse. Han har en jobb der han styrer arbeidsdagen i stor grad som han vil, og ofte bestemmer han seg kvelden før at på min fridag skal han plutselig ha hjemmekontor. Vi har ingen kontorplass hjemme og disse hjemmekontordagene blir som oftest tilbragt i stuen med laptop i fanget og tv på. Jeg elsker å bare slappe av på sofaen denne ene fridagen jeg har. Se noen serier min mann ikke har interesse av og bare nyte stillheten. Dette kan jeg bare glemme når han har "hjemmekontor". Om det ikke er hjemmekontor så er det gjerne befaring av håndverkere som faller på denne dagen, eller at han skal fikse ting i huset, kommer tidlig hjem osv...Jeg har sagt gjentatte ganger at jeg må ha denne sårt tiltrengte fridagen til å være litt alene, men det går liksom ikke inn...Noen andre som har det sånn? Hva skal jeg si/gjøre for å få han til å forstå?

Du må ta en alvorprat med han. Jeg synes det er utrolig spesielt at han ikke unner deg såpass, jeg får veldig dårlige vibber av det. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

ts

Har han for vane å trasse slik og oppføre seg som en drittunge? Spør han om han faktisk tror at dette handler om han og ikke deg. Hvis han ikke forstår viktigheten av alenetid må han bli fortalt at mennesker er ulike, dette handler om dine behov og ikke hans.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

ts

Hvis det ikke hjelper å si det på den "fine" måten, så må du nok si det i mer klartekst. Om han så blir sur for det, vel da får han bare bli sur da. Det kan virke som at han ikke forstår at du virkelig trenger denne fridagen og nesten forstyrrer deg litt på pur f... Han kan vel ha hjemmekontor andre steder enn hjemme? 

Endret av Mardina
  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...