Gå til innhold

Selge aksjer fra Nordnet – beskattes man automatisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenker å selge aksjene mine fra Nordnet, og jeg lurer på om det man må beskatte trekker automatisk? Det skjer så mye før jul nå så om jeg må innrapportere og styre med skattekortet venter jeg heller til neste år.

Og er det kanskje uansett bedre å ta ut pengene i januar i stedet? Eller har ikke det noen betydning mtp. skatt osv? 😊

Hilsen hobbysparer (som egentlig ikke kan så mye om aksjer)

#69dudes

Anonymkode: 45830...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skatt trekkes ikke automatisk. Du kan betale ekstra i forskuddsskatt. Eller bare vente til neste skattemeldingen kommer våren etter, og betale det da isteden.

Hvis du venter med å selge til neste år, må du ta stilling da isteden om du vil betale ekstra på forskudd eller vente til skattemeldingen kommer våren 2026.

Når jeg har solgt aksjer, har jeg latt pengene stå på høyrentekonto (evt med fastrente 6 mnd eller 12 mnd hvis det har vært bedre). Og så har jeg bare betalt restskatten når den dukker opp.

Om det lønner seg for deg å selge nå eller i januar er vanskelig å spå - pleier denne aksjen å svinge mye i kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aksjene i ASK eller vanlig VPS-konto? Om de står på en ASK trenger du ikke betale skatt før du tar pengene ut av kontoen. Kan kjøpe fond istedet? 

Ellers, om du har mulighet til å vente med likvidering, kan det være lurt å vurdere å avvente tømming av konto til neste regjeringsskifte. Kan jo være en passe stor mulighet for at FrP og Høyre jekker ned multiplikatoren til 1,44 igjen. 

Vedum og Støre var rimelig raske med å øke skatt på aksjer med 20% da de overtok regjeringskontoret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bør selge noe som helst med mindre de må til Rød Grønn kompisene er ute av kontoret og normal skatt for folk kommer tilbake på aksjer/fond. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (15 timer siden):

Ingen bør selge noe som helst med mindre de må til Rød Grønn kompisene er ute av kontoret og normal skatt for folk kommer tilbake på aksjer/fond. 

Hva var den på før?

Anonymkode: a7a72...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva var den på før?

Anonymkode: a7a72...e4e

Det morsomme er at den har gått fra 0% til 38% på under 20 år.. samtidig som staten har blitt perverst mye rikere. Jeg har sagt dette før, ikke for å skremme sparere som tror de skal få en feit pensjonstilværelse.. men jeg tipper den er på 80-90% i 2050.

Anonymkode: 8cc47...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...