Gå til innhold

Klage på sekretær med dårlig norsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 20.32):

Legekontoret jeg går til har to helsesekretører som ikke snakker mer norsk enn et to år gammelt barn. Det er hele tiden misforståelser. Skjønner ikke hvordan de fikk jobben? Dette er jo farlig. 

Lagt merke til at mange som jobber i apotek har en veldig stor utfordring meg å gjøre seg forstått på norsk, engelsken deres eksisterer ikke. Skjønner at det er knapt om søkerne til disse jobbene men hvor setter man en grense? 

Kanskje det er verst i Oslo og drammen da, men jeg synes det begynner å bli et problem. Kan jeg ta opp dette med legekontoret eller er det sånn det har blitt? Ser sånn ut.

Anonymkode: be981...d77

Er det samme på sykehuset 

Anonymkode: 02926...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skal folk lære norsk når dere ikke vil ha dem i disse yrkene? Hvor mye må du kommunisere med en sekretær på legekontoret? 

Jeg bruker helsenorge.no til bestilling av timer og det eneste jeg sier til sekretæren er : jeg heter Olsen og har time hos dr. Hansen kl 9. Hadde jeg kunnet meldt ankomst elektronisk, hadde jeg ikke behøvde å si det en gang. Og om jeg har med urinprøve så er det vel åpenbart hva det er på alle språk.  

Anonymkode: d81e6...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene til å kunne norsk er helt på trynet. Synes at når man skal bo her og jobbe her, så burde det stilt krav til å kunne norsk godt. 

Anonymkode: 473fb...1a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig for at innvandrere skal jobbe, men man kan ikke ha et team med telefon- og kundeansvarlige der alle bare så vidt har bestått B1. Man må ha flere på det teamet som behersker språket fullt ut, slik at man kan rotere på oppgavene. Når det kommer en kunde som har en mer kompleks sak så må saken overlates til en som behersker språket tilstrekkelig.

Det er helt håpløst også for oss som jobber i andrelinje som prøver å gjette hva førstelinje har skrevet. Og så får vi telefoner fra sinte brukere. Dette skaper et dårlig forhold mellom brukere og tjenesten. 

Anonymkode: ab8ce...f97

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk innlegg. Hvis vi innvandrere ikke jobber, så er det feil fordi vi jobber ikke og deltar ikke i samfunnet. Men hvis vi jobber, særlig i yrker som krever utdanning, så er det også feil for da er norsken vår ikke helt perfekt. Blir du noen gang fornøyd TS? Stakkars dama som prøver å bidra i samfunnet 

Anonymkode: b08aa...bc3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du å oppnå med det? Legekontoret MÅ ha sekretærer, og det er ikke lett å få tak i noen... 
-de vil kanskje måtte gå et norskkurs til, men...  

Anonymkode: 0e2bd...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 20.38):

Legekontor: et vanlig problem. Der er mangel på helsesekretærer og legene ønsker å holde utgiftene til ansatte så langt nede som mulig, altså de tar de billigste og det som er mulig å få. 
Apotek: et velkjent problem. Om der er mangel på yrkesgrupper å ansette kan jeg ikke svare på. Farmasi er et studie mange med utenlandsk bakgrunn ser som et høystatusyrke, og derfor har studert. 

Anonymkode: f8dd8...d6c

Kan svare angående apotek siden jeg har svært god kjennskap til bransjen: Myndighetenes prispolitikk for legemidler presser (de privateide) apotekenes øknomi hardt. Lønnsveksten for farmasøyter og apotekteknikere har sakket betydelig akterut de siste 20-30 årene, så det anses ikke lenger som attraktive yrker å utdanne seg til. Det har også blitt "importert" et betydelig antall farmasøyter fra Øst-Europa de senere årene, og her er norskkunnskapene dessverre svært varierende. Samtidig er for eksempel apotektekniker en yrkesutdanning som nesten ingen andre enn innvandrerkvinner gidder å ta.

Anonymkode: c1d83...c64

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 23.31):

Et typisk innlegg. Hvis vi innvandrere ikke jobber, så er det feil fordi vi jobber ikke og deltar ikke i samfunnet. Men hvis vi jobber, særlig i yrker som krever utdanning, så er det også feil for da er norsken vår ikke helt perfekt. Blir du noen gang fornøyd TS? Stakkars dama som prøver å bidra i samfunnet 

Anonymkode: b08aa...bc3

Det er forskjell på yrker. Når man trenger helsehjelp er god kommunikasjon alfa og omega. Det er ikke alle som er friske nok og har evne til å skulle prøve å tolke og forstå helsepersonell som snakker dårlig norsk. Har man helseproblemer som i tillegg gjør at man selv har vansker med å kommunisere tydelig blir det dobbelt opp med fare for misforståelser.

Jeg har sykdom som i perioder blant annet gjør det vanskelig å formulere meg tydelig, og jeg må samtidig bruke mye energi på å oppfatte hva som blir sagt til meg. Den mest meningsløse legetimen jeg har hatt var hos en dansk lege. Jeg kunne like gjerne snakket  med en Furby. Min gamle mor har en svensk lege, og ofte kommer hun derfra og er usikker på hva han egentlig hadde ment med det ene eller andre, og må ringe helsesekretær i ettertid for råd.

Anonymkode: 14934...cdc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er farlig, livsfarlig. Jobber selv i eldreomsorgen, og halvparten av kollegaene har nå annet morsmål enn norsk. De forstår kanskje halvparten av det som blir sagt, hvis ikke mindre.

Anonymkode: b3fdd...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...