AnonymBruker Skrevet i går, 19:36 #1 Del Skrevet i går, 19:36 Vi har 49000 på boliglån (vil bli gjeldsfrie raskest mulig). 17000 på faste utgifter (strøm, kommunale utgifter, forsikringer, barnehage, skolemat, lånekassen,internett). Bruker 14-16000 samlet på mat & take away. Lurer på hva dere andre bruker, om det er noe vi kan spare på. Holder på å kutte ut take away posten som er på ca 2000 i måneden.. Anonymkode: 81e3b...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Holder på å kutte take away? Det er jo bare å kutte med det samme man ønsker det. Det er jo ikke noe man må venne seg av med. Hva er egentlig poenget med å bruke så enormt på boliglånet mens dere har barna boende hjemme? Lev livet og fyll på med opplevelser for barna. Boliglånet løper ikke noe sted. Inflasjonen spiser av det og dere får bedre og bedre råd til å betale det ned etterhvert som dere får bedre lønn og lavere utgifter utover i livet. Anonymkode: 69858...45f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden Spørs jo mye hvor store barna er. Det er dyrere å ha ungdommer enn barn i småskolen. Eksempler på økte kostnader som vi kunne knepet inn på, men som vi gjør i ungdomsperioden: Strømmetjenester: nesten 2000 (!)/ mnd. Mannens hobby er å se fotball. Ungene vil ha disney+, jeg vil ha Netflix... alle trenger Spotify... Transport: vi må ha to biler pga logistikk. Jeg pendler med tog, en ungdom må ha to soner månedskort og en må ha en sone. En får skoleskyss. Uten forsikring og bilkostnader koster det over 2000 kr/mnd. Med bilene kanskje 4000? Fritidsaktiviteter til ungdommene: 800 for to ungdommer på treningssenter, 1000 i snitt for lagidretten (avgifter, lisens, cuper ++) altså 2000 kr der og. Klær og sko. De er nøkterne, og betaler litt sjøl når det må være merkeklær og mor vil være fornuftig 😉 men sko og klær i voksenstørrelse slites og vokser ut av hyppigere enn for voksne. Så 3000/mnd kanskje (inkl noe til meg selv, men jeg arver mye av ungdommene) Vi har 40.000/mnd inn på felles utgiftskonto. Den dekker ikke klær, fritid og halve transporten (dekker strøm på elbilen, men ikke bensin på den andre. Dekker barnas månedskort, ikke mitt). Halvparten går til å betjene lånet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi har 49000 på boliglån (vil bli gjeldsfrie raskest mulig). 17000 på faste utgifter (strøm, kommunale utgifter, forsikringer, barnehage, skolemat, lånekassen,internett). Bruker 14-16000 samlet på mat & take away. Lurer på hva dere andre bruker, om det er noe vi kan spare på. Holder på å kutte ut take away posten som er på ca 2000 i måneden.. Anonymkode: 81e3b...a48 Vi bruker: 25 000 i mnd på boliglån (har ikke så mye lån, men vil betale det ned raskest mulig) 3000/mnd på fritidsaktiviteter til barna 2500-3500kr på strøm (hus + en lite hytte) 2500-3000kr på kommunale avgifter, eiendomsskatt etc 1700 på studielån 2500 på bil 4000-5000 på diverse som strømmetjenester, internett, telefon, TV ++ 2000-3000 på forsikringer 12-15 000 på mat (to tenåringsgutter, og vi spiser også en del ute) 1800 SFO Klær og sko og sportsutstyr: Går veldig i bølger (sesongbytter), men vil tro 2000-3000/mnd i gjennomsnitt Sparing: 20-25 000 i måneden Anonymkode: 3d77f...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Vi bruker ca 50.000,- pr måned på lån og andre faste utgifter. Ca 12.000,- på mat. Barnas fritidsaktiviteter, våre fritidsaktiviteter og klær/gaver/øvrig kommer i tillegg. Orker ikke tenke på hvor mye det er 🙈 Anonymkode: 85381...82d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Holder på å kutte take away? Det er jo bare å kutte med det samme man ønsker det. Det er jo ikke noe man må venne seg av med. Hva er egentlig poenget med å bruke så enormt på boliglånet mens dere har barna boende hjemme? Lev livet og fyll på med opplevelser for barna. Boliglånet løper ikke noe sted. Inflasjonen spiser av det og dere får bedre og bedre råd til å betale det ned etterhvert som dere får bedre lønn og lavere utgifter utover i livet. Anonymkode: 69858...45f Jeg liker å kjøpe mat ute, så derfor opprettholder jeg å ha en pizza 2-3 ganger i måneden. Men kutter ut burger, Indisk, Kina take away som koster langt mer for oss. Poenget med å betale så mye ned på boliglånet er å spare 3250 000 kroner i renteutgifter. Dette ved å betale resten av boliglånet på 9 år versus 30. Jeg synes ikke det er dumt. Da er man heller dum om vil gi 3 mill til banken, istedenfor å bli tidlig gjeldfri, slik at man også kan hjelpe barna inn på boligmarkedet senere. Vi betaler 50% av inntekt nå i boliglån. Jeg føler vi har nok penger igjen for å skape gode minner med barna. For meg er heller ikke dyre sydenferier med barna drømmemålet. Bor på stor eiendom like ved sjøen, og har mange muligheter for gratis aktiviterer hjemme. Fiske, strandliv osv. Vi liker å være aktive, gå turer i skogen og sykle tur sammen. Dette er ting som ikke nødvendigvis koster noe. -TS Anonymkode: 81e3b...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Summeer skrev (4 timer siden): Spørs jo mye hvor store barna er. Det er dyrere å ha ungdommer enn barn i småskolen. Eksempler på økte kostnader som vi kunne knepet inn på, men som vi gjør i ungdomsperioden: Strømmetjenester: nesten 2000 (!)/ mnd. Mannens hobby er å se fotball. Ungene vil ha disney+, jeg vil ha Netflix... alle trenger Spotify... Transport: vi må ha to biler pga logistikk. Jeg pendler med tog, en ungdom må ha to soner månedskort og en må ha en sone. En får skoleskyss. Uten forsikring og bilkostnader koster det over 2000 kr/mnd. Med bilene kanskje 4000? Fritidsaktiviteter til ungdommene: 800 for to ungdommer på treningssenter, 1000 i snitt for lagidretten (avgifter, lisens, cuper ++) altså 2000 kr der og. Klær og sko. De er nøkterne, og betaler litt sjøl når det må være merkeklær og mor vil være fornuftig 😉 men sko og klær i voksenstørrelse slites og vokser ut av hyppigere enn for voksne. Så 3000/mnd kanskje (inkl noe til meg selv, men jeg arver mye av ungdommene) Vi har 40.000/mnd inn på felles utgiftskonto. Den dekker ikke klær, fritid og halve transporten (dekker strøm på elbilen, men ikke bensin på den andre. Dekker barnas månedskort, ikke mitt). Halvparten går til å betjene lånet. Jeg ser helt klart den at ungdommer er dyrere i drift. I absolutt alt... Vi har 2 på småskolen, og 1 i barnehagen. Treningsavgiften er ikke så dyr enda, og alt av klær går i arv. Dvs fikser også mye, og kjøper med ekstra slitesterke knær, slik at det kan brukes lengre. Lurt at barna dine bidrar selv om de skal ha merkeklær. Jeg har også begynt å arve etter eldste barnet. Vi har Prime, viaplay og spotify. Det blir ca 400,- pr måned. Ellers klarer vi oss med en bil. Er helt klart dyrere for familier som trenger 2. -TS Anonymkode: 81e3b...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Bortsett fra det dere velger å bruke på boliglånet har dere jo lave faste utgifter og matpost. Dere er jo to voksne som deler på det også. Du skriver ikke noe om generelt forbruk og sparing, da? Matposten inkludert takeaway er ikke så høy for fem. Hva er forbruket ellers på? Altså strømmetjenester, abonnementer, klær, sko, interiør, gaver, fornøyelser, helse osv? Og sparing? Anonymkode: cad8e...1c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bortsett fra det dere velger å bruke på boliglånet har dere jo lave faste utgifter og matpost. Dere er jo to voksne som deler på det også. Du skriver ikke noe om generelt forbruk og sparing, da? Matposten inkludert takeaway er ikke så høy for fem. Hva er forbruket ellers på? Altså strømmetjenester, abonnementer, klær, sko, interiør, gaver, fornøyelser, helse osv? Og sparing? Anonymkode: cad8e...1c9 Strømmetjenester 400,- pr måned. Har ingen abonnement. Klær og sko 4-5000,- pr måned. Kjøper dyre sko og yttertøy, + 2 av barna trenger treningstøy. Bursdag, jul og konfirmasjonsgaver blir nok samlet 14000,- pr år. Da kjøper vi ofte ting til egne barn de likevel trenger. Helse er nok 4000,- i måneden, og den posten kan vi ikke gjøre noe med, pga en i familien har behov for faste medisiner. Anonymkode: 81e3b...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Glemte skrive under forrige innlegget -TS -TS Anonymkode: 81e3b...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Glemte skrive på sparing. Sparer 15000,- pr år i fond. Er klar over at fond gir høyere avkastning enn å betale boliglån nå, men for meg gir mindre boliglån bedre søvn.. så øker jeg fondsparing når huset er nedbetalt. -TS Anonymkode: 81e3b...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg ser helt klart den at ungdommer er dyrere i drift. I absolutt alt... Vi har 2 på småskolen, og 1 i barnehagen. Treningsavgiften er ikke så dyr enda, og alt av klær går i arv. Dvs fikser også mye, og kjøper med ekstra slitesterke knær, slik at det kan brukes lengre. Lurt at barna dine bidrar selv om de skal ha merkeklær. Jeg har også begynt å arve etter eldste barnet. Vi har Prime, viaplay og spotify. Det blir ca 400,- pr måned. Ellers klarer vi oss med en bil. Er helt klart dyrere for familier som trenger 2. -TS Anonymkode: 81e3b...a48 Jeg kan bare signere at småbarn er mye billigere i drift enn større barn, og denne forskjellen har blitt enda større nå som barnehageprisene har gått ned. Jeg har ett barn i småskolen, ett på ungdomsskolen og en på videregående. Klær, sko og utstyr koster veldig mye mer til større barn. De spiser også MYE mer! Jeg har tre gutter. Og det går mer penger til diverse fritid. Anonymkode: 3d77f...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå